Hardeschijf keuze met Areca ARC-1220 PCI-e

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebonite
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05-2021
Momenteel heb ik 3 HDD's van Samsung F1 500 GB aan Areca ARC-1220 hangen (RAID 5), nu wil ik graag upgraden met 5 HDD's van minimaal 1 TB die ik via RAID 6 ga doen voor iets betere bescherming van dataverlies als er 1 of 2 HDD's uitvalt. De Samsung F1 500 GB gaat eruit en gaat dan naar andere pc's.

De HDD lijst van Areca is nu wel outdated omdat er de laatste tijd veel TB HDD's bij zijn gekomen.

Welnu heb ik 2 vragen:
Welke HDD's is geschikt voor deze RAID controller? Samsung SpinPoint F2 EcoGreen Desktop Class HD154UI 1,5 TB (€ 69,95 per stuk bij Computerland) of Hitachi Deskstar 7K1000.C 1,0 TB (€ 64,95 per stuk bij Computerland)? Of moet ik naar andere HDD's kijken bijvoorbeeld WD of Seagate?

Wie heeft de ervaring met deze schijven? Positieve en negatieve punten, onderbouw het graag...

Dit alles zit op moederbord van Asus (type weet ik niet meer) met AMD Opteron 146 en 1GB geheugen. OS is Windows Server 2003. Dit alles is enkel puur voor opslag van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom neem je niet Hitachi's HDS721010CLA332 schijven van 1 TB, deze zijn tussen de 50 en 55 euro in de pricewatch. Zelf draai ik met deze schijven 2 Raid5 setjes van 8 schijven en nog nooit enige probs gehad ermee. Van de Samsungs is bekend dat ze constant uit Raidsetjes vallen, dat risico wil je niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 15:48
voor dit soort dingen heeft areca natuurlijk gewoon de HD compatibility list:
ftp://ftp.areca.com.tw/Ra...tibilityList_20100721.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezzley schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 14:41:
voor dit soort dingen heeft areca natuurlijk gewoon de HD compatibility list:
ftp://ftp.areca.com.tw/Ra...tibilityList_20100721.pdf
En als je de openingspost van TS had gelezen, had je gezien dat die lijst outdated is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan echte RAID schijven (ze zijn duurder en er is eigenlijk weinig verschil behalve aangepaste firmware) omdat ik toch geen risico wil nemen met data. (WD RE en andere fabrikanten hebben ook hun versies)

[ Voor 5% gewijzigd door ItsValium op 04-09-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 15:48
de lijst, die ik hierboven link, is van eind juli 2010. dat hd's daar niet op staan zegt mij simpelweg dat areca die nieuwe schijven nog niet heeft getest. het gebruiken van nog niet geteste schrijven heeft een risico dat ik persoonlijk niet zou willen lopen met een belangrijke toepassing als dataopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook niet verwachten dat ze gelijk nieuwe schijven testen. Maar daarnaast zou ik zeker geen Samsung's aan een Areca hangen, dan weet je zeker dat je probs krijgt, Areca heeft ze niet voor niets de F1 op hun blacklist staan, dat heeft men hier ook vaak genoeg in verschillende topics kunnen lezen.

Echte Raid schijven zijn natuurlijk beter, maar niet iedereen heeft een paar duizend euro budget om ze te kopen. Daarnaast heb ik, zoals gemeld, totaal geen probs met de Hitachi schijven en het is niet zo, dat ze net een week draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebonite
Oké, dan is het me duidelijk welke HDD ik ga nemen, ik neem het advies van KeDeShCh aan. Dus binnenkort ga ik Hitachi HDS721010CLA332 bestellen bij een webshop, ze zijn iig goedkoper dan bij Computerland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scheelt je bijna 12 euro met Computerland als je ze bij 4launch bestelt, koop er dus 4 bij 4launch, dan scheelt dat dus bijna 48 euro, oftewel, de 5e koop je dan voor slechts 5 euro. Ik ben geen dievegge van mijn eigen portomonnee, als ik geld over de balk wil smijten, dan lukt dat ook wel met de papiervernietiger die ik hier heb staan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebonite
Hahaha, daar heb je gelijk in. :P

Dan ga ik ook gelijk grotere kast met veel HDD bays aanschaffen bij Mycom die in de buurt is.

