Webshops die te laat leveren

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ha allen,

Wat nou te doen met een webshop die aan tweakers doorgeeft 'levering binnen drie dagen, maar vervolgens na vier dagen doodleuk terugmailen dat de spullen er inderdaad allang zijn, maar dat ze vandaag echt geen tijd hebben om het in te pakken, en morgen waarschijnlijk ook niet, wegens drukte (waarmee het dus maandag wordt: zeven dagen ipv drie. Ik krijg te horen dat ze 'meerdere a-4tjes' bestellingen achterstand hebben, bestellingen die allemaal eerder geplaatst zijn dan de mijne en dus nog meer vertraging hebben - mijn vertraagde bestelling voorrang geven was uit den boze.

Geen excuses, geen sorry, geen deelverzending, niets. Op mijn vraag of ik dan eventueel het ook zelf kan komen ophalen (met als toevoeging "NB: ik informeer alleen naar de mogelijkheden") krijg ik het antwoord 'we hebben de verzending geannuleerd, u krijgt bericht als u het op kan komen halen. |:(

Wat moet je nou met zo'n winkel. Kunnen ze dit zomaar maken? Is dit uitzonderlijk? Het kwalijke vind ik er vooral aan dat ze -op dit moment- ook nog gewoon 'leverbaar binnen 3 dagen' hier op tweakers neerzetten, terwijl ze alleen al in hun eigen magazijn minstens twee dagen achterstand hebben? Er is niets aan de hand, geen onverwachtheden, geen derde partij die te laat aan hun levert, ze weten dat het druk is en laten de levertijd gewoon op heldergroen staan zodat de argeloze tweaker daar toch besteld. Iedereen die daar op dit moment besteld (ha fijn ze hebben 't op voorraad) gaat een week op zijn spullen wachten. Dat mag toch helemaal niet? Ik vind eigenlijk dat Tweakers.net dat niet zou moeten pikken van webshops. Kan ik hier nog wat mee denken jullie, behalve gewoon een lage waardering straks voor levering met dit verhaal in 't kort?

Of is dit normaal in online-shopland, en ben ik een beetje een zeur voor die lullige drie-vier dagen die 't extra wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door Znorkus op 02-09-2010 18:06 ]

Verwijderd

De levertijd die in de pricewatch staat is natuurlijk puur een indicatie. Waarschijnlijk staat deze levertijd ook op de website zelf, maar dan nog... Als ze wegen onvoorziene drukte een achterstand hebben, dan kunnen ze er niks aan doen, en moet je een beetje geduld hebben. :9 Je zou natuurlijk ook je bestelling kunnen annuleren en het ergens anders halen. :Y

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:07

D4NG3R

kiwi

:)

Het is een "Verwachte levertijd" als het druk is, of als de vooraadindicatie slecht is dan kan het langer duren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 16:19
Het is al beleefd dat ze uberhaupt een mailtje sturen en waarschijnlijk staat er in algemene voorwaarde dat ze niet binnen 3 dagen hoeven te leveren. Het blijft echter niet leuk

Verwijderd

Je geeft aan dat Tweakers.net het niet zou moeten pikken; ik ben dan benieuwd naar wat je dan voor ogen hebt?

De beste manier om een winkel te laten weten dat je het niet eens bent met de gang van zaken is te stemmen met de voeten. Annuleer de bestelling en bestel ergens anders. Daarnaast is geen enkele winkel blij met een negatieve beoordeling in de ShopReview; je hebt er zelf dan op dit moment niets aan, maar jij hebt wat aan de ervaringen van anderen voor je, zoals anderen dat van jouw review hebben na jou.

Als er structureel problemen zijn met de geadverteerde levertijd, dan zie je dat heel snel terug in reviews. Zo reguleert een en ander zichzelf erg snel en erg efficiënt.

• Znorkus
Als ze wegen onvoorziene drukte een achterstand hebben, dan kunnen ze er niks aan doen.
Daar ben ik het mee eens. Maar de achterstand niet onvoorzien, maar bekend. Op dit moment, donderdagavond half acht, staat er bij de producten van deze webshop 'verwachte levering binnen drie dagen'. Maar ik weet (dat hebben ze me zelf verteld), dat ze een magazijnachterstand hebben van 'meerdere a-4tjes', corresponderend met 2 dagen, misschien meer. Producten liggen woensdagmiddag al klaar, en ze komen er morgen nòg niet aan toe. Voor onvoorziene vertraging heb ik werkelijk altijd alle begrip - maar dit is een ander verhaal.
Je geeft aan dat Tweakers.net het niet zou moeten pikken; ik ben dan benieuwd naar wat je dan voor ogen hebt?
Mailtje naar die gasten:

