Slechte internet lijn; Oplossingen en rechten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:51
Goedeavond,

Ik woon in een klein dorp in Gelderland. Nu heb ik hier helaas best wel een slechte internet lijn, een kort verhaal:

- Vroeger heb ik ASDL2 gehad in combinatie met Online. De lijn "klapperde" wat inhoudt dat de verbinding regelmatig constant wegvalt. Dit was met het laagste abonnement van 8Mbit. Downgraden of etcetera was niet mogelijk, hierdoor 1jaar slecht internet gehad.

- Nu sinds 2 jaar Xs4all het 8Mbit pakket maar "gedowngraded" naar 3Mbit. Zodra ik op 4 Mbit zit zie ik de lijn vaker klapperen. 8Mbit is al helemaal een drama, fatsoenlijk internetten is dan niet mogelijk.

Reeds werk ik al 2 jaar uitstekend met een 3Mbit verbinding. Helaas heb ik sinds kort huisgenoten erbij gekregen en wordt het een stukje moeilijker. Het liefst zou ik dan ook een 8Mbit verbinding willen.

Het ISRA punt is rechtstreeks verbonden op het modem en meerdere keren gecontroleerd, dit is ook geconstateerd door XS4ALL. Meerdere keren heb ik al gebeld met XS4ALL en die zeggen ook keurig dat mijn klappert (tezien in de logboeken) en 3Mbit aanbevolen wordt. Er wordt aangeboden om hem te veranderen naar 8Mbit maar ze willen verder niet helpen met een stabiele verbinding.

Wat zijn mijn opties hierin? Moet er een nieuwe kabel worden getrokken van mijn huis naar de meterkast of etcetera? Heb ik hier enige rechten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 15:13
De lijn is van KPN? Indien je niet de verbinding met adsl kunt krijgen die passend is bij de afstand tot de centrale, dan heb je m.i. recht tot klagen en vind je mogelijk een luisterend oor bij KPN. Zij zullen kunnen nagaan wat er mogelijk loos is en je waarschijnlijk verder kunnen helpen, als het aan hun kabel/verbinding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het abo is van xs4all zij zijn de ISP en moeten dus de service verlenen, KPN kan een xs4all klant helemaal niet direct helpen.
Bel misschien ff met xs4all en vraag hoever een lijnmeting aangeeft dat je van de centrale zit. En misschien of andere mensen in de buurt ook zo'n trage/klapperende verbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

ParkOverall schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:14:
De lijn is van KPN? Indien je niet de verbinding met adsl kunt krijgen die passend is bij de afstand tot de centrale, dan heb je m.i. recht tot klagen en vind je mogelijk een luisterend oor bij KPN. Zij zullen kunnen nagaan wat er mogelijk loos is en je waarschijnlijk verder kunnen helpen, als het aan hun kabel/verbinding ligt.
Sowieso kom je niet eens in de buurt van communicatie met KPN, er wordt gevraagd wat de gegevens van TS zijn: geen KPN klant: geen verantwoordelijkheid.
Communicatie hiernaar gaat puur via z'n provider.

Thin, heb je ook telefonie in het pakket? Als deze verbinding ook verbreekt tijdens gesprekken kan je makkelijk via de 1e lijns verdere aansturing krijgen om het probleem door te zetten naar de beheerder van de lijn.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een nieuwe kabel? Nog nooit van gehoord. Er wordt ook redelijk aardig een voorbehoud gemaakt wat betreft snelheid die gemaakt kan worden.

ALs er al kabels gelegd worden dan zijn het glasvezel projecten.

Wellicht dat hier nog mensen ideeen hebben voor je als je je postcode en het huisnummer van de buren post. (UPC kabel? glasvezelprojecten). Hoeveel meter naar centrale melden de postcode checks?

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 04-09-2010 22:57 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt sowieso geen enkele recht, je kan hopen op coulance en welwillendheid vanuit de provider of KPN maar daar blijft het bij. Een nieuwe kabel kan een optie zijn maar enkel als deze beschadigd is, bij een te grote afstand lost een nieuwe kabel ook niks op. Je kan overstappen naar de kabel als dit mogelijk is, anders heb je gewoon pech.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:48:
[...]

Het abo is van xs4all zij zijn de ISP en moeten dus de service verlenen, KPN kan een xs4all klant helemaal niet direct helpen.
In theorie niet nee, maar praktisch heb ik toch echt directe hulp van KPN gehad nadat Telfort me niet verder kon helpen. ;)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:48:
[...]

