CPU wordt te heet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Gekke waus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-07 14:59
Beste tweakers,

Ik heb een cpu (q6600) die te heet wordt. Met Coretemp ben ik erachter gekomen dat de cpu zelfs met open cast na een paar minuten stressen met Prime95 al 65 graden wordt.

Ik heb nogsteeds de standaard koeler en er zit een soort van buis naar een gat in de behuizing om ervoor te zorgen dat er frisse lucht naar binnen komt (zie foto). Ik heb al geprobeerd een beetje airflow in mijn kast te krijgen door een kleine 80mm ventilator in onderin de voorkant te zetten. Die is overigens van een hele oude computer maar ik dacht niet geschoten is altijd mis.

Dus nou eindelijk de vraag die ik wilde stellen :P. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij een goede temperatuur krijgt? Moet ik een hele nieuwe cpu koeler kopen of is een goede airflow al genoeg?

Bij voorbaad dank,

Timon Schneider
Afbeeldingslocatie: http://i766.photobucket.com/albums/xx310/gekkewaus1/IMG_2471.jpg?t=1283424175

[ Voor 13% gewijzigd door Gekke waus op 02-09-2010 12:45 . Reden: plaatje ]

Verwijderd

65 graden is warm maar niet te warm zolang je pc gewoon stabiel draait, heb genoeg pc's gezien die al jaren draaide met een cpu op 70+ graden, werkte perfect. Maar als je er echt wat aan wilt doen is airflow wel iets om mee te beginnen dat kan ongeveer 5 graden schelen, mocht je nog lager willen gaan doen moet je toch echt naar een andere cpu koeler gaan kijken.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Bij voorbaad :P

en welke foto?

haal de koeler eens los (voorzichtig) en kijk naar de koelpasta. indien verdroogd breng nieuwe aan.
65° is trouwens niet zoo erg hoor. denk trouwens dat 65° bij een q6600 niet ongewoon is.
Het is en blijft ook maar een standaardkoeler he.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

"Zelfs met open kast"? Dat hij dan warmer wordt is helemaal niet zo heel gek. Soms wordt de airflow daar juist raar van. Hier wordt alles warmer met kast open dan met kast dicht.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Gekke waus
sorry ik had wat ruzie met photobucket :P

• Gekke waus
Joindry schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:28:
65° is trouwens niet zoo erg hoor. denk trouwens dat 65° bij een q6600 niet ongewoon is.
ja maar hij was al 65 na een 2 minuten stressen :'(

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:16
Blaas eerst maar eens het stof overal uit, dat scheelt soms al een hoop. Die standaard koeler is een behoorlijk stofnest zo te zien.

I'm a photographer, not a terrorist

Verwijderd

Gekke waus schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:48:
[...]

ja maar hij was al 65 na een 2 minuten stressen :'(
Dat is redelijk normaal, niks om je zorgen over te maken.

Verwijderd

65 graden mag voor ons dan heet lijken, zo'n plakje silicium heeft er niet veel last van.

Sterker nog, de CPU in m'n laptop heeft een tijdje zonder problemen regelmatig rond de 100 graden gedraaid... (totdat ik besloot de cooler uit te stoffen :X)

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

vroeger modus:
kan iemand zich nog die oude amd palomino based athlon-xp's herinneren... die waren pas warm

Ten eerste je pc eens schoon maken, een beetje stof kan een behoorlijk verschil maken.
ten 2e je airflow checken, zoals eerder al gemeld kan het idd zijn dat kast open het alleen maar erger maakt
ten 3e koelpasta vervangen, koeler opnieuw bevestigen.

Dan hebben we nog een paar mogelijkheden die je kunt doen maar die kosten wat meer moeite/geld
andere koeler kopen (ga niks aanraden welke want hier is genoeg over te vinden)
undervolten
underclocken

ik voel me lekkaah !!!

• Gekke waus
LyP0 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:55:
vroeger modus:
kan iemand zich nog die oude amd palomino based athlon-xp's herinneren... die waren pas warm

Ten eerste je pc eens schoon maken, een beetje stof kan een behoorlijk verschil maken.
ten 2e je airflow checken, zoals eerder al gemeld kan het idd zijn dat kast open het alleen maar erger maakt
ten 3e koelpasta vervangen, koeler opnieuw bevestigen.

