switch achter router geeft geen internet door

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-02 00:12
Beste medetweakers,

Bij ons thuis hebben we onlangs internet van UPC, doet het prima geen problemen.
De coax kabel komt binnen, gaat in een splitter.
Vervolgens gaat het internet verder naar een nieuw UPC kastje met 2 telefoon uitgangen en 1 internet poort.
De internet poort gaat naar een router via een korte kabel:
Linksys Wireless-N Home Router; WRT120N
Vervolgens gaat er 1 kabel naar de zolder waar een switch hangt: (vanaf poort 1)
Linksys Workgroup Switch 10/100 8-port; EZXS88W
De kabel van de router naar de switch zit in de Uplink poort van de switch. (poort 9)
Vanaf de switch gaan er 2 kabels in poort 1 en 2 naar de kamers van mijn broertje en mij.

Het idee is dat beneden er draadloos internet is voor de pc van mijn ouders. Stabiliteit is hier minder een probleem en dit werkt prima voor hun gebruik.

De switch is er speciaal gekomen zodat mijn broertje en ik een goede stabiliteit internet zouden hebben. Voor games en downloads is dit toch geen overbodige luxe.

Nu het probleem:
De switch geeft geen internet door. Zodra ik mijn laptop eraan hang blijft hij proberen het netwerk te identificeren maar uiteindelijk loopt dit uit op: Onbekend Netwerk
Alle lampjes op de switch branden zodra er boven 2 laptops aangehangen worden. Van de handleidingen wordt ik ook niet veel wijzer.
Resets van zowel de router als de switch als allebei hebben geen effect.
Alle kabels van en naar de router en switch werken (zelf getest, geen breuken).

Ik heb mijn probleem al gegoogled en op dit forum gezocht, maar tot op heden zonder resultaat.

Het enige wat ik lees is DHCP uitschakelen en overgaan op statisch IP
En ik vraag me af of de switch goed is aangesloten (hoewel ik andere opstellingen ook al geprobeerd heb en die werkten ook niet)

Hebben jullie nog iets nuttigs in te brengen hierin? :D

Alvast bedankt voor de moeite :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:08
Ook al geprobeert met de kabel vanaf je modem in poort 8 ipv de uplink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
jeronimo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:35:
Ook al geprobeert met de kabel vanaf je modem in poort 8 ipv de uplink?
Nee, dat ga ik direct proberen.

Geef me 5 minuten :D

Edit: Helaas pindakaas :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Minaril op 01-09-2010 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Soms moet je voor de uplink een crosskabel gebruiken, of een MDI/MDIX switchje omzetten.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
citruspers schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:39:
Soms moet je voor de uplink een crosskabel gebruiken, of een MDI/MDIX switchje omzetten.
De kabel die er nu in zit hebben we met veel pijn en moeite erin gekregen dus ik wil eigenlijk geen nieuwe kabel trekken.
De MDI/MDIX switchje ken ik niet, kun je dat misschien iets meer toelichten?
Komt er dan nog een kastje tussen?

Is deze switch niet slim genoeg om dit zelf te kunnen bedenken of er een gewone of een crossover kabel binnenkomt?

Edit: en zou dit effect dan niet verholpen worden door de uplink poort te gebruiken?
Of juist niet? maar dan zou hij het nu moeten doen lijkt me

[ Voor 15% gewijzigd door Minaril op 01-09-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je een laptop rechtstreeks aan die kabel hangt die je nu in de switch uplink steekt, werkt het dan wel?

Je zegt "alle lampjes op de switch branden", bedoel je daarmee alle lampjes die zouden moeten branden, of letterlijk alle lampjes?

Cross vs. straight zou inderdaad niet het probleem moeten zijn als hij het in een uplinkpoort niet doet en in een gewone poort ook niet denk ik nee :)

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 01-09-2010 22:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minaril
Orion84 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:52:
Als je een laptop rechtstreeks aan die kabel hangt die je nu in de switch uplink steekt, werkt het dan wel?

Je zegt "alle lampjes op de switch branden", bedoel je daarmee alle lampjes die zouden moeten branden, of letterlijk alle lampjes?

Cross vs. straight zou inderdaad niet het probleem moeten zijn als hij het in een uplinkpoort niet doet en in een gewone poort ook niet denk ik nee :)
Ja als ik een kabel vanaf de router (die normaal naar de switch gaat via de uplink poort) in mn laptop doe werkt hij perfect.

