Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
De titel maakt het denk ik al duidelijk: Ik heb last van 'gestotter' in Team Fortess 2.
Om te beginnen is het geen lag of lage fps. Mijn FPS is hoog genoeg en mijn systeem kan TF2 ook makkelijk aan. Ga dus niet dat als antwoord geven. :P

Wat ook raar is, is dat het wel heeft gewerkt. Een tijd geleden, toen ik TF2 nog actief speelde, werkte het prima. Daarna heb ik het een tijd niet gespeeld een kort geleden wilde ik TF2 weer oppakken, maar nu heb ik dus die stutter. Ik denk dat het door een patch gekomen is.

Als tweede geef ik een video'tje van iemand anders die precies hetzelfde probleem heeft als ik. Zo kun je goed zien wat ik bedoel ;)

Een tweede probleem wat de dude uit het bovenstaande filmpje heeft is een lage FPS. Dat heb ik niet, bij mij loopt het verder vloeiend. Wat ook erg kenmerkend is, is de sound-loop.

Nou schijnt dit een redelijk veelvoorkomend probleem te zijn, er er zijn dus ook genoeg 'fixes' te vinden. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets lijkt bij mij goed te werken. Wat ik heb geprobeerd:
  • TF2 een lagere priority geven in Taskmanager
  • Steam Overlay uitzetten
  • Automatisch updaten van TF2 uitzetten in Steam
  • TF2 een hogere priority geven in Taskmanager
  • TF2 deinstalleren, opnieuw downloaden en weer opnieuw installeren
  • Videokaartdrivers updaten
  • Andere geluidskaart gebruiken (van Audigy 2 naar onboard Realtek)
  • Multicorerendering in TF2 uitzetten
  • XFire uitzetten
  • TF2 op Low spelen
  • HDRr uitzetten in TF2
  • Andere DirectX gebruiken
Wat ik ook nog heb geprobeerd en wat wél werkt is uitloggen bij Steam, of te wel Steam in Offline modus zetten. Dit is echter niet echt een fijne oplossing, de Server Browser in TF2 werkt dan o.a. namelijk niet meer.

Andere problemen met TF2 die ik heb, en altijd heb gehad:
  • TF2 crasht soms gewoon zomaar, ik krijg dan een melding van Windows dat hl2.exe niet meer reageert.
  • Als ik een game join loopt hij altijd vast. Ik moet dan heel lang wachten. Daarna blijft hij 'hangen' op "Sending Client Info". Wat ik dan moet doen is het joinen cancelen en direct daarna opnieuw een server joinen. Dan gaat het balkje wel verder en laad hij normaal.
  • Als ik iets in het menu aanklik hangt hij ook even (2 seconden?) in een loop. Altijd al gehad, maar heel erg storend is dat niet, verder. Ik denk wel dat het er iets mee te maken kan hebben, omdat het dezelfde soort loop is als ik in-game heb.
Nou, sowieso bedankt voor het lezen van deze lap tekst. Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compizfox schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:21:
• Als ik een game join loopt hij altijd vast. Ik moet dan heel lang wachten. Daarna blijft hij 'hangen' op "Sending Client Info". Wat ik dan moet doen is het joinen cancelen en direct daarna opnieuw een server joinen. Dan gaat het balkje wel verder en laad hij normaal.
dat heb ik ook ALTIJD, hij blijft gewoon hangen op "sending client info", en inderdaad, als je cancelt en je gaat weer in dezelfde game doet hij het meteen... (of er staat dat je steamID al in gebruik is...)
niemand schijnt daar en oplossing voor te hebben, ik gok dat het aan mijn router ligt (toevallig kpn? thomson experiabox TG787)

zou je meteen even je specs willen geven? dat wil ook wel eens helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik heb ook een Experiabox. Maar ik gok dat mijn probleem (de stutter) daar niets mee te maken heeft.

Mijn specs:
Intel E5300 @ 3.9 GHz
MSI P43 Neo
ATi Radeon HD3850
2 GB Kinston HyperX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou je deze tweak willen uitvoeren?

P-Nut in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

dat heeft laatst ook geholpen bij UT2003 (of 4, weet niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Tuurlijk wil ik dat doen, maar ik lees dat dat een fix is tegen een soort coil whine? Wat heeft dat dan te maken met mijn TF2 stutter-probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22

lasharor

7 december 2004

Kopieer die TF2 map eens naar een andere HDD en probeer hem vanaf daar te draaien.

