[Debian] Installatie op heel basale hardware...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Voor de fun ben ik aan het proberen een oud laptopje om te vormen tot iets bruikbaars wat moet lijken op een digitaal fotokader. Zoals altijd heb ik het mezelf echter weer moeilijk gemaakt en wil ik ook nog Samba toegang tot het netwerk hebben en een filmpje/simpele webpagina moet te bekijken zijn. Liefst draadloos. :Y)

De hardware:

- Pentium III 500MHz
- Slechts 128MB RAM
- Eén USB1.1-poort
- ESS Maestro audio
- CD-ROM en Floppy-drive

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat er geen HDD in zit. Alles zal moeten geinstalleerd worden op een 16GB USB-stickje, welke zijn beschikbare USB1.1-bandbreedte nog zal moeten delen met een Ralink WiFi USB-stickje en muis/toetsenbord (tijdelijk). Oh, en daar komt nog bij dat het BIOS geen USB-boot ondersteund en dat er dus met boot floppy/boot CD zal gewerkt moeten worden. >:)

Nu was ik al aan de slag gegaan om het ding iets bruikbaarder te krijgen dan het was en heb ik, met wat moeite, Damn Small Linux aan de praat gekregen. Sweex USB-hubje op de enige USB-poort, USB-stick met DSL erin, bootfloppy met syslinux om van de USB-stick te kunnen booten gaan. Dat werkt eigenlijk buitengewoon goed (zeker als je DSL in RAM laat laden) maar er zijn de nodige limitaties. Daarom ben ik nu uit op Debian (DSL is ook Debian, akkoord, maar laten we het daar niet meer over hebben :P ) waar ik een hele repo ter beschikking heb om alle software te installeren. Op de USB-stick is er ook genoeg plaats. Het installeren is echter een probleempje.

a) Er is erg weinig spul te vinden op Google om een volledige, complete installatie te doen op USB. Persistence opties heb ik niet nodig, ik wil dat alles wat ik doe net zoals een standaard Debian-install wordt weggeschreven. Kan ik gewoon mijn USB-stick als doelschijf aanduiden in de gewone installer?

b) Bootfloppy. Ik kan wel bootfloppy's vinden, maar of die ook op USB-stick naar een image willen twijfel ik aan. Moet echter wel te doen zijn met wat syslinux skills.

c) Software. Als afbeeldingenviewer kan ik Feh gebruiken, SSH om de boel te beheren, browser kan ik ook wel vinden, maar een lightweight mediaplayer of de juiste Window Manager? VLC is wellicht te zwaar, net als Gnome. Misschien is JWM/Fluxbox wel iets.

Dat zijn de belangrijkste vragen waar ik nu zowat mee zit en waar ik niet onmiddelijk een bevredigend antwoord voor kon vinden. Als er nog andere opmerkingen/suggesties zijn, zijn die ook altijd welkom.
En als ik beter de boel gewoon op kan blazen en met iets fatsoenlijks beginnen mag dat ook gezegd worden O-)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Waarom doe je er niet een 2/4/8GB CompactFlash in via zo'n CF <> IDE converter? Dan heb je ook geen gezeur met booten, en de snelheid zal ook een stuk hoger zijn.

DealExtreme heeft beide (kaart + converter) voor weinig.

De rest heb ik geen verstand van, ben geen linux man :P Ik zou persoonlijk Windows 2000 + Chrome vanaf een CF kaartje draaien als ik met hetzelfde spul zou zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 19:07
je kunt linux ook volledig van cd laten draaien toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of via het pcmcia slot een cfje er in

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:52:
Waarom doe je er niet een 2/4/8GB CompactFlash in via zo'n CF <> IDE converter? Dan heb je ook geen gezeur met booten, en de snelheid zal ook een stuk hoger zijn.

DealExtreme heeft beide (kaart + converter) voor weinig.

