Ik heb een systeem met een GA-P35-DS3R moederbord met een Intel C2D E6600 en het 2GB geheugen van Twinmos PC6400 dat tot 800MHz zou moeten klokken. Het is al een drie jaar oud systeem en ik zit te twijfelen of ik een upgrade wil of niet, maar ik dacht eerst proberen om te overklokken en kijken wat het oplevert. Nu op standaard settings loopt mijn e6600 op 266 FSB en 9 multiplier (=2.4GHz). Ik had uitgerekend dat ik in theorie tot 3.6GHz zou moeten overklokken, maar op mijn moederbord loopt het geheugen door de instellingen van de memory divider al op 800MHz. Dus deze wil ik op 1:1 zetten en op standaard settings betekend dit dat het geheugen op 533MHz zou moeten lopen. Dat zou oke moeten zijn, maar wanneer ik probeer te booten direct een BSOD. Ik heb al het een en ander proberen te zoeken maar ik kom niet verder. Wat kan het probleem zijn?
Ik heb hetzelfde MB met een E6750 en ook PC6400 OCZ geheugen.
ik heb de mp op 8 staan en de fsb nu op 375, hierdoor komt het geheugen uit op 450Mhz *2 = 900mhz. dit helemaal stabiel en met standaard luchtkoeling.
Diverse stresstesten gedaan en het systeem blijft stabiel. zelfs op 960Mhz geheugen blijft hij stabiel.
Ik heb het vermoeden dat dit probleem bij je geheugen ligt.
Probeer anders even wat opties in die geheugen divider, dan kan je die op standaard 400 laten draaien, bij 533 kom je op 1066 dat uit, is wel vrij hoog op standaard voltages (als je geheugen dat al trekt)
ik heb de mp op 8 staan en de fsb nu op 375, hierdoor komt het geheugen uit op 450Mhz *2 = 900mhz. dit helemaal stabiel en met standaard luchtkoeling.
Diverse stresstesten gedaan en het systeem blijft stabiel. zelfs op 960Mhz geheugen blijft hij stabiel.
Ik heb het vermoeden dat dit probleem bij je geheugen ligt.
Probeer anders even wat opties in die geheugen divider, dan kan je die op standaard 400 laten draaien, bij 533 kom je op 1066 dat uit, is wel vrij hoog op standaard voltages (als je geheugen dat al trekt)
Heb je wel meer voltage aan je geheugen gegeven, en juiste timings? Meesten moederborden geven 1.8 standaard, maar 800MHz heeft meestal 2.1/2.2v nodig. Dat was ook zo bij mijn P35C-DSR3. En ik zou zo overklokken.
Eerst naar 3Ghz 9x333, dan heb je ook geen problemen met de divider aangezien het standaard FSB is bij Intel. Voor 333FSB hoef je ook alleen maar extra vcore te geven. En ook alles uit doen wat overklokkken belemmerd, EIST C1E, PCI-E locken op 100. En alles goed handmatig instellen. En de 3Ghz goed testen, daarna is het tijd om te proberen om 400FSB op te zoeken. Dan doe je eerst 8x400 = 3,2Ghz dat is kleine snelheid verhoging maar wel hogere FSB. En dan zorg je dat het helemaal stabiel is, en daarna kan je voor 9x400 gaan. 3,6Ghz, eventueel kan je dan ook nog proberen nog hogere FSB te halen bijv 8x450.
Eerst naar 3Ghz 9x333, dan heb je ook geen problemen met de divider aangezien het standaard FSB is bij Intel. Voor 333FSB hoef je ook alleen maar extra vcore te geven. En ook alles uit doen wat overklokkken belemmerd, EIST C1E, PCI-E locken op 100. En alles goed handmatig instellen. En de 3Ghz goed testen, daarna is het tijd om te proberen om 400FSB op te zoeken. Dan doe je eerst 8x400 = 3,2Ghz dat is kleine snelheid verhoging maar wel hogere FSB. En dan zorg je dat het helemaal stabiel is, en daarna kan je voor 9x400 gaan. 3,6Ghz, eventueel kan je dan ook nog proberen nog hogere FSB te halen bijv 8x450.
[ Voor 27% gewijzigd door Zenix op 03-09-2010 11:56 ]
Misschien begrijp ik jullie verkeerd, of jullie mij verkeerd. Maar nu loopt alles op stock settings en het eerste wat ik doe is de memory divider op 1:1 zetten zodat ik ruimte heb om over te klokken. En dat lukt dus al niet. Van wat ik begreep van het overklokken zou in dit stadium niet nodig moeten zijn om met voltage te klooien als ik verder nog niks met de FSB heb gedaan.
