Phenon II versus i7 9xx

Pagina: 1
Acties:
  • 1.002 views

• Karasu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09-2025

Karasu

.,;:!'"'!:;,.

Topicstarter
In de best buy guides wordt de laatste tijd vaak voor de Phenom II gekozen. Zelf dacht ik eerst een i7 930 en een ASRock ExtremeIII bordje te kopen, maar nu begin ik te twijfelen.

Ik heb nog geen review gevonden die deze echt goed vergelijken. Waarom zou ik moeten wisselen of blijven bij mijn keuze? Is de Phenom beter of gewoon goedkoper? Of spelen er andere zaken bij deze beslissing?

De videokaart die erbij gaat is een Asus 5850 btw

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:53
Elke review van de nieuwe six cores vergelijkt ze met de intels...

kijk ook naar die van tweakers reviews: Test Phenom II X6 1090T: AMD's nieuwe six-shooter

In de praktijk: de 1090T is ongeveer evenwaardig aan een i920 - aan de andere kant heeft intel nu de prijs van de 950 gehalveerd, waardoor deze laatste de prijs/performance naar zich toe trekt. Amd had daarvoor het voordeel dat moederborden gewoon veel goedkoper zijn voor AMD dan voor intel.

Zowieso is het zo dat bij gaming de processor relatief minder belangrijk geworden is - vandaar dat een AMD in BBG's naar voor komt, omdat je zeer degelijke performance kreeg voor relatief weinig geld. Met de nieuwe prijs van de 950, is de bal (naar mijn bescheiden mening) eerder in het kamp van intel.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
De Phenom II is gewoon goedkoper. Over het algemeen zijn de moederborden ook een stuk goedkoper. Hiermee kun je dus voor hetzelfde geld meer investeren in dingen als je grafische kaart, ssd of geheugen. Dat de 930 sneller is als de Phenom II is een feit, maar door het feit dat je binnen hetzelfde budget naar snellere randapparatuur als grafische kaart of ssd kunt kijken word de feel van je systeem een stuk sneller met een Phenom.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Voor gaming levert AMD momenteel de beste bang for your buck. Hyperthreading en dergelijke kreten zijn leuk en aardig, AMD geeft je gewoon snelle chips voor weinig geld.

Met een six-core als de T1090 kan je de komende 3-4 jaar alles spelen, omdat de hardware zo vooruit loopt op de software ondersteuning momenteel. Eer games en applicaties echt optimaal gebruik maken van vier cores, laat staan 6 cores al dan niet met hyperthreading, zijn we jaren verder. Voor gaming heb je met een quadcore als de 955 voorlopig meer dan genoeg power.

Als je het aan mij vraagt, zou ik zeggen dat je een AMD plank moest kopen, en daarmee geld over houdt voor een deftige videokaart. Die spelen in hedendaagse games een VEEL grotere rol dan de processor.

edit: Ik zie dat er al een deftige videokaart is, een SSDtje is ook absoluut geen gekke investering voor een pittig systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 05-09-2010 11:49 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Klopt dat kwam in veel reviews naar voren: De i7 en Phenom II X4 zijn snel zat voor gamen. Je videokaart is de bottleneck. Pas bij dikke SLI/CF opstellingen had een Core i7 nut. In alle andere gevallen ga je geen verschil merken. Sterker nog, een van de reviewers had zelfs het gevoel (was niet uit te drukken in framerates) dat de Phenom II zelfs iets lekkerder liep als een Core i7.

De review weet ik zo niet meer, kwam alweer een tijd terug langs in de BBG topics.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Tevens biedt amd ook betere upgrade mogelijkheden. Amd houdt veel langer vast aan een sockettype dan dat intel dat doet. Tel uit je winst

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tenzij je dikke renderapps draait, ruim i7 > PHII in 't merendeel van de gevallen.