De lampjes die branden zijn:
de 3 lampjes van poort 8 (uplink of poort 8 zelf)
de 3 lampjes van poort 1 (laptop)
en eventueel de 3 lampjes van poort 2 als mijn broertje zijn laptop daaraan hangt

Edit: Het probleem zit hem dus duidelijk in de switch want alles daarvoor doet het prima.

Edit2: Misschien had ik het topic beter kunnen noemen: "switch achter router geeft geen data door"
want als ik bij de eigenschappen van de verbinding, geeft hij de hele tijd aan dat hij wel pakketten heeft verzonden maar bij ontvangen blijft 0 staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Minaril op 01-09-2010 23:15 ]

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-04 22:53
als ik het zo nalees bij linksys dan moet de kabel uit je modem gewoon op poort 1 aangesloten worden
( niet op 8 of 9 )
en dan zou die moeten werken
http://www6.nohold.net/Ci...1&articleid=4554&donelr=1
succes

@Orion84
edit:
hier te vinden : http://homecommunity.cisc...24/highlight/true#M162967

Modem--->router--->switch always. Plug cable into port 1 of the router and plug other end into port 1 of the switch. You can now use all the ports in the switch EXCEPT the uplink. It is not used at this time.

dan het maakt wel degelijk wat uit welke hij aansluit als die op de uplink komt dan is de poort meteen ernaast NIET te gebruiken !!

[ Voor 51% gewijzigd door Gman2oo6 op 02-09-2010 10:32 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En waar zie je dat precies staan op die site dan? Want ik zie daar helemaal nergens staan dat die op poort 1 zou moeten :?

Sterker nog, er staat een letterlijke opmerking dat het aansluiten van een router of switch op de uplink poort tot de mogelijkheden behoort:
NOTE: If you connect a router or additional switch to the Uplink port,...
Bovendien gaat het helemaal niet om een kabel vanaf het modem, maar een kabel vanaf zijn router.

In feite maakt het ook helemaal geen drol uit welke poort je gebruikt. Het enige wat eventueel kan uitmaken is dat je tussen twee switches onderling (dus ook een switch die in een router zit) een crosskabel hoort te gebruiken (tenzij de apparaten daar zelf voor corrigeren middels auto-MDIX). In plaats van een crosskabel kan je ook de uplink poort gebruiken, die wel met een normale kabel op een andere switch kan worden aangesloten. Dus of een normale kabel tussen switch-poort@router en uplink, of een cross kabel in een van de andere 8 poorten. TS heeft beide poorten geprobeerd, dus daar zal het probleem vermoedelijk niet in zitten.

@TS: als het goed is kan je aan de lampjes op de switch wel zien welke aansluiting je moet hebben. Als je de uplink of poort 8 gebruikt zullen maar in één van de twee gevallen de juiste lampjes gaan branden.

Wat ik me nog zou kunnen voorstellen is dat er iets mis gaat met de snelheid en duplex onderhandeling tussen de laptops en de switch of tussen de switch en de router. Als het met de laptops mis gaat zou je eens kunnen proberen om verschillende duplex instellingen te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 02-09-2010 09:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik krijg er weer een verkeerd geknepen kabel gevoel bij

@TS
Zou je zo goed willen zijn om bij de connectoren van links naar rechts de gebruikte kleuren op te willen schrijven?

btw dit zou de juiste volgorde moeten zijn (belangrijk ivm de getwiste aders)
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:GGESmjtCv7SPDM:http://my.so-net.net.tw/bala_520/Docs/rj45Connectors.files/rj45_connector.gif&t=1

Iperf

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 15:43
Om er zeker van te zijn dat je switch niet defect is zou je ook nog het volgende kunnen testen:

Sluit alleen de Laptops / PC's aan op de switch en laat de kabel van het modem los hangen, geef daarna beide clients een fixed IP in het zelfde subnet. Bijvoorbeeld PC 1: 192.168.1.10, subnet 255.255.255.0 en PC 2: 192.168.1.20 subnet 255.255.255.0. Probeer daarna of je vanaf PC 1 naar PC 2 kunt pingen en andersom.

Indien dit al niet werkt, lijkt het er op dat de switch niet goed is. Gerbuik bij voorkeur kabels die je niet zelf geknepen hebt, omdat het best zo kan zijn (zoals eerder door anderen verteld) dat je de connectoren zelf verkeerd aanknijpt....