Bel misschien ff met xs4all en vraag hoever een lijnmeting aangeeft dat je van de centrale zit. En misschien of andere mensen in de buurt ook zo'n trage/klapperende verbinding hebben.
Op de website http://postcodecheck.bbned.nl/, krijg ik de volgende resultaten:

Beschikbare Dienst Project Max snelheid
ADSL KPN WBA ATM 8Mb/1Mb
ADSL2+ KPN WBA ATM 8Mb/1Mb
SDSL KPN WBA ATM 1Mb/1Mb
FTTx WES-C-Far-net 100Mb/100Mb

DSL centrale
Afstand tot centrale 2562 meter

Ik zal nog met XS4ALL bellen om de afstand na te vragen.
kKaltUu schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:50:
[...]

Sowieso kom je niet eens in de buurt van communicatie met KPN, er wordt gevraagd wat de gegevens van TS zijn: geen KPN klant: geen verantwoordelijkheid.
Communicatie hiernaar gaat puur via z'n provider.

Thin, heb je ook telefonie in het pakket? Als deze verbinding ook verbreekt tijdens gesprekken kan je makkelijk via de 1e lijns verdere aansturing krijgen om het probleem door te zetten naar de beheerder van de lijn.
Ik heb verder geen telefonie in het pakket, alles wordt hier met mobieltjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Je zit redelijk ver van de centrale af.. In combinatie met een slechte kabel zou dit er best wel eens voor kunnen zorgen dat je last krijgt van een klapperende lijn. Ik had dat zelf ook en na teruggezet te zijn op 3/0.4 was dit verholpen. Zou ik misschien mogen weten wat je Line Attenuation is (is in het moden te vinden).

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2.5 kilometer valt nog best mee, zou normaal verwachten dat er wel meer dan 3 mbit stabiel zou moeten werken (zo uit m'n hoofd zitten m'n ouders ergens tussen de 3 en 4 km van de centrale en die halen stabiel 5.5 mbit).

Is kabel internet overigens geen alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Klinkt een beetje bekend dit verhaal.
Ik zelf heb een ADSL2+ verbinding via ISDN, maar ik wou over gaan op VDSL2 bij XS4ALL.
Gebeld etc met XS4ALL en de order aan laten maken, en erbij vermeld om VDSL2 op het andere aderpaar te laten zetten.
Afgelopen vrijdag is dit aangesloten door een monteur, maar het modem kreeg geen signaal binnen.
XS4ALL heeft KPN erop af gestuurd en 2 uur later stond er een KPN monteur voor de deur.
Die heeft eerst gekeken of er een signaal overkwam van de centrale naar de wijkcentrale, hier kon die maximaal 16mbit halen over ADSL2+. Vervolgens heeft die vanaf hier thuis gemeten en was er eerst vrijwel geen signaal, heeft die in de wijkcentrale een kabel verwisseld en was er een beter signaal.

Kwam tijdens dit testen ook aan de praat met die KPN monteur en die kwam ook met de melding wat ongeveer 10% van Nederland niet kan bellen, dit komt vanwege het warme weer en de vele regen die we gehad hebben. De grond gaat hierdoor werken en kan de lassen beschadigen.

Vervolgens zei die monteur nou je kan nu internetten over de lijn via ADSL2+ waarop ik zei dat ik VDSL2 zou moeten hebben, hij vervolgens testen of daar ook signaal op binnenkwam maar daar kwam niks op binnen, daar ga ik XS4ALL morgen even over bellen :p

Maar goed de TS moet gewoon XS4ALL bellen en vragen of ze iemand van KPN lijn tests kunnen laten uitvoeren tussen de centrale in het dorp waar de TS woont en de wijkcentrale. En daarna tussen het huis waar de TS woont en de wijkcentrale.

Mocht het echt bagger zijn kan je vervolgens een aanvraag doen of KPN een inspectie kan doen naar de kabels, ze moeten dan alleen wel de straat open halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Slechts 2500 meter tot aan de centrale, dan moet je volgens mij echt wel veel meer moeten halen! 8 mbit zou dan volgens mij nog net moeten kunnen. Een brakke kabel lijkt me zeker wel een optie in dit geval...

Ik zit zelf op 4100 meter van de centrale en ik haal 99% stabiel 4 mbit.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefanovic45 op 05-09-2010 14:35 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Oei ik zie hier een veelgemaakte fout door bijna iedereen.

Afstand tot centrale = afstand die de lijn aflegt. Dat klopt dus niet. De afstand tot de centrale wordt rechtstreeks gemeten via de websites. Maar ik weet zeker dat de kabel niet via een rechte lijn naar jou binnen komt dus de kabel is MINIMAAL 2,5KM lang en kan als je pech hebt heel wat langer zijn, dit is afhankelijk van hoe de lijn is getrokken.

Ik zou kijken naar een alternatief ipv de adsl en dan bedoel ik dus kabel internet, umts (als dat wel bij jou goed is) en misschien wel satelite internet (ik heb geen idee of dat intussen al betaalbaar is).

