Toon posts:

Electronische schakelingen (simpel)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Wegens gebrek aan inspiratie vraag ik het hier, ik zoek leuke schakelingen voor kinderen van 10 tot 14 jaar. Ik geef namelijk zelf les aan deze leeftijdscategorie en veel dingetjes van schakelingenonline en circuitsonline heb ik al gemaakt (NE555 knipperled, Dr bibber, etc.)

Hebben jullie nog leuke ideeën? Liefste zonder programmeerbare IC's als Atmega's, PIC's etc. :)

Ik zet ze zelf om op deze printplaten:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.nl/m/5000_5999/5200/5270/5277/527700_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Toen ik jong was had ik een electronicadoos met condensatortjes, ledjes, etc waarmee je alarms kon bouwen, versterkertjes, en dat was allemaal niet zo moeilijk. Misschien kan je in een speelgoedzaak eens naar zo'n doos kijken?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Componenten heb ik genoeg, zoek leuke ideeën die vooral aanspreken bij kinderen van 10 tot 14. Dat is vrij moeilijk, in mijn tijd vond ik alles leuk om te maken maar tegenwoordig moet je aardig je best doen wil het in de smaak vallen :P. En het moet op zo'n Conrad printje kunnen.

Websites mogen ook met onderwerpen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Nee maar bij die doos zit een boekje vol met de schakelingen die jij zoekt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Laatst online: 09-10 09:01
Veel weet ik er niet maar misschien is een "drawdio" wel aardig ideetje?
site
http://web.media.mit.edu/~silver/drawdio/
direct schema dacht ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.ladyada.net/make/drawdio/drawdio2schem.png

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt misschien eens kijken in het Radioshack Electronics Learning Lab Workbook 1 (www.mineg.net/tony/Project/PDF/Elektronik-skit.pdf) het hoort dan wel bij een apparaat maar de meeste schema's kun je natuurlijk gewoon op een normaal breadboard laten maken door de kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat het in mijn ervaring ook altijd leuk doet is het uiterst gemakkelijke knipperlicht met twee transistoren (astabiele multivibrator). Niet meteen met een IC, is ook leuk, maar dat kan als ze die andere een beetje snappen. Beetje stoeien met verschillende RC-tijden, dus met verschillende weerstanden.
Is overzichtelijk en met een beetje aanleg steken ze er ook nog wat bij op.
Raak je niet in één les op uitgekeken, je kan nl. verder gaan met wat wat zwaardere lampjes die om een relais vragen. Laat zien dat een relais vaak niet zomaar gaat, maar dat meestal een antiparallelle diode nodig is. Leg (althans probeer het) ook uit waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Systeembord? Vond ik altijd wel leuk met natuurkunde, beetje kloten met timers op dat bord, relais van het bord gebruiken, nog een 2e bord erbij, 2 lampen van 12V en dan een afwisselend knipperlicht maken ofzo :P

[ Voor 90% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:16:
Systeembord? Vond ik altijd wel leuk met natuurkunde, beetje kloten met timers op dat bord, relais van het bord gebruiken, nog een 2e bord erbij, 2 lampen van 12V en dan een afwisselend knipperlicht maken ofzo :P
:Y)

volgens mij was ik de enige ik de klas die het echt snapte met al die poorten... de cijfers waren dan ook snel verdiend.

dus, inderdaad, pak zo'n systeembord en laat ze klooien met timers, dat ivnden technisch aangelegde mensen altijd leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38

M14

Heb ooit in mn MBO-tijd een elektronische dobbelsteen gemaakt. Dat bestond uit een NE555 wat een 4017 aanstuurde. De 4017 stuurde via wat diodes en torren het juiste aantal leds aan. Misschien een idee om voor zoiets een aantal printen te maken, zodat je jongelui deze zelf in elkaar kunnen solderen?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die electronische dobbelsteen hebben we al :P

Ik ben namelijk vrijwilliger van een stichting, wij knutselen eens in de week met kinderen, electronica (wat ik dan doe), timmeren etc.

