(semi-) Professionele calibratie de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:35
Een week geleden via V&A een 226BW gekocht,ben er echt super blij mee dus ik dacht: we kopen er nog een!

Mijn eerste monitor was een A versie, dus er moest nog wel een A bijkomen.
Ik zoeken op marktplaats (op tweakers was er geen) en voor een prijs van 80 euro een aangeschaft :D. De verkoper uitgelegd hoe hij moest kijken welke versie het was (niet gezegd dat ik een A had want dan was het zoiezo een A)

Maar gelukkig: het was een A zei hij. Ding vanmiddag binnen gekregen en noch op de sticker, nog in het service menu staat dat het een A is :@.

Nu zit ik dus met een kleurverschil, ik heb het met wat kloten redelijk kunnen bijschaven maar het geel van de sticky notes blijft toch opvallend anders..

Ook valt me op dat bij het V&A scherm de brightness op 80 moet en bij de andere op 20 om het vergelijkbaar te houden.

Moet ik dit zien als een soort slijtage ( die van tweakers heeft er wel mee uren opzitten, zowat het dubbele)

en nu eigenlijk de grote vraag:

Is dit nog wel echt op te lossen of moet ik het er maar mee doen

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:42
Gaat je waarschijnlijk niet lukken, die andere Samsung heeft een ander paneel uit een andere fabriek.
Dus andere waardes

Die is waarschijnlijk wat blauwig ?.
Heb het zelfde gehad met 205, ik had er 2A en 1 C en die was niet om aan te zien.
Scherm types met S zijn trouwens het beste, maar dat kunnen we niet meer weten want ze labelen het niet meer op die manier.

edit: samsung is trouwens gestopt met ze zo nummeren omdat mensen door kregen je eigenlijk 3 verschillende schermen kan kopen maar allemaal voor de zelfde prijs en zelfde kleurtje randje terwijl er maaar 1 van de 3 daadwerkelijk goed is.

[ Voor 44% gewijzigd door Mektheb op 04-09-2010 14:40 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:13

M2M

medicijnman

nvmd...

[ Voor 98% gewijzigd door M2M op 04-09-2010 14:38 ]

-_-

• Speeddragon
dat er zeer waarschijnlijk een ander scherm inzat had ik al door (ook al staat er geen letter op het type label)

En nouja het is niet zozeer blauw, het is eerder wat gelig (het oudere scherm, uit de tijd dat ze nog nummerden)

de nieuwe is uit de tijd dat ze niet meer nummerden maar hij geeft wel ''mooier'' beeld dusja, opzich is het verschil niet super aanwezig,

Ik vraag me meer af of het misschien ook slijtage kan zijn van het oude scherm

edit: wat was er M2M?

• Mektheb
Speeddragon schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:42:
dat er zeer waarschijnlijk een ander scherm inzat had ik al door (ook al staat er geen letter op het type label)

En nouja het is niet zozeer blauw, het is eerder wat gelig (het oudere scherm, uit de tijd dat ze nog nummerden)

de nieuwe is uit de tijd dat ze niet meer nummerden maar hij geeft wel ''mooier'' beeld dusja, opzich is het verschil niet super aanwezig,

Ik vraag me meer af of het misschien ook slijtage kan zijn van het oude scherm

edit: wat was er M2M?
Het zou kunnen zijn, dat hij in een rook ruimte gestaan heeft ?, probeer hem is goed schoon te maken ?.
Ik ben bang dat het gewoon een ander paneel is en hij daarom gelig is.

Maar je kan het altijd proberen, maar denk een calibratie het geld niet waard is.

• Speeddragon
dan laat ik dat maar schieten,

valt me wel op dat het oude scherm eigenlijk net geen toereikende brightness meer heeft. Ik twijfel erover de oude weer te verkopen en dan een S terug te kopen, maarja volgens mij blijf je er zoiezo met dit model monitor tegen aan lopen dat er verschillen zijn

• Mektheb
Speeddragon schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:14:
dan laat ik dat maar schieten,

valt me wel op dat het oude scherm eigenlijk net geen toereikende brightness meer heeft. Ik twijfel erover de oude weer te verkopen en dan een S terug te kopen, maarja volgens mij blijf je er zoiezo met dit model monitor tegen aan lopen dat er verschillen zijn
Niet alleen met dit model hoor, dat doen ze bij alle monitoren bijna van samsung ook bij je TV ;)

Zijn verschillende fabrieken die de panelen maken voor ze dus kwaliteit per fabriek anders, wss als je 2x een Random merk X koopt is de 1 ook iets blauwer dan de ander BV.

Enige waar ik het nog niet bij heb gezien is bij PVA en S-IPS schemen, maar ook die kunnen wat afwijken kwa kleur. maar niet zo extreem als bij sommige TN panelen.

• Speeddragon
dus de perfecte dual monitor setup bestaat eigenlijk niet :P, of je moet het er echt op laten uitzoeken

ben alleen bang dat de oude 226bw er snel mee uitscheid omdat die zo hoog op brightness moet staan? maar dit zal dan ook wel verschil zijn.. Die andere is bijna ongezond als je hem100 procent zet..

[ Voor 49% gewijzigd door Speeddragon op 04-09-2010 15:26 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:13

M2M

medicijnman

offtopic:
ik had de startpost half gelezen en merkte dat mijn post nutteloos was toen ik al op de knop gedrukt had.

-_-

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
de 226BW is toch sowieso een TN paneel dus voor kleurechtheid hoef je dat niet te doen dacht ik?

Calibratie kan je gewoon zelf uitvoeren, moet je alleen ff een spider regelen ergens. Mijn lokale fotozaak verhuurt die voor 7 euro per dag/weekend, dus echt veel kan je er niet aan verliezen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Je kunt ze toch gewoon calibreren via de software? Als je kleurechtheid wil moet je eventjes uitwijken naar vb. een colorimeter zoals een GretagMacbeth Eye-One of iets vergelijkbaar, de goedkope versies voor je monitor kun je soms al krijgen vanaf 100-200 maar het kan snel oplopen als je vb. je printer en scanner ook wilt calibreren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Speeddragon
het gaat me niet om de echtheid maar om een gelijkenis tussen de 2 schermen

en zoon spider, zou dat veel verschil maken?

Pagina: 1