[Excel 2007] Automatisch vullen van cel o.b.v. shape

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:46
Ik moet een raster van 1000x1000 vullen met verschillende waardes (1, 2, a, b - simpele enkel-characters). De preciese waarde is afhankelijk van een bepaalde vorm die getekend is. Momenteel moet ik alle cells die onder die shape vallen handmatig vullen, wat een irritant, rsi-opwekkend klusje is.

Ik vraag me af of excel niet kan detecteren welke cells onder een getekende shape vallen en deze cells automatisch van een waarde voorzien. Lijkt me niet de meest ingewikkelde feature, maar ik kan hem alleen neit vinden.... iemand?

edit: zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://hermes.twinklemedia.eu/users/tweakers/raster01.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Aesculapius op 02-09-2010 13:23 . Reden: plaatje erbij ]

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Waarom gebruik je geen programma om ascii-art te maken? Dit is een beetje vreemde vraag die wat meer achtergrond nodig heeft denk ik. Wanneer wil je precies welk teken zien? Om wat voor soort shapes gaat het? Heb je een voorbeeld? :p

Alvast een linkje: http://www.mvps.org/dmcritchie/excel/shapes.htm

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
Kan je hier niet beter een vector -> bitmap tool voor maken en desnoods de bitmap in excel importeren?
Ik vraag me overigens af wat je met het excel bestand wilt bereiken?

• Aesculapius
het gaat erom dat ik bepaalde vormen in een text bestand krijg die gedefinieerd zijn met 1-en. De vormen zijn gedefinieerd in Excel en ik heb de text-only variant nodig om ze door een ander (medisch) programma te laten parsen.

Ik wil zelf opgeven welke vorm welk teken krijgt - houd het er maar bij dat het vullen van de cel met een "1" voor nu voldoende is. Het gebruik van een andere tool heb ik nog niet overwogen eigenlijk; was meer in de veronderstelling dat dit welk in excel zou moeten zitten...

edit: een bitmap importeren zou ook kunnen denk ik, dan vul ik het raster en converteer ik het gewoon in photoshop. Maar hoe importeer ik zoiets in excel?

[ Voor 13% gewijzigd door Aesculapius op 02-09-2010 13:40 ]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Als ik het dus goed begrijp wil je het volgende:

stap 1 Text bestand met 1-en en 0-en (gescheiden door,.- tab??)
\/
stap 2 Excel bestand met vormen (leest 1-en en 0-en uit de cellen en doet conditional formatting?)
\/
stap 3 txt bestand met een andere opmaak dan bij stap 1

Is stap 2 dan niet in zijn geheel overbodig? Hoe zijn die vormen in excel gedefiniëerd? Hoe zijn ze erin gekomen? Een stroomschema met bron van de date en het (gewenste) format zou erg verhelderend zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Terror op 02-09-2010 14:27 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Aesculapius
De vormen zijn gebaseerd op een jpeg-image. Gewoon nagetekende shapes zijn het. Elke vorm moet uiteindelijk in een eigen bestand komen, waarin het gevuld is met 1-en, en 0-en voor alles buiten de vorm.
Ik begin dus in stap 2 en moet naar stap 1 ;-)

ik heb voor de duidelijkheid idd conditional formatting gebruikt om de cell een kleurtje te geven zodat ik het verschil zie tussen de verschillende shapes als ik ze gevuld heb.

[ Voor 26% gewijzigd door Aesculapius op 02-09-2010 14:33 ]

• base_
Als je een vector shape hebt en daar een bestand met nullen en 1-en wilt maken kan je er toch een z/w bitmap van maken en de raw content daarvan gebruiken?! Hiervoor heb je dus een vector -> bitmap converter nodig, die zijn er genoeg te vinden. Tip: gebruik wel een vector tekenprogramma dat de shapes naar toegankelijke vector formaten kan wegschrijven, office is daar niet zo vriendelijk in, inkscape of illustrator doen dat veel beter.

• Aesculapius
dank, ik zal die weg eens proberen te bewandelen...

• base_
Bitmap uitlezen kan met een hex editor: 0x00 door 0x30 en 0x01 door 0x31 vervangen, headers eraf knippen en op juiste regellengte hakken en je hebt een bestand met nullen en enen van je bitmap (XVI32 kan je b.v. gebruiken voor het omzetten van binair .bmp -> tekst).
Pagina: 1