Vodafone: Betalen per minuut.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 21:00

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Vandaag keek ik het programma Kassa, een programma wat ik normaal nooit kijk, maar ik zapte erlangs en hoorde dat het over een aantal mobiele providers ging. Het ging voornamelijk over de wijziging van Vodafone van komende maandag voor nieuwe abbonomenten en voor verlengingen: het betalen per minuut (je belt 1:05 minuut, maar je betaald dus 2:00 minuten).

Gedeelte van het programma en meer info: Klik hier.

Het komt er op neer dat je gemiddeld 60% meer gaat betalen dan voorheen, belachelijk veel vind ik zelf. Een voorbeeld (die ook in het filmpje te zien is): Je koopt bij de slager 700 gram gehakt, dan betaal je ook niet voor 1000 gram.

Ikzelf heb onlangs een abonnement bij vodafone getekend, maar heb er bij het horen van dit bericht nu al een beetje spijt van. Graag zou ik van meerdere mensen een mening horen over dit nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05

job

Toppertje19 schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 20:59:
Ikzelf heb onlangs een abonnement bij vodafone getekend, maar heb er bij het horen van dit bericht nu al een beetje spijt van. Graag zou ik van meerdere mensen een mening horen over dit nieuws.
Voor zover ik weet gaat dit in vanaf maandag (6 september dus) en geldt het alleen voor nieuwe abonnementen.
Jij hebt getekend voor de oude voorwaarden, en valt dus onder de oude voorwaarden.

het betalen per minuut had vodafone trouwens al een stuk eerder, maar dit was niet op alle abonnement van toepassing. Ik geloof dat de je bij de goedkope vodafone scherp abonnementen per minuut moest betalen, de andere abonnemten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Het is natuurlijk onzin dat je per minuut gaat betalen. Jammer genoeg zit er niets anders op dan naar een andere aanbieder te gaan als je je abonnement moet verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 23:02
Ik heb de uitzending ook gezien. Het werd mij iets te luchtig afgedaan door de OPTA door te zeggen dat je dan maar naar een provider moest die wel per seconde rekende. Ik ben juist drie maanden geleden van T-Mobile naar Vodafone gegaan omdat de dekking in mijn gebied beter was.

Ik ben er ook vrij zeker van dat Vodafone niet de laatste is, en dat ten minste T-Mobile ook zal volgen.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wil je dan toch overstappen, is je keuze heel beperkt. Om maar eens even een voorbeeld te geven welke providers per minuut afrekenen:

[list]• Vodafone
  • Alle abonnementen
[list]• KPN
  • Alleen Personal Sim per minuut, Flexibel Tarief gaat per seconde
[list]• Hi
  • Alle abonnementen
[list]• Telfort
  • Alle abonnementen
[list]• T-Mobile
  • Relax Online en Voordeelsim per minuut, rest per seconde
[list]• Ben
  • Wordt per seconde afgerekend
De keuze is dus vrij beperkt. Je kan naar Ben toe gaan maar als T-Mobile in jouw omgeving een slechte dekking heeft, hoef je ook niet aan Ben te beginnen. Goed, het zij nou eenmaal zo dat providers zulke regels bedenken. Als ik weer mag verlengen bij Vodafone neig ik niet om over te stappen naar een andere provider tenzij de voorwaarden zo drastisch worden aangepast dat de klant zijn nek compleet wordt omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
job schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:03:
[...]

Voor zover ik weet gaat dit in vanaf maandag (6 september dus) en geldt het alleen voor nieuwe abonnementen.
Jij hebt getekend voor de oude voorwaarden, en valt dus onder de oude voorwaarden.
...
Ah ok. Ik dacht omdat mijn abonnement na komende maandag, 6 september, ingaat (15 september) heb ik ook deze nadelige verandering.
Kazu schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:08:
...
Ik ben er ook vrij zeker van dat Vodafone niet de laatste is, en dat ten minste T-Mobile ook zal volgen.
...
Op die site (link in de OP) is ook te lezen dat er al abonnementen zijn waarbij je per minuut betaal, maar dat er toch over het algemeen per seconde betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:05

job

DaMarcus schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:25:
Als ik weer mag verlengen bij Vodafone neig ik niet om over te stappen naar een andere provider tenzij de voorwaarden zo drastisch worden aangepast dat de klant zijn nek compleet wordt omgedraaid.
Je bedoelt als ze een datalimiet instellen?? :P
Dat gaat dus ook vanaf 6 sept in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Van het datalimiet ben ik op de hoogte, maar ik doelde op eventuele andere wijzigingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366966