533 *2 = 1066.Waster schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:30:
Misschien begrijp ik jullie verkeerd, of jullie mij verkeerd. Maar nu loopt alles op stock settings en het eerste wat ik doe is de memory divider op 1:1 zetten zodat ik ruimte heb om over te klokken. En dat lukt dus al niet. Van wat ik begreep van het overklokken zou in dit stadium niet nodig moeten zijn om met voltage te klooien als ik verder nog niks met de FSB heb gedaan.
dus je zou een divider moeten hebben waarmee je 400 haalt.
1:1 met een fsb van 266 klopt niet dan draait je geheugen ook op 266 wat 266*2 wordt.
266 fsb met 533 is 1:2 ratio en kan jij niet aan met je mem (tenzij oc'ed met al dan niet verhoogde voltage).
Je hoeft echt niet een 1:1 ratio te hebben hoor. 4:5 is ook een leuke als je fsb niet hoog genoeg raakt maar je wel ruimte hebt voor je geheugen sneller te laten lopen.
[ Voor 10% gewijzigd door BitchCrew op 03-09-2010 13:50 ]
jij verward u met de E8x reeks hoor, 333 is geen standaard busspeed voor alle Intel cpu's zeZenix schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:49:
Heb je wel meer voltage aan je geheugen gegeven, en juiste timings? Meesten moederborden geven 1.8 standaard, maar 800MHz heeft meestal 2.1/2.2v nodig. Dat was ook zo bij mijn P35C-DSR3. En ik zou zo overklokken.
Het is een beetje onduidelijk, omdat mem divider in het gigabyte bios wordt aangeduid als system memory multiplier. Om van de fsb uit te gaan. Die is op stock nu op 266MHz. De automatische settings voor mijn geheugen zetten de memory multiplier op 3 en dan komt deze op 800MHz uit. Dat is direct het maximum wat mijn geheugen aankan en dat betekend dat ik niet meer kan overklokken. Daarom zet ik de memory multiplier op 2, zodat we op 533MHz uitkomen, ruimte genoeg dus om over te klokken totdat de memory snelheid weer bij 800MHz uitkomt. Ik zie dus niet in waarom met een FSB van 266MHz en een memory multiplier van 2 en verder de stock settings ik boot in een BSOD.
Overigens is een memory multiplier van 2 de kleinste die ik kan vinden in het lijstje.
Overigens is een memory multiplier van 2 de kleinste die ik kan vinden in het lijstje.
volgens mij vergeet je dat je dan wel die 533 *2 moet doen dus op 1066 uitkomt. Dual channel.....
het zou kunnen dat zijn bios dit al doet?janus_freggel schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 14:27:
volgens mij vergeet je dat je dan wel die 533 *2 moet doen dus op 1066 uitkomt. Dual channel.....
maar dat zo ik allesinds vreemd vinden.
als je in het bios 533 ziet en hij staat in dual channel geconfigureerd zal hij gaan draaien op 1066 en ik denk niet dat je 800Mhz geheugen dit zomaar aankan.
Kunnen degenen die boven hebben gereageerd dan eventjes uitleggen waarom ik de snelheid niet kan verlagen. Ik wil alleen de memory multiplier verlagen van 3 naar 2. Dus van 800 MHz naar 533 MHz. Met een memory multiplier van 3 werkt hij namelijk wel gewoon als je de bovenstaande posts had gelezen.
System Memory Multiplier (SPD) [Auto]
Memory Frequency (Mhz) 667 667
Die SPD even van Auto afhalen en diverse mogelijkheden bekijken, de Memory Frequency zie je dan veranderen. zorg dat die rond de 800 blijft komen in je bios en er is niets aan de hand.
Wellicht kan hij veel meer aan.
Maar als daar nu 533 staat is hij ver onderclockt alleen weet ik niet of dat tot BSOD kan leiden.
Lees ook deze link even en dan met name vanaf pagina 49
http://download1.gigabyte...anual_ga-p35-(d)s3r_e.pdf
Memory Frequency (Mhz) 667 667
Die SPD even van Auto afhalen en diverse mogelijkheden bekijken, de Memory Frequency zie je dan veranderen. zorg dat die rond de 800 blijft komen in je bios en er is niets aan de hand.
Wellicht kan hij veel meer aan.
Maar als daar nu 533 staat is hij ver onderclockt alleen weet ik niet of dat tot BSOD kan leiden.
Lees ook deze link even en dan met name vanaf pagina 49
http://download1.gigabyte...anual_ga-p35-(d)s3r_e.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door janus_freggel op 03-09-2010 15:19 ]
Je moet dat geheugen meer voltage geven waarschijnlijk. En de timings goed instellen zoals de fabrikant het adviseert. Dat is normaal, daardoor kan het komen. Dat is dus niet klooien met voltages. Maar gewoon wat fabrikant wil. Kijk daar dus naar, 800MHz geheugen loopt meestal op 2.1/2.2v dat is dus +3 in bios.Waster schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:30:
Jij leest het verkeert, ik zei 333 is standaard fsb, dus net zoals 266. Daardoor heb je geen problemen met de chipset of dividers.BitchCrew schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:55:
[...]
jij verward u met de E8x reeks hoor, 333 is geen standaard busspeed voor alle Intel cpu's ze
[ Voor 25% gewijzigd door Zenix op 03-09-2010 15:52 ]
Bedankt voor de reply. De pdf waar je naar linkt is de handleiding die mijn moederbord zit. Ik wordt daar niet veel wijzer van. Het enige interessante is wat er staat bij de memory multiplier, maar daar staat maar twee regels over in.