Ik heb/had ook zoiets op de momenten dat er naar de hardeschijf werd geschreven (bijv, bij die killcam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik denk niet dat dat (makkelijk) gaat, ik heb TF2 namelijk via Steam en dan zou ik mijn hele Steam-installatie moeten verplaatsen waar ik ten eerste de ruimte niet voor heb op een andere HD en wat ten tweede heel lang zou gaan duren.

Maar als jij er zeker van bent dat dat zou kunnen helpen, kan ik misschien wel de originele Steam-map laten staan, die renamen, en dan Steam installeren op een externe HD en dan alleen TF2 installeren. Ik weet dat dat mogelijk is, op die manier kun je namelijk ook een Steam-installatie verplaatsen naar een andere HD. Alleen laat ik nu de steamapps-folder staan op de originele lokatie, zodat ik zo weer terug kan gaan ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 13:04
Het schijnt inderdaad dat een reinstall (niet perse re-download) van TF2 nog wel eens wil helpen met fps problemen. Zie ook: http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1356735

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Sorry, maar hier moet ik toch zeggen dat je niet goed hebt gelezen. Ten eerste is dit geen FPS-probleem, ten tweede heb ik een reinstall/redownload al geprobeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 17:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hier ook iemand met KPN, maar dan de Siemens Experia Box. Ik heb af en toe ook dat ik tijdens 'Sending Client information' moet wachten, klik na een paar minuten dan op cancel, dan gaat de PC gewoon door en kan ik spelen. Performance is verder goed, geen stutter probleem.

@Compizfox: zijn ál je drivers up-to-date? Dus niet alleen van jouw videokaart (je draait al 10.8 hoorde ik) maar ook van jouw moederbord bijvoorbeeld. Heb je ook DirectX 9 geïnstalleerd? Ik weet dat je Windows 7 hebt, maar schijnt vaak in wat oudere games toch nog nodig te zijn en schijnt dan ook betere performance te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 13:04
Sorry, had inderdaad niet helemaal goed gelezen.

Heb je dit soort stutters altijd? Ook bij verschillende servers? Stutters die niet met FPS te maken hebben kunnen liggen aan de netwerk-verbinding/-instellingen...

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:04:
Hier ook iemand met KPN, maar dan de Siemens Experia Box. Ik heb af en toe ook dat ik tijdens 'Sending Client information' moet wachten, klik na een paar minuten dan op cancel, dan gaat de PC gewoon door en kan ik spelen. Performance is verder goed, geen stutter probleem.

@Compizfox: zijn ál je drivers up-to-date? Dus niet alleen van jouw videokaart (je draait al 10.8 hoorde ik) maar ook van jouw moederbord bijvoorbeeld. Heb je ook DirectX 9 geïnstalleerd? Ik weet dat je Windows 7 hebt, maar schijnt vaak in wat oudere games toch nog nodig te zijn en schijnt dan ook betere performance te geven.
Al mijn drivers zijn up-to-date. Dan heb ik het dus over videokaardrivers, geluidsdrivers, chipsetdrivers en drivers van USB-apparaten zoals amBX-setje, muis en G15 toetsenbord.

DirectX 9 kun je niet installeren als DirectX 11 geinstalleerd is. Je installeert altijd de laatste versie van DirectX. Die laatste versie is ook compatibel met games die oudere versies van DirectX gebruiken ;)
VyperX schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:07:
Sorry, had inderdaad niet helemaal goed gelezen.

Heb je dit soort stutters altijd? Ook bij verschillende servers? Stutters die niet met FPS te maken hebben kunnen liggen aan de netwerk-verbinding/-instellingen...
Ik heb die stutters inderdaad altijd, bij verschillende servers.
Heb je trouwens het filmpje bekeken? Ik denk dat het filmpje het het beste uitlegt. Het is dus ook geen lag of zo, het hele spel zit in een loop, inclusief het geluid en de graphics.

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
@darkstone: Ik heb nu die tweak uitgevoerd, ik ga nu even testen.

EDIT: Nou, ik begon te spelen en de stutters leken een heel stuk minder voor te komen. Goed nieuws dus. Het was in ieder geval weer speelbaar.
Wat ik niet weet is of dit ook daadwerkelijk door die tweak kwam of dat het toeval was. De stutters waren immers niet helemaal weg.
Toen wilde ik een filmpje opnemen met XFire, maar toen begon het weer. Het was net zo erg als van te voren, misschien nog erger.
Toen had ik een stutter die heel lang duurde, langer dan 10 seconden gok ik. Toen crashde TF2 gewoon, black screen, geluid van TF2 valt weg en Windows geeft een melding dat HL2.exe niet meer reageert.