Het is vooral irritant als je iemand wilt bereiken maar niet opneemt. Als ie dan naar voicemail overschakelt ben je gelijk 30 cent (oid) kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een paar jaar terug maakte een hoop providers reclame voor betalen per seconde, om het vervolgens na een tijd net zo hard weer terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366966

PilatuS schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:53:
Een paar jaar terug maakte een hoop providers reclame voor betalen per seconde, om het vervolgens na een tijd net zo hard weer terug te draaien.
Klopt. Het is gewoon diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach, het maakt me eigenlijk geen moer uit, ik heb toch vrijwel nooit bereik met VF. Binnen in het huis van mijn ouders kan ik het sowieso al shaken (kort bij de Duitse grens) en bij hen buiten is het ook 9/10 geen bereik. In Eindhoven heb ik ook geen signaal om over naar huis te schrijven dus al met al hoop ik dat ze met de extra inkomsten hieruit eindelijk eens hun netwerk gaan verbeteren !!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Natuurlijk is het een trucje om meer geld binnen te krijgen. Maar het is een principe dat in heel veel sectoren wordt toegepast. In het openbaar vervoer betaal je ook voor kilometers of zones die je niet volledig benut. Voor het verzenden een brief betaal je niet per gram, maar per gewichtsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373864

Ik heb T-Mobile en het werkt prima, soms maken ze wel extra kosten aan mijn factuur zoals (0,68 cent), maar qua bellen en internet werkt het goed!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 13:31
Ik heb al een tijdje een Vodafone Abbonoment maar vind dit gewoon jammer. Opzich niet ernstig maar ze gaan ook al snijden in het internet. Ik ga in elk geval niet zomaar mijn abbonoment verlengen, ga eerst eens opzoek naar een provider met betere voorwaarden ook al betekend dat dat ik iets meer per maand moet gaan betalen ! We worden gewoon bedonderd op deze manier, en het nadeel is dat we er niks tegen kunnen doen zolang alle providers deze belachelijke voorwaarden gaan hanteren (wat dus gebeurt op dit moment)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 373864

SanderPS3 schreef op zondag 05 september 2010 @ 00:25:
Ik heb al een tijdje een Vodafone Abbonoment maar vind dit gewoon jammer. Opzich niet ernstig maar ze gaan ook al snijden in het internet. Ik ga in elk geval niet zomaar mijn abbonoment verlengen, ga eerst eens opzoek naar een provider met betere voorwaarden ook al betekend dat dat ik iets meer per maand moet gaan betalen ! We worden gewoon bedonderd op deze manier, en het nadeel is dat we er niks tegen kunnen doen zolang alle providers deze belachelijke voorwaarden gaan hanteren (wat dus gebeurt op dit moment)
Als ik het om internet gaat werkt T-Mobile fantastisch, dan is dit een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
Ik zit op dit moment prepaid bij T-mobile. Inmiddels bijna twee weken geleden via Vodafone DirectSale de TV-gids aanbieding een abonnement afgesloten voor 9,95 per maand (bel+sms+web). Rekeninghoudend met mijn bel-, sms- en webgedrag, onder de oude voorwaarden, wel tevreden met de deal. Goedkoper krijg ik het nergens en dan neem ik het de komende twee jaar maar voor lief. Zodra het abonnement afloopt kijk ik wel weer verder.

