Portable Ubuntu op usb > Dual boot (niet de bedoeling)

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 17:45
Misschien heb ik een lange dag gehad en zie ik de simpele optie niet, maar goed.

Ik heb zojuist via mijn pc Ubuntu 10.4 Netbook Remix op mijn usb stick geinstalleerd (opstarten via dvd-speler>installatie op usb-stick).
De bedoeling was dat ik een portable Ubuntu had die ik simpelweg in mijn netbook duw en dan even kan Linuxen, als ik Bill zat ben.

Toen de installatie klaar was en de pc opnieuw opstartte (zonder usb-stick) kwam er een melding van GRUB dat hij het installatiemedium niet kon vinden, en dat was het dan..Even schoot het door mijn hoofd dat ik Ubuntu op de C:-schijf had geinstalleerd en dus mijn Windows-install kwijt was :'(, maar dat is gelukkig niet het geval.

Als ik weer opnieuw opstart, met de usb-stick in de pc, laadt Ubuntu (vanaf de usb). Als ik tijdens het opstarten op F8 duw krijg ik een lijstje met Ubuntu 10.4, memory test, of Windows 7. Wanneer ik op Windows 7 druk start W7 gewoon op, gelukkig.

Uiteraard is het de bedoeling dat ik die stick uit de pc kan halen en dat hij weer gewoon (automatisch) W7 op gaat starten, maar ik zie de optie/instelling/te ondernemen actie niet.

Anyone?

Vraag 2 is uiteraard of ik nu zonder problemen de usb-stick in mijn netbook kan drukken en dat ik dan een portable Ubuntu heb zonder verdere gevolgen.

Excuses voor de gebrekkige titel, geen idee hoe ik het moest omschrijven :P.

:D

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 22:40

sus

is druk :+

Je kan met een windows 7 schijf opstarten en daar je MBR fixen, zie bijv. hier voor een stappenplan: http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Om een bootable USB stick te maken van Ubuntu, kijk even op deze site bij stap 2: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Daar kan je aangeven dat je een bootable stick wil maken onder windows.

• KoffieNT
sus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:57:
Om een bootable USB stick te maken van Ubuntu, kijk even op deze site bij stap 2: http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Daar kan je aangeven dat je een bootable stick wil maken onder windows.
Ik wil dus niet dat de installatiebestanden op de usb-stick wordt gezet en dat de usb-stick daarna bootable is. (alsof het dus een iso is, die op een dvd gebrand wordt). Dat las ik daar namelijk uit en heb toen voor optie 1 gekozen > dvdtje > opnieuw opstarten en installeren op de usb-stick.

Of lees ik het verkeerd en heb ik met optie 2 gewoon een installatie (klaar) op mijn usb-stick die ik anywhere kan inpluggen en meteen op Ubuntu zit?
Je kan met een windows 7 schijf opstarten en daar je MBR fixen, zie bijv. hier voor een stappenplan: http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html
Ik ga het even bekijken :).

Ben nu even backupje maken, just in case.

[ Voor 3% gewijzigd door KoffieNT op 02-09-2010 22:07 ]

• TheMazzter
  • Laatst online: 25-09 09:29
Volgens kom je het dichtst bij wat jij wil door een live USB-stik te maken. Als ik het goed heb kan je niet zomaar Ubuntu vanaf de ene pc op een stick installeren en dan op een andere pc gebruiken. Er worden nl. drivers voor hardware ed. voor die specifieke pc geïnstalleerd, drivers voor een andere pc worden er dan uitgelaten. Een live USB-stick werkt in principe op elke pc. Een andere optie is natuurlijk een dualboot vanaf twee partities op je harde schijf.

• KoffieNT
Aha, ik dacht dat dat met Ubuntu/Linux juist weer wel kon. Met Windows kan dat ook, maar stabiel is het niet hehe.

Dualboot was inderdaad de 2e optie, maar het leek me leuk als ik het vanaf een usb-stickie kon runnen, het hoeft verder ook niet snel te zijn oid.

