ati 4850 graka koeler vervangen, alleen 'dos opstart'

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Nieuw voor mij, maar wel gedaan en gedurft! :-)
Mijn ati asus 4850 maakte irritant geluid, de standaardkoeler.
Nieuwe gekocht van zalman, ervaring mee op processors, all copper.

De originele kwam er niet af, ik deed voorzichtig.
Toen las ik dat koelpasta soms warm moet zijn 'om minder te plakken'
Dus even BF BC 2 gespeeld en ja met een kleine twist en amper weerstand kwam ie los.
MAAR, daarna alleen bij opstarten even 'DOS' beeld, en dan 'no signal' digital analog knipper icoon van scherm...
Op de platte kant die in dekast boven zit is een rood ledje dat eerder niet brande, nooit gezien althans.
Is onderstaande foto heel erg, of normaal? de donkergroen-grijze 'barst' is even groot als de koelpasta 'wand' op de koeler, maar is dit ook deel van de chip, is die stuk?
Of is het dat de kaart 'merkt dat er geen koeler op zit bij booten en dan uitgaat?

Afbeeldingslocatie: http://i249.photobucket.com/albums/gg207/usegrouper/IMG_0154.jpg

Zoals gezegd, mijn eerste keer voor graka koeler er af, nieuwe er op, hoe nu verder, do's and dont's ?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

Ik mag hopen dat je hem wel UIT hebt gezet toen je de koeler er af trok? Want anders heeft de heatsink mogenlijk contact gemaakt met een component en kortsluiting gemaakt :X

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:11:
Ik mag hopen dat je hem wel UIT hebt gezet toen je de koeler er af trok? Want anders heeft de heatsink mogenlijk contact gemaakt met een component en kortsluiting gemaakt :X
Nee zowaar, ik durfde dat, en heb (met isolerende handschoenen) met neerwaartse kracht 'en schuin naar buiten de kast uit' de koeler er af gehaald terwijl die aan was en warm, en heel voorzichtig.

Stel dat er geen sluiting geweest is, zou de kaart (tot ie doorbrand) wel moeten doorstarten in windows scherm, zonder koeler er op, of is dat al reden om niet door te gaan voor de kaart als de koeler er niet op zit?

[ Voor 18% gewijzigd door notsonewbie op 02-09-2010 20:19 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-02 14:01

Mavamaarten

Omdat het kan!

NIET doen. GPU/CPU zonder koeler, ook al is het maar even, is zelfmoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 02-09-2010 20:20 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
notsonewbie schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:16:
[...]

Nee zowaar, ik durfde dat, en heb (met isolerende handschoenen) met neerwaartse kracht 'en schuin naar buiten de kast uit' de koeler er af gehaald terwijl die aan was en warm, en heel voorzichtig.

Stel dat er geen sluiting geweest is, zou de kaart (tot ie doorbrand) wel moeten doorstarten in windows scherm, zonder koeler er op, of is dat al reden om niet door te gaan voor de kaart als de koeler er niet op zit?
De kaart kan niet doorstarten in windows omdat hij binnen een paar seconden al doorbrand. Er gaat teveel stroom door die chip heen om zonder koeler te kunnen functioneren. Probeer het eens met koeler zou ik zeggen. Als hij het dan nog niet doet ben ik bang dat je een nieuwe videokaart kan gaan kopen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou zeggen: Testen in een andere PC, en anders issie stuk.. En aangezien je hem zelf hebt gesloopt: Geen garantie..

Gelukkig is een nieuwe 4850 + koeler al verkrijgbaar voor ~100 euro ;)

Edit: Dat "DOS" Scherm, is de POST. Hierin worden alle componenten even kort getest op functionaliteit en aanwezigheid.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 02-09-2010 20:29 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Satch schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:23:
[...]

De kaart kan niet doorstarten in windows omdat hij binnen een paar seconden al doorbrand. Er gaat teveel stroom door die chip heen om zonder koeler te kunnen functioneren. Probeer het eens met koeler zou ik zeggen. Als hij het dan nog niet doet ben ik bang dat je een nieuwe videokaart kan gaan kopen.
Conclusie, ik heb de oude koeler er nu weer op (nieuwe ingepakt gelaten nog ff.
PC uit, stekker er uit, huidige nvidia 7700GT er uit, deze er weer in, gaat mij benieuwen.
Ik wil hem niet kwijt omdat ik 10 meter kabel naar de tv heb, dat is s-vhs uit de graka en via de kabel en scart in de analoge tv, perfect voor divx, want analoog 'pept de blokjes pixels op'.... een hdmi of dvi naar scart of svhs plug vond ik niet, vandaar dat als ik een nieuwe kaart nodig heb ik weer ga voor een model met s-vhs, lekker goedkoop. Maar wel 4850 of hoger ivm de laatst gekochte game, BF BC 2 . . . (@*^*(#^%#+&%_#5

Later !

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58

Cheezus

Luiaard

Tip voor de volgende keer: als je je pc uit zet blijft je koeler nog wel een tijdje warm.
Zet deze dus uit, haal je videokaart uit je PC en haal dan de koeler er vanaf.
Een >150watt chip zonder heatspreader is binnen enkele seconden opgeblazen (een heatspreader rekt dit iets op, waardoor deze zichzelf nog op tijd uit zou kunnen schakelen).