Het is de bedoeling dat de kinderen aan de hand van een schema (stap voor stap) de onderdelen op de print gaan zetten. Niveau van de kinderen is 0,0. Een kleurcode van een weerstand opzoeken gaat nog net bij sommigen. Kinderen moeten het mee naar huis kunnen nemen als het werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 13:46
Ik heb vroeger op zo'n club gezeten.
Wat ik toen o.a. heb gebouwd:

Knipperlicht
Stroboscoop
Regelbare voeding met display(gebruik ik nog steeds als testvoeding)
Radio
Knightrider licht

Regelbare voeding is een gewone trafo met gelijkrichter en regelbare "voltage regulator" welke geregeld word met een potmeter. Apart circuit voor de display wat praktisch gezien een simpele voltmeter is.

[ Voor 39% gewijzigd door FireWood op 05-09-2010 22:55 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vu meter / kit scanner/looplichtje / knipperlicht baterrijtester

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 05-09-2010 22:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar de website van De Jonge Onderzoekers Eindhoven, één van de begeleidiers daar houdt zich met dergelijke dingen bezig, al gebruiken ze daar geen printplaat maar spijkerplankjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Laat ze een lokaal stoplicht nabootsen, kunnen ze meteen de stoplichten knutselen enz.
Misschien steeds verder uitbreiden met voelers voor auto's enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

• Astabiele multivibrator maken (evt. met LEDjes erin), en die aan de CLK-input van een schuifregister knopen. Dan een 1-tje doorschuiven. Ledjes eraan en je hebt een looplicht.
  • VU-metertje maken, evt. met microfoontje + voorversterkertje
Just my 2 cents...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Leuke website, daar staan nog wel wat nieuwe dingetjes op!

Die astabiele multivibrator kan ik ook wel maken, het IC 555 heb ik toch genoeg liggen van een knipperled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alleen is het misschien leuker om met twee losse transistoren te beginnen. Steken ze mogelijk nog wat van op. En dan volgende sessie die IC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 14:37

R15

Bij de Intertoys hebben ze volgens mij ook van die dozen. Dan krijg je een boekje erbij met 100 schakelingen (ofzo) erbij. Een fm-zendertje maken is natuurlijk ook leuk, maar misschien nog iets te moeilijk?
http://www.okaphone.com/subgroep.asp?id=17
Op bovenstaande site staan ook nog allemaal leuke kitjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:25

Part

Helemaal niets.....

Een Led VU meter is een van de eerste schakelingen die ik heb gemaakt.
De LM3914 kost maar 1,65 euro:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1495
Past het type print dat je aanhaalde alleen heb je dan de 18 pins of 20 pins uitvoering nodig.
10 led's (6x groen, 2x geel en 2x rood) 1 euro
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=424
Electret microfoon 0,40 euro
De rest +/- 2 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicaforum.nl/files/vu_meter_3.gif

Alleen de opamp zou ik iets anders doen zodat je geen -12 volt nodig hebt.
Je kan hem dan op een 9 volt batterij zetten.

edit:
Deze kan ook maar dat past alleen niet op de zelfde print:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2233
Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/DSCF1664.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Part op 06-09-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Part schreef op maandag 06 september 2010 @ 21:10:
Een Led VU meter is een van de eerste schakelingen die ik heb gemaakt.
De LM3914 kost maar 1,65 euro:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1495
Past het type print dat je aanhaalde alleen heb je dan de 18 pins of 20 pins uitvoering nodig.
10 led's (6x groen, 2x geel en 2x rood) 1 euro
http://www.dickbest.nl/we...ct=viewProd&productId=424
Electret microfoon 0,40 euro
De rest +/- 2 euro

[afbeelding]

Alleen de opamp zou ik iets anders doen zodat je geen -12 volt nodig hebt.
Je kan hem dan op een 9 volt batterij zetten.

edit:
Deze kan ook maar dat past alleen niet op de zelfde print:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2233
[afbeelding]
zou je niet beter de 3915 pakken dan, die is teminse logaritmisch dacht ik

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-10 16:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:23:
[...]