Dan hebben we nog een paar mogelijkheden die je kunt doen maar die kosten wat meer moeite/geld
andere koeler kopen (ga niks aanraden welke want hier is genoeg over te vinden)
undervolten
underclocken
thanks

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Ja, silicium heeft er geen last van.
Maar het punt is juist dat de onderdelen die op het silicium zijn aangebracht er minder tegen kunnen

Kijk maar is in de datasheet pag 72

Het is dus afhankelijk van het stroomverbruik hoe warm hij mag worden.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 02-09-2010 13:08 ]

• Gekke waus
citaat: "Blaas nooit zelf in de kast, aangezien je eigen adem vocht bevat!"

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Begin eens met die ventilator achterin je kast als outtake te plaatsten of koop daarvoor een ventilator erbij. Dat koelt namelijk veel efficiënter dan intake (wat zonder voldoende outtake eigenlijk helemaal geen zin heeft).

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

noguru schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:26:
Begin eens met die ventilator achterin je kast als outtake te plaatsten of koop daarvoor een ventilator erbij. Dat koelt namelijk veel efficiënter dan intake (wat zonder voldoende outtake eigenlijk helemaal geen zin heeft).
Niet gezegd. Stop een stoffilter voor de intake en je krijgt een soort overdruk, waardoor er minder stof naar binnen komt. Na een paar maanden kan je perfect een koelere PC hebben met enkel een intake fan.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
mieJas schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:31:
[...]

Niet gezegd. Stop een stoffilter voor de intake en je krijgt een soort overdruk, waardoor er minder stof naar binnen komt. Na een paar maanden kan je perfect een koelere PC hebben met enkel een intake fan.
De achterkant van die kast is erg open. Denk je nu echt dat je met een 8 cm fan voorin een overdruk gaat creëren? En overdruk of niet, hoe voer je je warmte af zonder outtake? Uiteindelijk moet de warmte wel de kast uit. Probleem hier is niet stof maar een gebrek aan koelcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

noguru schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:22:
[...]

De achterkant van die kast is erg open. Denk je nu echt dat je met een 8 cm fan voorin een overdruk gaat creëren? En overdruk of niet, hoe voer je je warmte af zonder outtake? Uiteindelijk moet de warmte wel de kast uit. Probleem hier is niet stof maar een gebrek aan koelcapaciteit.
Door overdruk komt her d.m.v. kiertjes de kast uit ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Zie ik dat goed? Zit je harde schijf omgekeerd?
noguru schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:22:
Denk je nu echt dat je met een 8 cm fan voorin een overdruk gaat creëren?
Kalm maar. Ik bedoel het eerder in het algemeen.
Er is nog altijd de voeding. TS kan natuurlijk proberen met een extra outtake, maar ik weet niet of het veel zal schelen. Toch niet in die behuizing.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat maakt voor een harde schijf niet zoveel uit hoor, of hij op de kop hangt of niet.
In mijn laptop zit hij ook op de kop, en in sommige behuizingen staat hij verticaal.

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 04-09-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 18:21

artificial_sun

Mazda Rx7

Komt de windtunnel alleen over de fan heen of ook een stukje over de koeler zelf? Als dat zo is zou ik de windtunnel inkorten.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
mooie vapor-x kaart gast!
maar even terug naar het probleem je kan natuurlijk een paar gaten in de zijkant van je kast maken en daar fans op schroeven.
of je gaat naar de gemeente werf zoekt daar een geschikt(ere) kast uit om je spul in te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een fan aan de achterkant kan al ontzettend veel doen! Voor 5 euro heb je er een.

Anders een tower model koeler. (zoals mugen, maar die is te groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31

D4NG3R

kiwi

:)

Heb een Todo lijstje voor je gemaakt:
- Luchtkoker van het CPU Afhalen
- Ontstoffen, dit kan met: Stofzuiger (Minst effectief) Compressor (Meest effectief) Busje met lucht*
- Fan voorin, achterin zetten. En dan als OUTTAKE (Dus dat hij lucht naar buiten blaast) niet intake, want dan blaas je de warme lucht terug de kast in!

Eventueel extra:
- Extra Fan erbij kopen?

* Busjes met lucht kan je kopen bij de betere computerzaak.