De rest heb ik geen verstand van, ben geen linux man :P Ik zou persoonlijk Windows 2000 + Chrome vanaf een CF kaartje draaien als ik met hetzelfde spul zou zitten.
Omwille van het feit dat Compaq op het idee is gekomen om nog wat niet-standaard connectoren te gebruiken en ik geen zin heb mijn eigen IDE kabel daarvoor te gaan maken (ik weet ook de pinout niet). Maar het was inderdaad een van de dingen waar ik ook als eerste aan gedacht heb (alleen Windows 2000 niet, daar zijn drivers voor, maar XP draait ook).
sjaakwortel schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:56:
je kunt linux ook volledig van cd laten draaien toch ?
Uiteraard. Alleen kan je dan geen wijzigingen aanbrengen die bewaard blijven...
fish schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:57:
of via het pcmcia slot een cfje er in
Ik wist niet eens dat dat bestond. Maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat die CF ook niet bootable is.

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 03-09-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Petervanakelyen schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 22:50:

a) Er is erg weinig spul te vinden op Google om een volledige, complete installatie te doen op USB. Persistence opties heb ik niet nodig, ik wil dat alles wat ik doe net zoals een standaard Debian-install wordt weggeschreven. Kan ik gewoon mijn USB-stick als doelschijf aanduiden in de gewone installer?
Ja, mijn advies zou zijn om de installatie ofwel op een andere computer te doen, ofwel een 2e USB key te zoeken. Eentje gebruik je dan om de installer op te zetten en de andere om op te installeren.
b) Bootfloppy. Ik kan wel bootfloppy's vinden, maar of die ook op USB-stick naar een image willen twijfel ik aan. Moet echter wel te doen zijn met wat syslinux skills.
Dat zou gewoon moeten werken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik zal wel even installeren met een andere laptop. Alleen hopen dat de installer niet al te veel auto-probed, want er zit wel een kloof van zo'n 7 jaar tussen de hardware :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Wegens geen vrije laptop beschikbaar, toch maar op het beestje zelf geinstalleerd. En gaat eigenlijk heel goed :)
Een paar foto's van de huidige... euhm... config:

Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/83/p9040001.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/4492/p9040003n.th.jpg

Alleen lijkt het aanmaken van de ext3-partitie op de USB-stick tot in de eeuwigheid te duren. Misschien dat ik toch eens moet kijken naar een USB2.0 PCMCIA-kaartje.

PS: Hoe krijg je thumbnails wel werkend? Al 5 jaar op het forum en ik ben er nog altijd mee aan 't sukkelen... :X

[ Voor 26% gewijzigd door Petervanakelyen op 04-09-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En de Debian-installatie is eindelijk afgerond. Ik zit nu echter met het probleem dat ik nergens een boot floppy kan vinden voor Lenny. Iemand suggesties?

EDIT: Zojuist SBM (Smart Boot Manager) op een floppy gezet, maar jammer genoeg heeft die geen USB-support.

[ Voor 26% gewijzigd door Petervanakelyen op 04-09-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Je gebruikt daarvoor toch gewoon een USB-stick met UNetbootin, die is ook compatible met Lenny.

Ik heb al diverse malen Gentoo en Ubuntu geïnstalleerd op een USB-stick. Wat ik meestal doe, booten vanaf die USB-stick en dan op dezelfde USB-stick de distro installeren.
Werkt voortreffelijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door Matis op 04-09-2010 18:12 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Maar dat is hier toch niet toepasbaar? Van USB-sticks kan niet direct worden geboot. Eerst moeten er dus USB-drivers geladen worden van Floppy/CD om dan het Linux-systeem op die USB-drive te booten.

Maar ik denk dat ik iets interessants gevonden heb.

