• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Ik heb laatst via Marktplaats een 'defecte' Lenovo 3000 N100 gekocht.

Was iets mis met het stroomcircuit ofzo volgens de verkoper, njaa zal wel, hij werkt tot nu toe prima.

Omschrijving van de verkoper:
het probleem zit in de stroomvoorziening, hij is er meermalen opeens mee uitgescheden, de ene keer na een halve minuut oid en de volgende keer na een paar minuten. Mensen die ik erover hebben gesproken zeggen dat bij dit type de adapterstroom ook via de accu loopt, maw als de accu defect is kun je ook op netstroom niet werken. Dat is mogelijk dus de issue.
Alleen de accu doet het niet :S

Zodra je de stekker eruit trekt = *poef* laptop uit. Hij wil ook niet aan zonder adapter.

Ik had er eerst geen OS op staan dus heb ff met een Ubuntu 10.04 CDtje geboot, en toen
code:
1
cat /proc/acpi/battery/BAT1/info
gedaan, en die zei dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NW5Fgg02mhxxxJjcxvupx1mS/full.jpg

Er zit dus nog wel capaciteit in de accu.

Ik ging toen eens Google'n op dit probleem, en toen bleek dat de N100 hier berucht om is, en dat de accu (PABAS024) een baggerding is. FRU nummer van de accu is 92P1186

Ik vraag me alleen af, hoe krijg ik dat ding weer werkend?

Ik heb wel eens eerder een laptopaccu ge-refurbished, maar het is zo'n klotewerk om de battery casing netjes open te maken zodat hij later weer dicht kan.

Iemand een idee?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Niemand :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ThinkPadd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:27:
Ik heb wel eens eerder een laptopaccu ge-refurbished, maar het is zo'n klotewerk om de battery casing netjes open te maken zodat hij later weer dicht kan.

Iemand een idee?
Eh... Volgens mij heb je 2 opties:

1) Koop een nieuwe accu
2) Refurbish de huidige accu

2 vind je een klotewerk, 1 zal je zelf ook al wel bedacht hebben... Wat voor soort input verwacht je hier dan nog te krijgen? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er staat daar overigens nergens wat er momenteel in zit.
De granularity is hoeveel hij nog kan hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Xander schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:46:
[...]

Eh... Volgens mij heb je 2 opties:

1) Koop een nieuwe accu
2) Refurbish de huidige accu

2 vind je een klotewerk, 1 zal je zelf ook al wel bedacht hebben... Wat voor soort input verwacht je hier dan nog te krijgen? :)
Meer info over het refurbishen, want met alleen de cellen vervangen ben ik er niet heb ik het gevoel. Het zit hem in de elektronica, en ik zou graag willen weten hoe ik die reset. En volgens mij hoef ik er niet eens nieuwe cellen in te doen aangezien deze nog wel wat capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Ik weet niet wat die granularity precies betekent, maar ik gok dat het de capaciteit van één van de strengen met 3 seriële li-ion cellen weergeeft?

Het verschil tussen beide strengen zou nooit zo groot mogen zijn. Dan zouden er waarschijnlijk wél defecte cellen tussenzitten...

edit:
Hm, nee, dat zal het niet zijn... Zo'n accu is doorgaans 2p3s, niet 3s2p... dan zijn er natuurlijk helemaal geen "strengen" waarvan je de capaciteit los kunt bepalen.

Geen idee wat het dan wel kan betekenen...

[ Voor 32% gewijzigd door Xander op 04-09-2010 23:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Die granularity lijkt me veel te hoog. Als je bijvoorbeeld hier kijkt http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-945221.html daar posten een aantal mensen hun info van de batterij die nog wel werken. Je ziet dat de granularity 1 en 2 hetzelfde is en dat het vrij laag blijft. Wat dat verschil bij jou betekent zou ik ook niet weten.

• ThinkPad
Vandaag de accu open gesloopt en eens zitten meten aan de cellen. Ze zitten in een 3s2p configuratie.

Het eerste 'blok' van 2 parallele cellen gaf 0.19V, duidelijk kapot dus
Tweede blok: 2.46V, ook kapot omdat dat te laag is voor een lithium cel
Derde blok: 2.89V, ook kapot omdat dat te laag is voor een lithium cel.

Ik heb hier nog 6 cellen liggen die het nog wel doen, van andere batterypacks. Die ga ik er in proberen te fröbelen en dan kijken wat er gebeurt :) Hopen dat de elektronica meewerkt en weer gaat leven met andere cellen.

De elektronica bestaat uit heel wat zooi, maar de 2 chips die er op zitten zijn:
bq80201DBT

bq29312PW

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2010 11:47 ]

• DaWaN
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Die bq chips zijn volgens mij wel goed; zijn chips van TI.
Ik zou gewoon andere cellen proberen en kijken of je die chips op één of andere manier ge-reset krijgt :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vanmiddag dus 6 cellen (ook in 3s2p configuratie) parallel aan de huidige cellen gehangen, het laad lampje flitste even aan, maar werken ho maar. Zodra ik de voedingsplug eruit trek knalt de laptop gelijk uit, en hij wil ook niet opstarten van accu.

Heb nu bij Dick Best onderdelen besteld om dit te maken: http://sbworkshop.com/i2c.jpg

Daarmee (en nog wat software, moet nog ff kijken welke) hoop ik de chips te kunnen resetten.

Ik denk trouwens dat ik maar gewoon een nieuwe accu koop. Ik ga nog wel wat prutsen met deze accu, just for the fun of it :+ , maar uiteindelijk zullen er toch nieuwe cellen in moeten, dat zouden dan deze worden: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19770, maar als ik daar 3 setjes van moet hebben zit ik ook op 15 euro, en voor een paar euro meer heb ik een nieuwe accu die sowieso gaat werken: http://cgi.ebay.com/Batte...m336024a9fe#ht_1992wt_912

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag dus de accu van eBay binnengekregen.

De laptop start op vanaf accu, accu laadt op, en als ik de stekker eruit trek blijft hij gewoon doorwerken :)

Alles weer oke dus :)

Ubuntu zegt het volgende over de nieuwe accu:
ubuntu@ubuntu:~$ cat /proc/acpi/battery/BAT1/info
present: yes
design capacity: 5200 mAh
last full capacity: 5200 mAh
battery technology: rechargeable
design voltage: 11100 mV
design capacity warning: 420 mAh
design capacity low: 156 mAh
capacity granularity 1: 264 mAh
capacity granularity 2: 3780 mAh