Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vista Ultimate herstelt geheugen en kernelgeheugen niet meer

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Een aantal weken geleden ben ik overgestapt op een SSD en heb daar bij Vista Ultimate 64-bit opnieuw geinstalleerd. Hierna kreeg ik al direct problemen met het geheugen management.

Zonder dat ik iets deed of programma's geopend had kon het geheugen gebruik al oplopen richting de 90%. Ik ben toen in msconfig naar de opstart processen gaan kijken en heb daar een aantal processen uitgezet waaronder CS5 service manager en de VolumeShadow Kopie optie van Cobian Backup 10. Dit zorgde er in ieder geval voor dat het geheugen op een stabiel niveau blijft als ik niks doe.

Maar goed, dat is natuurlijk niet de bedoeling van een pc. Zodra ik begin te werken heb ik het vermoeden dat Outlook 2003 voor een onnodige geheugen toename zorgt, maar ook Internet Explorer. 2 programma's die ik niet kan missen als webdesigner.

Het vreemde is echter dat het geheugen zich niet hersteld nadat ik alle programma's sluit. Ik had net een geheugengebruik van 95%, maar na het sluiten van IE, WMP, KAV 2010, Outlook en zelfs de kleinste processen als Mobiel Apparaatcentrum en Ultramon blijft het geheugen gebruik op 80-85% hangen.
Zie screenshot, 47 processen, 82% gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.d3studio.nl/kernelgeheugen4.jpg
Los van dit probleem neemt gedurende de dag ook het kernelgeheugen toe, waarbij 2,5 GB geen uitzondering is. Zelfs als het fysiek geheugen op 60% staat betekent dit dat mijn pc ontzettend traag is. Een paar uur niets doen terwijl er geen enkel programma open staat zorgt niet voor een vermindering. Het sluiten van een IE venster kost me op deze manier al snel 5 seconden.
Ook het aflsuiten van mijn pc neemt nu langer in beslag dan met mijn vorige "ouderwetse" HDD. In het geval van het hoge kernelgeheugen duurt het tot twee volle minuten voordat hij is afgesloten.

Tot nu toe heeft de SSD dus alleen nog maar voor vertraging gezorgd, maar ik ga ervan uit dat het aan Windows ligt en niet aan de schijf. Mijn geheugen heb ik getest, hier zitten geen fouten in.

De relevante hardware:
Asus P5E3 Premium Wifi
Intel Q9450, standaard geklokt
3 GB DDR3 1333 OCZ Reaper
OCZ Agility 2 120 GB

Ik heb wel ook nog 3 andere HDD's in mijn systeem hangen met ieder 2 partities (1 backup en 1 data partitie), maar dit zou volgens mij niks moeten uitmaken. De SSD is 1 partitie van 111 GB en is dus de opstartschijf.
Om mijn SSD Vista geschikt te maken heb ik dit topic aangehouden.

Ik heb geen idee wat er mis is en hoe ik het kan oplossen. Alle suggesties zijn welkom en als er meer informatie nodig is zal ik die geven. Een herinstallatie van Vista wil ik proberen te voorkomen.

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-11 16:39
Misschien niet helemaal de ideale oplossing, maar heb je Windows 7 al getracht te installeren? Hiermee kun je uitsluiten of het niet aan de combinatie Vista x64 en de SSD ligt.

• WingsOfFury
Ik heb geen Win7 licentie en ben ook niet van plan om vanwege de SSD een licentie van € 165,00 aan te gaan schaffen. Dat maakt de SSD bijna 2 keer zo duur. Misschien als ik er ergens met studentenkorting 1 kan kopen die goedkoper is dat ik het wel doe.

Bovendien heeft de SSD toch ook niets met het geheugen te maken? Wisselbestand aan of uit maakt namelijk niets uit, en daarnaast blijf hij wel altijd onder de 100%.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:36
Is je pagefile wel groot genoeg? En welke processen gebruiken zoveel virtueel geheugen?

[ Voor 46% gewijzigd door StevenK op 05-09-2010 08:08 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• WingsOfFury
StevenK schreef op zondag 05 september 2010 @ 08:08:
Is je pagefile wel groot genoeg? En welke processen gebruiken zoveel virtueel geheugen?
Wisselbestand staat op 4 GB - 6 GB voor station C:

En ik kan niet ontdekken welke processen ervoor zorgen dat mijn gebruik op 95% komt te staan. Als ik alles bij elkaar optel haal ik nooit de 3,8 GB namelijk.