Je hebt gelijk dat met een memory multiplier op 2 daar 533 staat en hij ver ondergeklokt is als het maximum 800 is. Ik heb wel het een en ander gelezen overklokken, maar ik heb nog nooit begrepen dat dit tot problemen kan leiden.
EDIT, ik ben langzaam met reageren. Maar hij stond inderdaad te laag. Nu ik de memory multiplier op 2.5 zet en ik kan gewoon zonder problemen booten. Als er verder geen problemen zijn zou ik tot 2.9GHz moeten klokken.
Je hebt gelijk dat met een memory multiplier op 2 daar 533 staat en hij ver ondergeklokt is als het maximum 800 is. Ik heb wel het een en ander gelezen overklokken, maar ik heb nog nooit begrepen dat dit tot problemen kan leiden.
EDIT, ik ben langzaam met reageren. Maar hij stond inderdaad te laag. Nu ik de memory multiplier op 2.5 zet en ik kan gewoon zonder problemen booten. Als er verder geen problemen zijn zou ik tot 2.9GHz moeten klokken.
[ Voor 19% gewijzigd door Waster op 03-09-2010 16:04 ]
ik weet ook niet zeker of dit het probleem is hoor, maar toch zou je eens moeten spelen daarmee en zo dicht mogelijk bij de 800 uitkomen en vanaf daar de stabiliteit bekijken.
ik heb mijn E6750 op 3,2 draaien en het geheugen staat daarbij op 940 zonder problemen. op hetzelfde moederbord.
Het moederbord ben ik al een tijd erg tevreden over, vele mogelijkheden.
Volgende stap is een goedkope Q9xxx op de kop tikken om er alles uit te halen wat erin zit voordat ik de overstap maak naar i7 met een nieuw moederbord en geheugen
Het moederbord ben ik al een tijd erg tevreden over, vele mogelijkheden.
Volgende stap is een goedkope Q9xxx op de kop tikken om er alles uit te halen wat erin zit voordat ik de overstap maak naar i7 met een nieuw moederbord en geheugen
[ Voor 60% gewijzigd door janus_freggel op 03-09-2010 16:16 ]
Tsja. Het overklokken gaat nog steeds niet als gepland. Nu denk ik dat ik de goede memory multiplier heb gevonden van 2.5. Ik dacht lekker te beginnen met een overklok van 280MHz (ik had ook 300MHz) geprobeerd en kijk ik wel wat er gebeurd. Gaat de pc gewoon twee keer restarten en naderhand blijkt hij de settings van de FSB, memory en PCI-E gewoon weer op auto staan
Dat betekend dat overklokken niet gelukt is, is een feature van bios van gigabyte zodat je niet elke keer je cmos hoeft te clearen.Waster schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 17:40:
Tsja. Het overklokken gaat nog steeds niet als gepland. Nu denk ik dat ik de goede memory multiplier heb gevonden van 2.5. Ik dacht lekker te beginnen met een overklok van 280MHz (ik had ook 300MHz) geprobeerd en kijk ik wel wat er gebeurd. Gaat de pc gewoon twee keer restarten en naderhand blijkt hij de settings van de FSB, memory en PCI-E gewoon weer op auto staan
ik heb met hetzelfde moederbord geen enkel probleem, dus daar ligt het niet aan.
het kan aan zowel het geheugen als de cpu liggen (hoewel die cpu een goede overklokker is.)
Zet anders alles eens standaard ook je geheugen op auto. en start met de fsb met stappen van 5% op te schroeven. na elke stap uitvoerig testen en het geheugen gewoon laten staan op auto zolang het goed gaat.
Ik denk dat je best wel aardig wat kan halen dan.
mijn geheugen draait bijvoorbeeld nog stabiel bij 960 zonder volt's oid aan te passen.
het kan aan zowel het geheugen als de cpu liggen (hoewel die cpu een goede overklokker is.)
Zet anders alles eens standaard ook je geheugen op auto. en start met de fsb met stappen van 5% op te schroeven. na elke stap uitvoerig testen en het geheugen gewoon laten staan op auto zolang het goed gaat.
Ik denk dat je best wel aardig wat kan halen dan.
mijn geheugen draait bijvoorbeeld nog stabiel bij 960 zonder volt's oid aan te passen.
Pagina: 1