• GENETX
brilsmurfffje schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:50:
Tevens biedt amd ook betere upgrade mogelijkheden. Amd houdt veel langer vast aan een sockettype dan dat intel dat doet. Tel uit je winst
Dat doen ze wel, maar dan moet je wel op het juiste moment investeren. Als je +-2,5 jaar geleden een AM2+ bord met 700-series chipset kocht, dan ben je nu idd de koning met je Phenom II X4 955BE :+

Maar Bulldozer zal socket AM3r2 nodig hebben. Ik weet niet wat Llano gaat doen, maar ik denk dat die pinnen nodig gaat hebben voor de video-out, dus dat wordt hem ook niet. Dat betekend dat je nooit verder gaat komen dan een Phenom II X6 op dit bord, waarvan hooguit de snelheid nog eens met 100MHz omhoog zal worden gebracht, maar reken er maar niet echt op.

Maar troost je, Sandy Bridge zal evengoed een nieuw socket vereisen. Dus daar is het iig niet beter.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 05-09-2010 11:58 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Klopt dat AMD nu toch ook aan de nieuwe socket gaat, maar als je ziet hoelang socket AM2+ goed blijft kan je de noodzaak om over te stappen sterk in twijfel trekken. Zoals ik zeg ontwikkeld de hardware zich veel sneller dan de software kan ondersteunen, waardoor het constant meegaan met het laatste snufje weinig zin heeft. Je kan makkelijk 1 of zelfs 2 generaties CPUs/GPUs overslaan zonder dat je veel aan kwaliteit hoeft in te leveren bij het gamen.

Vooralsnog lijkt intel in ieder geval 3 sockets uit te brengen in de tijd dat AMD er 1tje verslijt...

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maar dan nog heeft amd een voordeel, je kan straks jouw zescore nog wel op de nieuwe generatie moederborden stoppen. Dan kan jeater nog een proccessor update doen

• Xorsist
Gezien de roadmaps zie ik je geen nieuwe processor meer in het voetje stoppen hoor. Geïntegreerde GPU's betekend gewoon een ander slot dus dat gaat niet werken. Je kunt nu 2 dingen doen, het snelste van het snelste nu inzetten en 3 jaar mee doen. Of een half jaar wachten tot de nieuwe lijnen bekend zijn met bijbehorende borden beschikbaar zijn en dan iets neerzetten. Dan ben je iig op de toekomst uitgerust.

• GENETX
Xorsist schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:31:
Gezien de roadmaps zie ik je geen nieuwe processor meer in het voetje stoppen hoor. Geïntegreerde GPU's betekend gewoon een ander slot dus dat gaat niet werken. Je kunt nu 2 dingen doen, het snelste van het snelste nu inzetten en 3 jaar mee doen. Of een half jaar wachten tot de nieuwe lijnen bekend zijn met bijbehorende borden beschikbaar zijn en dan iets neerzetten. Dan ben je iig op de toekomst uitgerust.
Nee, andersom. Een Phenom II kan wel in het AM3r2 socket, naast AM2, AM2+ en AM3. Een Bulldozer daarentegen kan echter alleen maar in het AM3r2 socket, en niet in een AM3 socket.

• Xorsist
Dan kun je toch met je huidige AM3 socket geen verse CPU's uit bv de bulldozer series kwijt? Hierdoor kun je dan toch maar beperkt opwaarderen in de toekomst tenzij je dan ook een ander moedrbord koopt?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ja maar dan kan je op dat nieuwe mobo wel je oude cpu gebruiken.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ik had begrepen dat de bulldozer serie wel op AM3 past, maar lang niet de performance haalt als op AM3r2, een beetje zoals AM2+ toch geen optimale ondersteuning is voor AM3 CPUs.

Maar terug on-topic, zoals je leest word de strijd wel een beetje in het voordeel van AMD beslisd ;)

• GENETX
Singular1ty schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:47:
Ik had begrepen dat de bulldozer serie wel op AM3 past, maar lang niet de performance haalt als op AM3r2, een beetje zoals AM2+ toch geen optimale ondersteuning is voor AM3 CPUs.
Daar gingen de meesten idd van uit tot voor kort. Maar dat blijkt niet het geval.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangezien TS er een handje van heeft topics te openen en vervolgens nooit meer te reageren, gooi ik deze maar gewoon dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.