"Beste webshop,

Hier een tweakers.net admin. Jullie geven vandaag een levertijd van de meeste van jullie producten op van maximaal drie dagen. Ons is echter ter ore gekomen dat elke order die op dit moment geplaatst wordt sowieso enkele dagen blijft liggen vanwege drukte. We hebben alle begrip voor onvoorziene drukte, maar we verzoeken u om in een dergelijk geval van een magazijnachterstand toch eerlijk te blijven naar onze bezoekers en de verwachte levertijd aan te passen naar de omstandigheden. We vertrouwen erop dat u dit vanaf morgen zult regelen. Doet u dit niet, dan zeggen wij per direct de samenwerking tussen u en de Pricewatch op en verwijderen we uw aanbod uit de lijst. Een eerlijke en niet misleidende voorlichting naar onze bezoekers staat bij ons immers voorop.

Met vriendelijke groet,
Tweakers admin."

Nou, zoiets ;-)

Maargoed ik heb geen idee hoe die deals gaan.
Je punt over zelfregulatie dmw reviews is overigens 100% terecht. Ik moet dan ook wel concluderen dat dit een uitzondering is en neem met dat antwoord geheel en al genoegen. Shit happens ;-) Het komt me gewoon nu slecht uit die vertraging, dat is alles. Blijkbaar is dit heel gewoon en heb ik een beetje pech, en doen ze het voor een webshop niet eens zo gek door nog terug te mailen ook. Ok, sure. Zo werkt dat dus blijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 02-09-2010 19:32 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Znorkus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:31:
Mailtje naar die gasten:

"Beste webshop,

Hier een tweakers.net admin. *knip*

Met vriendelijke groet,
Tweakers admin."

Nou, zoiets ;-)
Verwacht je serieus dat tweakers.net zich gaat bemoeien met aankopen? Tweakers is geen partij en zal dat ook niet willen worden. Of ga je tweakers.net betalen voor de assistentie?

De Pricewatch is een service, maar maakt tweakers.net geen partij :) .

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 02-09-2010 19:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-01 16:33
Het enige wat eventueel wel kan is misschien een optie of iets waar je kan aangeven hoeveel dagen het heeft geduurd voordat je de bestelling binnen hebt gekregen. Maar of dit echt gewenst is...

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:35

neliss

h00t h00t!

Tweakers.net is niet de consumentenbond he.
Helaas kan je als consument niet veel doen tegen dergelijk onrecht.
Ik wacht ook al 3 weken op een bestelling die "2-3 werkdagen" levertijd had..
Gewoon pech hebben en voortaan een andere webshop kiezen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Het geen waarvoor de pricewatch is, en dat is een revieuw achterlaten voor de webshop met een beoordeling en het vermelden waar je niet gedient van bent, voor andere users.

En dan is daar de kous wel mee af in het geval van " tweakers "

• Znorkus
Jah, zit wat in ;-)

Ja nogmaals, ik weet niet hoe de samenwerking mbt webshops-pricewatch in elkaar steekt. Misschien moet tweakers.net al blij zijn dat ze uberhaupt bruikbare levertijden van ze ontvangen. Aan de andere kant zijn de webshops maar wat trots met zulke fijne vermeldingen op zulke drukbezochte sites: het is voor de verkoop wat een aanbeveling van Oprah Winfrey voor de verkoop van een boek is. Ze prijken er graag mee op de voorpagina (kijk ons 't eens goed doen op tweakers). Als een webshop dan valse informatie doorgeeft gaat dat toch ook tweakers.net aan? Kijk bijvoorbeeld zo'n webshop als MaxICT. Die krijgt zulke slechte reviews: als ik tweakers.net was had ik die site allang gekicked - dat is nonstop drama daar. Tsja, ik zou de neiging hebben als admin om er meer bovenop te zitten.

Maargoed je kan dit op meerdere manieren bekijken: het argument van het mechanisme van zelfregulatie staat natuurlijk nog steeds als een huis.
Cave_Boy schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:43:
Het enige wat eventueel wel kan is misschien een optie of iets waar je kan aangeven hoeveel dagen het heeft geduurd voordat je de bestelling binnen hebt gekregen. Maar of dit echt gewenst is...
Yep, goed plan. Die optie is er ook al bij de reviews: verplicht vakje zelfs ;-)
Again, Floppus wins :P

Ja mijn punt is eigenlijk of tweakers.net niet inderdaad een beetje de consumentenbond moet uithangen in deze. Zodat die webshops weten dat ze niet laks moeten worden met wat ze aan tweakers.net doorgeven: zodat ze een keer op de vingers getikt worden als ze levertijden beloven waarvan ze heel precies weten dat die op dit moment onhaalbaar zijn. Zoals deze week bijvoorbeeld.

