IFA: Toshiba kondigt Android-tablet aan: Kromme vergelijking

Pagina: 1
Acties:

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
nieuws: IFA: Toshiba kondigt Android-tablet met 10,1"-scherm aan

"De Snapdragons van Qualcomm hebben Qualcomms eigen Scorpion-core, die vergelijkbaar is met het oudere Cortex A8."

Beetje rare opmerking vind ik persoonlijk, is al de tweede keer dat ik zoiets op Tweakers tegenkom.

Een Qualcomm Snapdragon 8672 is immers ook sneller dan een "Cortex", als men er niet bij vermeldt welke!

De QSD's zijn ingedeeld in 'generaties'.
Zie WP.
De tweede generatie is nu op de markt.
Net als de Cortex-A serie: De A8 is nu op de markt.

Logisch dat een A9 die nog niet op de markt is, sneller is dan een 2nd gen QSD die wel op de markt is.
Net zoals een 3d gen QSD die nog niet op de markt is, sneller is dan een A8 die wel op de markt is.

Nogal koetsen met auto's vergelijken dus, en dan zeggen dat een 2010 Fiat 500 sneller is dan een Spyker, zonder te vermelden dat men doelt op de Gouden Koets.

Vermoedelijk namelijk, is de dual-core Scorpion 8672 die voor Q4 '10 op het programma staat bijna net zo snel als een dual-core Cortex-A9. Net zoals de 2ng gen Scorpions ongeveer net zo snel zijn als een A8.

Als ik bij Qualcomm zou werken, zou ik met dit soort berichtgeving niet zo blij zijn, vrees ik. Het gebeurt nogal eens dat mensen van Qualcomm dit soort 'foutjes' proberen uit te leggen aan artikel-schrijvers van websites, maar blijkbaar kunnen ze bij Qualcomm geen Nederlands. Dus werp ik me maar op ;)

Het hele euvel is te verhelpen met 1 woordje, nl: "huidige";

"De huidige Snapdragons zijn net zo snel als de Cortex A8".

HK

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Een heel verhaal. Dank voor het melden :)
Ik begin bij je einde: suggestie overgenomen en woordje toegevoegd :)

Desondanks is het niet auto's met koetsen vergelijken. De Cortex A9-dualcores zijn nú al op de markt (in die smartbook dus), terwijl het eerste product met de dualcore Snapdragon nog niet eens is aagenkondigd (en vermoedelijk op zich laat wachten tot minimaal eind 2010, vermoedelijk zelfs 2011). Dat maakt weliswaar dat de generaties verschillen, maar de marktpositie hetzelfde is. De tweede generatie QSD is namelijk de QSD8255 (alhoewel er ook aan gerefereerd wordt als MSM8255, dus ik hou het op 8255), die onder meer snellere video-opname mogelijk maakt (allebei 720p, maar @30fps met de QSD8255). Ook tot die tweede generatie behoort imho de MSM7x30. De QSD8672 waaraan jij refereert laat namelijk nóg langer op zich wachten :)

Ik kan helaas geen uitspraken doen over de prestaties van chipsets, die in producten zitten die nog niet op de markt zijn - inclusief de QSD8255 en MSM7x30 dus. Zodra we een product daarmee op de redactie hebben, zullen we hem benchmarken. Dat verwacht ik nog niet deze maand :) De benchmarks van een QSD8672 - die volgens jou dus wellicht opkan tegen de Cortex A9's, zullen dus nog langer op zich laten wachten :)

Nogmaals dank voor het melden en prettig weekeinde alvast :)

[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 03-09-2010 16:37 ]

• kidde
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Bedankt voor de snelle reactie, ik kan hier voor 90% in meegaan.

De QualComm Snapdragon portfolio is een waar doolhof tegenwoordig, de website is niet echt duidelijk over het portfolio. Om de boel nog moeilijker te maken, is recentelijk de website volledig omgegooid. Alleen wie op zoek gaat naar press-releaeses en deze leest kan er nog enigzins chocola van maken. Ik ben nu werkloos, dus heb ik daar tijd voor ;)

De MSM is de 'lijn' gericht op smartphones, de QSD (QualComm SnapDragon neem ik aan?) lijn is gericht op 'smartbooks'.
Zie http://www.qualcomm.co.uk/documents/files/hspa-r8-0.pdf, ergens halverwege (tabelletje met chips).

2 kleine opmerkingen:
-Is het echt zo dat ik nu al ergens een apparaat met Cortex A9 dual-core CPU in een of andere winkel kan kopen? Daar zit ik namelijk al zeker twee jaar op te wachten, dat zou goed nieuws zijn. Het artikel over de Toshiba tablet vertelt helaas niet of men het ding nu al kan kopen.
-Puur ter info, en om de boel nog nodeloos een hoop ingewikkelder te maken, is QualComm naar eigen zeggen sinds 1 juni 2010 al dualcores van de derde generatie SnapDragon aan het verschepen:
http://www.qualcomm.co.uk...u-snapdragon-chipset.html

Het gaat hier om MSM8260/8660. De QSD8672 zal inderdaad nog wel een poosje op zich laten wachten, en omdat smartbooks (netbooks) toch niet echt aanslaan lijkt het me dat Qualcomm daar niet zoveel haast mee heeft. Tenzij klanten hem in een tablet willen stoppen.

Jullie daar in het grote Tweakers-kantoor (of op de IFA?) ook allemaal een fijn weekend gewenst, en ik waardeer de tijd die jullie steken in het schrijven van mooie en informatieve artikelen!

HK

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Je hebt gelijk, het is een doolhof :)
De MSM is de 'lijn' gericht op smartphones, de QSD (QualComm SnapDragon neem ik aan?) lijn is gericht op 'smartbooks'.
Alleen jammer dat de Toshiba TG01, HTC HD2, HTC Desire, Sony Ericsson Xperia X10 allemaal zijn uitgerust met de QSD8250. Want het zijn allemaal smartphones ;) Misschien bedoelen ze: van nu af aan is MSM voor smartphones, QSD voor smartbooks. Maar: de vorige generatie chips hadden typenummers als MSM7225. Zouden ze het zelf wel weten ;)?
-Is het echt zo dat ik nu al ergens een apparaat met Cortex A9 dual-core CPU in een of andere winkel kan kopen?
Nope, nieuwsbericht uit juni spreekt van een release in september. Ze hebben dus nog 26 dagen ;) De Folio 100-tablet komt later, maar nog wel dit jaar :)
-Puur ter info, en om de boel nog nodeloos een hoop ingewikkelder te maken, is QualComm naar eigen zeggen sinds 1 juni 2010 al dualcores van de derde generatie SnapDragon aan het verschepen:
Ja, ze zijn aan het verschepen. Dan moeten er producten mee worden ontwikkeld, software worden geschreven, interfaces (HTC Sense, Sony Ericsson Timescape, Motorola Motoblur) worden geport enz enz enz. Dat kan wel even duren. De eerste producten met de tweede generatie Snapdragon (MSM8255) zijn nog niet eens uit of aangekondigd - alhoewel dat niet vreselijk lang meer zal duren, lijkt me :)

Yup, die QSD8672 zullen we vermoed ik in tablets gaan terugzien. Lijkt me een logische keuze, als hij voor smartbooks is gemaakt :)

Bedankt voor het melden (en voor het informatieve linkje) :)