Dit heb ik vaker gehad trouwens: Een stutter die zo lang aanhoudt dat hij overgaat in een totale crash van TF2.

Kan dit betekenen dat het aan mijn harde schijf ligt? Omdat XFire dat filmpje aan het opnemen (en dus ook aan het schrijven naar de harde schijf) was?

[ Voor 87% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 17:25 . Reden: resultaat toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Compizfox schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:54:
DirectX 9 kun je niet installeren als DirectX 11 geinstalleerd is. Je installeert altijd de laatste versie van DirectX. Die laatste versie is ook compatibel met games die oudere versies van DirectX gebruiken ;)
Ik heb DX9 en DX11 hier naast elkaar staan op mijn Windows 7 desktopje. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Volgens mij kan dat echt niet.
Als DirectX 11 is geinstalleerd, dan kun je simpelweg DirectX 9 niet installeren. Omdat er al een nieuwe versie is geinstalleerd.

DirectX 11 heeft dan ook de oudere versies van zichzelf in zich. DirectX 11 is dus eigenlijk DirectX 8+ DirectX 9 + DirectX 10 + DirectX 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22

lasharor

7 december 2004

Compizfox schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 15:47:
Ik denk niet dat dat (makkelijk) gaat, ik heb TF2 namelijk via Steam en dan zou ik mijn hele Steam-installatie moeten verplaatsen waar ik ten eerste de ruimte niet voor heb op een andere HD en wat ten tweede heel lang zou gaan duren.

Maar als jij er zeker van bent dat dat zou kunnen helpen, kan ik misschien wel de originele Steam-map laten staan, die renamen, en dan Steam installeren op een externe HD en dan alleen TF2 installeren. Ik weet dat dat mogelijk is, op die manier kun je namelijk ook een Steam-installatie verplaatsen naar een andere HD. Alleen laat ik nu de steamapps-folder staan op de originele lokatie, zodat ik zo weer terug kan gaan ;)
Je hoeft niet alle games mee te kopieeren, installeer steam op een andere hd, en kopieer daarna de tf2 folder die staat in steamapps (en even alle "commonfile's die in de root van die folder staan ook mee kopieren).

Mijn HD, was de boosdoener wellicht dat het ook bij jou een soortgelijk probleem heerst als dat toendertijd bij mij het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat tijdens het spelen eens performance monitor meedraaien met de volgende filtertjes:

physicaldisk -> %idle time
physicaldisk -> average disk read Queue lengt
physicaldisk -> average disk write Queue lengt

eventueel "duration" ook wat hoger zetten als je geen externe monitor tot de beschrikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
lasharor schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:32:
[...]

Je hoeft niet alle games mee te kopieeren, installeer steam op een andere hd, en kopieer daarna de tf2 folder die staat in steamapps (en even alle "commonfile's die in de root van die folder staan ook mee kopieren).
Misschien dat ik het wat onduidelijk getyped had, maar dat wilde ik juist doen :P
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:56:
laat tijdens het spelen eens performance monitor meedraaien met de volgende filtertjes:

eventueel "duration" ook wat hoger zetten als je geen externe monitor tot de beschrikking hebt.
Ik ga nu eerst dit even proberen, om er achter te komen of het echt aan mijn HD ligt. Ik heb inderdaad geen tweede externe monitor (dat bedoel je toch, het gaat hier om een desktop, geen laptop), er is wel een log-functie toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de duration op 6000 zet heb je 10 minuten de tijd om te alt-tabben

je kan inderdaad loggen, maar dat lijkt me niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

CptChaos schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:23:
[...]
Ik heb DX9 en DX11 hier naast elkaar staan op mijn Windows 7 desktopje. :)
Dit kan niet, want DX11 is gewoon de meest up-to-date versie van DX.. In DX11 zitten ook de DX9(a/b/c), 10 en 10.1 packages.

