[Debian] - Apache2 heeft trage upload, de rest niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:34

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik zit hier met een gek probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden.

Ik heb hier een server staan waar ik o.a. apache2 op draai. Deze is aangesloten op een 50/5 Mbit verbinding. De verbinding an sich is goed, ik haal bij het downloaden 49 Mbit en uploaden gaat met 4,8Mbit. In de praktijk gaat het soms zelfs nog sneller, dan hang ik rond 800KBps. Behalve wanneer ik een bestand via apache2 upload, dan haal ik slechts 200KBps. Wanneer ik op dezelfde machine hetzelfde bestand upload via FTP, dan haal ik wel de volle verbinding. Nou lijkt dat geen probleem, maar ik host ook een gallery met foto's en filmpjes, en die komen dus ook niet vlot binnen.

Apache is via apt-get geinstalleerd, daarna heb ik alleen via sites-available en sites-enabled de nodige virtual hosts toegevoegd, verder is de config niet veranderd t.o.v. hoe apt hem neerzet. Ik heb de apache instellingen nagekeken of er misschien ergens een snelheidslimiet ingesteld staat, maar ook dat is niet het geval. Idem met instellingen in mijn router, daar zitten ook geen limieten in de weg, de verbinding staat qua snelheid volledig open.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik zie overigens nog een package zitten in apt, genaamd apache2-mpm-worker, met als omschrijving "Apache HTTP server - high speed threaded model". Moet ik die soms installeren?

Ik ben verschillende pagina's tegengekomen al dan niet specifiek voor Debian, maar daar wordt meer gesproken over hoe juist wel een upload limiet te creeren. Aan de hand daarvan ben ik overigens wel aan het zoeken gegaan in mijn config.

[edit]
Via lokaal netwerk trek ik de verbinding wel vol, dan haal ik 50MB per seconde (Gbit netwerk).

[ Voor 3% gewijzigd door sus op 04-09-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Out-of-the-box heeft Apach geen snelheidslimieten. Ik zou er niet van uit gaan dat dat je probleem. Die verschillende types apache-workers zouden ook geen invloed moeten hebben op jouw probleem. Daarbij ga ik er wel van uit dat jij in je eentje zit te testen. Als dit een drukke productieserver is waar honderden mensen op zitten te browsen verandert er wel wat :)
Ik kan eigenlijk maar 2 dingen bedenken die allebei nogal onwaarschijnlijk zijn.

1. Je verbinding wordt afgeknepen op poort 80. Onwaarschijnlijk omdat ik geen enkele provider ken die dat doet, maar het is theoretisch mogelijk. Configureer Apache om een andere poort te gebruken en probeer het opnieuw en/of hang een andere programma aan poort 80 (nginx ofzo) en kijk of je dan wel een goede snelheid krijgt.
Zeer onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk.

2. DNS problemen. Als de applicatie achter dat fotoboek heel veel DNS queries doet en je DNS servers niet goed zijn ingesteld zou dit voor een flinke vertraging moeten zorgen. Overigens zouden grote bestanden dan wel snel moeten gaan als ze eenmaal beginnen.
Ook erg onwaarschijnlijk.

PS. Klein verzoek, in dit soort posts kun je beter alle snelheden naar 1 eenheid omwerken. Hoewel het helemaal klopt is nogal verwarrend voor de lezer als je megabits met kilobytes vergelijkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
De server staat gewoon bij mij thuis op zolder, en is echt een hobbyding. Qua gebruikers niet veel traffic tegelijk. Soms is er een evenement geweest waardoor de load even wat hoger ligt, en dan snap ik dat dat de snelheid niet echt te goede komt.

1) Verbinding wordt niet geknepen op poort 80. Ik heb een contact dicht bij het vuur, bij mijn ISP dus. Die heeft het expres vanmorgen nog een keer extra nagekeken, maar daar doen ze dus niet aan. Sowieso doen ze daar niet aan bij mijn ISP.

2) De gallery-applicatie is "gallery2", een php-app die zo van internet gehaald is en geinstalleerd is. Geen idee hoe die met DNS-queries is.

Mijn ISP-contact gaf nog als tip om te kijken of ik niet ergens QoS draai, val net thuis binnen en daar ga ik zo eens naar loeren. En dan ook maar meteen in mijn router, want die doet DD-WRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Net op een andere PC even apache geinstalleerd (op Ubuntu 10.04) en die van buitenaf laten testen, dat gaf hetzelfde resultaat. Daar zit mijn probleem dus niet.

Daarna een andere router neergezet, puur voor het testen. En jawel, daarmee heb ik een hogere uploadsnelheid. Nog altijd niet de maximale verbinding, maar toch zeker een verdubbeling. Nu kan dat zeker aan het routertje liggen, dit is maar een simpel Sitecom dingetje. Mijn echte router deerentegen.... Dat is een dure Linksys 610n. Maar eens kijken wat die doet als ik hem weer met de originele firmware neerzet.

Draad "kan dicht", probleem zit niet in de apache-install.