Lijntesten worden overigens gedaan door een meting van de demping op de kabel, de straat wordt dus nooit opengebroken hiervoor (waarom zouden ze ook? Een kabelbreuk is vaak niet zichtbaar)

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 05-09-2010 14:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
Steephh schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 23:32:
Je zit redelijk ver van de centrale af.. In combinatie met een slechte kabel zou dit er best wel eens voor kunnen zorgen dat je last krijgt van een klapperende lijn. Ik had dat zelf ook en na teruggezet te zijn op 3/0.4 was dit verholpen. Zou ik misschien mogen weten wat je Line Attenuation is (is in het moden te vinden).
Ten eerste; Bedankt voor de vele reacties.

Ik neem aan dat ik dus de recht heb op 8 Mbit en dat XS4ALL dit moet gaan verzorgen.

Als bijlage de screenshot;
Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/1237/dsls.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 22:53
Mijn ouders zitten ook ongeveer 2,5 KM van de centrale en halen met XS4ALL wel 8Mbit. Dus vraag eens hoe ver je van de centrale zit volgens de lijnmeting van XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 09:10
Je hebt helemaal nergens recht op. Postcode check zijn indicatief en zeker de afstandsmeting bij een BBned postcode check slaat vaak helemaal nergens op. Als je pech hebt kan je daar gewoon 1,5 KM bij optellen.

Als je nou eenmaal ver van de centrale zit dat je zit er nou eenmaal ver vanaf. Dat kan je wel heel graag 8mbit willen maar technisch is het gewoon niet haalbaar. Als je een analoog/ISDN telefoonnummer op je koperpaar hebt zitten kan er een viertel meting uitgevoerd worden. Hiermee kan de exacte afstand tot de centrale berekend worden. Daaruit zal een haalbare snelheid afgeleid kunnen worden maar ook die is niet te garanderen. Heb je een rot koperpaar dan kan je nog een rotte verbinding hebben, ook op lage snelheid. Mocht dat laatste echt het geval zijn zorg er dan voor dat er een monteur op locatie komt om je lijn door te meten. Als je nog andere koperparen beschikbaar hebt op je ISRA kan je verbinding altijd nog omgestoken worden om te kijken of dat beter gaat.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 00:46
Je eindconclusie verwoord je verkeerd. Je hebt recht op een verbinding TOT 8 Mbit/s. Je moet verder idd bij XS4ALL zijn als je problemen hebt met je snelheid. Contractueel zijn ze je echter niks verplicht want je ontvangt 'een' signaal en XS4ALL hanteert tegenwoordig ook den beruchte 'tot' snelheden.

Komt neer op dikke vette pech voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 22:53
Als de attenuation in je modem klopt zit je op ongeveer 3500 meter van de centrale. En dan moet je ongeveer 6Mbit kunnen halen. Maar als ik naar je screenshot kijk dan is dat niet haalbaar.

Ik ga er vanuit dat de waardes uit je Fritzbox klopppen. En die kloppen vaak niet. Dus bel XS4ALL en vraag om een lijnmeting. Vraag hoe ver je van de centrale zit volgens de meting en welke snelheid daar volgens hen bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Ik vind het ook een opmerkelijke conclusie die je hebt getrokken. Maar xs4all heeft je een keuze gegeven: je mag op 8mbit/s worden gezet, met alle risico's van dien. Technische limieten kan xs4all ook weinig aan doen, dan mag je zelfs een rechtszaak aanspannen welke je dan verliest want xs4all heeft volgens mij alle mogelijkheden gemeld voor wat betreft adsl. Als ze gouden (lagere demping en betere geleiding) kabels gaan leggen dan haal je misschien wel een hogere snelheid, maar ik denk dat ze die kosten op jou doorberekenen.

Er is ook nergens reclame van je haalt 20mbit/s, er wordt altijd vermeld tot 20mbit/s.

Spijtig voor je, maar heb je al gekeken voor kabelinternet? Dat zie ik nergens staan of ik heb eroverheen gelezen.

Het enige waar je recht op hebt is een stabiele verbinding, dat online je die niet kon leveren daar stond je wel in je recht om je contract te ontbinden omdat online je geen goede dienst kon leveren, nu met xs4all heb je een stabiele lijn maar erg langzaam dus dan kun je 2 dingen doen: dit accepteren of zoeken naar een alternatief welke niet via adsl gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Volgens je screenshot kun je maximaal 7 Mbit/s halen.
Of dit stabiel te doen is een heel andere vraag.

Laat eventueel je spectrum grafiek ook eens zien, misschien zijn er nog rare dingen in te zien waar iets mee te doen is.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

ThinClientQ schreef op zondag 05 september 2010 @ 14:55:
[...]

Ten eerste; Bedankt voor de vele reacties.

Ik neem aan dat ik dus de recht heb op 8 Mbit en dat XS4ALL dit moet gaan verzorgen.
Dat heb je niet. Je hebt recht op een werkende verbinding zoals dat is afgesproken. Je verbinding staat nu op 3mbit gesteld en is daarmee een goed werkende verbinding.