Net als het invoeren van databundels lijkt het afrekenen per minuut een trend te worden. Helaas is Vodafone niet de enige provider die dit toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
De telecomproviders snijden zich hiermee voor een deel ook wel in de vingers denk ik. De ontwikkeling van 'gratis' SMS'en en bellen via je mobiele Internetverbinding zullen nu nog sneller gaan (waarschijnlijk ook de reden dat er opeens ook data limieten worden gesteld bij sommige Providers).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195305

Anoniem: 373864 schreef op zondag 05 september 2010 @ 00:30:
[...]

Als ik het om internet gaat werkt T-Mobile fantastisch, dan is dit een aanrader.
Heb voor mijn huidige verlening ook zitten kijken naar andere providers (o.a. ook T-Mobile), maar vaak zit er een limiet op internet of is de snelheid bijv bij T-Mobile een stuk lager dan bij Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bman59
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 08:56
Is er iemand op de hoogte, sinds wanneer dit beleid is doorgevoerd voor de huidige klanten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Niet. Het gaat om contracten die maandag afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:04
Herhaling... voor een groot deel van de aanbiedingen geld dit al een tijdje. Nu wordt het gewoon alle aanbiedingen betalen per minuut.

Maar heb wel een vraagje van hoe registreren ze die minuut?
Ik heb zelf al eens lopen testen en schreef ik op papier op hoelang het gesprek duurde (met datum en tijd). Zodra ik echter op de verbreek toets druk dan is mijn gesprek voor mij afgesloten maar bij de ander kan dit nog 2 sec (zeker) doorgaan. Althans zo waren mijn resultaten. Heb dit in Telfort tijdperk getest en bij Vodafone tijdperk. Vodafone was bij mij al per minuut en als ik 58 sec belde dan werd dit gewoon 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:45

Puf

Eigenlijk zou de OPTA Vodafone moeten verplichten om net zoveel reclame voor deze verandering te maken als ze destijds voor betalen per seconde hebben gemaakt. Eens kijken hoeveel mensen dan nog een nieuw abonnement afsluiten.

I.m.o. geeft Vodafone hiermee aan dat het bedrijf schijt heeft aan z'n klanten. Als je mensen dan zonodig meer wilt laten betalen voor dezelfde dienst, doe dat dan op transparante wijze, en verhoog de prijs van de bundels, i.p.v. mensen opeens ook te laten betalen voor iets wat ze NIET hebben gebruikt.

Eerlijk gezegd hoopte ik een beetje dat dit ook een publiciteitsstunt was, net als toen ze aankondigden dat de snelheid van mobiel internet teruggeschroefd zou worden, en een paar dagen later iets riepen in de trant van "geintje! gotcha!". Dat was gewoon een manier om free publicity te genereren voor het "übersnelle" netwerk. Nu lijkt het er toch echt op dat het Vodafone menens is. Voor mij een reden om over te stappen als mijn huidige abonnement is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198256

DaMarcus schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 21:49:
Van het datalimiet ben ik op de hoogte, maar ik doelde op eventuele andere wijzigingen ;)
De laatste negatieve wijziging is dat je je overgebleven tegoed wel 1 maand meeneemt, maar dat eerst het nieuwe tegoed wordt verbruikt en dan pas het eventuele overgebleven oude tegoed in plaats van andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Puf schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:53:
Eigenlijk zou de OPTA Vodafone moeten verplichten om net zoveel reclame voor deze verandering te maken als ze destijds voor betalen per seconde hebben gemaakt. Eens kijken hoeveel mensen dan nog een nieuw abonnement afsluiten.

... Voor mij een reden om over te stappen als mijn huidige abonnement is afgelopen.
Als je het artikel leest (link in OP) en het filmpje bekijkt dan zegt de OPTA simpelweg dat je naar de concurrent moet gaan, ze gebruiken het volgende voorbeeld: Als jij bij een tankstation komt waar je 15 liter tankt en 20 moet betalen, rij je toch gewoon door naar het volgende tankstation waar ze dit niet doen..?

Maarja, zoals ook te lezen is in dit topic wordt het dus al gedaan bij de meeste aanbieders, wat moet je dan?