Heb je misschien het Energiebeheer op Gebalanceerd OID staan? Op die manier stoppen de HDD met spinnen na verloop van tijd..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R NL schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:19:
Dit kan niet, want DX11 is gewoon de meest up-to-date versie van DX.. In DX11 zitten ook de DX9(a/b/c), 10 en 10.1 packages.
Klopt, maar je hebt niet alle files of zo. Toen ik pas W7 had, speelde ik nog wat oude(re) games, die alleen werken op DX9, sommigen deden het ook compleet niet. Kon niet vinden wat. Ik installeerde DX9 náást DX11 en opeens werkt het allemaal wél...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:56:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/vrve6f.jpg
Plaatje niet verkleint omdat hij maar 157,49 KB is.
Geen idee wat het nu precies betekent, maar jij kunt daaruit iets afleiden?
Dit is dus gewoon tijdens het spelen van een potje TF2.

Het was trouwens best wel speelbaar. De stutters zijn alleen nog steeds niet weg... Vooral als ik dood ga bijvoorbeeld, gaat hij weer in zo'n loop.
D4NG3R NL schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:19:Heb je misschien het Energiebeheer op Gebalanceerd OID staan? Op die manier stoppen de HDD met spinnen na verloop van tijd..
Jup, stond op gebalanceerd. Heb hem nu op performance oid gezet, maar ik denk niet dat dat veel zou uitmaken. Hij leest immers de hele tijd van de HDD, dus het lijkt me dan ook niet dat hij dan gaat stoppen met spinnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 04-09-2010 21:22 ]

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ik heb Team Fortress ook geprobeerd te runnen vanaf een andere hardeschijf.

Maar op die schijf laad hij niet eens...
Bij het Valve-logo gaat het nog goed, maar vlak daarna, als je dan zo'n TF2 plaatje ziet met "Loading..." rechtsonderin, loopt hij vast. In Windows "Reageert hij niet meer".

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Zonet even geprobeerd met amBX-support uit, en dan doet hij het wel goed!
Waar het precies aan ligt weet ik nog niet, want ik heb ook erg lang met amBX kunnen spelen zonder de stutter.
Ik heb ook niet precies alle mogelijke combinaties van workarounds en instellingen geprobeerd, maar ik weet dus wel dat het nu, zonder amBX, met die tweak van Darkstone en op de 'normale' HDD werkt. Ik heb alleen stutters helemaal in het begin van een potje, maar daarna loopt hij verder vloeiend :)

Het enige (side-)problemen die ik nog heb zijn:
  • Als ik een game join loopt hij altijd vast. Ik moet dan heel lang wachten. Daarna blijft hij 'hangen' op "Sending Client Info". Wat ik dan moet doen is het joinen cancelen en direct daarna opnieuw een server joinen. Als ik echter dezelfde server opnieuw join krijg ik een melding met "Steam validation rejected". Als ik een andere server join gaat het wel goed en kan ik daarna spelen.
  • Als ik iets in het menu aanklik hangt hij ook even (2 seconden?) in een loop. Altijd al gehad, maar heel erg storend is dat niet, verder. Ik denk wel dat het er iets mee te maken kan hebben, omdat het dezelfde soort loop is als ik in-game heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 26-09-2010 14:40 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Dat vastlopen heb ik ook, het gestutter ook (KPN Glasvezel). Bijzonder irritant; je loopt 10 meter en je wordt weer vrolijk 5 meter teruggezet...

Schiet je iemand helemaal kapot ben je zelf dood of wordt je teruggezet en heb je "eigenlijk" nooit je tegenstander gezien of hij jou.

Heel apart :)

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
RedHat schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:33:
Dat vastlopen heb ik ook, het gestutter ook (KPN Glasvezel). Bijzonder irritant; je loopt 10 meter en je wordt weer vrolijk 5 meter teruggezet...
Dat bedoel ik dus niet, lees de startpost eens door (en bekijk het filmpje) voor wat ik had. Het is nu dus opgelost :P
Dat wat jij beschrijft is gewoon lag (hoge ping). Zet je downloads eens uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 25-09-2010 14:43 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Compizfox schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:43:
[...]

Dat bedoel ik dus niet, lees de startpost eens door (en bekijk het filmpje) voor wat ik had. Het is nu dus opgelost :P
Dat wat jij beschrijft is gewoon lag (hoge ping). Zet je downloads eens uit.
Ping van 20 is dus lag. Die dingen ben ik natuurlijk allemaal al nagegaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Dan is het toch wel raar ja. Teruggezet worden is toch echt typisch ping lag.
Heb je dat met alle servers?

Maar dat is alsnog iets heel anders dan het probleem dat ik had.

Pagina: 1