Als XS4all geen goed werkende verbinding kan leveren, heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden en bij een andere partij een overeenkomst te sluien.

Ik proef hier dat je eigenlijk op zoek bent naar het antwoord "ik heb recht op een 8mbit verbinding, al betekent dat KPN moet gaan graven, opnieuw lassen of zelfs een nieuwe koper-telefoonlijn moet trekken".

Ik kan je uit de droom helpen. Dat gaat nooit gebeuren. Je zult mijn bericht vast niet aardig vinden, maar mijn advies: Ga het niet eens proberen voor elkaar te krijgen. Dat lukt je niet. Direct bij KPN niet, via XS4all niet (zij leveren nu een verbinding die continu werkt). Je gaat alleen maar jezelf frustreren over iets waar je meent recht op te hebben.

Wil je een snellere verbinding? Neem geen adsl, maar glas of kabel. Of ga ergens anders wonen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
JvS schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:01:
[...]

Dat heb je niet. Je hebt recht op een werkende verbinding zoals dat is afgesproken. Je verbinding staat nu op 3mbit gesteld en is daarmee een goed werkende verbinding.

Als XS4all geen goed werkende verbinding kan leveren, heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden en bij een andere partij een overeenkomst te sluien.

Ik proef hier dat je eigenlijk op zoek bent naar het antwoord "ik heb recht op een 8mbit verbinding, al betekent dat KPN moet gaan graven, opnieuw lassen of zelfs een nieuwe koper-telefoonlijn moet trekken".

Ik kan je uit de droom helpen. Dat gaat nooit gebeuren. Je zult mijn bericht vast niet aardig vinden, maar mijn advies: Ga het niet eens proberen voor elkaar te krijgen. Dat lukt je niet. Direct bij KPN niet, via XS4all niet (zij leveren nu een verbinding die continu werkt). Je gaat alleen maar jezelf frustreren over iets waar je meent recht op te hebben.

Wil je een snellere verbinding? Neem geen adsl, maar glas of kabel. Of ga ergens anders wonen.
Dacht ik ook wel hoor :) KPN komt hier echt geen nieuwe lijn leggen.

Ik weet denk ik genoeg, het blijft maar XS4ALL. Kabelinternet is hier ook ontzettend slecht en glas is niet beschikbaar.

Ik woon verder supermooi, dus dat zit er ook niet in :P Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Hoe zit het dan met je buren. Die hebben ook dit probleem. (als ze het probleem niet hebben is het dus tussen de straat en jouw modem)
Of zijn dat mensen die Youtube niet kennen en nog keurig inbellen :P

De oplossing is anders via de kabel internetten.

Of een goedkoper contract, en dat vinden ze vast niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Ik heb excact het zelfde probleem. Ik ben gedowngrade naar 3mb. Ik heb uren aan de telefoon gehangen met de gemeente, xs4all en kpn en werd constant van het kastje naar het muurtje gestuurt.

uiteindelijk heeft de gemeente gezegt dat men al keer naar extra wijkcentrale had gekeken maar dit kwa inwoners/kosten plaatje niet realistisch was.

Tip: ga naar de kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
jeroen3 schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:33:
Hoe zit het dan met je buren. Die hebben ook dit probleem. (als ze het probleem niet hebben is het dus tussen de straat en jouw modem)
Of zijn dat mensen die Youtube niet kennen en nog keurig inbellen :P

De oplossing is anders via de kabel internetten.

Of een goedkoper contract, en dat vinden ze vast niet leuk.
Hele buurt heeft bijna kabel maar ja... Zijn meerendeels oudere mensen, die kijken een keer de e-mail en die vinden het wel best. Ken er meerdere in de straat die zeggen dan gewoon "Ja het internet doet het dan niet moet je gewoon over 5 minuten terugkomen".

Heb zelf ook enige tijd kabel gehad, ook de lijn regelmatig "klapperen".
hipy schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:34:
Ik heb excact het zelfde probleem. Ik ben gedowngrade naar 3mb. Ik heb uren aan de telefoon gehangen met de gemeente, xs4all en kpn en werd constant van het kastje naar het muurtje gestuurt.

uiteindelijk heeft de gemeente gezegt dat men al keer naar extra wijkcentrale had gekeken maar dit kwa inwoners/kosten plaatje niet realistisch was.

Tip: ga naar de kabel :)
Bedankt voor je reactie, zie bovenstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 14:09
Bij de meeste kabelproviders is in de loop van de tijd wel het een en ander veranderd. Ze zitten (bijna?) allemaal op docsis 3 en dat is een hele verbetering tegenover de klapperende of trage adsl lijn die je nu hebt...

...

Pagina: 1