Wat ik zou zeggen tegen de OPTA op dit moment: Je kunt toch niet onbeperkt doorrijden op één tank..?

Belachelijke reactie van de OPTA vind ik, ze kijken blijkbaar niet op het metertje hoever je nog kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224947

Anoniem: 198256 schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:15:
[...]

De laatste negatieve wijziging is dat je je overgebleven tegoed wel 1 maand meeneemt, maar dat eerst het nieuwe tegoed wordt verbruikt en dan pas het eventuele overgebleven oude tegoed in plaats van andersom.
Daar kwam ik begin van deze maand ook achter... ik vind het belachelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Is dit wel gecommuniceerd naar de klanten?
Heb volgens mij geen brief van Vodafone gehad inzake deze wijziging

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224947

is volgens mij standaard bij de nieuwere abbo's vanaf februari (is ergens ander op dit forum een topic over) daarvoor was het nog de oude situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Bij T-Mobile betaalde je eerst per seconde, echt ideaal als je 100 keer voicemail kreeg want dat kost je dan in verhouding amper belminuten. Nu kost het je meteen één minuut, oke kan ik op zich inkomen dat er een 'starttarief' wordt gehanteerd. Maar nu gaan ze wéér een stapje verder door ook de minuten boven de minuut af te ronden op hele minuten! What's Next: Blokken van vijf minuten !

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10456

Wat ik me afvraag is, waarom roert de Opta :X zich niet?

Dat alle grote aanbieders tegelijk deze schandalige verhoging invoeren duidt op prijsafspraken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 10456 op 06-09-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 10456 schreef op maandag 06 september 2010 @ 10:45:
Wat ik me afvraag is, waarom roert de Consumentenbond zich niet?

Dat alle grote aanbieders tegelijk deze schandalige verhoging invoeren duidt op prijsafspraken.
Ben je lid van de consumentenbond dan? Die komt namelijk alleen op voor haar leden.

Als er iemand op zou moeten treden is dat de Opta.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraag ingediend via de Consuwijzer bij Opta. Antwoord zal ik hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:40
Je bent toch niet gek zeker 8)7 8)7 8)7 vodafone; gauw weg wezen daar. Mijn abonnement verloopt over 3 maanden doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii vodafone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15

freddyathlon

McLaren Mercedes

edklavertje schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:57:
Je bent toch niet gek zeker 8)7 8)7 8)7 vodafone; gauw weg wezen daar. Mijn abonnement verloopt over 3 maanden doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii vodafone
Ja, en dan heb je straks bij de nieuwe provider gelijkwaardige voorwaarden... Waar ga je dan weer lopen klagen?

De enige optie lijkt nu nog Ben, maar of je dat wil?
En doe je het voor het internet op je mobiel, vergelijk dan de snelheden even... Vodafone staat bekend als provider met de hoogste snelheid...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 10456 schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:47:
Vraag ingediend via de Consuwijzer bij Opta. Antwoord zal ik hier posten.
Schijnbaar vind de Consumentenbond het toch belangrijk genoeg dus zo gek was het nog niet ;) (staat nu op de frontpage). Toch gaat de Opta over het bewaken van een goede marktwerking met betrekking tot de telecommunicatie.

Nu er in dat artikel verwijzingen naar de NMA staan vraag ik me eigenlijk ook af of de Opta nog wel nut heeft. Als de politiek naar de NMA wijst, wat moet de Opta dan nog doen met het bewaken van de telecommunicatie?
freddyathlon schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:17:
De enige optie lijkt nu nog Ben, maar of je dat wil?
En doe je het voor het internet op je mobiel, vergelijk dan de snelheden even... Vodafone staat bekend als provider met de hoogste snelheid...
De voorwaarden zijn goed, ook meteen per maand opzegbaar. Als ik niet zo afhankelijk er van was en het niet zo onbetrouwbaar was had ik het nog steeds gehad maar door het netwerk was het voor mij geen optie en was ik er zo weer weg.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 07-09-2010 09:29 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25649

Anoniem: 224947 schreef op zondag 05 september 2010 @ 18:53:
[...]

