Script voor css3 ondersteuning IE8 en kleiner

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet zo lang geleden (1/2 maanden) stond op T.net's frontpage een link naar een script dat middels een .htc bestand een hele reeks aan css3-features als rounded corners etc.. in één keer door IE8 en kleiner kon laten ondersteunen. Heb me suf gegoogled (en hier gezocht), maar kan niet meer vinden dan afzonderlijke scriptjes per css-feature.

Iemand die zich nog kan herinneren welk script dit was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:32
Dat was het curved corners project:
http://code.google.com/p/curved-corner/

Ik vind bovenstaande alleen wat minder prettig werken en gebruik zelf vaak de jquery.corners.js die veel meer mogelijkheden in zich heeft:
http://jquery.malsup.com/corner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Als ik zoek op "IE CSS3" krijg ik een HTC bovenaan, dus dat lijkt me vrij simpel.

Zelf zou ik eerder kiezen voor een stukje progressive enhancement wat dat betreft. Dan heeft IE maar geen ronde hoekjes en/of schaduwtjes. Zelfde wat hier op het forum gehanteerd wordt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:25

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@bosmonster: zoals gezegd zijn dat scriptjes om afzonderlijke functies te bewerkstelligen.

@sandax: dat is 'm! tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@wolf87: ook deze richtig zich meer één aspect (rounded corners), terwijl css3pie er meteen een hele reeks aan toevoegt

btw: het mooie van deze oplossing (behaviours) is juist dat je progressive enhancement (tnx, kende deze term eigenlijk niet) kan toepassen, maar je in feite de oudere versies van explorer kan upgraden zonder de gebruiker daarmee lastig te vallen. En dus nieuwere technieken ook voor oudere browsers kan implementeren, gebruik makend van de reguliere standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Het nadeel van deze scripted oplossingen is dat het vaak - zeker als je te maken hebt met grotere en complexere pagina's - zorgt voor performanceproblemen in oudere versies van IE wat vervolgens weer versterkt wordt door het feit dat deze browsers van zichzelf al traag zijn.

Dat is dus wel iets waar je op moet letten; soms is de fix erger dan het probleem.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goed punt. dit is wel een van de aandachtspunten van css3pie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er is trouwens ook een soortgelijk iets om htm5 compatibiliteit meer cross-browser te maken: http://html5boilerplate.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:46:

btw: het mooie van deze oplossing (behaviours) is juist dat je progressive enhancement (tnx, kende deze term eigenlijk niet) kan toepassen, maar je in feite de oudere versies van explorer kan upgraden zonder de gebruiker daarmee lastig te vallen.
Dat is niet helemaal waar, aangezien de "fixes" vaak behoorlijk zware script-oplossingen zijn. Je moet je dus wel goed afvragen of dat het waard is.

Onthoud daarbij ook dat geen enkele gebruiker 2 browsers naast elkaar gaat houden en het resultaat gaat vergelijken. Belangrijker dus is dat het er prima en vooral bruikbaar uitziet, en je extra enhancements toepast voor browsers die dat ondersteunen, zonder dat dat een al te grote performance-hit heeft.

Al is dat laatste in Firefox alsnog een probleem, want die is met CSS3 ook zo traag als de spreekwoordelijke uitwerpselen.
Pagina: 1