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Met een verkeerd geknepen kabel zou het toch ook niet moeten werken direct op de laptop zonder de switch?

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 15:43
pieterrr schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:13:
Met een verkeerd geknepen kabel zou het toch ook niet moeten werken direct op de laptop zonder de switch?
Klopt, stom dat ik daar niet bij stil stond... 8)7
Maar dan is het wel nog een optie om een rotte switch uit te sluiten volgens de procedure die ik eerder gaf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pieterrr schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:13:
Wel mogelijk, de gevoeligheid van de netwerkkaart in de switch kan parten spelen.
Dit zou niet het eerste topic wezen waar de kabel dan toch verkeerd geknepen was, of gewoon verkeerde kabel gebruikt was. waarbij apparaat a werkt en apparaat b niet werkt

even snel een voorbeeld gezocht :)
25-75% verlies bij pingen op LAN

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 02-09-2010 10:20 ]

Iperf

• pieterrr
  • Niet online
Gevoeligheid voor wat?
Ik zou in ieder geval wel de kabel uitsluiten voor gewoon een standaard kabel tussen de router en switch te doen, laptop aan de switch hangen en testen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pieterrr schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:41:
Gevoeligheid voor wat?
Ik zou in ieder geval wel de kabel uitsluiten voor gewoon een standaard kabel tussen de router en switch te doen, laptop aan de switch hangen en testen.
Overspraak, en storingen van buitenaf maybe :?
Wikipedia: Getwist paar

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 02-09-2010 10:44 ]

Iperf

• pieterrr
  • Niet online
Kan, alleen als TS de volgorde van de kleuren aan het uiteinde van de kabels heeft dat geen invloed op het getwiste deel van de kabels.
Maargoed, daar ging dit topic ook niet over. Ben benieuwd of TS al eea heeft getest.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pieterrr schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:18:
Kan, alleen als TS de volgorde van de kleuren aan het uiteinde van de kabels heeft dat geen invloed op het getwiste deel van de kabels.
Maargoed, daar ging dit topic ook niet over. Ben benieuwd of TS al eea heeft getest.
Lees je zin even opnieuw en herformuleer hem even, want ik snap niet wat je probeert te zeggen.
Probeer je te zeggen dat de volgorde niet uitmaakt zolang je ze maar één op één aansluit ?

En volgens mij gaat het topic hier wel over.

Iperf

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fish schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:49:
Ik krijg er weer een verkeerd geknepen kabel gevoel bij

@TS
Zou je zo goed willen zijn om bij de connectoren van links naar rechts de gebruikte kleuren op te willen schrijven?

btw dit zou de juiste volgorde moeten zijn (belangrijk ivm de getwiste aders)
[afbeelding]
Van beiden kanten van de kabel :)

Het zal inderdaad wel zijn dat je een crosscable nodig hebt voor die switch. Of je switch is kapot.
fish schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:25:
[...]

Lees je zin even opnieuw en herformuleer hem even, want ik snap niet wat je probeert te zeggen.
Probeer je te zeggen dat de volgorde niet uitmaakt zolang je ze maar één op één aansluit ?

En volgens mij gaat het topic hier wel over.
Hij bedoelt denk ik dat de kleurtjes niet uitmaken zolang je het maar consistent (fout) doet. Op zich klopt dat ook wel, maar lijkt het me een erg ongemakkelijke manier van kabels knijpen :p

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 02-09-2010 11:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Op grotere lengtes maakt de foutvolgorde ook uit hoor. Pin 1 moet wel getwist worden met pin 2, en 3 met 6, anders is het ontstorende effect van twisted pair zo weg. Het beste en duidelijkste is dan gewoon de 'standaard' volgorde aanhouden.
De router zal ws aan zijn kant al auto MDI/MDI-x (automatisch crossen waar nodig) doen, dus daar zal op de switch weinig aan gedaan hoeven te worden.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BèR schreef op donderdag 02 september 2010 @ 11:36:
Op grotere lengtes maakt de foutvolgorde ook uit hoor. Pin 1 moet wel getwist worden met pin 2, en 3 met 6, anders is het ontstorende effect van twisted pair zo weg. Het beste en duidelijkste is dan gewoon de 'standaard' volgorde aanhouden.
[knip]
Kijk dat bedoel ik, en 4 met 5, en 7 met 8

maar ik heb even de moeite genomen om een paar manuals door te nemen ennuh raad eens, er staat niets over auto mdi/mdx vermeld op de router en de switch heeft een uplink (mdx) poort

