Hoe weet ik wat voor core ik heb?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frenzy
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Hi,

Ik heb sinds 2 maanden (feb 2000) een Athlon 550Mhz. Maar hoe weet ik wat voor core ik heb? Ik las op tweakers iets over gedownclockte 700Mhz procs en .18microns.
Klinkt allemaal bekend, maar wat is het nu feitelijk? En wat heeft dat te maken met overclocken?

thanx alvast.

Verwijderd

ff alles op een rijtje:

cores:
De meeste CPU-fabrikantren hebben maar een paar verschillende produktielijntjes, en testen elke proc die eraf komt op hoeveel MHzen hij kan lopen. Als er een proc op bv 700MHz wordt getest, wordt hij meestal verkocht als 700MHz.

Maar omdat AMD hele goede yields heeft, produceert het eigenlijk te weinig low-end procs. Daarom verkopen ze soms 650s / 750s als 500/550s. Als je nu je proic openmaakt (zwarte kapje eraf), en daarna de coolplate (dat is het stalen kapje, waar je koeler op klikt) eraf haalt (pas op, moelijk!), kan je je core zien.

Daar staat een nummer op, dat begint met k7xxx. dat xxx is de snelheid waar hij in de fabriek op getest is. Dus als er op jou athlon 550 K7750 staat heb je eigenlijk een athlon 750!

microns:
Sinds kort worden de meeste chips gebakken op een .18 micron proces. Dit betekent dat de afstand tussen de transistors is verkleind van .25 (is de "oude" standaard) nar .18 micrometer. Bij de athlons is het ook zo dat ALLE .18s koper genruiken in plaats van aluminium.

Dit heeft veel voordelen: een .18 core is kleiner, en heeft dus een lagere latency (tijd die data nodig heeft om van transistor naar transistor te gaan). Ook wordt hij veel minder warm, wat dus meer OC-mogelijkheden bied.

Daar komt bij dat koper gewoon beter geleid, en ook nog eens minder warm wordt. Je kan zien of je een .18 koper core hebt als het nummer op de zijkant van je proc (met kapje erop) eindigt op een A. Als het eindigt op een C, heb je nog een oude .25 aluminium athlon...

Maar als jou athlon uit februari komt, is er een grote kans dat het in de buurt van een .18 750 zal liggen!

• g3
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 10:34

g3

kijk eens hier
http://www.ninjamicro.co.uk/faq.html

Ik denk dat hier wel wat nuttige info voor je instaat.

Gezien het feit dat je een Athlon 550 uit feb. hebt, is het heel waarschijnlijk dat er een 750 core inzit, en hij 0,18 micron is.
Om achter de core te komen zul je wel je athlon moeten openbreken, dat is geen leuk klusje kan ik je vertellen, maar op zich wel te doen. Dus eerst het kapje eraf, en daarna ook nog de metalen plaat waar de cooler aan hoort te zitten. succes ermee

tot hoever je kunt oc'en is altijd maar de vraag maar daarvoor zul je toch een GFD moeten aanschaffen en testen. Ik denk dat je een van de betere proc. hebt om over te klokken met name als ie 0,18 micron is wordt ie niet zo heet als mijn athlon500@700.

Mocht ik hele debiele dingen gezegd hebben hier: correct me if i am wrong

mvrgr

g3

oh jaap is me al voor geweest....bout :)

• Frenzy
  • Laatst online: 22-12-2025
Thanx! daar heb ik nog eens wat aan...
Ik zal eens kijken wat het is.

Verwijderd

een 550 met een core hoger dan 600 is eerder een uitzondering. Don't get your hopes up.

Verwijderd

Maar al heb je een 550 core (zoals ik :( ), dan nog is er hoop :) ... ik heb een 550 .18 core stabiel op 750MHz draaien, en jij trouwens toch ook Maxx?

Of je een .18 core hebt kun je trouwens ook op de buitenkant van de zwarte kap al aflezen, als het nummer wat daarop staat op een A eindigt, heb je zeeer waarschijnlijk een .18 core, eindigt het met een C, dan heb je nog een "oude" .25 core.

• -=Indigo=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Hij zegt toch dat ie em in feb 2000 _gekocht_ heeft, dan lijkt het me sterk dat de proc ook in feb2000 gemaakt is.
Ik zelf heb er 2 weken geleden een gekocht, en die komt uit week6.

Verwijderd

De mijne loopt nu op 795Mhz. Na een stevige burn in op 750 kon ik hem hoger zetten.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
JaapvR: mooi verhaal, het is alleen niet waar dat er nu al koper-interconnect Athlons zijn. Elke Athlon die je nu koopt is nog gewoon van aluminium gemaakt. Tegen de zomer zullen de eerste koper-Athlons van de fab. 30 in Dresden op de markt komen. De verwachting is dat niet al te lang daarna overgeschakeld zal worden naar .13 micron techniek.

Verwijderd

He, daar had ik overheen gelezen. Inderdaad, Er is nog geen koperen Athlon op de markt.

Verwijderd

Oeps... Wist ik nie, ik dacht dat alles wat een A had in Dresden werd gemakt, en dat er in Dresden alleen koper werd gebruikt....

"Assuming is the mother of all fuck-ups!"

• Mini-me
  • Niet online
Kun je voorstellen wat voor boost-up de Athlon krijgt ten opzichte van de Pentium, als ze ook koper gaan gebruiken. Ik denk dat het verschil tussen de opvolgers van de Pentium Coppermine en de Athlon (de Pentium 4/Willamette en de Spitfire als ik me niet vergis) flink wat groter zal worden in het voordeel voor de Athlon (met aanname dat de Spitfire koper interconnects gebruikt natuurlijk) >:) >:) >:)

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:47
Door koper interconnects gaat je Athlon niet ineenkeer 10% harder.
Je moet het zo zien dat AMD een 750 die ze nu met aluminium produceren als 750 verkopen maar een met koper straks op 850 kunnen verkopen

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Ceaser, als ie eerst 750 loopt, en met koper interconnects 850 loopt, is dat geen 10 maar 13.333 procent.
wow.

imho is het zo dat koper een lagere weerstand en ruis veroorzaakt, een kleinere spanningsval dus, en dat de interconnects tussen de pinnetjes en de wafer minder hitte produceert, minder watts trekt van de voeding en de processor op lagere volts kan draaien.

hmm. is dat het enige ? voor de core heeft het niet zo verschrikkelijk veel veranderingen.....
Pagina: 1