EDIT: En het werkt! *O* Plop Bootmanager. Zowel Floppy als CD-images :)

[ Voor 19% gewijzigd door Petervanakelyen op 04-09-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je hier meer lol aan gaat beleven dan de voldoening van een gelukte instalatie. Ik heb zelf een servertje met een 1GHz system-on-a-chip processor en 128Mb geheugen. Die kan ik met wat beperkingen ook als desktop gebruiken. Met de CPU en het geheugen kun je nog wel uit de voeten als je de juiste software kiest (XFCE, claws-mail, arora browser, gqview). Filmpjes heb ik nog nooit gedraaid.
Ik heb er wel een fatsoenlijke 2.5" HD in waarmee ik een transfersnelheid van 33Mb/s haal. Als alles via USB1 moet, zal de lol er snel af zijn.
Inderdaad investeren in een IDE / CF convertor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je laptop geen IDE aansluiting heeft: geen enkele fabrikant maakt zijn eigen harde schijven. In een oude DELL laptop had ik wel een kleine convertor, maar die deed niets meer dan pinnen doorverbinden. Misschien heeft je laptop ook zo iets nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Sir Isaac op 06-09-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Toevallig een Armada E500 of E300?
Inderdaad die maakt gebruik van een converter van standaard 2,5 inch IDE naar hun eigen pinout.
Kijk eens op marktplaats ofzo als de HD erniet meer inzit. Zowel is het gewoon een kwestie van die bracket losdraaien en een andere HD erin stoppen.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Sir Isaac schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:51:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je hier meer lol aan gaat beleven dan de voldoening van een gelukte instalatie. Ik heb zelf een servertje met een 1GHz system-on-a-chip processor en 128Mb geheugen. Die kan ik met wat beperkingen ook als desktop gebruiken. Met de CPU en het geheugen kun je nog wel uit de voeten als je de juiste software kiest (XFCE, claws-mail, arora browser, gqview). Filmpjes heb ik nog nooit gedraaid.
Ik heb er wel een fatsoenlijke 2.5" HD in waarmee ik een transfersnelheid van 33Mb/s haal. Als alles via USB1 moet, zal de lol er snel af zijn.
Inderdaad investeren in een IDE / CF convertor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je laptop geen IDE aansluiting heeft: geen enkele fabrikant maakt zijn eigen harde schijven. In een oude DELL laptop had ik wel een kleine convertor, maar die deed niets meer dan pinnen doorverbinden. Misschien heeft je laptop ook zo iets nodig.
Oh, het is best leuk om ermee te prutsen zodat het een waardig digitaal fotolijstje wordt. Door middel van wat samba-gehocuspocus en de laatste versie van Feh moet het een ideaal fotolijstje worden waar ook mijn ouders aan uit kunnen door gewoon hun favoriete foto's op een share te zetten. :)

Met behulp van een paar command-line parameters is het overigens al een stuk sneller (data=writeback & noatime).
skinlee78 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:43:
Toevallig een Armada E500 of E300?
Inderdaad die maakt gebruik van een converter van standaard 2,5 inch IDE naar hun eigen pinout.
Kijk eens op marktplaats ofzo als de HD erniet meer inzit. Zowel is het gewoon een kwestie van die bracket losdraaien en een andere HD erin stoppen.
Jij moet helderziende worden, het is (sorry, het was) inderdaad een Armada E500. :) Probleem was dat de kabel wat te soepel was en ik hem iets te enthousiast in 2 scheurde bij de laatste poging de HDD te vervangen. Ik kan niet zo direct een vervanging vinden, dus doe ik het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Wat je kan doen is opstarten via een CD (El Torito, ISO9660) met ISOLINUX en de kernel en ramdrive met de juiste parameters laden vanaf CD. Zo hoef je ook geen kernel op een 1,44 MB floppy te proppen. Enige nadeel is dat bij elke kernel-update een nieuwe CD gebakken moet worden. Misschien heeft je CD-ROM drive wel ondersteuning voor CD-RW's.