Dus, mits de ts de aders in de goede volgorde heeft (gewoon doen dat scheelt potentiele shit in de toekomst), moet hij deze gewoon even in de uplink van de router duwen.
Uplink (EZXS55W and EZXS88W only) The
Uplink port connects the Switch to a router or
to another switch.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 02-09-2010 13:13 ]

Iperf

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:09

lier

MikroTik nerd

@TS: test eens met een crosscable (en zet de switch even in de buurt van de router). Verder zou je het ook nog kunnen proberen met een straight cable (in dezelfde opstelling als hierboven).

Het feit dat de laptop wel een verbinding heeft sluit niet per definitie de (lange) kabel uit (zoals hierboven ook al terecht opgemerkt is).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ken deze switch niet, maar de eerste link op Google brengt me er al naar toe. En die vertelt me wat je mag verwachten van moderne routers en switches, nl. dat hij autosensing is. Cross of straight maakt dus echt helemaal niets meer uit, wat tevens betekent dat er niet meer een uplinkpoort aan zit. Allemaal reeds lang verleden tijd toen er nog met HUB's werd gewerkt. Bovendien hoeft er niets geconfigureerd te worden. Ergo, hij zou probleemloos moeten werken.
Probleemanalyse:
Met de van benedenkomende kabel direct op de laptop werkt het wel, via die switch niet.
Twee mogelijkheden:
1. De switch is defect. Kan, maar aannemelijk?
2. Het kabeltje naar de laptop is niet goed. Is al geopperd, slecht geknepen? Heel plausibel.

Edit:
Kleine correctie, ik lees (heel vreemd vind ik) op een andere site dat deze switch wel een uplinkpoort heeft, en met daarbij enige restricties. Merkwaardig.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 02-09-2010 18:34 ]

• pieterrr
  • Niet online
Ik bedoelde dat bij twisted pair de aders sowieso om elkaar heen gedraaid zitten. Het kan zijn dat TS de verkeerde volgorde aan het uiteinde van de kabel heeft gebruikt, maar dat heeft geen invloed op het feit dat de aders verderop in de kabel gewoon getwist zijn, en dus afgeschermd voor interferentie. Als je de aders aan het uiteinde verkeerd knijpt verhoogt dat niet de gevoeligheid voor interferentie, het werkt dan alleen soms gewoon niet.

De laptop doet het wel met deze kabel, bovendien is de switch autosensing, dus zou het moeten werken met die kabel. Ik zou mijn geld inzetten op defecte switch.

• Minaril
Het nogmaals nakijken van de getwiste adres bleek een gouden tip. Er zit namelijk verschil in de kabels.
Het werkt namelijk fantastisch met gewone "uit de fabriek" geknepen kabels. (zelfs het gebruik van de uplink poort maakt niet uit)
Echter wil ik wel opmerken dat de eerste 4 kabels overal gelijk zaten maar kabels 5 t/m 8 zaten af en toe omgedraaid, af en toe niet. Al met al een aantal varianten.
Dit verklaart dat internet het eerst wel deed met een kabel verlenger (UTP vrouwelijk --> UTP vrouwelijk).
Omdat de eerste 4 slechts gebruikt worden met internet, gaf dit verschil geen problemen. Blijkbaar gebruikt de switch dus wel kabels 5 t/m 8, anders had het nog niet uitgemaakt hoe die erin zaten.

Al met al wil ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie hulp en meedenken. :D
Dan ga ik de kabels opnieuw knijpen met een goede knijptang en als het dan nog niet werkt, zien jullie wel weer een topic verschijnen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Minaril schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:02:
........ Blijkbaar gebruikt de switch dus wel kabels 5 t/m 8, anders had het nog niet uitgemaakt hoe die erin zaten........
Ik denk dat dit is om hem ook geschikt te laten zijn voor hogere snelheden (Gigabit-bereik). Dat vereist nl. wel alle 8 aders (aders, de benaming kabel geldt voor de bundel aders en omhulling.

Mooi dat het opgelost is met de tip die je van meerdere kanten hier kreeg.
Pagina: 1