• sus

sus

Als je stap 2 op de Ubuntu download pagina volgt, heb je een Live-cd-op-USB. Gebruik het regelmatig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Zojuist de W7pro64-dvd opgestart en de stappen volgens de link van Sus gevolgd. Volgens de meldingen is het repareren van de MBR gelukt.

Echter, wanneer ik de pc opnieuw opstart blijf ik dezelfde meldingen krijgen als van voor de MBR-fix.

Hieronder heb ik 2 filmpjes geplaatst, de 1e is wanneer de pc opstart met USB-stick, de 2e is zonder de USB-stick.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=GYNwGUwtSVo]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=h4XKAq50Ppg]

edit: Ik heb 2 keer de MBR proberen te repareren met de dvd, 1 keer met de USB-stick er nog in, de 2e keer zonder de USB-stick. Voor het resultaat maakt dit niets uit.

edit: net gegoogled op de error die Grub geeft, maar dan hebben ze het over fdisk en ik neem even geen onnodige risico's.

[ Voor 38% gewijzigd door KoffieNT op 04-09-2010 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

De commando's zijn dacht ik fixboot en fixmbr, misschien dat dat je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Je bedoeld dat ik dat moet intypen bij de Grub rescue-melding? Want dat is een Unknown command zegt ie.

edit: Wanneer ik vanaf de usb-stick Ubuntu opstart, en bij Files kijk, zie ik ook allen mijn C: en D: partities (van 40GB en 2TB, mijn hdd's dus), de USB-stick staat er niet eens bij?
Had het er even over met een oud-stagebegeleider van me en hij wilde even weten wat er in boot/grub/menu.lst stond, maar daar kan ik via Files niet komen, en via de Terminal en dan 'cat boot/grub/menu.lst' krijg ik de melding dat die directory/bestand niet bestaat.

Ook flashed het scherm onregelmatig van paars naar normaal, maar dat terzijde :P.

[ Voor 72% gewijzigd door KoffieNT op 04-09-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Nope, in je windows rescue omgeving. Zie nu zelf btw dat dat niet klopt, dat is voor XP van toepassing. Ennieweej, ik heb dit gevonden en net ff getest:
1
Insert Win 7 installation DVD and boot from DVD drive. While in some older systems you may have to change boot order through system BIOS, most newer systems allow booting from DVD without changing boot order by simply clicking on any key when prompted to doing so.
2
Choose your default "Language", "Time", and "keyboard Input" on the first window and click next.
3
You're now presented with 3 choices. Click on "Repair Your Computer" to gain access to the System Recovery window. Now choose "Command Prompt" in order to run the desired utility which is called "bootsect.exe". Bootsect is located inside the boot folder so change your directory to boot. Now run "bootsect /nt60 C:\" if you had Win 7 initially installed in the C partition. Alternatively, you can run "bootsect /nt60 SYS" or "bootsect /nt60 ALL" to repair the system partition or all partitioPns. Eject the DVD, and restart computer. Your computer should now boot Win 7 again.
Hier net in virtualbox getest. Is overigens van de link die ik eerder al gaf. Je hebt de code letterlijk overgenomen, zonder quote's?

[ Voor 83% gewijzigd door sus op 05-09-2010 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Jup, dat is precies wat ik gedaan heb. Ik krijg ook gewoon de melding dat het gelukt is, maar wanneer ik dan opnieuw opstart ben ik net zo ver..

Het lijkt wel alsof de computer 1 schijf van de usb-stick+C:-partitie heeft gemaakt en ze nu bij elkaar horen, ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt alsof de fix het op de verkeerde schijf heeft gezet. Ontkoppel eens je data schijf en laat alleen je systeem schijf aangesloten en repareer dan je Windows opstarten. Dat zou de recovery console automatisch moeten doen. Heb ik ook gehad toen ik m'n W7 herstelde met een Acronis image. Hij wilde niet meer booten. Met de W7 recovery ging 't automatisch weer goed.

