Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 16:01
Hallo,

Ik ga binnenkort mijn nieuwe PC kopen, maar ik heb een probleem.

Het lijkt mij echt heel gaaf een six-core processor te kopen, maar ik wil vooral gamen met mijn PC.
En aangezien nog maar een aantel games quad-core ondersteunen, hoe zit dat dan bij six-core?

Is het misschien een goed idee om gewoon een snelle quad-core te kopen (Bijvoorbeeld: AMD Phenom II X4 965 Black edition)?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het maakt in principe voor gamen niet uit of de processor ondersteunt wordt, het enige verschil daarin is
dat de ene game wat efficienter met de cores om kan gaan dan de andere.
Maar als een game met een quadcore om kan gaan zal hij dat vast ook met een six-core kunnen.

Bij gamen is de videokaart toch sneller de bottleneck.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

x6 loopt ook makkelijk op de 965 snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik dacht dat de 1055T zelfs al alleen op luchtkoeling de 4GHz kon halen, en zelfs al een hoge snelheid met de stock cooler. ik weet wel zeker dat ik de 1055T ga halen voor m'n game pc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15
Puur voor gaming lijkt een snellere quadcore processor me op dit moment aanzienlijk meer waarde hebben dan een tragere hexacore processor. Als je twijfelt tussen de X6 1055T en de X4 965 dan heeft de laatste een ruim 20% hogere kloksnelheid en is nog goedkoper ook. Dat lijkt me puur winst. De X6 1055T zal pas beter zijn in taken die goed parallelliseren; voor games is dat vooralsnog niet echt het geval.

Als je van plan bent flink over te klokken, of bereid bent fors bij te betalen voor een X6 1090T, dan is dat natuurlijk ook een oplossing. Maar puur op basis van je budget (<€200 voor de processor, blijkbaar) en de genoemde toepassing (games) lijkt me dat je met een quadcore beter af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan dan ook beter een SSD erbij halen. Windows voelt met een HDD gewoon traag aan, dit los je op met een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik sluit me aan bij de twee heren boven mij.
Een hexacore voor games, kun je net zo goed een quad en een dualcore kopen en die dualcore meteen het raam uit gooien, want dat gebeurt er in feite ook met minimaal 2 en ik denk ook nog wel 3 van die 6 cores.
Die staan gewoon uit hun neus te vreten. Kijk maar eens bij zware games met een quad, 3 van de 4 worden belast en de derde maar minimaal.
Doe zoals smurfje zegt en spaar dan door voor een SSD heb je in mijn optiek meer aan.
Het verschil tussen 6 en 4 cores, ga je met de huidige games niet merken, of je moet helemaal vrolijk worden van games benchen, dan zie je wel verschil, maar veel zal het niet zijn denk ik.
Neem een goeie VGA, koop er een dikke snelle quad bij die je kan oc-en, ben je er ook en heb je de komende tijd zat aan.
Koop een mobo dat die hexacore ondersteund en wacht gewoon af tot ze volledig gebruikt worden en upgrade dan.

[ Voor 30% gewijzigd door DaLoona op 04-09-2010 10:57 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:16
Hoe lang moet je pc meegaan?

Ik ben het eens met de vorige antwoorden dat op dit ogenblik, meer dan 4 cores weinig zin heeft voor gaming. Alleen moet je bedenken, dat 2 jaar geleden, meer dan 2 cores geen zin had voor gaming. Je merkt dat intel en AMD nog altijd de nadruk leggen op meerdere cores ipv snelheid per core te verhogen.

Het absolute prijsverschil tussen een 955 en een 1055 is volgens de pricewatch 50 euro. Je verliest 400 Mhz base clock maar krijgt er 2 cores bij. Als je langer dan 2 jaar met de huidige config verder wil, zou ik eerder opteren voor de 6 core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
wow, mensen, heel erg bedankt voor alle info!:)

Ik wil nog wel een paar jaartjes vooruit als ik een nieuwe pc koop, dus ik denk dat ik toch maar voor de 1055T ga, want er komt een redelijk CPU cooler op (Scythe Rasetsu) dus overclocken is altijd nog een mogelijkheid.

En ja inderdaad, over 2 jaar zullen de meeste games die uitkomen ook wel hexa-core ondersteunen denk ik.

