Wandcontactdoos, zelf doen?

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-02 21:43
Hallo,

Ons netwerk thuis is enorm veranderd met als resultaat dat overal ethernetkabels uit de muur komen. Dat is goed, alleen ziet er niet netjes uit. Daarom wil ik ethernet wandcontactdozen ophangen.

Nu is alleen de vraag welke contactdozen goed zijn en of ik dat kan. Ik heb zeker geen 2 linkerhanden maar het gaat mij vooral om de volgordes en het spul wat ik nodig heb.

Contactdoos heb ik nodig.
Punchtool? Heb ik dat nodig?
Kabeltester? Is dat echt nodig of lukt het ook zonder?

En de hamvraag. Is het lastig? Ik heb zeker geen 2 linkerhanden :P Netwerkkabeltjes maken lukt mij iig wel.

Verwijderd

Volgorde staat (9 van de 10 keer) op de (binnenkant) van de doos, en is dezelfde volgorde als een utp stekker. (1.Oranje/wit 2.Oranje 3.Groen/wit 4.Blauw 5.Blauw/wit 6.Groen 7.Bruin/wit 8.Bruin)

Punchtool, niet nodig. (heb er hier zelfs een paar hangen die door middel van een schroefje (wat iets scherps door de ader duwt) de aders "connect")
Kabeltester, 1 kant router andere kant pc/laptop is prima om te testen ;)

Lastig, zeker niet, de ene doos zal iets lastiger zijn dan de andere maar de meeste zijn prima te doen thuis.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2010 11:50 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 23:54
dus .. ik heb dat ook thuis gedaan.

een 8 poorts patch paneeltje gekocht, en een paar wandcontactdoosjes van de gamma, met elk 2 patch aansluitingen. en daarvoor had ik een paar kabels uit de muur komen, waarop ik een patch had geklikt van mn werk.

die patch dingetjes van mn werk waren trouwens fantastisch .. je schuift de 8 adertjes in de juistje volgorde in de patch, en je drukt m dicht met een schroevendraaier of een tang. ze maken zelf een koude las, no problem. wat wel een probleem was, was het doosje waar die patches dan in komen te zitten; ze waren niet helemaal stevig, en de patchdingetjes zaten er dan ook regelmatig scheef in, of zelf helemaal eruit getrokken.

het patch paneeltje kwam met aansluitingen waar ik een patch tool voor nodig had. essesntieel gereedschap voor dat specifieke ding. maar je adertjes zitten meteen perfect vast, ook weer met die koude las.

de gamma wandcontactdoosjes bevatten binnenin een ringvormig metalen ding, zodat ze in die universele kastjes passen. op die ring zitten 16 kleine schroefjes, om de adertjes vast te houden. hiervoor heb je dus geen patch tooltje nodig, maar het is een enorm priegelwerk om ze alle 16 vast te schroeven; de resterende kabel heeft namelijk nogal weinig ruimte in het universele kastje, tenzij je de kabel weer door de muur een stukje terug kunt trekken.

de kabeltester had ik geleend van werk. dat maakt het testen supereenvoudig; je stopt een aansluiting in de patch, en de andere aan het andere uiteinde, en je drukt op een knop, en 8 ledjes gaan branden als je het goed hebt gedaan.

ik had alles in 1 keer goed gemonteerd, dus 100% goed, maar op het werk hebben we toch uitgevonden, dat een patch die goed leek (dus wel internet gaf) uiteindelijk niet goed afgemonteerd was (los contact). dit gaf rare problemen, die niet meteen te herleiden waren tot de defecte patch. opnieuw patchen verhielp het probleem.

ps, ik ben niet op werk, dus ik kan je het merk van die doosjes niet noemen. ik heb er ooit wel naar gezocht, maar ez werden alleen aan grote installateurs verkocht.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
Ben ikzelf nu ook mee bezig, heb goeie ervaring met de contactdozen van Legrand, kosten niet veel en zijn toolless te installeren, je legt de adertjes volgens de juiste volgorde (die op gekleurde stickers in de contactdoos vermeld staat) erin, duwt een klemmetje erover vast waardoor koude lassen gemaakt worden en je klikt het doosje vervolgens in de wandcontactdoos (opbouw of inbouw, zelf te kiezen).

Succes ermee, ik krijg na een tijdje wel krampen in mijn handen ervan (100 + connecties nodig)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-02 21:43
Haha bedankt (heren) ;)

Gelukkig heb ik hier maar 2 aansluitingen in de muur. En vanuit de schuur ook nog 3 aansluitngen dus dat moet wel lukken.

