Mijn kamer heeft een moodlight nodig en daarom ga ik 8 meter aan LED strip bouwen. Ik post hieronder wat ik bedacht heb en ik hoop dat jullie mij kunnen aanvullen. Ik ben namelijk nogal een newbie wat elektrotechniek betreft.
Het plan:
common anode
rood: 20 mA, 1.8 V
groen: 20 mA, 3.3 V
rood: 20 mA, 3.3 V
Per strip wil simpelweg vier draden (anode, R-kathode, G-kathode, B-kathode) op een lange lat bevestigen, waarna ik de LEDjes er parallel in prik (in de FAQ las ik dat dat niet de beste methode was, maar ik doe het toch omdat het aanzienlijk minder werk is). Aan het eind van elke kathode-draad wil ik een schuifregelaar (en wel deze). Verder zijn er nog drie voorschakelweerstanden (R1, R2, R3). Voor de voeding dacht ik aan 12 V.
Welnu, mijn schema:

Ik heb de volgende vragen:
1. Is deze potentiometer geschikt om de kleuren te mengen?
2. Klopt het dat R1, R2 en R3 respectievelijk 510, 435 en 435 Ohm moeten zijn? (dat baseer ik hier op)
3. Kan deze voeding al mijn 80 LEDs in parralel aan?
en
4. Wat zie ik nog over het hoofd?
Bedankt alvast.
Het plan:
- Twee ledstrips van elk 4 m.
- Eén hyperflux RGB-LED om de 10 cm.
- Per strip 40 leds, totaal 80 leds.
common anode
rood: 20 mA, 1.8 V
groen: 20 mA, 3.3 V
rood: 20 mA, 3.3 V
Per strip wil simpelweg vier draden (anode, R-kathode, G-kathode, B-kathode) op een lange lat bevestigen, waarna ik de LEDjes er parallel in prik (in de FAQ las ik dat dat niet de beste methode was, maar ik doe het toch omdat het aanzienlijk minder werk is). Aan het eind van elke kathode-draad wil ik een schuifregelaar (en wel deze). Verder zijn er nog drie voorschakelweerstanden (R1, R2, R3). Voor de voeding dacht ik aan 12 V.
Welnu, mijn schema:

Ik heb de volgende vragen:
1. Is deze potentiometer geschikt om de kleuren te mengen?
2. Klopt het dat R1, R2 en R3 respectievelijk 510, 435 en 435 Ohm moeten zijn? (dat baseer ik hier op)
3. Kan deze voeding al mijn 80 LEDs in parralel aan?
en
4. Wat zie ik nog over het hoofd?
Bedankt alvast.