Er komt ook een 64gb Crucial SSD in.

PS is de Asrock 890fx deluxe3 een goed moederbord voor een 1055T?

[ Voor 4% gewijzigd door Rick94 op 04-09-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

de 1055T kan ook makkelijk op stock voltage op 3,2 lopen, de mijne doet zelfs op 1,3v 3,3 dat is lager dan stock. Dus als je dat doet, heb je meer aan de x6. Met goeie luchtkoeling moet 3,6 ook totaal geen probleem zijn. Ook de X6 ook al is het een hexacore, klokt meestal stuk beter dan de X4's. Ook de memory controller in de X6 is een stuk beter.

En dat is een goed moederbord.

[ Voor 20% gewijzigd door Zenix op 04-09-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Tevens ben je meer toekomst gericht met de X6. In de toekomst zullen 6 cores alleen maar beter benut gaan worden. Maar eigenlijk moet je deze vragen stellen in het BBG topic onder Complete systemen en laptops. Daar kunnen we ook meer zeggen over het mobo ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dan zou ik voor een mugen gaan als cooler, deze is goedkoop en stil ook koelt hij zeer goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:28

InFamous

excommunicado

ik zou gewoon een brute videokaart kopen heb je in games veel meer profijt van.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 11:23
Als je de quad neemt, de 955BE of 965?
In de BBG`s staat vaak de 955BE, terwijl de 965 toch iets beter presteert, de 955 kan je tot dat niveau makkelijk OC`en. Maar een betere basis kan weer verder geOC`ed worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Sevenhunt op 06-09-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de 955 en de 965 zijn identiek, die 200 mhz die de 965 sneller loopt is helemaal niets als je zelf gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 11:23
brilsmurfffje schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:53:
de 955 en de 965 zijn identiek, die 200 mhz die de 965 sneller loopt is helemaal niets als je zelf gaat overclocken.
Maar zonder OC loopt de 965BE sneller dus. En is tot 200mhz verder te OC`en mocht je dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
Als ik een quad-core zou kopen word het denk ik toch de 965, want die licht dik binnen mijn budget en heeft een unlimited multiplier, dat is dan ook wel weer leuk.

btw: ik kan geen tower cooler installeren, want ik heb een redelijk kleine kast, vandaar dat ik de Scythe rasetsu neem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Sevenhunt schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:16:
[...]

Maar zonder OC loopt de 965BE sneller dus. En is tot 200mhz verder te OC`en mocht je dat gaan doen.
Nee de 965BE is 955BE zijn vrijwel identiek ze overklokken gemiddeld dus ook tot ongeveer hetzelfde aantal MHzen. Maar omdat de prijs van de 965BE nogal dicht bij die van de 1055T in de beurt zit en omdat de 1055T de betere overklokker is, is deze CPU toch voor veel mensen toch vaak interessanter.
Rick94 schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:18:
Als ik een quad-core zou kopen word het denk ik toch de 965, want die licht dik binnen mijn budget en heeft een unlimited multiplier, dat is dan ook wel weer leuk.
Unlocked multiplier is voor luchtkoeling meestal niet interessant.

[ Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 06-09-2010 14:22 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
Ok, waarom is een unlocked multiplier dan niet interresant voor luchkoeling? dat gaat mijn kennis dan net te boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

omdat de hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden, met luchtkoeling niet meer te doen is, als je stevig je processor gaat overklokken. Een standaard overklok neemt namelijk je geheugen ook mee, maar voordat die de limiterende factor wordt, wordt je processor waarschijnlijk al te warm.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 07:04
Rick94 schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:18:

btw: ik kan geen tower cooler installeren, want ik heb een redelijk kleine kast, vandaar dat ik de Scythe rasetsu neem
En dan wil je nog gaan besparen op een behuizing? een standaard midi tower kan een Mugen goed handelen hoor. En het is aan te raden om met snellere proc's een betere airflow te houden (zelfs met een Mugen), om de warme lucht af te voeren.