Bedankt voor de tips :)

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Houd er rekening mee dat dit soort constructies het beste werkt met solid-core Cat5 (of 6) bekabeling. Dat is er namelijk voor gemaakt.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik heb zelf een keer zo een doosje in een houtenkast gemonteerd omdat ik daarin mijn server had staan. Ze zijn zeer eenvoudig aan te sluiten. Gewoon netjes het kleurenschema aanhouden dan loopt het allemaal als een trein.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-02 21:26
Nog een aandachtspunt: sommige RJ45 inbouwdoosjes van de Gamma verbinden niet alle 8 aders. Voor telefoon of ISDN is dat niet erg, voor 100BaseT wel.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05-2025

ajakkes

👑

Daarnaast de wandcontactdoos die ik heb gekocht (gamma) was een dubbele uitvoering. Echter zijn de aansluitingen intern met elkaar verbonden waardoor het internet niet werkt als je op beide een apparaat aansluit. Deze zijn wel geschikt voor Telefoon maar niet voor Internet.

👑

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

ajakkes schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:17:
Daarnaast de wandcontactdoos die ik heb gekocht (gamma) was een dubbele uitvoering. Echter zijn de aansluitingen intern met elkaar verbonden waardoor het internet niet werkt als je op beide een apparaat aansluit. Deze zijn wel geschikt voor Telefoon maar niet voor Internet.
Die van mij heeft aan beide kanten los, alle aders en 1Gbps :) Ook van de Gamma trouwens

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Ik ben zo eens 3 avonden (van 19u tot 22-23u) bezig geweest met een cat-6 kabel in zo 1 wanddoosje te krijgen. Uiteindelijk heb ik van miserie de wanddoos opzij gelegd en na 10-15min had ik de kabel gewoon gepatched. Ik had de doos bij Gamma gekocht, waar je je 8 kabels in sleuven moet steken en daarna een klepje naar beneden moet duwen, waardoor de kabel 'gesneden' worden. Ik kreeg nooit de kabels ver genoeg of juist geknipt. Ik heb me er enorm op gefrustreerd. Ik wacht wel even voordat ik het opnieuw probeer.

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 16:06
Weet je zeker dat het solid-core is dan? Soepele kabel kan inderdaad een hel zijn (zelf ook wel eens per ongeluk besteld.. doe je maar één keer).

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Mopster schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:46:
Ik ben zo eens 3 avonden (van 19u tot 22-23u) bezig geweest met een cat-6 kabel in zo 1 wanddoosje te krijgen. Uiteindelijk heb ik van miserie de wanddoos opzij gelegd en na 10-15min had ik de kabel gewoon gepatched. Ik had de doos bij Gamma gekocht, waar je je 8 kabels in sleuven moet steken en daarna een klepje naar beneden moet duwen, waardoor de kabel 'gesneden' worden. Ik kreeg nooit de kabels ver genoeg of juist geknipt. Ik heb me er enorm op gefrustreerd. Ik wacht wel even voordat ik het opnieuw probeer.
Die van de Gamma moet je schroeven :+

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:20
Mopster schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 17:46:
Punchdown tool of LSA dogger doet wonderen.
Verder is het makkelijkste gewoon wegblijven van Gamma Bouwmarkt rommel :P
Je zou eens moeten kijken naar toolles keystone outlets. En dan merk je pas hoe makkelijk het kan zijn. Bij ons op het werk gebruiken we niets anders meer. En het is niet zo dat we niet beter kunnen maar de kosten tegen over het tijdsverschil is gewoon groot is positieve zin. een Outlet is sneller gemaakt dan een RJ45 krimpen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

@_H_G_ : er zit in het midden van de kabel een harde plastieken 'kruis' die de 4 paren uit elkaar houd en voor stevigheid zorgt. Dit zat wel af en toe eens in de weg ;)

@DJ-Visto : deze niet :-)

@klaasbram : Bedankt voor het advies, ik zal er eens naar kijken

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-02 16:06
Mopster schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:07:
@_H_G_ : er zit in het midden van de kabel een harde plastieken 'kruis' die de 4 paren uit elkaar houd en voor stevigheid zorgt. Dit zat wel af en toe eens in de weg ;)
Da's meer voor de CAT6 specificatie te halen. Losse draadjes kunnen dan nog steeds solid of stranded (soepel) zijn. Al zal het hoogstwaarschijnlijk wel solid zijn.

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Als ik je een paar tips mag geven;

- Koop niet die bij de gamma, elke ader zit met een schroefje en dat is een ramp
- Beter koop je toch een punc-down tool, kost een tientje maar die levert zijn geld wel op. Het kan ook met een stanleymes (heeft mijn duim al kennis mee gemaakt) of een creditcard (werkt niet altijd 100%).

Van deze http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=1943 heb ik er al iets van 100 her en der opgehangen, goedkoop en werkt perfect! Bij diezelfde shop hebben ze ook een punch-down tool en evt connectoren en kabel tegen een redelijke prijs.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-02 16:18

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Heb ook zo'n klusje gedaan bij mijn zus (36 netwerk aansluitingen door heel haar huis, waarom in godsnaam ?) en zonder kabel tester zou ik hier niet vrolijk van geworden zijn, aanrader dus.
Ik heb de mijne ooit ergens voor een tientje op de kop getikt :P Waar precies weet ik niet meer ik geloof op een beurs ergens.

Over het geheel genomen is het gewoon goed te doen met de juiste materialen en gereedschap.