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11 23:25
Ik heb even de tutorial gelezen die je aangeeft.

Ik vermoed dat het komt door LargeSystemCache register tweak. Deze tweak is eigenlijk alleen bedoelt voor servers. Het kan zelfs tot data corruptie leiden op een desktop machine lees ik op verschillende websites. Ze hebben het wel over XP maar ik denk dat het voor Vista niet anders is.
LargeSystemCache. (Hexadecimal or Decimal). This setting controls the size of the file system cache. When set to 0 (Default) a standard sized file system cache is allocated (Less than 10MB RAM); this is recommended as it provides best Application performance. When set to 1 this enables the use of a large file system cache (Up to RAM minus 4MB!); this option is only suitable when Windows XP is acting as a Server not as a gaming system or for other Application/Workstation use as it will be detrimental to performance
Bron: http://www.techspot.com/tweaks/memory-winxp/memory-2.shtml
Note that data corruption may occur if the Large System Cache feature
is enabled in Windows XP. If you have more than 512MB of RAM, a large
NTFS disk or multiple large volumes (60-100 gigabyte hard drives
possibly in RAID arrays), and/or AGP graphics with large AGP resource
requirements (AGP aperture greater than default) then you will get
hard drive corruption. Don't enable Large System Cache in these
circumstances, i.e use LargeSystemCache=0.
Bron: http://www.tomshardware.c...e-setting-data-corruption
Misschien een idee om deze tweak weer even terug te zetten zoals het was?

• WingsOfFury
Rayzilt schreef op zondag 05 september 2010 @ 20:59:
Ik heb even de tutorial gelezen die je aangeeft.

Ik vermoed dat het komt door LargeSystemCache register tweak. Deze tweak is eigenlijk alleen bedoelt voor servers. Het kan zelfs tot data corruptie leiden op een desktop machine lees ik op verschillende websites. Ze hebben het wel over XP maar ik denk dat het voor Vista niet anders is.
[...]
[...]
Misschien een idee om deze tweak weer even terug te zetten zoals het was?
Ik heb hem meteen weer op 0 gezet. Heb trouwens nog geen corrupte data gehad, maar ik ben benieuwd of dit het probleem met het hoge kernelgeheugen oplost. Bedankt voor de tip!

Edit: lost het probleem niet op. Heb momenteel geen enkel programma open staan, 46 processen, en toch een geheugengebruik van 64% - 2,56 GB. En het kernelgeheugen staat op 1,8 GB waarvan 1,7 in wisselbestand.

[ Voor 12% gewijzigd door WingsOfFury op 06-09-2010 15:44 ]

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Is dat excessieve geheugengebruik niet gewoon Windows die van alles aan het prefetchen is?

In je registry heb je deze sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

Daar kun je proberen een van deze waardes in te stoppen:
# 0 = Disabled
# 1 = Application launch prefetching enabled
# 2 = Boot prefetching enabled
# 3 = Applaunch and Boot enabled (Optimal and Default)

Aangezien je een SSD hebt is prefetching niet echt nodig meer, aangezien random reads weinig overhead hebben (het is vooral ontwikkeld om delen van programmas in geheugen te laden, zodat je bij het opstarten zoveel mogelijk sequentiële reads krijgt in het programma bestand, doordat alle losse dingen al in het geheugen staan). Je kan proberen het uit te zetten, of alleen boot prefetching aan te zetten.

Misschien dat dat helpt.

edit: Excuses, in die guide om vista te installeren zie ik dat prefetch al uitgeschakeld is.
Wat ik ergens anders gelezen heb ik om de outlook databestanden (*.pst) van de schijf te halen, omdat outlook daar eigenlijk constant mee bezig is en daardoor de performance van de SSD verziekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Bahmi op 06-09-2010 23:42 ]

• WingsOfFury
[b][message=34647641,noline]
edit: Excuses, in die guide om vista te installeren zie ik dat prefetch al uitgeschakeld is.
Wat ik ergens anders gelezen heb ik om de outlook databestanden (*.pst) van de schijf te halen, omdat outlook daar eigenlijk constant mee bezig is en daardoor de performance van de SSD verziekt.
De prefetch en superfetch had ik inderdaad al uit staan, ook herstelpunten, indexeren en defragmenteren staan uit. De .pst op de SSD kan in ieder geval wel mijn hoge snelheidsverlies van de SSD uitleggen ja, dus die ga ik verzetten. Maar dat is niet dit probleem, want ik heb het ook op dagen dat ik Outlook niet open.

