Geen videosignaal en geen BIOS na (te) zware overklok

Pagina: 1
Acties:

• DaanSt
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Beste medetweakers,

Heb zojuist, naar ik vermoed, mijn computer iets te ver "over de klink gejaagd". Eerst even de specs:
Gigabyte x38 dq6, e8400, 8800GT, zalman 600w PSU, corsair h50 koeling.

Ik had al een stevige overklok van 9x434fsb (3906mhz) maar wilde na een artikeltje op anandtech te hebben gelezen over de e8400 de 4ghz stabiel gaan halen. Was me ook al eerder gelukt alleen niet 100% stabiel. Dus ik ben wat aan de gang gegaan met conservatievere geheugentimings en besloot dat het moederbord bij de eerste test zelf alle voltages mocht bepalen. Ik vrees dat dit niet echt slim was. De instelling was volgens mij 445x9 toen ik de computer voor het eerst opstartte met de gewenste nieuwe snelheid. Geheugen stond op 1306 of iets dergelijks; ruim onder de standaard 1333mhz.

Maargoed nu de symptomen. Computer start wel op alleen het beeldscherm krijgt geen signaal meer door. Het standby lampje van m'n Samsung monitor blijft knipperen. De computer lijkt ook niet door te starten. Eigenlijk komt alleen de stroom erop, gaan alle fans keurig draaien maar gebeurt er verder niets.

Ik heb de CMOS al gecleared door de batterij er twee minuten uit te halen. Echter, zonder resultaat.

Nu vrees ikzelf dat er door de te hoge voltages iets is doorgebrand of zo. Wellicht de processor of de GPU. Maargoed, dit is slechts een gok.

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen. Denk zelf niet dat het het moederbord zelf is. Dit heeft immers zelf deze settings doorgevoerd bij het opstarten.

Ik hoor graag jullie suggesties/tips. Wellicht kan ik eea oplossen door slechts een nieuwe videokaart en/of processor te kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaanSt op 05-09-2010 20:37 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Cmos al gecleared met een jumper? Dat zou het moeten fixen :S.
(Want ik zie alleen maar dat je het met een batterij hebt gedaan.. Jumper werkt altijd)

Edit: Heb je wel Asynched overgeklokt? Want anders heb je je PCI-E slot naar 224Mhz gekrikt.. terwijl dit stock 100Mhz is :X

[ Voor 72% gewijzigd door D4NG3R op 05-09-2010 20:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Aan wat zie je dat "de computer opstart"? Van opstarten kan je namelijk niet spreken als er gewoon fans gaan draaien als je hem aanzet. Ik neem echter wel aan dat je dat bedoeld. Dan kan eigenlijk alles kapot zijn. Probeer inderdaad eens met een jumper het BIOS te resetten (en haal de batterij eruit voor je dat doet, voor de zekerheid). Probeer dan gewoon met het minimum aan onderdelen op te starten.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• DaanSt
  • Niet online
D4ng3r. Dank voor je bericht. Heb helaas niet zo'n jumpertje. Las in het moederbordboekje dat je hetzelfde effect bereikt door contact te maken tussen de twee pinnetjes met een schroevendraaier of door de batterij er 1 minuut uit te halen. De eerste optie heb ik tig keer gedaan en de batterij heb er ruim 2 minuten uit gehaald. Ik heb het idee dat de CMOS op deze manier ook wel gecleared moet zijn. Stond ook keurig in 't boekje als tip om te clearen.

Ik had niets aan pci-e settings veranderd. Stond op default. Volgens mij dus op 'auto'. Dat is tot dusver altijd goed gegaan. M'n systeem draaide al twee jaar op 434x9.

@ Peter. Er start inderdaad eigenlijk niets op. Alleen de fans gaan draaien en de verlichting etc.

[ Voor 22% gewijzigd door DaanSt op 05-09-2010 20:46 ]

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

DaanSt schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:42:
D4ng3r. Dank voor je bericht. Heb helaas niet zo'n jumpertje. Las in het moederbordboekje dat je hetzelfde effect bereikt door contact te maken tussen de twee pinnetjes met een schroevendraaier of door de batterij er 1 minuut uit te halen. De eerste optie heb ik tig keer gedaan en de batterij heb er ruim 2 minuten uit gehaald. Ik heb het idee dat de CMOS op deze manier ook wel gecleared moet zijn. Stond ook keurig in 't boekje als tip om te clearen.

Ik had niets aan pci-e settings veranderd. Stond op default. Volgens mij dus op 'auto'. Dat is tot dusver altijd goed gegaan. M'n systeem draaide al twee jaar op 434x9.

@ Peter. Er start inderdaad eigenlijk niets op. Alleen de fans gaan draaien en de verlichting etc.
Doe dan eventjes met een schroevendraaier!

Schroevendraaier erop, PC aanzetten. na 5 secs uitzetten. Klaar.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• DaanSt
  • Niet online
Zojuist met jumper geprobeerd. Had er een achter in dvd-drive zitten (master/slave selectie). De jumper gebruikt om te clearen. Helaas nul resultaat. Ook nogmaals de schroevendraaier optie geprobeerd. Idemdito )-:

Kortom. Zou graag jullie ervaring willen horen met wat er mogelijk kapot zou kunnen zijn. Want inderdaad kan het van alles zijn. Misschien heeft een van jullie een soortgelijke ervaring gehad en kan 'ie mij richting geven. Dan kan ik daar beginnen met zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door DaanSt op 05-09-2010 21:26 ]

• Petervanakelyen
Werkelijk, daar kan niemand echt uitsluitsel over geven. Ik heb dit al talloze keren meegemaakt, en elke keer met een andere oorzaak. Je moet onderdelen testen, niet gissen naar wat het mogelijk allemaal zou kunnen zijn. Nergens een oude grafische kaart meer liggen? Mag zelfs een oud PCI-kaartje zijn van je Windows 98-computer, het is toch maar om te testen. Al met slechts één latje RAM geprobeerd, en van bank en latje gewisseld? Alle onnodige onderdelen verwijderd (HDD, CD-ROM)? Niet-essentiele kabels losgetrokken? Moederbord al eens uit de kast gehaald en zo, op wat karton of op tafel al getest? Geen andere PC waar je eventueel onderdelen mee uit kan wisselen? Probeer nog eens wat voort...

