'n LED strip maken - supergoedkoop

Pagina: 1
Acties:

• Outfall
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11-2023
Mijn kamer heeft een moodlight nodig en daarom ga ik 8 meter aan LED strip bouwen. Ik post hieronder wat ik bedacht heb en ik hoop dat jullie mij kunnen aanvullen. Ik ben namelijk nogal een newbie wat elektrotechniek betreft.

Het plan:
  • Twee ledstrips van elk 4 m.
  • Eén hyperflux RGB-LED om de 10 cm.
  • Per strip 40 leds, totaal 80 leds.
De RGB-LEDs hebben de volgende specificaties:
common anode
rood: 20 mA, 1.8 V
groen: 20 mA, 3.3 V
rood: 20 mA, 3.3 V

Per strip wil simpelweg vier draden (anode, R-kathode, G-kathode, B-kathode) op een lange lat bevestigen, waarna ik de LEDjes er parallel in prik (in de FAQ las ik dat dat niet de beste methode was, maar ik doe het toch omdat het aanzienlijk minder werk is). Aan het eind van elke kathode-draad wil ik een schuifregelaar (en wel deze). Verder zijn er nog drie voorschakelweerstanden (R1, R2, R3). Voor de voeding dacht ik aan 12 V.

Welnu, mijn schema:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1383488/ledstrip.png

Ik heb de volgende vragen:

1. Is deze potentiometer geschikt om de kleuren te mengen?

2. Klopt het dat R1, R2 en R3 respectievelijk 510, 435 en 435 Ohm moeten zijn? (dat baseer ik hier op)

3. Kan deze voeding al mijn 80 LEDs in parralel aan?

en
4. Wat zie ik nog over het hoofd?

Bedankt alvast.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Is het niet goedkoper om de strip kant en klaar te kopen? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Volgens mij zie je vooral over het hoofd dat
1 - 80 Leds niet echt veel licht geven
2 - je deze niet met een potmeter allemaal tegelijk kunt dimmen

Ik heb zelf 600 RGB 5050 leds en dat geeft wel een aardige hoeveelheid licht...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou iig elke led van een eigen weerstand voorzien; zeker bij goedkopere leds ga je namelijk een gigantisch verschil in helderheid krijgen en slijten de 'helderste' LEDs een heel stuk sneller. Verder gaat, zoals hierboven al gezegd is, je potmeter idd zodra je het aansluit in vlammen op. Kan je beter een PWMmende led-controller kiezen; die kosten bij DealExtreme bijvoorbeeld geen drol. Je 10 Hyperflux-leds hebben het natuurlijk niet. maar hebben de RGB-strips niet al een geintegreerde weerstand? Heb je evt een linkje naar welke strips je gaat kopen?

Edit: Nm, ik zie dat je een schuifregelaar gaat gebruiken, dat is dus geen potmeter maar heeft een stuk meerextra logica erbijzitten. Als je die gebruikt en je weerstanden al in je ledstrip zitten hoef je verder niets meer door te rekenen en kan je alles zo aansluiten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 19:36
Ik zou ook gewoon voor een kant-en-klare LED-strip gaan. Zelf dacht ik in het verleden ook lekker goedkoop uit te zijn door zelf wat op een lat te maken en te solderen, maar de lichtverdeling was toch niet helemaal optimaal. LED-strips kosten tegenwoordig ook niet meer zo veel en kun je direct aansluiten. Bovendien hebben die SMD-LEDs, waardoor het minder ruimte kost en gemakkelijker netjes weg te werken is.

[ Voor 14% gewijzigd door maikel op 02-09-2010 09:34 ]

• hoyvoy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12-2024

hoyvoy

Prutser

Hier krijg je echt géén licht vanaf! Je moet R1, R2 en R3 weghalen, en bij ieder LEDje een aparte weerstand plaatsen.

Ja, je kunt er kleuren mee mengen maar dan moeten de LEDjes dicht op elkaar staan, en zou ik heldere LEDjes gebruiken.

Edit: Als je een LEDstrip koopt kom je tegenwoordig veel goedkoper uit, dan dat je er zelf eentje maakt.
|:( 8)7

• Outfall
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11-2023
Bedankt voor jullie reacties. Op jullie aanraden ga ik ze toch maar uit China halen. Het worden twee van deze jongens:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41522
Ik upload een foto als 't af is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:06

kakashi

respect my authoritah

Outfall schreef op donderdag 02 september 2010 @ 20:35:
Bedankt voor jullie reacties. Op jullie aanraden ga ik ze toch maar uit China halen. Het worden twee van deze jongens:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41522
Ik upload een foto als 't af is!
heb je hem al binnen? ik zit er namelijk aan te denken om deze ook te kopen maar wil even weten of die beetje goed werkt, en zou het meschien ook mogelijk zijn om me harmony afstand bediening zo kunnen instellen dat ik dat ook kan veranderen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
kakashi schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:27:
[...]

heb je hem al binnen? ik zit er namelijk aan te denken om deze ook te kopen maar wil even weten of die beetje goed werkt, en zou het meschien ook mogelijk zijn om me harmony afstand bediening zo kunnen instellen dat ik dat ook kan veranderen daarmee?
Binnen 4 dagen is het niet vanuit China in Nederland hoor... Helemaal niet met DealExtreme

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 14:06

kakashi

respect my authoritah

op me werk halen we wel vaker wat binnen vanuit china en dat reuze vlug (soms wil de douane aleen behoorlijk vervelend doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:29
Hehe, DX duurt zo'n week of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Nu moet het toch wel binnen zijn?