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En ter illustratie voor hoe snel zo'n klein rot-chippie heet kan worden zonder heatsink: filmpje! Binnen een paar seconde ver over de 100 graden celsius en na een seconde of 10-15 zit 'ie op 250 graden. Dat is nìet genoeg tijd om windows te booten. :P

(tuurlijk is dit een andere chip met vast een ander verbruik maar het principe blijft hetzelfde en ik zou het zelfs met een atom die enkele watt verbruikt niet aandurven)

Interne hardware uit een draaiende pc halen is ook een no-go, spanning er nog op en d'r kan kortsluiting ontstaan en d'r kunnen dingen opgeblazen worden, je kunt het nooit voorspellen. Als je het wél kan voorspellen dan is het vast prima maar doe het alleen als je het 100% zeker weet.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 02-09-2010 20:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2025

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik kan 't niet in je verhaal lezen, maar ik hoop wel dat je ook eerst de koelpasta van de oude koeler er af haalt en er nieuwe op doet alvorens je een nieuwe cooler plaatst?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

primusz schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:41:
Tip voor de volgende keer: als je je pc uit zet blijft je koeler nog wel een tijdje warm.
Zet deze dus uit, haal je videokaart uit je PC en haal dan de koeler er vanaf.
Een >150watt chip zonder heatspreader is binnen enkele seconden opgeblazen (een heatspreader rekt dit iets op, waardoor deze zichzelf nog op tijd uit zou kunnen schakelen).
Het duurt ruim 30 secs voordat een chip van 150w op 80c+ zit. Maar als de Chip al warm is, en hij er dan word af gehaald.. kan het IDD enkele seconden zijn.

Edit: Voordat je naar dat filmpje gaat verwijzen, ik praat over moderne chips.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 02-09-2010 21:56 ]

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
hyptonize schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:54:
Ik kan 't niet in je verhaal lezen, maar ik hoop wel dat je ook eerst de koelpasta van de oude koeler er af haalt en er nieuwe op doet alvorens je een nieuwe cooler plaatst?
Ik heb de oude koeler weer terug geplaatst, in de pc die hap, en het werkte nog. Dus dat wist ik toen.
Alles er weer uit (stroom er af ook)

Oude koeler er af, schoongemaakt met aceton (geen alcohol in huis)
Koelertjes op geheugen chips (had ie standaard trouwens niet) pasta op de gpu, koeler er op geschroefd
het geheel in de pc, kabel via bijgeleverde fanmate op een moederbord case fan aansluiting.
Stroom er op, booten, hopen, en JA ! hij werkt nog!
Lekker nog gewoon beeld van pc op tv via 10 meter kabel svhs uit, scart in.
En BF BC 2 speelt er prima mee, een stuk vlotter en mooier dan met de oude 7700GT

Allemaal bedankt voor de reacties, weer wat geleerd en een ervaring rijker. 'Koel clipje van die chip die snel heet werd!' :)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58

Cheezus

Luiaard

D4NG3R NL schreef op donderdag 02 september 2010 @ 21:51:

Het duurt ruim 30 secs voordat een chip van 150w op 80c+ zit. Maar als de Chip al warm is, en hij er dan word af gehaald.. kan het IDD enkele seconden zijn.

Edit: Voordat je naar dat filmpje gaat verwijzen, ik praat over moderne chips.
Dat filmpje is nog een oude athlon XP met een TDP van 50 watt. een 4850 heeft een tdp van 110 watt (tdp's snel gegoogled maar klinken plausibel) dus 2x zo hoog!
De temperatuur zal dus ook net zo snel omhoog gaan als in het filmpje, het enige verschil is dat de meeste cpu/gpu's tegenwoordig wel een thermische beveiliging hebben die de boel uit schakelen, een chip zonder heatsink/heatspreader warmt echter heel snel op dus dan kan de beveiliging wel eens te laat inspringen.. Bij de TS is dit schijnbaar nog net op tijd gelukt.

Een high-end cpu/gpu met heatspreader (maar zonder heatsink) is ook wel een stuk sneller op 80c trouwens..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

primusz schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:12:
[...]

Dat filmpje is nog een oude athlon XP met een TDP van 50 watt. een 4850 heeft een tdp van 110 watt (tdp's snel gegoogled maar klinken plausibel) dus 2x zo hoog!
De temperatuur zal dus ook net zo snel omhoog gaan als in het filmpje, het enige verschil is dat de meeste cpu/gpu's tegenwoordig wel een thermische beveiliging hebben die de boel uit schakelen, een chip zonder heatsink/heatspreader warmt echter heel snel op dus dan kan de beveiliging wel eens te laat inspringen.. Bij de TS is dit schijnbaar nog net op tijd gelukt.

Een high-end cpu/gpu met heatspreader (maar zonder heatsink) is ook wel een stuk sneller op 80c trouwens..
Het lijkt mij sterk dat hij TIJDENS BF:BC2 de koeler er af trok. Dus ik schat dat hij in 2D modus stond, oftewel zo'n ~30w trekt.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-02 02:51
uitleg van de ledjes op een 4850:

D1601 - Over temp protection enabled (te hoge temperatuur)

D1602 - EXT 12V fault (kortsluiting)

ledjes gaan wel heel even branden bij het inschakelen vd pc

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
jastas schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 13:54:
uitleg van de ledjes op een 4850:

D1601 - Over temp protection enabled (te hoge temperatuur)

D1602 - EXT 12V fault (kortsluiting)

ledjes gaan wel heel even branden bij het inschakelen vd pc
Ja ik zag het nu ik er op heb gelet, dus erg bedankt, want ik dacht al: wat is dit nu weer...?
Thanx !

Pagina: 1