[ Voor 29% gewijzigd door Znorkus op 02-09-2010 19:48 ]

Verwijderd

Nu ben ik wel benieuwd welke shop het is, ik sta op het punt een bestelling te gaan doen en zou balen als ik een paar dagen extra moest wachten :p

Je moet je trouwens realiseren dat Tweakers gewoon betaald krijgt door shops, zij gaan zich dus zo min mogelijk bemoeien met de shop zo lang zij netjes betaald krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2010 19:47 ]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:53

Grvy

Bot

Tweakers.net mag en zal zich er niet mee bemoeien. Klaar.

Dit is een account.

• Znorkus
I see - ja dan is het misschien slimmer voor tweakers om niet te gaan zeuren ;-)

Ik vind het trouwens echt een fantastische service, die pricewatch. Echt ongelooflijk: ik heb er zo veel aan gehad de afgelopen weken tijdens samenstellen van PC, ik overweeg zelfs betalend lid te worden, ookal hoef ik geen extra features - karmashop is genoeg. Het is de beste website-feature ever! ;-)

Trroads ik pm je wel even. Het is niet mijn bedoeling om een bepaalde webshop te kakken te zetten hier, en bovendien staat die shop heel goed bekend. Ze hebben 't nu toevallig ontzettend druk.
Pietjepot schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:49:
Tweakers.net mag en zal zich er niet mee bemoeien. Klaar.
De levertijden in de pricewatch kloppen vandaag niet (en gister en eergister en morgen), en niet door een vergissing, noch door onvoorziene gebeurtenissen, maar door nalatigheid. De website is eigendom van tweakers, dus ik zou niet weten waarom ze er zich niet mee moeten bemoeien.
Let wel: ik heb het niet over mijn bestelling: ik heb gewoon pech door drukte en verwacht niet dat tweakers zich op wat voor manier dan ook met mijn bestelling bemoeit.

Waar moet het dan wel naar toe volgens mij?
Dat webshops die te maken krijgen met magazijn-overbelasting door onvoorziene drukte eventjes aan tweakers doorgeven: Verwachte levertijd: binnen 3 dagen --> 5 tot 7 dagen. That's it.

[ Voor 44% gewijzigd door Znorkus op 02-09-2010 20:01 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 18:32:
...

Als er structureel problemen zijn met de geadverteerde levertijd, dan zie je dat heel snel terug in reviews. Zo reguleert een en ander zichzelf erg snel en erg efficiënt.
Is dat inderdaad zo?

Verwijderd

Dat zou geweldig zijn, thanks!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Als het niet het geval is en je ziet niets negatief's bij de revieuws maar ze zijn er wel, dan is het de gebruikers die het misschien niet melden.

Maar goed ik zeg altijd goed of slecht als een shop ingeschreven staat krijgen ze een beoordeling, hun werk om te leveren en mijn werk een zegje te doen ;)

• Znorkus
Yep, zeker weten. Ga maar 's kijken in de pricewatch. Bij mij werkt het in elk geval wel: een webshop met rode of oranje beoordelingen: als je dan de eindeloze ellende-verhalen leest als je doorklikt schrik je toch al gauw en bestel je ergens anders. Zo'n webshop als MaxICT, die sterft echt gewoon een natuurlijke dood hier: zo'n beetje iedereen die je er over hoort heeft slechte ervaringen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:46:
Nu ben ik wel benieuwd welke shop het is, ik sta op het punt een bestelling te gaan doen en zou balen als ik een paar dagen extra moest wachten :p

Je moet je trouwens realiseren dat Tweakers gewoon betaald krijgt door shops, zij gaan zich dus zo min mogelijk bemoeien met de shop zo lang zij netjes betaald krijgen.
Ook dat is niet echt accuraat :) Winkels betalen voor het adverteren van prijzen. De ShopReview wordt geheel door vrijwilligers beheerd, en maakt geen onderdeel uit van de deal. Wij (beheer ShR) bevinden ons continue in een gebied bestookt door zowel klanten als winkels. Klanten vinden dat wij actie moeten ondernemen richting winkels. Winkels vinden vaak dat een ShR geen weergave van de werkelijkheid is en verwijderd moet worden. Aan ons de schone taak vast te houden aan strikt technische regels om geen positie in te nemen en geen partij te zijn: ongekleurde informatie dus.