Maar ik ben er 'denk ik' (hoop ik) wel achter wat het probleem is: WMP heeft een memoryleak. Vandaag om 15:30 de pc verlaten met 60% geheugen gebruik en de kernel op 800 MB (volgens mij) en nu bij thuiskomst, 4,5 uur later, is het geheugengebruik 90% en de kernel staat op 2,5 GB. Op de pc is in de tussentijd niks gebeurt en ook Outlook of IE stonden niet open, maar ik had wel een serie gepauzeerd en WMP heeft dus de hele tijd open gestaan.
Ik had eerder al het vermoeden dat er een memoryleak in de K-Lite Codec Pack zat, maar die had ik vorige week al verwijdert en opnieuw geinstalleerd. Ik dacht dat daarmee het WMP probleem was opgelost, en dat het dus nu nog om een ander probleem ging, maar ik denk dat ik de afgelopen week gewoon geen serie meer een paar uur gepauzeerd heb laten staan...

Ik ga vanaf nu al mijn series in MPC afspelen om te kijken of WMP echt de boosdoener is of dat het toch aan de codecs ligt.

Is een herinstal van WMP (of de codecs) eigenlijk al wel genoeg om een memoryleak op te lossen of zal het een herinstal van Vista nodig hebben?

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
WMP echt uit windows halen zal nooit lukken, dat zit te diep in de kernel (eigenlijk alleen mogelijk sinds Windows 7). Maar gewoon de-installeren en dan een vervanger zoals MPC-HC gebruiken kan helpen. Gewoon WMP nooit opstarten en dan kan het ook geen memory leaks veroorzaken. Als test kun je bijvoorbeeld dezelfde situatie als gisteren gebruiken, dus MPC op pauze met iets een halve dag open laten staan, en bij weggaan een screenshot van de Task Manager maken. Misschien de ververs snelheid wat lager zetten zodat je een overzicht krijgt. Als je dan geen problemen hebt zal het wel aan WMP liggen. Kijk ook even of je niet in je sidebar, naast je klok of als widget WMP open hebt staan.

Over de K-Lite Codec Pack, ik vind persoonlijk dat er teveel meuk in zit, misschien handig om eens naar andere codecpacks te kijken, zoals CCCP (http://www.cccp-project.net/) of VLC Player, die al zijn codecs intern beheerd.

Vooral met codecs is het beter om gewoon vanaf scratch te beginnen, want verschillende codec packs over elkaar heen installeren breekt altijd wel iets. Het kan wel, maar het eindresultaat zal altijd een stuk instabieler zijn. Vooral omdat je Vista pas recentelijk hebt geinstalleerd en dus waarschijnlijk nog niet zoveel er mee gedaan hebt zou ik vista er gewoon nog een keer over heen knallen.

Voor mijn HTPC gebruik ik Windows XP Professional + Mediaplayer Classic Home Cinema + CoreAVC (voor die zware mkv bestanden) + CCCP voor de rest. Alles werkt soepel en geen problemen met iets.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
Kijk wel even naar de prefetching instellingen van je SSD. Waar windows 7 wel automatisch een SSD herkend doet Win vista dat niet.....

Schamteloze jat vanaf OCZ forum:

http://www.ocztechnologyf...D-Windows-Registry-tweaks

[ Voor 34% gewijzigd door muppet99 op 09-09-2010 16:29 ]

Carpe Diem

• WingsOfFury
muppet99 schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:28:
Kijk wel even naar de prefetching instellingen van je SSD. Waar windows 7 wel automatisch een SSD herkend doet Win vista dat niet.....