Daar kwam ik begin van deze maand ook achter... ik vind het belachelijk
Dat is idd schofterig!

OVerigens is betalen per seconde ook niet zaligmakend aangezien je de 1e minuut dan altijd volledig betaal (starttarief). Dus hele korte gesprekken van "ik kom er nu aan schat" kost je ook meteen een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

En voicemails die je niet inspreekt :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jaja we hebben antwoord:
Geachte meneer De Kreek,

Hartelijk dank voor uw vraag. U hebt op onze website het vraagformulier ingevuld op 6 september 2010. In uw bericht schrijft u dat vrijwel alle mobiele telecomaanbieders een andere wijze van afrekenen invoeren. U geeft aan dat dit duidt op prijsafspraken. Uw vraag aan ons is wat hier tegen gedaan wordt. In deze e-mail vertellen we u wat uw rechten zijn als consument. En we vertellen u wat u kunt doen.
U wilt iets kopen, maar de prijs van het product is overal hetzelfde. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Dit zijn de redenen:

Volggedrag
Soms kosten producten of diensten overal hetzelfde doordat heel gemakkelijk te zien is hoeveel een ander bedrijf voor het product vraagt. Dan volgen bedrijven elkaars prijs vanzelf. Juist omdat ze concurreren en graag willen dat de klant bij hen blijft kopen. Dit heet volggedrag. Dit mag, want dit is gezonde concurrentie. Bedrijven mogen zelf hun prijzen bepalen.

Omdat door dit volggedrag overal de prijzen hetzelfde zijn, lijkt het alsof het gaat om een kartelafspraak. Maar dat is dus niet altijd zo.

Adviesprijs
Soms kost een product overal hetzelfde, maar is er toch geen kartel. Dit kan komen door adviesprijzen. Dan adviseert een leverancier de winkelier om zijn producten voor een bepaalde prijs te verkopen. Maar de winkelier mag die prijs ook best verhogen of verlagen.

Een leverancier mag een adviesprijs geven aan een winkelier. De winkelier mag deze adviesprijs gebruiken, maar dat moet niet. De winkelier moet dat zelf kunnen bepalen. De leverancier mag dus niet tegen een winkelier zeggen dat hij niet onder de adviesprijs mag verkopen. Kan de winkelier aantonen dat hij niet vrijwillig de adviesprijs gebruikt? Dan overtreedt de leverancier de Mededingingswet. Dit is een verticale prijsafspraak.

Andere mogelijkheden
Soms wordt het tarief vastgesteld door een toezichthouder, zoals de Energiekamer, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of een ministerie. Een behandeling bij bijvoorbeeld de tandarts kost overal hetzelfde omdat de NZa een maximum tarief vaststelt. Wilt u hier meer informatie over? Dan kunt u kijken op de website van de NZa: http://www.nza.nl/consument/consumentzorgaanbieders/9388111

Er kan ook sprake zijn van accijnzen of importheffingen.

Kartel
Soms kosten producten overal hetzelfde omdat de concurrenten met elkaar een prijs hebben afgesproken. Met deze afspraken willen ze zorgen voor minder concurrentie. Dit zijn kartelafspraken. In de Mededingingswet staat dat dit verboden is. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) controleert of bedrijven zich aan deze wet houden.

Afspraken tussen concurrenten noemen we een horizontale afspraak.

Door kartelafspraken kunnen bedrijven niet meer zelf beslissen hoe ze zaken doen. Daardoor is er geen eerlijke concurrentie meer.

Wanneer mogen bedrijven wel met elkaar samenwerken?
Op het kartelverbod bestaan uitzonderingen. In deze gevallen mogen bedrijven wel samenwerken:
• als er maximaal acht bedrijven aan de afspraken meedoen
• en als ze tot een vastgesteld bedrag zaken doen.
Leveren de bedrijven vooral goederen? Dan mag hun omzet samen niet hoger zijn dan 5,5 miljoen euro. Dat betekent dat ze voor maximaal 5,5 miljoen euro zaken mogen doen.
Doen de bedrijven andere zaken? Dan mag hun omzet samen niet hoger zijn dan 1,1 miljoen euro.

