Server 2008 / Dhcp server met internet

Pagina: 1
Acties:

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

De situatie is als volgt :
Ik heb 2 aparte netwerken, mijn eigen prive netwerk (A) waar ik ADSL binnenkrijg via een Linksys gateway. Deze heeft een ingebouwde gigabit switch en hieraan hangen mijn diverse pc's .
Nu is er een 2e netwerk (B), maar zonder internetverbinding. Dit netwerk staat los van mijn netwerk en er moet ook geen toegang zijn tot mijn netwerkbronnen/pc's .
Nu heb ik een server pc geinstalleerd, met Windows 2008 server. Deze krijgt via een WLAN stick, draadloos het internet van mijn Linksys gateway, en geeft het via een kabel terug aan dit 'andere ' netwerk.
Tot zover hoe het zou moeten werken.

Ik heb DHCP en DNS geinstalleerd op de server, en deze geeft ook netjes adressen af. Internet op de server werkt ook via Wlan en mijn eigen gateway. Maar er is geen verbinding tussen deze 2. Ik krijg dus wel een automatisch IP, maar internet toegang is er niet bij.
Ik heb de LAN die naar het B netwerk gaat ingesteld met een vast IP wat me ook vanzelfsprekend lijkt. Al twijfel ik over de DNS/Gateway instelling. De DNS staat ingesteld om alles te forwarden naar de DNS servers van mijn ISP.
Eigenlijk zit ik nu op een vast punt, want ik weet dat het mogelijk is al weet ik niet waar de fout ligt.

-= Very annoying forum person =-

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

post je ipconfig /all eens van je server en client?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
In de server zitten 2 Nic's

Internet krijgende nic heeft een vast IP ; 192.168.1.147 en bijpassende gateway Ip van mn linksys gateway. DNS'en van ISP.

Uitgaande NIC heeft :
192.168.1.2
255.255.255.0
Gateway : 192.168.1.147

Gebruikt ook DNS servers van mijn isp.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Je bent niet echt duidelijk met wat je wilt.

Maar het lijkt me zo en zo niet handig om 2 netwerken te hebben met hetzelfde netwerkadres.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken? Waarvoor is de 2008 server? En wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat als je je 2e NIC in een ander subnet hangt, je al een heel eind bent :)
maak van 192.168.1.2 maar eens 192.168.100.2. Dat wordt dan tevens de gateway voor de clients die in je 2e netwerk hangen :)
Moet je alleen nog even de DHCP-server van je server wijsmaken dat ie op de NIC met 192.168.100.2 DHCP server gaat spelen en op de andere niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
Thijmen schreef op donderdag 02 september 2010 @ 14:59:
Je bent niet echt duidelijk met wat je wilt.

Maar het lijkt me zo en zo niet handig om 2 netwerken te hebben met hetzelfde netwerkadres.

Wat wil je nu eigenlijk bereiken? Waarvoor is de 2008 server? En wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen?
Wat ik wil bereiken is vrij simpel, internet op een ander netwerk, wat niet bij mijn computers/shares etc mag komen.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

Sowieso is 2 verschillende gateways instellen iets wat je niet moet doen. Haal het gateway adres eens weg bij je uitgaande NIC en kijk even of je nog ICS aan moet zetten (weet niet of het in 2008 ook nog ics heet)

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
@r!k schreef op donderdag 02 september 2010 @ 15:15:
Sowieso is 2 verschillende gateways instellen iets wat je niet moet doen. Haal het gateway adres eens weg bij je uitgaande NIC en kijk even of je nog ICS aan moet zetten (weet niet of het in 2008 ook nog ics heet)
dat dus. doe eens een "route print" op de commandline en post in deze thread.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 02-09-2010 16:50 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 11:32
Op de manier zoals je het nu doet is er natuurlijk niets gescheiden. Zowel het wireles gedeelte als het bekabelde lan van je linksys router zitten aan de zelfde switch. Ik ga er vanuit dat er niets kan worden ingesteld aan die switch (geen VLAN's of access lists).

Om Internet te krijgen op je B netwerk moet je het volgende doen:
- Een appart subnet maken op je B netwerk.
- Geen gateway op de nic van de server die naar het B netwerk gaat.
- Een route aanmaken op je server.
- Je routing tabel van je linksys aanpassen zodat hij het nieuwe subnet achter je server kent.

Als je het A en B netwerk echter wilt scheiden zal je de server direct achter je linksys moeten zetten. Je zal drie netwerkkaarten in je server moeten hebben: 1 voor Internet, 1 voor netwerk A en nog 1 voor netwerk B.

Als je dat niet wilt doen dan kan je ook nog alle firewalls van de windows machines zo instellen dat ze alleen iets doen met verkeer van het juiste netwerk.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Verwijderd

Als je toch W2008 hebt en het jezelf makkelijk wil maken installeer je de Netwerk Policy and Access Services rol. Hiemee kun lanrouting aanzetten. Zou idd wel de 2 nics in verschillende subnetten zetten
Pagina: 1