De discussie is al vaker langsgekomen, en ik ben er nog steeds van overtuigd dat we het goed doen. Het geheel is zelfregulerend middels prijsvermelding en reviews. Daar waar we wat voor actie ook ondernemen anders dan op technische grond (verzending beoordeeld terwijl afgehaald en dergelijke) vellen we een inhoudelijk oordeel en kleuren we de weergave. We bieden alle mogelijke informatie om een overwogen keuze te maken. De keuze zelf echter blijft bij de gebruiker. Eerlijk, open, duidelijk.

Even hypothetisch: Een winkel heeft slechte beoordelingen. Op basis van welke parameters kunnen wij ze aanspreken op beleid, procedure en dergelijke - of zelfs verwijderen? Dat betekent de stoel van een rechter innemen die afweegt wie wel en wie niet op basis van geleverde informatie. Ik heb niet de illusie dat wij rechter zouden mogen spelen. Een statement "maar in dit geval is het zoooo duidelijk" verandert dat niet, maar verschuift enkel de discussie naar waar de grens ligt om het geoorloofd te maken te oordelen - en ook daar betekent duizenden gebruikers zijn duizenden meningen. Wij vinden het dan eerlijker dat eenieder zelf rechter kan spelen middels het kunnen maken van een goed overwogen keuze.

Overigens betekent een structurele afwijking in levertijd in de PW óók een vermindering van de kwaliteit van service die wij leveren. Meestal zijn dit geautomatiseerde systemen, dus waar mogelijk ondersteunen we graag om zaken op te lossen. Bij incidenten aan shopzijde (levertijd groothandel en theoretisch dus kloppende levertijd van de winkel) ligt dat wat moeilijker, omdat er geen technische oorzaak ligt in de automatisering.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2010 20:10 ]

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-01 20:21

Brons

Fail!

Het lijkt mij ook niet de bedoeling dat T.net achter de shops aan gaat zitten voor slechte service, daar is de review voor. Echter denk ik dat het wel een goed plan is, zoals Floppus aangeeft, om de informatie aan te passen naar de werkelijkheid. Als dus blijkt dat een shop de levertijden, etc, structureel niet haalt dan moet dat gewoon aangepast worden.

• Luckyluuk
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 16:25
Volgens mij kost het al zoveel tijd om de pricewatch goed bij te houden, dus zelfs als ze het zouden willen dan hebben ze daar gewoon niet de tijd voor.

Maar ik snap ook eigenlijk het probleem niet zo?
De levertijd die op de pricewatch wordt aangegeven is gewoon een indicatie en op de website zelf zou juist de actuele levertijd veranderd moeten worden.
Dus je moet eerder de webshop aanspreken over de levertijd op hun website dan tweakers.net over de levertijd die in de pricewatch wordt weergeven.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik hoop toch dat je zelf ook wel snapt dat dit nooit (op deze basis) gaat gebeuren. 1 persoon die op het forum zegt dat hij gehoord heeft dat...

Zou een makkelijke manier zijn om je concurrenten van de pricewatch te krijgen.

T.net is over het algemeen niet te beroerd om achter de schermen ook even te informeren, maar dreigen met uitsluiting op basis van 1 melding (nog niet eens van ernstige fraude oid) zonder bewijs, tja...

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Znorkus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:45:
Kijk bijvoorbeeld zo'n webshop als xxx. Die krijgt zulke slechte reviews: als ik tweakers.net was had ik die site allang gekicked - dat is nonstop drama daar. Tsja, ik zou de neiging hebben als admin om er meer bovenop te zitten.
Kicken is juist geen oplossing, dan kan niemand meer de ervaringen zien. Geen listing meer is geen slechte reviews meer, niemand kan dus zien dat het een butt-shop is

P.s. even naam in quote weggehaald omdat ik het over shops in het algemeen heb en niet over deze specifieke shop
Ja mijn punt is eigenlijk of tweakers.net niet inderdaad een beetje de consumentenbond moet uithangen in deze.
Tja, de vraag is dan ( in 1e instantie ) heel simpel : Hoeveel geld hebben jij en andere tweakers voor deze dienst over?
Als er genoeg geld voor beschikbaar is ( kost waarschijnlijk wel een paar mankrachten ) dan kan er gekeken worden of het wel wenselijk is en in de strategie past.

