Kabeldistributie: een blijver of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Ik heb bouwplannen! Hoewel het leggen van de eerste baksteen nog verre toekomst is, wou ik even alle tweakers hun mening vragen over kabeldistributie.Het lijkt mij handig om kabeldistributie te voorzien in alle kamers, aangezien kinderen later ook wel graag een TV'tje op hun kamer willen hebben. Zo zijn we allemaal, niet ? ;)

Maar de vraag is natuurlijk of dat analoge kabeldistributie tegen dan nog wel gaat bestaan? Met de komst van digitale TV is dat eigenlijk niet zo zeker...

Ik heb zelf geen digitale TV, dus mijn kennis hierover is redelijk beperkt. Bij mijn weten heb je momenteel 3 opties:
- Telenet: werkt uiteindelijk via de kabel, maar moet je dan voor elke kamer een digibox hebben ?
- Belgacom TV: werkt via telefoonkabel, maar kan de internetverbinding serieus hinderen (van horen zeggen)
- TV vlaanderen: satelliet... Ik wil geen oerlelijk ding op mijn nieuw dak! :F

Dus... heeft het nog zin om kabel te verspreiden in het huis ? Wat zou het alternatief kunnen zijn ?

Groetjes
Mathieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het lijkt me (als je toch kabels gaat trekken naar elke kamer) handig om er ook een ethernet kabel bij te trekken. Als coax tegen die tijd niet meer bestaat, dan is de kans zeer groot dat het dan gewoon over ethernet gaat.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
Zelf verwacht ik dat het allemaal via het internet op ten duur gaat dus ik denk dat je het beste op elke kamer naast de huidige kabel een netwerk kabel kunt leggen.

Edit: Zoals Magic dus ook al denkt

[ Voor 10% gewijzigd door Pendora op 03-09-2010 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Kabelgoot neerleggen met dummykabel erin. Kun je altijd als je wil er iets nieuws doorheentrekken.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je bedoelt dus Coax kabel? Hier in Nederland gaat nagenoeg alles qua HD materiaal en on-demand nog steeds via de coax, internet is vooralsnog meer 'future proof' tov telefoonkabel (VDSL heeft ook weinig rek) maar daar is het in je huis puur kwestie van Cat5/6.

Diverse TV's komen nu al standaard met Cam module (CI of CI+?) zodat je ook voor digitale TV al vaak geen digibox meer nodig hebt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Laatst online: 10-09 15:52
lupus9537 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:58:
Ik heb bouwplannen! Hoewel het leggen van de eerste baksteen nog verre toekomst is, wou ik even alle tweakers hun mening vragen over kabeldistributie.Het lijkt mij handig om kabeldistributie te voorzien in alle kamers, aangezien kinderen later ook wel graag een TV'tje op hun kamer willen hebben. Zo zijn we allemaal, niet ? ;)

Maar de vraag is natuurlijk of dat analoge kabeldistributie tegen dan nog wel gaat bestaan? Met de komst van digitale TV is dat eigenlijk niet zo zeker...

Ik heb zelf geen digitale TV, dus mijn kennis hierover is redelijk beperkt. Bij mijn weten heb je momenteel 3 opties:
- Telenet: werkt uiteindelijk via de kabel, maar moet je dan voor elke kamer een digibox hebben ?
- Belgacom TV: werkt via telefoonkabel, maar kan de internetverbinding serieus hinderen (van horen zeggen)
- TV vlaanderen: satelliet... Ik wil geen oerlelijk ding op mijn nieuw dak! :F

Dus... heeft het nog zin om kabel te verspreiden in het huis ? Wat zou het alternatief kunnen zijn ?

Groetjes
Mathieu
Als je toch nieuw gaat bouwen, kan je net zo goed universele bekabeling neerleggen.
Kost uiteindelijk maar een klein beetje meer dan conventionele bekabeling, maar je bent een stuk flexibeler in je aansluitingen.

