Toon posts:

gezeik met waterkoeler bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een waterkoeler van koper. Alleen een groot probleem: Ik heb allemaal mooie koperen plaatjes van goede grote maar nu krijg ik ze niet aan elkaar. Met solderen lukt het niet want het koper trekt teveel warmte weg. met brander lukt wel maar alles wordt zo heet dat aan de andere kant het net vast gemaakte er weer af valt. Iemand ervaring ?????

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

http://www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
is denk ik wel een goeie linke voor je, maar waarschijnlijk ken je die al wel.

ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij beter om een wat groter stuk koper te kopen en dan daar gaten in boren. Geen gezeur met solderen en dan weet je ook eigenlijk zeker dat hij niet gaat lekken. Als je veel soldeerverbindingen hebt, lijkt me dat risico namelijk best wel groot.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Solderen is wel lastig. Het koper trekt veel warmte weg, dus je hebt een groot vermogen nodig (brander, bout trekt het niet tot nauwelijks)

Hoe ingewikkeld wordt de koeler? Is het wellicht een idee om de onderplaat op een (vuurvaste) ondergrond (tegel oid) te leggen, alle onderdelen er goed op leggen, er met de brander flink overheen gaan (na vloeimiddel S-39 oid) en dan brander weg en soldeer erin laten lopen. Als je het nog heter krijgt, kan je eventueel zilversoldeer erin laten vloeien (ander vloeimiddel nodig, verbinding is sterker, maar ik heb er weinig ervaring mee)

Een ander idee is de reeds gesoldeerde verbindingen te fixeren met een lijmklem. Maar dat idee is denk ik minder makkelijk uitvoerbaar.

Blijven tobben, en succes ermee. Ik hoop dat het je lukt. Ik hoor het wel, neem ik aan.

• schijndel
  • Laatst online: 03-09 15:11
Hier al eens aan gedacht:
koperen grondplaat. Daarover heen een koperen buis slalommen en daar boven op weer een koperen plaat, ruimtes opvullen met soldeer.
Ik garandeer je dat dat niet gaat lekken.

Verwijderd

Topicstarter
grimreaper das misschien wel slim. Maar aangezien je niet overal contact hebt met de andere plaat zal ie alleen iets minder koelen. Maar is aardig plan.

• schijndel
  • Laatst online: 03-09 15:11
Dat ie minder contact heeft is inderdaad een nadeel. Als je een goed te smelten metaal vindt met goede warmtegeleiding is het ook weer opgelost. Maar welk metaal te gebruiken..

Verwijderd

Wat dacht je van aluminium? Ik denk trouwens dat het boren van waterkanalen in een massief blok metaal een betere optie is dan zelf een "doosje" in elkaar solderen met losse plaatjes. De kans op lekkage is veel kleiner, het is makkelijker in elkaar te zetten en testen hebben uitgewezen dat het prima werkt. Ikzelf ben nog niet bezig met Peltiers, maar de warmte van de redelijk overklokte CPU voert ie perfect af. Ik ga binnenkort beginnen met Peltierkoeling en kan dan ook zeggen of mijn waterblok dan ook genoeg warmte kan afvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
zijn er dan vaste blokken aluminium te krijgen ? Maar dat is behoorlijk moeilijk te bewerken....... en hoe is het met de warmte geleiding ?

Verwijderd

Ik ben in Utrecht naar "De Metaalmarkt" gegaan en daar hebben ze practisch alle metalen en kunnen ze alles voor je op de gewenste maat zagen. Mijn blokje is 80x45x20 mm en de warmte geleiding is inderdaad iets minder als die van koper maar tig keer beter als die van lucht. En het bewerken is een eitje omdat aluminium echt heel zacht materiaal is en je er met het grootste gemak gaten in kan boren. En de prijs.......vijfeneenhalve gulden incl. BTW :)

• php
  • Niet online

php

Aluminium is iets makkelijker te bewerken dan koper, omdat het iets harder is. Daardoor heeft het gereedschap niet de neiging om vast te lopen en in het werkstuk te breken. Bij het verspanen van aluminium kan je spiritus gebruiken als koelmiddel, werkt zeer goed, mooiere verspaning, minder hitte, en minder bramen.

Als je koper gebruikt, probeer dan aan een stuk roodkoper te komen, dit geleidt de warmte beter dan andere koper en messingsoorten. Roodkoper is echter wel zacht, dus rustig aan met verwerken.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Wat je kunt proberen is..
de plaatjes eerst verwarmen met een strijkijzer, ze worden dan lekker warm ( niet te heet maken dus )
en dan zou het een stuk makelijker moeten gaan, gebruik wel een tangetje om ze vast te pakken dan ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 15:20

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Ik heb m'n koelelement van RVS gemaakt.... ben nl. niet zo'n ster in solderen. RVS trekt dan misschien iets minder warmte weg, maar het werkt perfectimo. Aluminium is ook een heel goed idee. Geloof dat je alu zelfs kan lijmen??? Is natuuurlijk helemaal makkelijk, vooral bij het laatste plaatje.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Nosferatu, het probleem wat jij tegenkomt heeft mij doen besluiten om het toch anders aan te pakken. in ieder geval wel koper grbuiken, maar solderen met een brok of plaat koper gaat alleen met een zware brander.
En ik ben daar niet zo'n held in eerlijk gezegd.

Waarom ook nit met een koperbuis op een koperplaat solderen? Nou soldeer geleidt warmte een stuk slechter. Ik heb behoorlijk wat gegevens opgezocht over verschillende
materialen, als je die data wil hebben kan
je ze vinden op : http://titanicmetme.jero.cc

verder heb ik zelf een koperen koelblok in elkaar gezet de erg gaaf werkt. ik denk dat ik er nog een ga maken, met extra snufjes maar dat is iets voor de lente..

Verwijderd

Solderen met een bout van minimaal 75 watt. Bij goede gereedschapswinkel voor enkele tientjes te koop. Anders lenen bij een bevriende loodgieter. Koper goed schoonschuren, insmeren met soldeervet of soldeerwater (S39) en GEEN soldeertin met harskern gebruiken. Gewoon een stukje zuiver soldeertin. Succes !
Pagina: 1