Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor gezamenlijke dataopslag ben ik op zoek naar een NAS. De keuze is gevallen op een Netgear ReadyNAS Duo RND2000. Dit onder meer omdat deze via het internet ook benaderbaar is. Om te voorkomen dat de data verloren gaat bij een hard schijf crash wil ik er twee schijven in plaatsen van 1TB en deze redundant configureren. Nu vond ik een lijst met compatible schijven. Nu zijn er twee dingen waar ik nog niet over uit ben:
Vraag 1: is Rotational Vibration Safeguard noodzakelijk in een RND2000?
Vraag 2: zal ik twee schijven nemen van dezelfde fabrikant of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag 1 kan ik niet beantwoorden, aangezien je niet aangeeft wat dat is en ik ook op de Netgear site er niets over heb kunnen vinden.
Vraag 2 is makkelijk, ik zou schijven nemen van dezelfde fabrikant, aangezien deze qua specificaties identiek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in dit oude nieuwsitem vond ik: ... zogenaamde Rotational Vibration Safeguard (RVS), een systeem dat er voor zorgt dat elkaar versterkende vibraties in een serveromgeving beperkt blijven.

Nu is een NAS in mijn ogen geen serveromgeving maar uitsluitend twee schijven (zoals je die ook in je PC kan hebben zitten). Mogelijk zie ik dat verkeerd.

Twee schijven van dezelfde fabrikant leek mij ook het handigst maar als dat een misproductie is of een maandagochtend productie gaan ze beide vrijwel achter elkaar defect lijkt mij. Ikzelf heb totaal geen ervaring met HDD's in NAS, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk alleen niet dat jij schijven in je nas gaat stoppen die 15.000 toeren draaien, maar hooguit 7200 toeren. In een nas zou je ook nog 5400 toeren schijven kunnen stoppen, dat is meer dan voldoende.
Het risico met schijven wat jij hier nu neerzet, kan met iedere schijf gebeuren, je hebt geen enkele garantie op dat punt of de schijven nu wel of niet van dezelfde fabrikant zijn.

*Er is maar 1 domme vraag... en dat is de vraag die niet gesteld wordt. Overbodige vragen bestaan echter wel.* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik heb in dezelfde nas twee hitachi 2TB 7200 schijven gehad maar de fan stond zo hard te loeien dat je hem aan de andere kant van de kamer nog hoorde. Deze vervangen door 2x samsungs 2TB F3 Ecogreen 5400 en nu hoor je de fan bijna niet meer!! En in snelheid merk je dit nauwelijks en met mijn ervaring zelfs helemaal niet.
Waarom ga je eigenlijk niet voor 1,5- of 2TB schijven? Is in verhouding veel goedkoper!!
Ik zou zowieso voor samsung of WD (ecogreen of caviargreen) gaan omdat die stiller en zuiniger zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Shaggie_NB op 05-09-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Fan zelf is heel luid, ligt niet echt aan de schijven. Fannetje vervangen zou ook prima hebben gedaan, dit is bij mijn NAS het geval.

Ik ga er zelf 2x 1.5TB of 2TB in stoppen van WD (Green) en deze of naast elkaar of in raid zetten. Zit nog te twijfelen tussen de 1.5/2TB of 3/4TB :)

Ik zou je aanraden om idd voor een Ecogreen/Caviargreen te gaan. Zuiniger in stroom, gebruikt alleen 7200rpm als het nodig is, anders 5400rpm. En dus ook stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet niet dat redundancy niet beschermt tegen data verlies door virussen, corruptie of zelf verwijderen. Het is dus absoluut geen backup. Daarnaast is kans dat met hardeschijven van dezelfde fabrikant dat ze uit dezelfde batch komen. Opzich geen probleem maar mocht een schijf falen is de kans groter dat de andere schijf rond hetzelfde moment faalt of door hetzelfde mankement faalt. Daar heb ik zelf ervaring mee, 3 schijven waarvan 2 vrij snel defect gingen. Hele batch teruggestuurd en 3 verschillende schijven gekozen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad zeggen dat als extra theoretische zekerheid twee schijven van twee fabrikanten zekerder zou moeten zijn. Hoe het precies zit met X-raid compatibiliteit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 06 september 2010 @ 00:15:
Vergeet niet dat redundancy niet beschermt tegen data verlies door virussen, corruptie of zelf verwijderen. Het is dus absoluut geen backup. Daarnaast is kans dat met hardeschijven van dezelfde fabrikant dat ze uit dezelfde batch komen. Opzich geen probleem maar mocht een schijf falen is de kans groter dat de andere schijf rond hetzelfde moment faalt of door hetzelfde mankement faalt. Daar heb ik zelf ervaring mee, 3 schijven waarvan 2 vrij snel defect gingen. Hele batch teruggestuurd en 3 verschillende schijven gekozen.
Ik ben me ervan bewust ook een 'harde' back-up te moeten maken (bijv op DVD). Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik ga dus twee verschillende schijven plaatsen. Uit jouw ervaring begrijp ik dat dat gewoon mogelijk is. Camacha schrijft over X-raid compatibiliteit maar dat zegt me niets, kan Camacha of en ander dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat was bij mij mogelijk, maar dan heb ik wel Software raid5 in Server 2008. Echter lijkt het mij dat het met andere vormen van raid ook prima mogelijk is.
X-raid is de raid vorm die Netgear gebruikt in zijn NAS. Dat is, volgens mij, een door Netgear ontwikkelde raid vorm waarmee uitbreiding eenvoudig is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:11: Camacha schrijft over X-raid compatibiliteit maar dat zegt me niets, kan Camacha of en ander dat toelichten?
X-raid is een feature van de RND2000, waarbij dus de ene schijf 1 op 1 op de andere gemirrored wordt (met alle genoemde tekortkomingen van dien, echt 100% safe is dat niet). Ik weet echter niet hoe dat reageert op twee verschillende schijven :) Ik kan me zo voorstellen dat er eventueel problemen zouden kunnen komen van verschillende cachegroottes of weet ik wat, al lijkt het me typisch een systeem waarbij voor gebruiksgemak is gekozen en dat soort dingen eigenlijk wel opgevangen zouden moeten worden.