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik weet niet wat voor kast je op het oog hebt, maar ik zou niet voor een speciaal ruimte besparend geval gaan. Dit omdat je minimaal een 500 watt voeding nodig hebt (er van uitgaande dat er een stevige graka bijkomt).
Het kleinste is dan een Midtower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
Oke, ik heb een standaard coolermaster kast (ik weet geen eens welke xD), maar er zit nu een Phenom X4 9500 in met een standaard koeler, en die blijft onder load rond de 50C hangen...

Maar in ieder geval: Ik denk dat het toch de 1055t gaat worden, want overclocken is zoieso nog niet nodig met die processor, niet voor wat ik ermee doe, en als ik hem ooit moet overclocken kan ik altijd nog een grotere kast kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik zou ook lekker voor een 1055T gaan. Die bullshit dat je niks aan een six-core hebt... er word even vergeten dat je dan bijvoorbeeld windows processen, AV's etc. lekker op de andere cores laat draaien, zodat je hier met gamen geen last van hebt.

Tevens is het ook van belang wat voor videokaart je gebruikt, is dit een mid of high end kaart lukt dit rustig met de meeste moderne cpu's. Een enthousiast kaart word misschien gebottlenecked (á la 5970), maar dat ligt er ook maar net aan op wat voor resolutie je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

spNk schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 16:54:
Ik zou ook lekker voor een 1055T gaan. Die bullshit dat je niks aan een six-core hebt... er word even vergeten dat je dan bijvoorbeeld windows processen, AV's etc. lekker op de andere cores laat draaien, zodat je hier met gamen geen last van hebt.
De grotere bottleneck hier wordt dan de hardeschijf, met een quadcore heb je ook nergens last van, dus om daar dan een six-core voor te kopen is mij dan niet helemaal duidelijk. Ook kan je de indeling niet maken van core 1,2 draaien een game, en de andere doen windows processen, windows regelt zelf de load verdeling over de cores.
Tevens zie ik ook dat ik nu in een schone windows sessie al op 790 threads zit. Hierin zitten 66 processen.
Een load verdeling over de cores van de processor kan je imho niet zo gemakkelijk maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Gamen? Intel zet al een tijd de beste scores neer bij Gaming Performance met de Core iX. Waarom geen i7 860/870/875K (of evt i7 920/930). Google maar eens
Maar, zoals eerder gezegd, op een 1920x1200 of hoger is een goede vid card van groot belang

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kijk eens naar het verschil in prijs:

intel systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860€ 247,75€ 247,75
1MSI P55-GD65€ 117,30€ 117,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,05

en het amd systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T€ 185,99€ 185,99
1Asrock 870 EXTREME3€ 82,40€ 82,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,39

[ Voor 0% gewijzigd door Brilsmurfffje op 08-09-2010 18:17 . Reden: prijs klopte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

spNk schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 16:54:

Tevens is het ook van belang wat voor videokaart je gebruikt, is dit een mid of high end kaart lukt dit rustig met de meeste moderne cpu's. Een enthousiast kaart word misschien gebottlenecked (á la 5970), maar dat ligt er ook maar net aan op wat voor resolutie je speelt.
was je van plan dan om je computer te gaan scannen met een AV scanner? Tijdens het gamen? Sowieso is dat proces echt niet cpu gelimiteerd. Een SSD op een P2 200 MHz, dan zou je tijdens het AV scannen een cpu limitatie tegenkomen.

Daarnaast ligt het maar net aan de game in kwestie, of dingen cpu, of gpu gelimiteerd zijn. GTA 4 heeft veel meer aan een dikke cpu dan een gpu, evenzo voor supreme commander deel 1. Dingen die veel grafische kracht vereisen en slechts weinig hebben aan een dikke cpu zijn bijvoorbeeld racegames of FPS'en. Hoewel daar tegenwoordig ook steeds meer verandering in komt, omdat mensen physics, destructible meuk en realistisch geluid (zie bad company 2) willen. Dus het verhaal dat games voornamelijk van je gpu afhankelijk moet eigenlijk ook in context geplaatst worden.

En het ligt natuurlijk aan de vergelijking. Een onboard grafisch intel chippie zal natuurlijk nooit de kracht van een degelijke insteekvideokaart halen. Terwijl pc's die een onboard intel chippie hebben voor de grafische kracht, meestal wel zijn uitgerust met een degelijke cpu. Probeer je daar dan een spelletje op te spelen wat iets meer dan 2d is, zul je tegen de limitaties van je gpu aan lopen. In die context is het dus zaak om de videokaart te upgraden.