• DaanSt
  • Niet online
@Peter. Het scenario dat jij beschrijft is inderdaad waar het op uit zal draaien. Hoop(te) alleen van iemand de gouden tip te krijgen in de trant van "grote kans dat het de CPU is" of iets dergelijks. Wellicht zijn sommige onderdelen gevoeliger voor oc's dan andere. Dan kan ik tenminste (hopelijk) gericht van start gaan met zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door DaanSt op 05-09-2010 21:43 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even een tip voor de BIOS resetten.

Batterij eruit en 2x op de aan en uit knop drukken. De eerste keer zal er waarschijnlijk zelfs een fan gaan draaien voor een halve seconde. Op die manier verbruikt je hardware alle stroom die er nog is en is de BIOS gelijk gereset.

Hoef je nooit meer moeilijk te doen met jumpers of andere dingen en hoef je ook nooit meer 2 minuten of langer te wachten. Ook weet je dan 100% zeker dat de BIOS gereset is.

Edit: Natuurlijk wel doen met de stekker uit de voeding :P

[ Voor 13% gewijzigd door PilatuS op 05-09-2010 21:45 ]

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
Probeer het netstroom eraf te halen en vervolgens batterijtje 2 minuten eruit.
Ik heb met mn E8400 @ 4,8 ghz hetzelfde probleem meegemaakt (gigabyte EP45-DS3R)

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• Petervanakelyen
DaanSt schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:39:
@Peter. Het scenario dat jij beschrijft is inderdaad waar het op uit zal draaien. Hoop(te) alleen van iemand de gouden tip te krijgen in de trant van "grote kans dat het de CPU is" of iets dergelijks. Wellicht zijn sommige onderdelen gevoeliger voor oc's dan andere. Dan kan ik tenminste (hopelijk) gericht van start gaan met zoeken.
Naar mijn ervaring zijn CPU's over het algemeen nogal rock-solid. Zelfs de oude waar nog geen heatspreader op zat. Een (erg) grote overklok is echter een uitzondering en kan dat soms wel veroorzaken (als de temperatuur veel te hoog oploopt en de CPU niet tijdig kan terugklokken of als je koeler zo strak erop zit dat hij de core heeft gecrushed bijvoorbeeld).

• DaanSt
  • Niet online
Precies. Da's mijn ervaring ook. Ik denk zelf dat het de GT8800 is of het geheugen. Moederbord zelf lijkt me minder waarschijnlijk aangezien deze zelf deze settings faciliteert. En om eerlijk te zijn, heb ik ook niet echt een hele gekke overklok gedaan. Vrees alleen alleen dat doordat ik het bios zelf de voltages heb laten kiezen (stand 'auto') de voltages voor een van de componenten te hoog is geweest.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
D4NG3R NL schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:01:
[...]
Schroevendraaier erop, PC aanzetten. na 5 secs uitzetten. Klaar.
Nooit de pc aanzetten bij het zo clearen van de cmos!

• Wijkert
  • Laatst online: 06-04-2022
Cpu's gaan niet snel stuk, moederborden daarintegen wel. Ik ben bang dat je aan het testen moet gaan. Heb ik gisteren nog voor een maat van moeten doen, en weet dat het tijdrovend is.

• Petervanakelyen
Ach, dat tijdrovende valt nog goed mee als je over compatibele onderdelen beschikt. Grafische kaart en RAM zijn al gemakkelijk over te zetten om te testen, moederbord is iets moeilijker omdat je dan alle werkende onderdelen moet gaan testen op het moederbord in dezelfde omstandigheden. Overigens kan het inderdaad perfect zijn dat je mobo naar de knoppen is hoor, maar probeer het toch maar eens eerst met andere onderdelen ;)

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:43
Wat ik nog steeds niet uit je verhaal heb kunnen opmaken.
Heb je al de NETstroom eraf gehaald? Ik heb hetzelde probleem al meerdere keren met mijn gigbayte Mobo meegemaakt ;)
Voordat je dus gaat testen, haal is een keer de netstroom er even af.

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

• DaanSt
  • Niet online
Netstroom heb ik er af gehad. Ga het niettemin nogmaals proberen met de netstroom eraf.

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-01 09:33
je geheuge stond ook veel te hoog 1306 24/7 stable halen alleen micron d9 chips die overvolted zijn of de nieuwe ocz low voltage setjes als je geluk hebt.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• DaanSt
  • Niet online
Gefixt. Boosdoeners waren twee geheugenreepjes van b-merk. M'n ocz gold 1333mhz ddr3 geheugenreepjes daarentegen werken nog prima. Draai nu weer 3906mhz (434x9) op 1,36v. Alles voor de rest standaard: geheugen op 1386 na fsb divider te hebben aangepast. Van 't weekend ff twee nieuwe geheugenreepjes halen om weer 4 GB in 't systeem te hebben. Dank voor alle tips.
Pagina: 1