[ Voor 59% gewijzigd door Ebonite op 05-09-2010 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een kast zoekt waar je veel hd's in kwijt kan, kan ik je er 3 aanraden :

Cooler Master Stacker STC-101. Met 4 x 4 in 3 modules kan je dan 16 schijven kwijt.
Antec 1200. Met een beetje tweaken en 4 x 4 in 3 modules kan je dan ook 16 schijven kwijt.
Sharkoon Rebel 12. Goedkoopste kast van de 3. Ook hier kan je met een beetje tweaken 4 x 4 in 3 modules plaatsen en onderin zou je er nog 6 tot 8 kwijtkunnen, wat dus neerkomt op 22 tot 24 hd's

Je kan kijken of je de Cooler Master en de Antec hier via V&A kan vinden, soms gaan ze vrij goedkoop weg. De Sharkoon kan je verkrijgen bij Alternate. Ik hoop dat deze info je helpt bij het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
Verwijderd schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 17:48:...daarnaast zou ik zeker geen Samsung's aan een Areca hangen, dan weet je zeker dat je probs krijgt...
draai hier al een aantal maanden met 4x SAMSUNG HD154UI en 4x WDC WD15EADS-00P8B0 in raid-5 aan een Areca 1220 en nul problemen. Er zijn altijd al problematische series van schijven geweest maar met deze heb ik nog geen enkele vage melding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb jij geluk. Er zijn hier op Tweakers meer dan genoeg topics te vinden waar mensen wel degelijk veel problemen hadden met de F1 serie van Samsung in een raidset. Ook heeft Areca ze op de blacklist staan, dat is niet zonder redenen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:20:
de F1 serie van Samsung in een raidset. Ook heeft Areca ze op de blacklist staan, dat is niet zonder redenen lijkt me.
wat ik probeerde te zeggen is dat problemen met de F1 serie niet vanzelfsprekend ook voor de F2 serie gelden. De SAMSUNG HD154UI is uit de F2 serie en ik heb zelf positieve praktijk ervaring met deze schijven aan en Areca 1220. Toevallig precies de combo die de topicstarter ook overweegt. Ik kan ze de topicstarter dan ook zonder voorbehoud aanraden. Maar inderdaad misschien heb ik gewoon geluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, de F2 serie is de energiezuinige versie van de F1. Dus de kans dat de problemen zich voordoen bij de F2 is net zo groot als bij de F1. Het probleem schijnt vaak opgelost te zijn, als men de NCQ uitschakeld, maar is nog steeds geen garantie. Ik kan best begrijpen dat het ook vaak wel goed kan gaan, het hoeft niet altijd een ramp te zijn. Maar om er zeker van te zijn dat deze problemen zich niet voordoen, zou ik dus andere schijven aanschaffen dan de F1 of F2 serie van Samsung.
Vroeger gebruikte ik ook altijd Samsung schijven en heb nu nog 2 raid5 setjes draaien van 4 x T166 Spinpoints van 500 GB, daar heb ik geen enkel probleem mee, maar sinds hier op Tweakers veelvuldig te lezen was, dat de F1 serie problemen opleverde, ben ik overgestapt op Hitachi's, gewoon om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:50:
Dus de kans dat de problemen zich voordoen bij de F2 is net zo groot als bij de F1.
de "dus" is onzin. In het verre verleden waren de IBM's ook wel eens zo onbetrouwbaar dat ze ze nu maar als Hitachi schijven verkopen. Dat wil nog niet zeggen dat de Hitachi's dus slecht zijn.
Wanneer je googled op beide series Samsung schijven in raid setups zie je dat de F1 vaak problemen geeft en de F2 niet.
Daarbij heb ik meerdere maanden positieve ervaring met vier van deze Samsung schijven. Stel dat ik Areca was dan zou dat op de Areca compatibility list al een "pass" op de "stress test" betekenen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de "dus" geen onzin, maar dat is mijn mening. Je vergelijkt nu een product waar minder dan een jaar tussen zit, de Samsungs, met een product waar al jaren tussen zit, dat lijkt mij een scheve vergelijking, maar ook dat is mijn mening. Jij hebt misschien maanden positieve ervaringen met de Samsungs, ik al ruim 3,5 jaar met de Hitachi's ( ben er begin 2007 op overgestapt, toen de 500 GB's), draai met de Hitachi 1 TB schijven sinds dat ze uitkwamen en nog nooit geen enkel probleem gehad, niet met de HDT721010 en ook niet met de HDS721010CLA332 en heel eerlijk gezegd, mijn ervaring zegt, voor mij dan, genoeg. Misschien dat ik ooit nog wel eens Samsung schijven zal kopen, maar voorlopig blijf ik op de Hitachi's draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:50:
Even voor de duidelijkheid, de F2 serie is de energiezuinige versie van de F1. Dus de kans dat de problemen zich voordoen bij de F2 is net zo groot als bij de F1.
Dat is niet waar, de F1 en F2 zijn afzonderlijke series. De EcoGreen is de energiezuinige versie, en die bestond ook van de F1 variant. De raid problemen van de F1 zijn later grotendeels opgelost met firmware updates, en van de F2 en later zijn deze helemaal niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij is altijd anders verteld, maar ga hier geen ja/nee spelletje van maken. We gaan nu erg off-topic lijkt me en voldoet niet meer aan de vraag van de TS. Ik weet voor mezelf in ieder geval dat ik me voorlopig niet aan Samsung schijven ga wagen, wat iemand anders doet, dat is zijn of haar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 21:20:
Dan heb jij geluk. Er zijn hier op Tweakers meer dan genoeg topics te vinden waar mensen wel degelijk veel problemen hadden met de F1 serie van Samsung in een raidset. Ook heeft Areca ze op de blacklist staan, dat is niet zonder redenen lijkt me.
De F1 serie is niet meer op de markt en de F2 en F2 serie hebben geen problemen met areca kaarten. De F1 serie zonder NCQ trouwens ook niet.
Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:34:
Mij is altijd anders verteld, maar ga hier geen ja/nee spelletje van maken. We gaan nu erg off-topic lijkt me en voldoet niet meer aan de vraag van de TS. Ik weet voor mezelf in ieder geval dat ik me voorlopig niet aan Samsung schijven ga wagen, wat iemand anders doet, dat is zijn of haar keuze.
Je moet niet altijd alles geloven wat ze je vertellen. De TS heeft zelf F1 schijven die zonder problemen werken met z'n areca. Waarom zou je dat dan tegenspreken? Hij heeft, in tegenstelling tot jou, wel ervaring met f1 schijven en areca kaarten.