Maar het begint bij het geld...

• Znorkus
Bij incidenten aan shopzijde (levertijd groothandel en theoretisch dus kloppende levertijd van de winkel) ligt dat wat moeilijker, omdat er geen technische oorzaak ligt in de automatisering.
Ja, ik snap het - op websiteniveau is dit idd nog steeds een incident. Ik heb het groter gemaakt dan het was omdat ik zelf gedupeerd werd, daar lijkt het op.

En idd, ik zal niet de eerste geweest zijn die hierover begon.
Thx voor alle reacties iedereen ;-)
We zijn het er allemaal wel over eens geloof ik dat de pricewatch een fantastisch systeem is. Dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren.

Edit: Het is dan toch wel grappig om nog eens de shopreviews van deze winkel door te lezen. Twaalf medetweakers die hetzelfde meemaken met deze shop, afgelopen 2 maanden. Grappig om te lezen dat het regelmatig toevallig 'net heel druk' is bij deze winkel. Het gaat echter zovaak goed bij deze winkel dat ze, met erg veel beoordelingen, nog steeds op 4 sterren staan bij levering. Maar het zal rond de 3,55 schommelen ben ik bang.

23 augustus: "aangegeven levertijden voor de producten die ik had besteld waren allen 2 tot 3 dagen. De producten zijn uiteindelijk op zaterdag geleverd, dus 5 dagen na bestelling"
21 augustus: ". nu staat er 2-3 werkdagen, op voorraad bij de leverancier, dus ging ik er vanuit het binnen 4 dagen te hebben,...(...)...echter heeft het dit keer tot de vrijdag de week erop geduurd
10 augustus: "dat hun systeem niet helemaal gesynchroniseerd is met de leverancier en dat niet alles wat op de website staat als '2-3 dagen levertijd' ook echt maar 2-3 dagen duurt."

8 augustus: "vervolgens kreeg ik een reactie daarop van een andere medewerker, ze hadden het erg druk, en de orders werden niet zo snel verwerkt als normaal. "
4 augustus: "Als reactie kreeg ik te horen dat het wegens interne drukte niet eerder mogelijk was. "
28 juli: "Volgens de website kon alles met 2-3 dagen geleverd worden.... (...) ...helaas bleek het moederbord toch niet snel geleverd te kunnen worden waardoor alles fors vertraagde."
18 juli: "Dan zou het nog drie tot vijf dagen duren voordat de order klaar zou zijn. Kortom nog eens een week voordat ik de order zou kunnen ophalen."
26 juli: "De verwachte levertijd was 2 tot 3 werkdagen. Mijn bestelling werd pas op de 5de werkdag verzonden en ik had deze dus op de 6de werkdag pas binnen. Ik weet als ik de regeltjes erop na ga lezen, dat dit 'kan gebeuren' en dat de levertijd een indicatie is enz. Dat neemt echter niet weg dat dit een aandeel heeft in de slechte ervaring van de verzending. Verder had ik toch wel verwacht dat je via mail op de hoogte zal worden gehouden dat de artikelen zijn vertraagd, maar dit was niet het geval."
13 juli: "geheugen besteld bij XXX omdat het binnen 3 werkdagen leverbaar was en ik het snel nodig had. Dit was op een woensdag besteld, hierop heb ik dinsdag gemaild waarom de bestelling nog niet opgestuurd was. "
14 juli: "Stond dat hij max 3 dagen als levertijd had. Na meerdere mailtjes ... (...)... "

[ Voor 74% gewijzigd door Znorkus op 02-09-2010 23:24 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Webshops die te laat leveren", ik heb er ook (weer) een gevonden...
Nee, niet die in Raalte ;) , daarvan wist al dat dat normale zaak is daar, nu een in Enschede.

2 identieke HDD's besteld, zouden 3 dagen later (20-8) binnen zijn ivm (ruime) voorraad bij leverancier. Afgelopen weekend maar eens gemaild, zouden de maandag daarna (31e) binnen zijn en verstuurd worden. Nu wordt er beweert dat ze vandaag of aankomende maandag binnen zijn.

In al die tijd had de leverancier (aldus site shop) echter nog genoeg op voorraad.

Niks in de mails waarom het zo lang duurt, alleen het telkens uitstellen van lever-datum.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 19:53
Daar is de shopreview voor; daar kun je dit soort dingen nadat je je bestelling ontvangen hebt plaatsen. Zo kan iedereen zien dat ze het beloofde niet nakomen; dat is beter dan dat de levertijden aangepast worden door T.net; nu kun je zien dat ze het niet nauw nemen met wat er op de priceewatch/shopsurvey staat en kunnen aankomende klanten daar op reageren.

