Filesystem keuze externe HDD

Pagina: 1
Acties:

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Goededag allemaal,

Vandaag heb ik mijn externe HDD binnengekregen. Goed, om het probleem even te schetsen..
Ik heb 1 computer en 1 laptop. Op mijn computer draai ik Linux, op mijn Laptop draait Vista. Dit omdat ik anders bepaalde software niet kan draaien welke ik voor school nodig heb. :(

Nu had ik hiervoor altijd mijn externe hardeschijf geformateerd als FAT32 maar hiermee krijg ik weer problemen met grote bestanden groter dan 4GB. En gezien ik enkele ISO's heb die groter zijn is dit helaas geen optie meer.

Nu zit ik te twijfelen welke filesystem ik er nu op moet zetten. Ik heb EXT4 geprobeerd maar als ik hem dan in Windows mount met dat tooltje van fs-driver.org krijg ik de vraag of ik de schijf wil formateren zodra ik hem probeer te openen... :(

Zijn hier toevallig mensen met een soortgelijke situatie die een HDD willen gebruiken binnen 2 besturingssystemen? En welk filesystem hebben jullie hiervoor gebruikt? NTFS lijkt me sowieso geen optie omdat dat in Linux niet goed gaat. Met FAT32 loop ik tegen het limiet van max 4GB per file aan. EXT4 wil niet correct mounten in Vista. :(

[ Voor 4% gewijzigd door WernerL op 03-09-2010 12:37 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
NTFS gaat tegenwoordig best goed in Linux hoor. Dat tooltje waar je naar verwijst is trouwens bedoeld voor EXT2 volumes.

[ Voor 44% gewijzigd door Nielson op 03-09-2010 12:41 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ext2 moet inderdaad geen probleem zijn. Heb daar regelmatig mee te maken als ik mijn pch110 hd direct aan de winxp pc hang

Verwijderd

NTFS onder linux zuigt.... cpu gaat naar 60% op mijn dual core systeem... (ntfs-3G process)
daarentegen een ext2/ext3/ext4 gaat met "gigabytes" lopen als ik formateer... eg een 2TB NTFS geraakt niet op een 2TB Ext2/3/4 omdat die laatste "kleiner" is...

een FAT32 kan dan weer geen bestanden >4gbyte aan (mkv hdtv files)

Verwijderd

Mount je externe hdd als een ISO 9660. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar dat lijkt mij een goede oplossing.
It is, however, possible to circumvent this limitation by using the multi-extent (fragmentation) feature of ISO 9660 Level 3 and create ISO 9600 filesystems and single files up to 8 TB.
Overigens geen performance-aanrader denk ik. NTFS kan prima in linux. EXT4 daarintegen is zo'n 30% sneller op een externe hdd (was bij mij het geval).

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 12:59 ]

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Op dit moment heb ik hem maar als NTFS geformateerd. Blijkbaar kan ik tegenwoordig gewoon files wegschrijven. Daar was ik nog niet van op de hoogte. Maar ik moet dan wel zeker weten dat het stukje reverse engineering volledig goed is gegaan. Niet dat ik ineens bestanden kwijtraak ofzo. :P

Ik gebruik hem trouwens enkel om backups op te maken, het is niet zo dat ik direct met files ga werken die op de externe HDD staan. Anders zou ik EXT2 of 3 nog kunnen proberen. Die kunnen beide wel in Windows gemount worden met FS-driver zag ik.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Volgens mij kan je met Ext2 IFS van fs-driver alleen ext3 lezen als ext2, dat is vanwege de backwards compatiblity van Ext3. Maar als er een minder correcte dismount is geweest waardoor er info in het journal staat van de ext3 schijf/partitie, dan zal IFS weigeren deze te mounten. Overigens had ik nogal wat problemen met Ext2 IFS op Win7.

Ik gebruik nu Ext2FSD en dat draait goed, plus dat het iets beter omgaat met Ext3. Geen Journal support, maar kan wel met Ext3 omgaan als er data in het journal staat (maar of dat dan echt weer zo goed is?) Toch imao de net iets betere keuze voor een dergelijk filesystem driver als je het mij vraagt, allen al omdat het bij op diverse systemen beter lijkt te draaien dan Ext2 IFS.

http://www.ext2fsd.com/

info over ext3 met de driver van fs-driver.org: http://www.fs-driver.org/faq.html#acc_ext3

en dat van ext2fsd: http://www.ext2fsd.com/?page_id=25

[ Voor 49% gewijzigd door MicGlou op 03-09-2010 17:57 ]

Pagina: 1