Wat gebeurt er met uw melding?
We hebben uw melding geregistreerd en doorgegeven aan de NMa. De NMa kan niet zomaar zeggen of er sprake is van een overtreding van de Mededingingswet. Dat moet de NMa eerst onderzoeken. De NMa ontvangt tips of signalen graag. Want daarmee kan de NMa besluiten om een onderzoek te doen naar overtredingen van de Mededingingswet. Maar, er komen bij de NMa meer tips en klachten binnen. De NMa kan daarom niet alles onderzoeken. Aan de hand van meldingen kan de NMa zien hoe verschillende bedrijven zich in een markt gedragen. Daarom zijn uw melding en die van anderen belangrijk voor het werk dat de NMa doet.

Vragen? Of een klacht indienen over een bedrijf?
Hebt u nog vragen? Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100087875. Wilt u een klacht indienen over een bedrijf? Vul dan het klachtformulier in op onze website.

Op www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,
ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam

Anoniem: 374572

NeoMe schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:13:
Bij T-Mobile betaalde je eerst per seconde, echt ideaal als je 100 keer voicemail kreeg want dat kost je dan in verhouding amper belminuten. Nu kost het je meteen één minuut, oke kan ik op zich inkomen dat er een 'starttarief' wordt gehanteerd. Maar nu gaan ze wéér een stapje verder door ook de minuten boven de minuut af te ronden op hele minuten! What's Next: Blokken van vijf minuten !
Je weet hoop ik toch wel dat je de eerste minuut altijd betaalt he?
Dat is altijd zo geweest, ook al bel je maar voor 10 seconden ben je minuut kwijt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Er zijn meer signalen dan het bellen per minuut en de datalimieten wat ze bijna allemaal door willen voeren. Ook de kosten per minuut als je met een niet mobiel naar een mobiel belt liggen in Nederland veel hoger als in omringende landen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Anoniem: 374572 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:08:
[...]
Je weet hoop ik toch wel dat je de eerste minuut altijd betaalt he?
Dat is altijd zo geweest, ook al bel je maar voor 10 seconden ben je minuut kwijt.
Dit is net zo stilzwijgend ingevoerd inderdaad, maar veel mensen weten het niet eens. Het starttarief van een minuut heb je gewoon altijd, en dan komt nu dit er nog bij... lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Ik wilde wel eens weten wat ik nu eigenlijk meer kwijt ben wanneer een provider (Vodafone in mijn geval) per minuut rekent i.p.v. per seconde.

Ik ben alles eens nagegaan aan de hand van mijn rekening in september.
De belspecificaties heb ik in excel gezet en berekeningen gemaakt. Ik heb een Bel + sms + web 750

Het komt op het volgende neer:

Aantal minuten gebeld (werkelijk): 832
Aantal minuten berekend door vodafone (naar boven afgerond): 1047
Minuten berekend welke ik niet eens gebruik heb: 215
Extra kosten omdat ik met mijn werkelijke minuten iets boven mijn bundel zat: 82 * € 0,252 = € 20,64
Extra kosten omdat ik door afronding ver boven mijn bundel zat: 133 * € 0,252 = € 33,51
Extra kosten voor sms omdat ik boven mijn bundel zat: 44 * € 0,252 = € 11,08
Dit komt neer op een bedrag van: € 65,23,- exclusief BTW
Dan komt er nog wat bij wat ik niet helemaal snap: € 22,96
Totaal: € 88,19 excl. BTW is € 104,94 incl. BTW extra omdat ze afronden per minuut

Waarzin, helemaal omdat ik slechts € 25,- per maand betaal voor mijn Bel + sms + web 750 abbo (normaal € 50,- p.m.)
Als iemand inetersse heeft in de excel sheet met berekeningen laat het dan even weten.
Pagina: 1