De TS zou deze review eens moeten checken: productreview: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB review door aval0ne
Samsung F3 schijven in raid 5 op areca test.

[ Voor 48% gewijzigd door aval0ne op 06-09-2010 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebonite
Het is waar dat aval0ne zei dat ik wat ervaring heb met F1 schijven die ik al maanden op Areca 1220 heb draaien en ben nog geen problemen tegengekomen. Misschien heb ik geluk gehad met die schijven?
Maar goed... er is 1 kink in de kabel gekomen dat ik de koop van HDD's even moet uitstellen. Want mijn gehoortoestel (ja, ik ben zwaar slechthorend...) moet gerepareerd worden en dat kost aardig wat centjes. :X Ondertussen lees ik mee in de discussies over de keus van HDD's in combinatie met Areca ARC-12xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]aval0ne schreef op maandag 06 september 2010 @ 08:01:
[...]

De F1 serie zonder NCQ trouwens ook niet.

Dit heb ik ook gezegd in een eerdere reactie.

[...]

Je moet niet altijd alles geloven wat ze je vertellen. De TS heeft zelf F1 schijven die zonder problemen werken met z'n areca. Waarom zou je dat dan tegenspreken? Hij heeft, in tegenstelling tot jou, wel ervaring met f1 schijven en areca kaarten.

Als het een paar mensen zijn die het me vertellen, dan wil ik er inderdaad nog wel aan twijfelen, maar als het er een stuk of 10 zijn, dan doe ik dat niet meer. Daarnaast, er zijn hier topics genoeg geweest over de F1 serie, maar dat moet ik ook maar niet geloven dus? Ook heb ik in een eerdere reactie aangegeven, dat er gevallen bekend zijn, waar het wel werkt. Ik weet wat ik gelezen heb over de F1 schijven en dat was waarschuwing genoeg voor mij.
Pagina: 1