Om nou je USB stick goed bootable te maken, kan je misschien beter een nieuwe installatie erop zetten zonder dat er ook maar een HDD is aangesloten. Dan weet je zeker dat de MBR op de stick zelf wordt gezet ipv een of andere harde schijf intern.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Het probleem daarmee is, is dat ik 2 hdds heb en ze in Raid0 werken, met 2 partities, even eentje ontkoppelen kan dus niet.

Als het weer werkt maak ik de usb-stick bootable via de Live-mogelijkheid, maar het is idd ook een goed idee om dan de schijven even los te halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, zeg, dat had je niet gezegd dat je in RAID modus draait :P. Ik had ook niet de YT video's bekeken.
Ehm, tja, als de automatische herstel het niet doet om je opstarten te fixen, is het wel heel raar. Ziet de recovery mode 't eigenlijk wel als array ipv twee aparte schijven? Het zou als array moeten zijn, maar je weet tenslotte nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Heb nu net even de fix opgenomen met camera. Kwaliteit is echt te slecht voor woorden, maar onder het filmpje heb ik even geschreven wanneer hij wat aangeeft. De usb-stick heb ik niet aangesloten.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Ib2V1AlSc_k]
00:24 - 00:25 Dvd opstarten via dvd-station
00:42 - 01:25 Dvd geladen
01:28 - 01:33 Language etc gekozen
01:33 - 01:37 Repair gekozen
01:45 - 01:51 Geeft aan dat er maar een station is, namelijk de D:-schijf van 40GB waar W7 op staat. W7 staat op mijn C:-schijf van 40GB (zoals ik op dit moment in W7 ook gewoon kan zijn). andere partitie (van bijna 2TB) staat er niet eens bij..
01:51 - 01:53 Command-Prompt aangeklikt
02:02 - 02:15 1e command geprobeerd: (bootsect /nt60 C:\), resultaat: foutmelding dat ik bootsect niet goed gebruikt heb.
02:17 - 02:27 2e command geprobeerd: (bootsect /nt60 D:\). resultaat: foutmelding dat ik bootsect niet goed gebruikt heb.
02:29 - 02:43 3e command geprobeerd: (bootsect /nt60 SYS), resultaat: Bootsector is succesfully gerepareerd.
02:45 - 02:58 4e command geprobeerd: (bootsect /nt60 ALL), resultaat: Bootsector is succesfully gerepareerd op alle stations, waaronder (toch) de C: ..

Ik heb dus afgesloten met het ALL-command, wanneer ik de pc opstart blijft Grub weer klagen dat er geen opstartmedium is gevonden.

Dit filmpje is wat ik zie als ik Ubuntu van de usb-stick opstart :P, erg rustgevend:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=mtotOADXSss]

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 05-09-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En ik gaf al eens aan, doe nou eens die automatische repair. Wat doet dat? Ik weet haast wel zeker dat het iets meer kan doen dan simpelweg die twee commando's uitvoeren die je handmatig probeert. Het hersteld wel leuk je BCD, maar je krijgt hierdoor niet GRUB uit je MBR blijkbaar.

Anders even Googlen op "remove Grub recover windows 7 boot" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Ah, verkeerd gelezen. De automatische repair geeft aan dat hij geen probleem heeft gevonden.

Nu op jouw suggestie gegoogled en daar kwam een resultaat uit dat ik "bootrec /fixmbr" kon gebruiken in de command prompt (zoiets als wat Sus ook zei), nadat ik dat deed start W7 weer automatisch..

Yay, eindelijk :D

Thanks

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieNT op 05-09-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Nice. Dan kan je nu met een simpel tooltje in windows je USB stick voorzien van een bootable live versie van Ubuntu, mbv de iso. Hoe dat moet staat uitgelegd op de downloadpagina van ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
Yes, dat was ik net aan het doen. Ubuntu draait nu vanaf de USB-stick.

Perfecto :D

Pagina: 1