Echter, ik zou voor zoiets als dit in combinatie met een CF adapter en geheugenkaart gaan. Een stuk simpeler. Je hebt ook twee Cardbus/PCMCIA sloten. Stop in één een WiFi adapter en in de ander een passende USB 2.0 adapter. Mits je WiFi adapter onderaan zit en zo hoog is als één slot (ook extern), kan bijvoorbeeld de Conceptronic CSP480C2 daarboven om USB 2.0 poorten te geven. Zo is je WiFi intern via PCMCIA (sneller, omdat USB meer processorkracht vereist) en heb je zelfs de mogelijkheid om randapparatuur via USB 2.0 aan te sluiten.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Petervanakelyen schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:15:
[...]

Jij moet helderziende worden, het is (sorry, het was) inderdaad een Armada E500. :) Probleem was dat de kabel wat te soepel was en ik hem iets te enthousiast in 2 scheurde bij de laatste poging de HDD te vervangen. Ik kan niet zo direct een vervanging vinden, dus doe ik het maar zo.
Wat? Een kabel? Ik heb hier verschillende armada e500 liggen, maar allemaal werken met een vaste bracket die om de HD geschroefd zit. Misschien dat je vanuit de bracket een 2,5 inch kabel hebt gebruikt, maar zover ik weet heb je die kabel helemaal niet nodig. Zolang je de bracket nog hebt kun je de HD daar rechstreeks inproppen. Ik zou het voor de zekerheid nog ff checken.
Anders zou ik voor een PCMCIA kaartje gaan waar je of CF / USB-2 / e-Sata verbinding hebt. Booten zal wel via een diskette moeten, maar goed, dat is alleen tijdens de bootfase dus IMO geen probleem.

kijk anders hier even naar, de manual van de armada. Blz 112 gaat over een HD upgrade: http://www.bio.ifi.lmu.de/~steiner/linux/131511-001.pdf

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Sorry, het blijkt een E700 te zijn. Beetje verwarrend, maar ik heb hier ook een E500 liggen maar die is nieuwer dan de E700 8)7 en gebruikt wel een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 14:15

The Zep Man

🏴‍☠️

Petervanakelyen schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:35:
Sorry, het blijkt een E700 te zijn. Beetje verwarrend, maar ik heb hier ook een E500 liggen maar die is nieuwer dan de E700 8)7 en gebruikt wel een kabel.
Handig dat je daaraan denkt voordat je een topic start waarin forumleden de tijd nemen om je advies te geven waaraan jij uiteindelijk niets hebt. :N

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nou laatste poging dan.
Opties:
1: Repareer kabel
2: Probeer de multibay als HD bracket
3: PCMCIA kaartje

Manual: http://www.elhvb.com/mobo...rmada%20E700%20Series.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
The Zep Man schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:38:
[...]
Handig dat je daaraan denkt voordat je een topic start waarin forumleden de tijd nemen om je advies te geven waaraan jij uiteindelijk niets hebt. :N
Ik heb ontzettend veel goed advies gekregen, en het advies dat ik gekregen heb dat niet voor deze laptop geldt, geldt wel voor de E500 die ik dus ook hier heb liggen en is dus niet verloren ;)
skinlee78 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:45:
Nou laatste poging dan.
Opties:
1: Repareer kabel
2: Probeer de multibay als HD bracket
3: PCMCIA kaartje

Manual: http://www.elhvb.com/mobo...rmada%20E700%20Series.pdf
Het repareren begin ik niet meer aan, ik heb het geprobeerd maar de pinnetjes zitten zo dicht opeen dat je er 3 lossoldeert als je er eentje vast probeert te krijgen. HDD in de multibay heb ik ook al aan gedacht, alleen moet ik daar ook nog eens een convertor voor proberen te vinden dan. PCMCIA-kaartje lijkt me nog de gemakkelijkste oplossing (al ga ik nog wel even verder op zoek naar de andere dingen). Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theemstra
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 16:39
Ook leuk:
Off-topic! 8)7
Laten booten via Wi-Fi op een netwerkshare inloggen om Debian te installeren.
Dan een website maken en op een floppy zetten, als je de website laad moet je steeds de floppy vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door theemstra op 26-09-2010 13:58 . Reden: Spelling ]

Pagina: 1