Toon posts:

Constructie nieuwe PC. Help Aub.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aight, binnekort wordt het toch maar eens tijd om de oude meuk te verwijderen en een geheel nieuw systeem in te slaan. Met een budget van €1100 leek me wel wat te bereiken dus heb ik zelf ook een opstelling gemaakt.

(Note: HDD/SSD, Fans, CD/DVD/BluRayspeler zijn niet nodig. Al aanwezig.)

(Note2: De keuze is gevallen op een AMD/ATI combinatie aangezien het een vrij beperkt budget is en deze combinatie de beste prijs/kwaliteit schijnt te geven :3 )

CPU: AMD Black Edition 965 @3.6 GHz (stock)

GPU: 2x Club 3D 5850 in Crossfire

Case: Cooler Master Storm Scout

Mobo: Asus ROG Crosshair III AM3

RAM: OCZ AMD edition 4GB Black edition RAM (@1600 MHz stock)

CPU koeler: Corsair H50 Water cooling / Scythe Mugen Rev 2 Air cooling.

Probleem is alleen het vinden van een goede Voeding, aangezien ik geen idee heb hoeveel 2 gecrossfirede videokaarten vreten in combinatie met de rest.

Dus als er enige suggesties, tips verbeteringen meningen etc etc etc zijn, be my guest

EDIT: Misschien nog een 30GB SSD voor Windows 7 op te zetten. 8 seconden opstart tijd ftw. D:

EDIT2: De Case is een LAN gaming case, en daarmee vrij klein. De 5850 is zonder meer de grootste kaart die erin past. Bij de 5870/970 is het al noodzakelijk om de Drivebays eruit te hakken. Het was in principe de bedoeling om een krachtige, maar kleine PC te maken, en die dan bij LAN gaming aan te sluiten op een laptop scherm. Klein compact en effectief :D

PS: Dit leek me de meest relevante sectie om het in te plaatsen :/

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De meest relevante sectie lijkt mij hier :) (ja, er is al een BBG van september, maar nog geen aanschaf-topic zo te zien, dus dan maar verder in de vorige).

Het verbruik voor de pc zonder videokaarten zou ik trouwens op 150-200W schatten, dan nog 150W per videokaart en nog 100W marge en je hebt aan een 600W-voeding genoeg, die schattingen zijn al redelijk ruim genomen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• YVG
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03-2020

YVG

Probeer dit eens.

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

En neem een beetje een degelijk merk. (Bv Seasonic of Corsair)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

En kijk hier voor reviews van voedingen:
http://www.jonnyguru.com/index.php

[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 03-09-2010 09:29 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-02 10:36

Moortn

Hallo

Zoals gezegt is de BBG een goed begin (hardware.info heeft er ook 1). Haal de producten weg die je niet nodig hebt, en bekijk benchmarks om te kijken wat je van verbeteren.

Overclock moederborden zijn wel leuk, maar neem niet de duurste als je toch niet die hard gaat overclocken. Investeer dat liever in een videokaart of processor.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Het zat in de planning om te overclocken, aangezien de 965 waarschijnlijk niet erg lang meer meekan met de i7 serie. Daarnaast zat ik te denken aan een 750W Corsair HX voeding. De TX variant is wel goedkoper, en als ik eerlijk ben kan ik niet het verschil vinden tussenbeide.

Enige hulp hier ?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

De ene is modulair, oftwel je prikt de kabels erin die je nodig hebt en de rest laat je weg
De andere heeft gewoon 1 kabelboom, met vertakkingen en daar moet je dus de kabels wegwerken die je niet gebruikt.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Voor hulp met aanschaf van voedingen kan je hier terecht: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25 :)

Overigens denk ik dat je met een 650W-voeding genoeg power hebt.
Deze bijvoorbeeld, of deze (1 modelletje groter is bijna net zo duur, dus daar kan je ook naar kijken).