Je kan eens kijken naar Abitana
Is erg fijn spul, wel rekenen met genoeg aansluitingen per kamer, hou aansluitingen over voor uitbreiding. Als je het eenmaal geinstalleerd hebt, wil je er meer gebruik van maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-08 13:37
Hier in Nederland gaat nagenoeg alles qua HD materiaal en on-demand nog steeds via de coax
Telenet doet dit ook, maar ik was niet zeker dat je de gewone coax kan opsplitsen om dan in elke ruimte een aparte decoder te plaatsen (al of niet ingebouwd in de TV). Is de bandbreedte niet te beperkt, of werkt HD eerder via broadcasting ?

@Magic & Pendora:
UTP-kabel (Cat 6) is zowiezo voorzien voor internet. Veel comfortabeler dan wifi als je bestanden uitwisselt met een NAS of Windows Home server.

@Maarce
Abitana lijkt op het eerste zicht wel interessant, maar je blijft volgens mij wel afhangen van dit bedrijf. Stel dat ze binnen 5 jaar overkop gaan, en er komt een of andere nieuwe standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sparhawk schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:01:
Kabelgoot neerleggen met dummykabel erin. Kun je altijd als je wil er iets nieuws doorheentrekken.
Enige waar ik het mee eens kan zijn. Weet jij wat er over 5 tot 10 jaar gebruikt wordt? Misschien coax, misschien ethernet of misschien zelfs wel glasvezel? Zorg er gewoon voor dat je de mogelijkheid hebt om, wanneer nodig, zeer gemakkelijk een nieuwe kabel te trekken. Dus flink grote kabelgoten die eenvoudig te navigeren zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zorg gewoon dat je naar elke kamer minimaal twee Cat6 kabels legt. Een voor internet en een voor eventueel toekomstige IPTV. En verder kan een coax kabel leggen naar elke kamer sowieso geen kwaad aangezien coax nog lang niet is afgeschreven.

Wat betreft coax werkt dit inderdaad via broadcasting dus over splitsen en de bijbehorende bandbreedte hoeft je je geen zorgen te maken. Waar je wel voor moet zorgen bij coax is een nette montage met goede materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
lupus9537 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:42:
[...]
@Maarce
Abitana lijkt op het eerste zicht wel interessant, maar je blijft volgens mij wel afhangen van dit bedrijf. Stel dat ze binnen 5 jaar overkop gaan, en er komt een of andere nieuwe standaard ?
Daar heb je helemaal gelijk in.
Gelukkig heeft Abitana gekozen voor een UTP stekker als universele stekker.
Er zijn ook merken die een eigen stekker gebruiken, omzetten naar een nieuwe aanbieder is dan een stuk moeilijker.

Aangezien Abitana in heel wat woningbouwprojecten gebruikt wordt, en het een afgesplitst onderdeel van Alcatel (nu Nexans) is, waar ze nog steeds wel een dichte band mee hebben, blijft het voorlopig wel bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laat in ieder geval wat dikkere leidingen leggen 22 ipv 16 mm. kost weining meer en je kan wat makkelijk 2*ethernet en coax er doorheen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
fish schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:09:
laat in ieder geval wat dikkere leidingen leggen 22 ipv 16 mm. kost weining meer en je kan wat makkelijk 2*ethernet en coax er doorheen
Absoluut!
Niets vervelender dan halverwege een buis erachter komen dat de kabels geen kant meer op gaan.
Zorg dus ook dat de bochten niet te krap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat over een paar jaar alles over ip gaat. Dus als je daarop voorbereid wilt zijn moet je utp door je huis leggen. De snelheden die je met UTP kunt halen zullen voorlopig ruim voldoende zijn voor binnenshuis gebruik.

Er zal vast meer glasvezel gebruikt worden over een decenia, maar dat wilt niet meteen zeggen dat je coax-utp netwerkje waardeloos is :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39
Belgacom TV Werkt via een netwerkkabel, de Telenet Decoder heeft coax EN netwerk nodig ( netwerk voor de digitale toepassingen en on-demand ).

Voor sateliet raad ik je aan om ook ineens een dual coax kabel naar het dak (schouw te trekken ) zodat je meerdere LNB's kan aansluiten.

Zowizo in elke kamer : 2 CAT6 & 1 Coax , zo heb ik het ook gedaan, en tot op heden enorm tevreden erover!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1