Dat is het mooie van Tweakers.net ;)

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:28:

Tja, de vraag is dan ( in 1e instantie ) heel simpel : Hoeveel geld hebben jij en andere tweakers voor deze dienst over?
Als er genoeg geld voor beschikbaar is ( kost waarschijnlijk wel een paar mankrachten ) dan kan er gekeken worden of het wel wenselijk is en in de strategie past.

Maar het begint bij het geld...
Nope. Als je even Verwijderd in "Webshops die te laat leveren" naleest dan zul je zien dat wij absoluut geen kant in de overeenkomst gaan kiezen. Het is dus gebaseerd op principiele gronden ipv financiele.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:34:
[...]

Nope. Als je even Verwijderd in "Webshops die te laat leveren" naleest dan zul je zien dat wij absoluut geen kant in de overeenkomst gaan kiezen. Het is dus gebaseerd op principiele gronden ipv financiele.
Ik denk deat Gomez meer bedoelt dat er mankracht voor nodig is om dit soort dingen uit te voeren. En mankracht = geld.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RedHat schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:32:
Daar is de shopreview voor; daar kun je dit soort dingen nadat je je bestelling ontvangen hebt plaatsen. Zo kan iedereen zien dat ze het beloofde niet nakomen; dat is beter dan dat de levertijden aangepast worden door T.net; nu kun je zien dat ze het niet nauw nemen met wat er op de priceewatch/shopsurvey staat en kunnen aankomende klanten daar op reageren.

Dat is het mooie van Tweakers.net ;)
Dan moet die bestelling wel eerst aankomen, zonder transactie mag er toch geen shopreview geplaatst worden?

Dit is trouwens de eerste keer dat ik dit heb bij die shop, heb er iets van 10 of 11 (zo uit mijn hoofd) bestellingen staan, daar geen problemen mee gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-09-2010 10:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Croga schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:49:
[...]

Ik denk deat Gomez meer bedoelt dat er mankracht voor nodig is om dit soort dingen uit te voeren. En mankracht = geld.
Gomez reageert op een stelling of T.net moet optreden als een soort van consumentenbond. Floppus stelt hier tegenover dat we dat per definitie niet gaan doen, aangezien we ons dan gaan mengen in een overeenkomst tussen andere partijen (waardoor we dus partij worden) en dat we bovendien dan op de stoel van rechter gaan zitten. Het eerste is juridisch oninteressant, het tweede is juridisch zeer oninteressant. Kortom, we gaan dat echt niet doen ook al hebben we ruim voldoende mensen.

Verwijderd

Ik zou een belangenorganisatie best toejuichen, alleen als mensen er toch al geld voor over hebben, zou ik het een losse organisatie laten zijn - en eigenlijk is de consumentenbond er al voor dat soort dingen waar je lid van kan worden :) Het blijkt al lastig genoeg te verdedigen (beide kanten op) dat ShR en PW gescheiden beheerd worden. Voor beheer van de ShR hebben we eenmaal database-toegang nodig, een belangenbehartiger heeft dat niet.
Raven schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:03:
[...]

Dan moet die bestelling wel eerst aankomen, zonder transactie mag er toch geen shopreview geplaatst worden?
De voorwaarde is een afgeronde ervaring, niet per se transactie. Anders kan een winkel gewoon standaard alles wat uitloopt annuleren en claimen dat er geen transactie was ;) Het moet natuurlijk wel een concrete ervaring zijn. Als je een telefoontje doet of iets op voorraad is, blijkt nee, en je plaatst geen bestelling, dan lijkt me dat onvoldoende bron voor een degelijke review.

Als je al daadwerkelijk een bestelling hebt geplaatst of concreet geprobeerd hebt te plaatsen en er veranderen dingen, dan is het anders. Hetzelfde geldt voor de voorwaarde van afgeronding. Als dingen uitzichtloos zijn, dan is dat ook een vorm van afronding. Het andere uiterste is natuurlijk het ook wel geziene in reviews: "Het duurt nu al een week, dus ik geef hier een slecht en zal het wel aanpassen als ze het nu snel alsnog oplossen.". We willen een neutraal beeld van ervaringen, en niet een weergave van wat je kan bereiken met chantage.