De HX750W is ook prima, maar is een stuk duurder dan de TP-750, en slechts ongeveer even goed.

Goede reviews van voedingen vind je op JonnyGuru, HardwareSecrets en HardOCP.

[ Voor 79% gewijzigd door Ghost Dog op 03-09-2010 18:13 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Topicstarter
@DaLoona, is het een of het ander makkelijker of functioneler ? Want kabels wegwerken lijkt me niet het grootste probleem in mn leven

EDIT:: Ik neem aan dat beide voedingen, zodra ik bijvoorbeeld maar 50% van de computer capaciteit benut, niet de hele tijd op volle toeren draaien ?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 18:06 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:23

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:03:
@DaLoona, is het een of het ander makkelijker of functioneler ? Want kabels wegwerken lijkt me niet het grootste probleem in mn leven
Het scheelt in kabels, dus je hebt niet altijd zo'n grote kabelboom in je pc hangen. Dit komt je airflow ten goede, en ziet er mooier uit. That's it.
EDIT:: Ik neem aan dat beide voedingen, zodra ik bijvoorbeeld maar 50% van de computer capaciteit benut, niet de hele tijd op volle toeren draaien ?
Voedingen leveren altijd slechts wat nodig is. Een 750W-voeding in een pc die minder vermogen nodig heeft levert dan dus minder (als de pc bijv. 274W nodig heeft, levert de voeding dat, en gebruikt hij geen 750W).

Waar je echter rekening mee moet houden is dat een (te) zware voeding minder zuinig is bij een laag verbruik. Onder de 20% belasting zakt de efficiëntie van voedingen namelijk snel in, van boven de 80% naar soms maar 50%.
Een 1000W-voeding in een pc die maar 400W nodig heeft bij full load is dus niet zo'n goede keuze, omdat die pc idle waarschijnlijk maar zo'n 130W nodig heeft.
Dat is maar 13% van de capaciteit van de voeding, waardoor de efficiëntie dan vrij laag is, en je dan waarschijnlijk beter af bent met een kleinere voeding.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Verwijderd

Topicstarter
Aha :D Dat maakt een hoop duidelijk. Harteljik dank voor jullie hulp n__n

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:25
Een kleine uitleg over die efficientie om het wat duidelijker te maken. Met uiteraard hypothetische ruwe cijfers :)

Je hebt een systeem wat in totaal 375watt van je voeding vraagt, daarvoor plaats je in je systeem een voeding van 750watt, wat dus betekent dat je een load hebt van 50%. Bij een load van 50% heeft die voeding een efficiëntie van 80%. Dat betekent dus dat de voeding het totaal plus de overige 20% zal verbruiken om het systeem te draaien. Dat houdt in dat er het volgende uit het stopcontact wordt getrokken: 750x0,5=(375x1,2)=450watt.

Nu plaats je in datzelfde systeem wat 375watt nodig heeft een voeding van 1000watt. Dan heeft die voeding dus nog maar een load van 37,5%, door die lagere load kan de voeding minder efficient werken en valt dus terug naar 65% efficiëntie, dan gebeurd er het volgende: 1000x0,375=(375x1,35)=506,25watt.

Een (veel) te grote voeding slaat dus eigenlijk nergens op, het kan zelfs heel erg hard oplopen met die verschillen. Ik ken er wel een paar die een 750watt voeding in een systeem draaien wat nooit meer dan 300watt totaal zou kunnen trekken, puur met de gedachte: meer is beter.

De berekening die ik altijd uitvoer om een gepaste voeding te selecteren is vrij simpel, de maximale load van je systeem moet ongeveer gelijk zijn aan 80% van het maximum van de voeding. Want geen enkele voeding vind 100% load fijn en zijn meestal het meest efficient bij een load van rond de 80%. Voor de 375watt uit mijn voorbeeld zou als je het mij vraagt dus minimaal een 450watt voeding nodig hebben.
Pagina: 1