Toon posts:

Memory wired, active, inactive, free?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net voor het eerst met iMovie zitten rotzooien en checkte daarna even iStats. Ik vraag me dit eigenlijk altijd af: hoe zit het nou met dat geheugen? Pic below voor uitleg. Er staat "free: 235 MB". Dat is toch weinig? Betekent dit dat ik met met 2GB geheugen niet zou redden? Er is maar een relatief klein deel in gebruik, maar de rest is active, inactive (wired is wat in gebruik is)? Kortom, ik snap er niks van. Zit mijn computer op dit moment aan de rand van zijn werkgeheugencapaciteit? Omdat ik even iMovie heb aangezet (wat alweer uitstaat)? Kortom, ik snap - affijn.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/s31shc.png

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Wired = Geheugen dat vastgezet is door een programma en niet kan uitgeleend worden (op dit moment)
Active = Geheugen dat vastgezet is door een programma en kan uitgeleend worden aan een ander programma indien nodig op voorwaarde dat het OS dit geheugen gaat swappen
Inactive = Geheugen dat vastgezet is door een programma en daarna nog (eventjes) gecached wordt zodat het programma sneller wordt opgestart in de toekomst
Free = Geheugen dat vrij is

Dus eenmaal je een programma start wordt het Free gebruikt, eenmaal dat op is wordt het Inactive gebruikt en daarna het Active als je programma al het geheugen gebruikt en niet vrijgeeft. Het OS gaat op de achtergrond ook wel wat opkuisen zodat je altijd genoeg Free hebt zonder een vertraging.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 03-09-2010 00:50 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je kunt beter naar het aantal page-outs kijken. Je kunt dit in iStat zien als je memory op advanced zet in het optiemenu van iStat. Je kunt het ook standaard al in activiteitenweergave zien. Page-outs zijn schrijfbewerkingen naar de hard-disk. Dit doet OS X als er te weinig geheugen aanwezig is. Hoe dichter bij de 0 hoe beter dus. :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha aha. Ik heb altijd de neiging om de computer opnieuw op te starten als ik de free richting nul zie gaan. Begreep al nooit hoe er mensen konden zijn die hun computer (praktisch) nooit uitzetten. Lijkt me toch dat een reset zo nu en dan gezond is.

Heb hem op advanced gezet. Ziet het er een beetje deugdelijk uit?

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2dbnept.png

Verwijderd

Topicstarter
Blast it. Doe ik keurig wat Tweakers zegt over thumbnails enzo, is-ie daardoor onleesbaar. Nog een keer.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/xcos3p.png

PS: errr, dat resizen moet ik nog even aan werken. Maar niet nu. Bedtijd :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 01:02 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je een beetje Googled op de termen die in je topictitel staan, kom je bijvoorbeeld uit op Mac OS X: gebruikt systeemgeheugen aflezen in Activiteitenweergave en About the Virtual Memory System. Hierin wordt haarfijn uitgeled wat al die termen inhouden. Aangezien dit eenvoudig zelf te vinden is, gaat dit topic op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.