Toon posts:

Netwerk werkt, maar PC krijgt geen connect op Internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mede-Tweakers,

Lastig probleempje. Voor jullie netwerk-mensen misschien fluitje van een cent maar als Oracle DBA kom ik er niet uit.

Een tijd geleden verhuisd. Ook mijn 4 PC's. Alles netjes geïnstalleerd, aangesloten op mijn routertje en 3 waren direct operationeel, de vierde echter krijgt geen connect op Internet. Vreemd. Dacht, netwerkkaart is misschien kapot gegaan tijdens de verhuis, maar als ik de web-admin-pagina van mijn router oproep, krijg ik die wel te zien. Netwerk werkt dus OK, maar ik krijg op die PC geen toegang tot Internet.

De router staat standaard ingesteld, niet wireless (hou ik niet van), geen MAC-filtering of zoiets. Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn??

Moet er nog aan toevoegen dat PC#4 perfect werkte voor de verhuis, is niks aan instellingen gewijzigd of zo, gewoon uitgezet en verhuisd.

Dank !!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2010 21:56 ]

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-01 15:44
Zou je eens de output van een ipconfig /all van een werkende en de niet werkende PC kunnen posten?

Zou je ook kunnen proberen om de niet werkende PC om te wisselen met een van de wel werkende PC's?

Ik neig namelijk naar iets in de trend van een DNS mis-configuratie of een gebroken kabel. Toevallig de kabels strak opgerold tijdens de verhuizing?

[ Voor 27% gewijzigd door Appel op 04-09-2010 21:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het snelle antwoord!
LzpAppel schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:36:
Zou je eens de output van een ipconfig /all van een werkende en de niet werkende PC kunnen posten?
PC#4 die niet werkt:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : PC4
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce 10/100 Mbps Ethernet
Physical Address. . . . . . . . . : XXXXXXXXXXXXXXXXX
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.8
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.238.2.21

Werkende PC:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : PC2
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : telenet.be

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : telenet.be
Description . . . . . . . . . . . : VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.198
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 4 september 2010 9:44:25
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 5 september 2010 9:44:25
LzpAppel schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:36:
Zou je ook kunnen proberen om de niet werkende PC om te wisselen met een van de wel werkende PC's?

Ik neig namelijk naar iets in de trend van een DNS mis-configuratie of een gebroken kabel. Toevallig de kabels strak opgerold tijdens de verhuizing?
Heb ik al gedaan. Werkende PC blijft werken, PC#4 doet het niet.

Hmm, denk dat ik zelf al wat zie, bij de niet werkende PC staat dhcp enabled op "No". Zou dit het kunnen zijn? En waar zou ik dat dan op "Yes" zetten (PC's onder XP SP3). Wel vreemd dat dat veranderd is tijdens de verhuis, mmm.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2010 22:01 ]

• Appel
Ik zou op PC #4 'm even veranderen naar DHCP. Je hebt daar IP adres 195.238.2.21 ingesteld als DNS server.
Ik krijg er iig wel antwoord van en het lijkt ook iets van belgacom te zijn.

Als het op DHCP niet lukt zou je kunnen proberen om dat 195 adres (tijdelijk) te vervangen door 8.8.8.8.

8.8.8.8 is een DNS server van Google. Die zou je als het goed is nu ook op PC #4 moeten kunnen pingen.

Verwijderd

Topicstarter
LzpAppel schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:29:
Ik zou op PC #4 'm even veranderen naar DHCP. Je hebt daar IP adres 195.238.2.21 ingesteld als DNS server.
Ik krijg er iig wel antwoord van en het lijkt ook iets van belgacom te zijn.

Als het op DHCP niet lukt zou je kunnen proberen om dat 195 adres (tijdelijk) te vervangen door 8.8.8.8.

8.8.8.8 is een DNS server van Google. Die zou je als het goed is nu ook op PC #4 moeten kunnen pingen.
Inderdaad, ik ben na de verhuis overgestapt van Belgacom naar Telenet. Misschien is dat het probleem. Ik probeer je suggestie vannacht, na het voeden van een hongerige baby die het op een schreeuwen zet as we speak, eens uit... Dank!

Verwijderd

Je kan wel een vast ip adres houden op die pc (handig als je RDP/FTP,etc wil gebruiken en het zal met een reden zijn dat die pc voorheen ook al een vast ip had) maar de dns moet je dan even aanpassen naar 192.168.0.1

• Appel
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 22:32:
[...]

Inderdaad, ik ben na de verhuis overgestapt van Belgacom naar Telenet. Misschien is dat het probleem. Ik probeer je suggestie vannacht, na het voeden van een hongerige baby die het op een schreeuwen zet as we speak, eens uit... Dank!
Ik ben enigszins wel benieuwd of dit nou het probleem was. Als het zo is dan zou het voor iemand die met de search op dit topic uit komt ook een mogelijke bevestiging kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Dag LzpAppel. Dat was inderdaad het probleem. Ik heb de DNS, die hardcoded op die van Belgacom stond, gewijzigd naar 8.8.8.8 en alles werkt. Blijkbaar blockt Belgacom DNS requests die via een Telenet connect komen (fijn bedrijf toch, Belgacom). Dank voor de hulp.

• Appel
Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 08:25:
Dag LzpAppel. Dat was inderdaad het probleem. Ik heb de DNS, die hardcoded op die van Belgacom stond, gewijzigd naar 8.8.8.8 en alles werkt. Blijkbaar blockt Belgacom DNS requests die via een Telenet connect komen (fijn bedrijf toch, Belgacom). Dank voor de hulp.
Ah dat is mooi om te weten. Al zou ik wel (om het netjes te houden) de IP configuratie van PC4 even op DHCP zetten. Dan weet je dat alle machines hetzelfde zijn qua configuratie. Ook vang je hiermee een mogelijk IP conflict af.
Pagina: 1