Maar om de vraag van de TS nog even te beantwoorden, een 6-core heeft momenteel niet veel meerwaarde boven een quad core. Als je voornamelijk spelletjes speelt met je systeem. Er zijn nog maar weinig spellen geoptimaliseerd voor quad cores, in vergelijking tot dual cores. Laat staan dat een game meer zware threads heeft die verspreid moeten worden over meer cores. Het meeste grut aan threads wat afgesplitst wordt is toch de physics, AI, sound e.d. Het splitsen van grafische threads blijft moeilijk, en dat is de meest zware thread in de meeste games. Maar misschien dat het in de toekomst gemakkelijker wordt om draadjes te splitsen? Hier nog wat extra leesvoer.

-_-

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Vergeten de heren niet de turbo van de 6-core welke het weer iets recht zet?

reviews: Test Phenom II X6 1090T: AMD's nieuwe six-shooter

[ Voor 55% gewijzigd door Red-Front op 09-09-2010 10:07 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Red-Front schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:06:
Vergeten de heren niet de turbo van de 6-core welke het weer iets recht zet?

reviews: Test Phenom II X6 1090T: AMD's nieuwe six-shooter
auch... maar zat die clock verhogende software ook al niet in de i7's van intel? Dus wat dat betreft is het niet specifiek op 6-cores van toepassing.

-_-

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
M2M schreef op donderdag 09 september 2010 @ 10:19:
[...]

auch... maar zat die clock verhogende software ook al niet in de i7's van intel? Dus wat dat betreft is het niet specifiek op 6-cores van toepassing.
auch hadden we het niet over Phenom II X6 vs Phenom II X4?

De prijzen van intel zijn ook niet in verhouding, ook niet van de chipsets, ik had het puur over de keuze tussen X6 en X4.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

ga je nu echt een x6 kopen omdat die waarschijnlijk over 2 jaar wel ondersteund word :?
Sja of je duwt er nu een x4 in. steek die 120E prijsverschil in je zak, en koop daar over 2 jaar(wanneer je merkt dat je cpu een bottleneck word) een nieuwe proc voor die veel sneller is dan die x6 die je nu kunt kopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
De 1055T is maar 55 euro duurder hoor. Bij gamen heb je er weinig aan ja, maar je hebt er ook geen last van.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick94
En ja, het word toch maar de X6 1055t, want ik ben niet van plan elke 2 jaar weer nieuwe onderdelen voor m'n computer te moeten kopen, dat is natuurlijk wel leuk, maar dat word me iets teveel van het goede.

En ik ben al helemaal niet van plan een (veel te dure) Intel processor te kopen, de presataties zijn naar mijn mening even goed voor minder geld. Hyperthreadening is dan wel leuk, maar daar ga ik geen 50 euro meer voor betalen...

En zoals al werd gezegd, de Amd Turbo functie heeft ook nog wel een aardig effect.

[ Voor 86% gewijzigd door Rick94 op 10-09-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V3g3ta
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:30

V3g3ta

Fueled by Games!

Goede keus! ;)

PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 08:53
koop gewoon de X6, dat is gewoon een prima prestatie voor zijn geld, doet nu niet onder voor een X4, maar als games meer multi-core ondersteuning krijgen, krijgt de X6 een boost en de X4 niet. Goede keus dus!

[ Voor 4% gewijzigd door [MAUS] op 10-09-2010 19:10 ]

• Rick94
Beste mensen, bedankt voor alle nuttige informatie en hulp!

ik ben er nu wel uit, het word een amd six core, vanwege de perfecte prijs kwaliteit verhouding.
en:
MvdPM schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:09:
koop gewoon de X6, dat is gewoon een prima prestatie voor zijn geld, doet nu niet onder voor een X4, maar als games meer multi-core ondersteuning krijgen, krijgt de X6 een boost en de X4 niet. Goede keus dus!
Dit lijkt mij ook een zeer sterke rede om een X6 te kopen in plaats van een X4.

Een intel quad core is zoieso uitgesloten, en een intel six core moet ik nog eventjes voor door sparen, haha.
Pagina: 1