Een ding is zeker: we beheren het naar smaak van de gebruikers altijd in het voordeel van de winkel, en volgens de winkels laten we de gebruikers alles maar roepen. Zolang we van beiden kanten op deze manier bestookt blijven worden, is dat voor mij een teken dat we het goed doen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2010 10:54 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 10:37
Normaal klopt het precies, maar zonet ging het even mis :P Ik heb een harde schijf nodig voor een klant, dus kocht de eerste de beste die direct leverbaar was (dus morgen in huis zoals altijd)
Moest ik eerst wachten tot ze de betaling binnen hadden (1 dag) - WTF ik gebruik iDeal
Wachten op de orderbevestiging - kreeg ik in de avond dus weer een dag kwijt
Toen had de HDD opeens een levertijd van 2 dagen
En gisteren kreeg ik dan eindelijk de T&T code dus heb ik hem vandaag :P

En ja, ik wil altijd alles snel :+

• Znorkus
Ik denk ook niet dat Tweakers zich als een soort belangenorganisatie op zou moeten stellen die dan zou middelen in individuele geschillen oid. Dat is volgens mij echt buiten de scope van wat jullie doen. Eerlijke pricewatch indicaties daarentegen vallen wel onder jullie domein lijkt me, want dat valt onder de content van jullie services. Het is een optie dat tweakers prijs- en levertijdindicaties van derden steekproefsgewijs controleert en/of dan toch tenminste een oogje in het zeil houdt, en webshops erop aanspreekt als zij systematisch verkeerde informatie doorgeven (zoals het niet omhoog gooien van de levertijden bij ernstige drukte). De andere optie, die jullie nu kiezen meen ik, is dat jullie de klant-reviews het werk laten doen. Dat scheelt jullie bakken tijd, en is misschien wel nauwkeuriger ook. Dus wat is wijsheid ;-) Hoe dan ook een interessante deal - want reken maar dat die webshops het merken in hun omzet als ze bovenaan komen te staan bij tweakers qua tevredenheid.
Thx again voor de reacties @ admins, gaaf jullie reactie te horen en ik geef jullie geen ongelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 03-09-2010 19:46 ]

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08-2025
Raven schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:26:
"Webshops die te laat leveren", ik heb er ook (weer) een gevonden...
Nee, niet die in Raalte ;) , daarvan wist al dat dat normale zaak is daar, nu een in Enschede.
Iets in de trant van perfecte systemen?

Macbook Pro 15" 

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

That's the one....

[ Voor 76% gewijzigd door Raven op 03-09-2010 21:16 ]

Oscar Wilde

• Orion84
  • Laatst online: 07:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mag ik een ieder er even op wijzen dat dit topic niet bedoeld is om je ervaringen op het gebied van langzame webshops te delen? Daar hebben we de Shopreview voor. En als je graag galgje/hints wil spelen met shopnamen dan is daar op IRC vast een prachtig kanaal voor te vinden/openen ;)

Dit topic ging over de vraag of winkels het kunnen maken om levertijdindicaties te vermelden waarvan ze weten dat ze ze niet waar kunnen maken en over in hoeverre Tweakers.net daarbij een rol zou moeten spelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 03-09-2010 22:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tsja, zolang de shopreview niet gebruikt mag worden wanneer de bestelling "nog loopt"....
"Wacht je echter nog op levering van je bestelling of afhandeling van een probleem, wacht dan met plaatsen van de Shop Survey totdat alles afgehandeld is."
edit: toch maar een geplaatst, eens kijken of de winkel nu wel bereid is de boel te leveren (wie weet helpt het).
edit2: en verwijdert :( , dat doe ik dus ook nooit weer....

Wat heeft het plaatsen van een review dan voor nut? Ik zat te hopen dat dit (misschien) zou helpen om de winkel wat welwillender te krijgen voor het zoeken naar een oplossing.

[ Voor 88% gewijzigd door Raven op 04-09-2010 08:56 ]

Oscar Wilde

• Orion84
  • Laatst online: 07:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Shopreviews zijn dan ook niet bedoeld om een winkel onder druk te zetten. Ze zijn bedoeld om je mede-tweakers een beeld te geven van wat ze kunnen verwachten bij een bepaalde winkel. Om een ervaring fatsoenlijk te kunnen beoordelen moet die ervaring zijn afgerond, zodat je een volledig verhaal kan plaatsen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Raven schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 07:49:

Wat heeft het plaatsen van een review dan voor nut? Ik zat te hopen dat dit (misschien) zou helpen om de winkel wat welwillender te krijgen voor het zoeken naar een oplossing.
In ruil voor een betere score zeker; ofwel in je eigen belang voor anderen een verkeerd beeld creëren van de winkel. Nee, daar helpen we elkaar mee :/. En dat is tevens een andere reden voor een afgeronde ervaring. Voor jezelf is het misschien een leuk breekijzer, maar voor winkels is specifiek betere service verlenen aan wie een review schrijft ook lucratief.

