Toon posts:

Draadloos internet te langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week zijn we overgestapt naar Ziggo. Modem geinstalleerd en router aangesloten voor draadloos internet. Nu is de verbinding goed via een UTP kabel maar draadloos niet (beide via de router). Hierdoor ben ik het gaan zoeken in wireless instellingen. Veel geprobeerd maar niets lijkt te helpen. De snelheid op speedtest is met UTP kabel 22Mbs en draadloos 0,5 Mbs. Kan dit grote verschil komen door een specifieke instelling of is de router niet geschikt/stuk? De router is gereset en ook op de fabrieksinstellingen is er geen snelheidsverschil merkbaar. De afstand tussen laptop en router is max. 1 meter.

De router is een Linksys WRT160N v1 (v1.53.0). Firmware upgrade overwogen maar op de site staat alleen een lagere versie nummer (v1.52.0). Voorheen deed de router het prima met ADSL van Online.

Twee vreemde gebeurtenissen:

De modem is in eerste instantie aangemeld via een pc, waardoor het MAC adres eerst gekloond moest worden om op internet te komen. Na een aantal resets (zowel modem als router) was dit opeens niet meer nodig.

Wireless heeft het een dag goed gedaan, nadat de router setup via wireless was afgeschermd (instelling bij management). Volgende dag was het weer langzaam en sindsdien niet meer goed gekregen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Op wat voor snelheid verbind je netwerkkaart ?

staat er wel beveiliging aan? (ofwel staan je buren hem niet per ongeluk vol te lurken ?)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
De router staat op auto, een laptop pakt G en de twee andere N. Ja, getest met en zonder beveiliging.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

22 vs 0,5 mbps? Is dat geen tikfout? Dus serieus minder dan 100 kilobyte per seconde bij draadloos internetten?

Dat kan ik dan niet verklaren. Ik zat pas nog bij een kennis die bedraad 25 megabit haalde en draadloos "slechts" 20 via z'n 802.11g netwerk. Dat was te verhelpen door z'n wifi router op een ander kanaal te zetten (stond op 1, net als twee speedtouch modems van buren).

🖥️ | 🚗

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

lier

MikroTik nerd

De eerste "vreemde" gebeurtenis is geen vreemde gebeurtenis maar standaard bij (volgens mij) alle kabelboeren.

Heb je al gekeken of er draadloze netwerken bij je in de buurt zijn op hetzelfde kanaal (en heb je op basis daarvan een "zo veel mogelijk" leeg kanaal gekozen ?

Heb je de problemen ook als je met 1 computer (bij voorkeur N) op je draadloos netwerk zit (zorg dat alle andere draadloze spullen uit staan) ?

Heb je alleen getest met Speedtest of heb je ook andere (meer betrouwbare) testmethoden gebruikt ?

Welk abonnement heb je ?

Had je geen andere programma's draaien tijdens het testen van je snelheid ?

Probeer ook nog even wat via de zoekfunctie hier op GoT wat meer informatie over draadloze netwerken te vinden (en eventuele oplossingen te proberen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 22:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij ziggo hoef je geen mac adres te klonen. Enkel het herstarten van de modem wanneer er een ander device aangehangen wordt is voldoende.

Zou het kunnen dat door je acties de router hetzelfde mac adres heeft als een computer in je netwerk? Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de brakke performance.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
@MadMarky
Nee geen tikfout, vandaar dat ik vraag of hij misschien stuk is. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit verschil door een chanel instelling ofzo kan komen. Met de fabrieksinstellingen zou de snelheid toch nooit zo kunnen verschillen?

@lier
- Paar verschillende kanalen geprobeerd ook wide en standaard. Hoe kun je zien op welk kanaal de buren zenden?
- Kan ik nog eens proberen
- Dit verschil merk je al als je een willekeurige pagina laad
- Alles-in-een
- Nee

@ Janoz
Dubbel MAC adres zal ik controleren. Maar MAC klonen staat nu uit, dus zou wel erg toevallig zijn.

Kun je ook de snelheid tussen de router en pc testen, behalve pingen? Dan weet ik of daar het probleem zit of het doorzenden van "buitenaf" (internet).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

lier

MikroTik nerd

Om kanalen te testen kan je bijvoorbeeld inSSIDer gebruiken (voor Windows 7).

Kan je eens een IPCONFIG /ALL (start, uitvoeren, cmd [enter]) uitvoeren en hier posten ?
Met behulp van een tool als iperf kan je een test doen op je lokale netwerk (twee pc's voor gebruiken, bij voorkeur een bedraad en de ander draadloos).
Test trouwens ook nog een keer met een heel groot testbestand vanaf je provider.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je last van je buren. Die drukken je verbinding weg. Ik ben sowieso niet te spreken over de Linksys WRT160N heb er zelf ook één. Koop een goede router met verwisselbare antennes. Hang daar een paar sterke antennes aan, zodat je buurtjes alleen nog maar kunnen internetten wanneer ze 10cm van hun accespoint gaan zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer, na nog eens wat kanalen geprobeerd te hebben is de snelheid terug. Ik haalde net 18 om 3 op speedtest.net. Bedankt voor de hulp vooral inSSIDer is een erg handige tool.
Pagina: 1