Ik denk dat dat wel op internet te vinden is en anders wel in een handleiding of te vragen bij Netgear zelf.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2010 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg de Netgear RND 2000 met twee 1TB-schijven in RAID 1.

Ik zoek de meest betrouwbare/stabiele HDD-combinatie, maar veel reviews/reacties én de compatibiliteitslijst van Netgear spreken elkaar helaas nogal eens tegen. Heeft iemand van jullie ervaring met 1TB-schijven á circa 60 Euro in de RND 2000 in RAID 1?

Mijn eigen shortlist tot nu toe: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ -of- F3 HD103SJ -of- Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53
Hallo, ik zit er ook aan te denken een rnd2000 te kopen, en wil er in verband met betrouwbaarheid ook 2 schijven in doen.

ik zat te denken aan de green series van WD en dan de WD10EARS, dit ivm de 5400 toeren zodat hij niet al te veel toeren draait, en dus koel en stil blijft.

Is dit een goede keuze? of zal ik veel performance verlies hebben t.o.v een 7200 toeren schijf?
Het gaat me voornamelijk om backup opslag, maar ook zal er regelmatig met kleine bestandjes gewerkt worden vanaf de schijf( +- 200mb 1x laden en 1x opslaan per half uur ongeveer)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MB-
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:55
Is het wel mogelijk deze NAS te draaien met 2 verschillende HDDS in Non-RAID?
Dus dat je 2 verschillende HDDS op netwerk ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Nee, altijd raid in deze nas. Staat ook bij de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 12:50

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:52:
Ik overweeg de Netgear RND 2000 met twee 1TB-schijven in RAID 1.

Ik zoek de meest betrouwbare/stabiele HDD-combinatie, maar veel reviews/reacties én de compatibiliteitslijst van Netgear spreken elkaar helaas nogal eens tegen. Heeft iemand van jullie ervaring met 1TB-schijven á circa 60 Euro in de RND 2000 in RAID 1?

Mijn eigen shortlist tot nu toe: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ -of- F3 HD103SJ -of- Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS.

_/-\o_
Je zoekt de meest betrouwbare setup in jouw prijsklasse neem ik aan. Anders waren er andere opties. ( al is een duurdere schijf ( Raid edition, blak, raptor oid ) nog steeds geen 100% garantie voor lange levensduur en betrouwbaarheid.

Ik ben zelf naar lang zoeken en lezen overgestapt op Hitachi 7K1000.C schijven. Omdat ik in raid 5 draai zat ik met TLER, maar dit is erg gemakkelijk te flashen. Dat zal in raid 1 niet nodig zijn lijkt me.
Deze schijven zijn goedkoop, presteren erg goed, en als ik zo op de vele fora kijk en lees zijn ze gewoon uitermate betrouwbaar.
De samsungs F3 zijn erg snel maar schijnen in raid omgevingen wel eens voor meer uitval te zorgen wat ik lees. Hdd's als de WD Green, Blue en Black geven ook geen garantie ( Hitachi natuurlijk ook niet! )
Dus ja, wat is het beste...

Mijn 7K1000.C schijven bevallen me erg goed. Lekker stil, snel en tot op heden prima betrouwbaar gebleken.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt het dat het voor een NAS niet veel uitmaakt als je er een 5400 of een 7200 RPM schijf instopt.

Volgens een poster hierboven zou dit het geval zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat maakt sowieso niet veel uit maar voor je NAS zeker niet aangezien die dingen toch niet voor echte keiharde performance gemaakt zijn en er andere limiterende factoren zijn dan de hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat je op je NAS vaak grote bestanden sequentiëel opslaat, heb je niet zoveel aan een hoge-rpm schijf. Een 5400rpm Samsung F4 is sneller dan een oudere Velociraptor, om maar even een idee te geven.

Dus een 5400rpm low-power schijf die wel een hoge sequential read/write snelheid heeft is ideaal als NAS schijf omdat hij weinig energie gebruikt, weinig vibraties produceert, weinig geluid produceert en ook weinig/geen koeling nodig heeft. Ideaal dus.
Pagina: 1