:Y)

volgens mij was ik de enige ik de klas die het echt snapte met al die poorten... de cijfers waren dan ook snel verdiend.

dus, inderdaad, pak zo'n systeembord en laat ze klooien met timers, dat ivnden technisch aangelegde mensen altijd leuk :+
Oeh, herinneringen! Ik heb wat gespeeld met die dingen. Uiteindelijk met 1 bord een flip-flop gebouwd (en gelijk de respect verdiend van mijn docent, aangezien ik ook nog dat ding bewust had gebouwd en dus snapte wat een flip-flop precies doet), om hem daarna met extra borden steeds uitgebreider te maken, tot een 3 of een 4 staps flip-flop B) (voor elke stap was trouwens een extra bord nodig 8)7 )

Interesse vasthouden is vaak moeilijk, helemaal tegenwoordig, met alle geavanceerde gadgets. Kijk eens naar een simpel IR-zender/ontvanger, dat soort dingetjes zijn vaak wel interessant, omdat het bekend is van de afstandsbedieningen. Of een kleurwisselende led (eventueel afhankelijk van temperatuur of hoeveelheid licht).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:15:
Oeh, herinneringen! Ik heb wat gespeeld met die dingen. Uiteindelijk met 1 bord een flip-flop gebouwd (en gelijk de respect verdiend van mijn docent, aangezien ik ook nog dat ding bewust had gebouwd en dus snapte wat een flip-flop precies doet), om hem daarna met extra borden steeds uitgebreider te maken, tot een 3 of een 4 staps flip-flop B) (voor elke stap was trouwens een extra bord nodig 8)7 )
dat had ik dus ook, behalve dat de borden 1 poort tekort kwamen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:32:
[...]

dat had ik dus ook, behalve dat de borden 1 poort tekort kwamen 8)7
Wat voor flip-flop maak je dan, een SR flip-flop kost je namelijk 2 poorten (NANDNOR), daar kan je dan voorschakel circuits bij plakken om er bijv. een T, JK of D flip-flop van te maken
S   +---+
----|   |
    | [u]>[/u] |O---+--------------- Q#
 +--|   |    |
 |  +---+    |
 |   _______/
  \ /     
   X
  / \_______
 |          \
 |  +---+    |
 +--|   |    |
R   | [u]>[/u] |O---+--------------- Q
----|   |
    +---+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 10:44 . Reden: oops, moesten NOR zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De oude Philips electronica dozen zijn ideade dingen, misschien een idee om even te googlen, mogelijk vind je nog de schema's die er bij horen. Wel waren die dozen onderverdeeld in div. onderwerpen. Heb zelf een Audio doos gehad met daarbij een Ultrasoon doos.

Kijk anders ook eens naar de oude Elektuur verzamel boekwerken zoals de 301 schakelingen, 301 kleine en leuke schakelingetjes....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:40:
[...]

Wat voor flip-flop maak je dan, een SR flip-flop kost je namelijk 2 poorten (NANDNOR)
die NOR poort zat er dus niet op, en je kwam 1 poort tekort om er 2 te maken uit 2 AND poorten, een inverter, en 2 comparators ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 20:21

Brupje

3D nerd

Een lichtmeter is wel leuk meestal...

http://www.bnhmeijer.nl/node/54

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:12
Ik heb vroeger ook op zo'n hobby club gezeten en daar heb ik een keer een electronische kaars gemaakt met een transistor een weerstand een LDR en een lampje. Het lampje werdt met soepel draad boven de LDR gehangen. Waneer de LDR genoeg licht opvangt gaat het lampje branden, dit kon je met een aansteker doen. Doordat het lampje licht geeft blijft de LDR genoeg licht op vangen en blijft het lampje branden. Waneer je tegen het lampje blaast beweegt het weg van de LDR waardoor het uit gaat.
Ik zal kijken of ik ergens het schema kan vinden, zeer simpel te maken maar best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13

KrazyJay

R15 schreef op maandag 06 september 2010 @ 20:32:
Bij de Intertoys hebben ze volgens mij ook van die dozen. Dan krijg je een boekje erbij met 100 schakelingen (ofzo) erbij. Een fm-zendertje maken is natuurlijk ook leuk, maar misschien nog iets te moeilijk?
http://www.okaphone.com/subgroep.asp?id=17
Op bovenstaande site staan ook nog allemaal leuke kitjes e.d.
Zijn die dozen ook ergens voor volwassenen te vinden? Dus iets minder simpel en meer technisch belicht? 't Begint weer te kriebelen!
Pagina: 1