Schamteloze jat vanaf OCZ forum:

http://www.ocztechnologyf...D-Windows-Registry-tweaks
Al gedaan, zoals eerder gezegd. En ook Bahmi had het nogmaals geadviseerd, maar daarna gezien dat ik het al heb aangepast.
Bahmi schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:24:
WMP echt uit windows halen zal nooit lukken, dat zit te diep in de kernel (eigenlijk alleen mogelijk sinds Windows 7). Maar gewoon de-installeren en dan een vervanger zoals MPC-HC gebruiken kan helpen. Gewoon WMP nooit opstarten en dan kan het ook geen memory leaks veroorzaken. Als test kun je bijvoorbeeld dezelfde situatie als gisteren gebruiken, dus MPC op pauze met iets een halve dag open laten staan, en bij weggaan een screenshot van de Task Manager maken. Misschien de ververs snelheid wat lager zetten zodat je een overzicht krijgt. Als je dan geen problemen hebt zal het wel aan WMP liggen. Kijk ook even of je niet in je sidebar, naast je klok of als widget WMP open hebt staan.

Over de K-Lite Codec Pack, ik vind persoonlijk dat er teveel meuk in zit, misschien handig om eens naar andere codecpacks te kijken, zoals CCCP (http://www.cccp-project.net/) of VLC Player, die al zijn codecs intern beheerd.

Vooral met codecs is het beter om gewoon vanaf scratch te beginnen, want verschillende codec packs over elkaar heen installeren breekt altijd wel iets. Het kan wel, maar het eindresultaat zal altijd een stuk instabieler zijn. Vooral omdat je Vista pas recentelijk hebt geinstalleerd en dus waarschijnlijk nog niet zoveel er mee gedaan hebt zou ik vista er gewoon nog een keer over heen knallen.

Voor mijn HTPC gebruik ik Windows XP Professional + Mediaplayer Classic Home Cinema + CoreAVC (voor die zware mkv bestanden) + CCCP voor de rest. Alles werkt soepel en geen problemen met iets.
Het ligt niet aan WMP helaas. MPC-HC op pauze levert hetzelfde resultaat op. Een paar uur zonder 1 van die 2 programma's open maakt niets uit, of ik nou intensief werk of niks doe met mijn pc. Dus in KAV, de Sidebar, Outlook, Cobian, MSN, Ultramon of mijn synchronisatie software voor mijn tel zitten geen leaks.

Ik dacht zelf misschien dat WMP en MPC-HC de film/serie gaan renderen/bufferen op het geheugen ofzo. Maar ja, na het afsluiten van die programma's krijg ik mijn geheugen niet terug. Bij andere programma's werkt dat herstellen wel. Als Adobe AfterEffects of Cinema4D op 2-2,5 GB staan en ik sluit die af, dan heb ik dat geheugen weer terug.
Bij WMP en MPC-HC zie ik dat ze beiden ongeveer 100 MB gebruiken, tijdens een lange pauze blijft dat zo staan, maar staat het geheugengebruik wel op 90%. Na afsluiten blijft het geheugen gebruik op 90% staan. Als ik een paar uur lang verschillende films of series in 1 keer afkijk, zonder te pauzeren, heb ik eigenlijk ook nergens last van. Het gaat echt om het gepauzeerd laten staan van een serie/film.

VLC heb ik vroeger ook gebruikt, maar die was op mijn vorige harde schijf (en vorige Vista installatie) op eens corrupt en deed niets meer, waardoor ik er mijn vertrouwen in ben verloren. En WMP/MPC-HC kunnen alle formaten aan icm K-Lite Codec Pack, dus VLC heb ik geen interesse meer in.

Als ik wordt gedwongen om een herinstal te doen, dan zal ik toch naar Win7 gaan kijken. Mijn zusje kan er met studentenkorting vrij goedkoop aankomen, kwam ik dit weekend achter, dus dat is een optie. Maar eigenlijk bevalt Vista prima hier, en net als de meeste Tweakers heb ook ik een hekel aan herinstallaties :P

Iemand nog een tip hoe ik 'specifieker' kan controleren waar het aan ligt? Ik zal sowieso eens beginnen met de verschillende media formaten te testen; 1 nachtje WMV, 1 nachtje MKV, 1 nachtje AVI, 1 nachtje MP4, en kijken of ze alle 4 hetzelfde doen.
Als dat zo is gaat K-Lite eraf en ga ik CCCP proberen, maar ik ben een beetje bang dat het niet aan de codecs zelf ligt, maar aan hoe Vista ermee omgaat. En dat dus het lek wel wordt "open gezet" door de codecs, maar dat het lek eigenlijk gewoon in mijn Vista zit :X Kan dit kloppen?
Pagina: 1