Je geeft het perfecte voorbeeld van waarom we het niet toelaten: de betrouwbaarheid gaat er op termijn compleet mee om zeep.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eigen belang, more or less ja (maar ook een waarschuwing voor anderen), verkeerd beeld, absoluut niet.
Ik had de review naar waarheid ingevuld.

Hoezo betrouwbaarheid, de shop kan mbv het (verplicht) in te vullen ordernr achterhalen hoe de order is verlopen en zo aangeven van wat er niet klopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 04-09-2010 16:38 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Het ordernummer is helemaal niet in te zien door de winkel - al jaren niet. Het is één van de zaken die ons helpen bij beheer. Overigens zie ik niet helemaal wat er kwa betrouwbaarheid zou veranderen?

Kijk, ik snap best dat je op het moment met een vervelende ervaring zit. Is ook niet fijn. Maar probeer je ook in te verplaatsen in wat wij proberen te doen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Uhm, weet je dat zeker? -> "Als er geen bestelnummer (bekend) is, geef dan relevante gegevens waarmee de winkel de (poging tot) bestelling kan traceren, zoals een datum en tijdstip van het bezoek aan de winkel."
(Staat onder tekstveld van ordernummer.)

Dat lees ik als, de winkel heeft er toegang tot.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 04-09-2010 17:22 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

Hmmm, dan is die tekst al heel lang niet aangepast, want ja, ik heb zelf aan de voet van die beslissing gestaan dat niet langer inzichtelijk te maken. Een aantal wijzigingen in het ShR systeem is een aantal keer verplaatst waarin ook tekstuele aanpassingen zouden worden gedaan. Die staan nog steeds op de planning. Wat wel of niet voor de winkel inzichtelijk is is destijds echter wel opgepakt toen wetgeving voor persoonsgegevens duidelijker werd. Een ordernummer is namelijk te beschouwen als een persoonsgegeven.

Neemt niet weg dat een dergelijk gegeven de betrouwbaarheid niet in geding brengt als ervaringen geplaatst worden na afronding - daar ga je niet op in. Zo kan een winkel inderdaad nagaan wat aan hun zijde is misgegaan en de processen verbeteren. Een dergelijk gegeven bij een lopende ervaring zou juist uitnodigen gericht onevenredige prestatie te leveren en daarmee de beoordelingen te kleuren.

Soms zal een review wel nog te herleiden zijn, bijvoorbeeld als iemand ervoor kiest zijn echte naam weer te geven in het profiel. Ook daarom is het nog steeds goed dat enkel volledig afgehandelde ervaringen toegestaan worden. Ervaring met reviews, de gevolgen en de beslissingen tot de wijze van beheer zijn tot stand gekomen in meer dan 10 jaar discussie en evaluatie. En nog steeds bekijken we alle feedback kritisch om te kijken wat beter kan.
We zijn ons ter dege bewust dat de ShR enkel waarde toevoegt aan het volledige PW pakket als de bezoeker er vertrouwen in kan hebben dat de reviews echt zijn en neutraal beheerd worden. Een positie nemen en neutraliteit verliezen is dodelijk.

Het is in het verleden ook al voorgekomen dat een winkel vanwege pogingen tot beïnvloeden van reviews is geschrapt uit de PW - de betrouwbaarheid van het systeem als geheel gaat boven de betalingen van een winkel voor prijsvermeldingen. En andersom bevechten we net zo goed pogingen om winkels te chanteren omdat iemand zijn zin wil en bereid is daarvoor de reviews te kleuren. Want zeg eens eerlijk: als jij na je review het aanbod had gekregen morgen je levering te krijgen en nog een leuke korting erbij met het verzoek die goede service in je review op te nemen, wat had je dan gedaan?

Maar goed, de discussie is nu over hoe de ShR werkt - wat wel gerelateerd is ivm wat te doen als levertijden niet kloppen, maar niet echt het onderwerp van vraag hier. Hetzelfde advies geldt als voor winkels die (onredelijke) prijsverhogingen achteraf willen toepassen: Preventie tegen prijsverhogingen

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2010 17:46 ]

Pagina: 1