65c is voor een CPU stressed echt niet bijzonder, pas bij 70c moet je je "Enige" zorgen gaan maken :)

Even ene paar notities:
Een fan voorin heeft weinig nut, omdat hij bijna geen druk kan genereren... Daardoor heb je er veel meer aan als de fan dichterbij de warmtebron (CPU) zit.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2010 19:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik weet niet hoeveel de PC je waard is, maar een goede koeler is echt een enorme stap. Ik heb met Prime95, full-load, na ongeveer een half uur een CPU die op hoogstens 55 graden zit, en een koeler die zich dood verveelt. (Arctic Freezer Pro). Maar inderdaad, 65 is niet heel slecht. Die koker is geen goed idee, je beperkt daarmee eigenlijk de air-intake van je koeler.

Het beste is een goede airflow, niet van de zijkant, maar domweg front-to-back, werkt prima. En een CPU op 60 graden is echt niet zomaar ernstig, al helemaal niet onder load. Ik denk dat je wat paranoide reageert. Ontstof, zorg voor goede airflow, en houd de kast dicht, er is wat mij betreft niks aan de hand.

Een hele simpele truuk om je airflow te verbeteren is cable-management. Hou het interieur zo "kaal" mogelijk. Ongebruikte kabels wegwerken (of zelfs wegwerken met ducttape misschien), kabels die je nodig hebt zoveel mogelijk uit de weg houden van de airflow.

Tot slot, je kast ziet er erg klein uit. Een nieuwe case, met betere airflow, kan al veel verschil maken. Mijn oude kast t.o.v. mijn nieuwe scheelde al 9 graden, domweg omdat het ding wat minder compact is en vooral meer ruimte geeft voor een luchtstroom.

[ Voor 28% gewijzigd door Firesphere op 04-09-2010 20:24 . Reden: Ik denk traag. ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke waus
Xenomorphh schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 23:17:
[...]

Door overdruk komt her d.m.v. kiertjes de kast uit ;)
Er is wel een outtake, namelijk de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke waus
Firesphere schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 20:20:
Ik weet niet hoeveel de PC je waard is, maar een goede koeler is echt een enorme stap. Ik heb met Prime95, full-load, na ongeveer een half uur een CPU die op hoogstens 55 graden zit, en een koeler die zich dood verveelt. (Arctic Freezer Pro). Maar inderdaad, 65 is niet heel slecht. Die koker is geen goed idee, je beperkt daarmee eigenlijk de air-intake van je koeler.

Het beste is een goede airflow, niet van de zijkant, maar domweg front-to-back, werkt prima. En een CPU op 60 graden is echt niet zomaar ernstig, al helemaal niet onder load. Ik denk dat je wat paranoide reageert. Ontstof, zorg voor goede airflow, en houd de kast dicht, er is wat mij betreft niks aan de hand.

Een hele simpele truuk om je airflow te verbeteren is cable-management. Hou het interieur zo "kaal" mogelijk. Ongebruikte kabels wegwerken (of zelfs wegwerken met ducttape misschien), kabels die je nodig hebt zoveel mogelijk uit de weg houden van de airflow.

Tot slot, je kast ziet er erg klein uit. Een nieuwe case, met betere airflow, kan al veel verschil maken. Mijn oude kast t.o.v. mijn nieuwe scheelde al 9 graden, domweg omdat het ding wat minder compact is en vooral meer ruimte geeft voor een luchtstroom.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

[ Voor 2% gewijzigd door Gekke waus op 05-09-2010 12:59 . Reden: fapfapfap ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gekke waus schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:50:
[...]

Er is wel een outtake, namelijk de voeding.
Ventilatoren van voedingen en GPU's moet je nooit als outtake zien.

Plaats die fan die je hebt lekker achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Waarom niet: het is niet zeker dat ze draaien. Bij sommige voedingen draait hij alleen bij hoge belasting.
Ik kan wel mijn voeding als outtake zien omdat ik de fan heb vervangen, en dus ook de regeling weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Als ik deze koeler zie zou ik eerder voor een nieuwe koeler gaan :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hipy schreef op zondag 05 september 2010 @ 17:12:
Als ik deze koeler zie zou ik eerder voor een nieuwe koeler gaan :s
Hoezo? De temps die hij nu heeft zijn helemaal niet te hoog, het enige waar we hem mee helpen is om de temps ietsje lager te krijgen ZONDER nieuwe spullen aan te schaffen :S

Pagina: 1