Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Sinds een paar dagen heeft een kennis van mij een probleem met een WD My Passport Essential 640GB (for PC) externe harde schijf. Het apparaat word wel door Windows (Vista) SP2 herkend (hij staat in de lijst bij apparaat beheer), maar de partities zijn onbruikbaar geworden (of worden niet (goed) herkend).

Hoe dit heeft moge ontstaan is onduidelijk, het gebeurde eigenlijk plotseling van de ene op de andere dag.
Elke keer als ik nu wat probeer te doen op die schijf, lijkt het erop alsof de schijf ergens in is blijven steken en van daaruit niet meer vrij gegeven wil worden.

Wat is er zoal geprobeerd:
[list]• Andere USB-poort op dezelfde laptop
• Harde schijf aansluiten op USB-poort van andere PC (ook een Vista laptop met SP2)
• USB-controllers verwijderd uit apparaat beheer -> reboot -> duimen dat ie het weer doet
• Via Windows' schijfbeheer de schijf 'initialiseren'
• PC Inspector File Recovery Deze zou partities terug kunnen halen
• Firmware update
• Kabelbreuk-check op USB-kabelWaarbij opgemerkt moet worden, dat de laatste 3 opties gevonden waren via het internet.[/] De laatste 3 opties heb ik uit dit topic geplukt van wdc.com.

Allen hebben ze alleen niet geleidt naar de oplossing en is de schijf nog altijd niet te gebruiken.
Windows' apparaat- en schijfbeheer zien de schijf wel, maar herkend geen partities.
Opeens schijnt er ook 2TB aan schijfruimte op de schijf beschikbaar te zijn? :?
Ook spint de schijf (of de schijven) wel op, maar na een paar tellen stoppen ze. Dit lijkt mij dan weer doordat de schijf niet geïnitialiseerd is.

Hebben jullie nog ideeën wat zou kunnen werken?

EDIT:
Zojuist ook even EASEUS Partition Recovery geprobeerd, deze vind de schijf wel, maar vervolgens geen partities, kan dan dus ook niets recoveren... :(

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2010 21:48 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik ben momenteel echt uit oplossingen en ik hoop dat een van jullie mij misschien kan helpen?

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 23:01

Midas.e

Is handig met dinges

Restoren vanaf de backup uiteraard.

Hacktheplanet / PVOutput

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
CptChaos schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:33:
Hebben jullie nog ideeën wat zou kunnen werken?

EDIT:
Zojuist ook even EASEUS Partition Recovery geprobeerd, deze vind de schijf wel, maar vervolgens geen partities, kan dan dus ook niets recoveren... :(
Je moet recovery software gebruiken die echt de hele schijf afzoekt naar partities en files.
Zelf heb ik bij dit soort gevallen met het programma GetdataBack tot nu toe altijd goede resultaten.
Hiermee moet je dan wel de data naar een andere locatie copieeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Midas.e schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:40:
Restoren vanaf de backup uiteraard.
Punt is, kan niks naar of van die schijf doen, het lijkt erop alsof 'iets' de schijf in gebruik houdt.
Het vreemdste is ook: Windows (Vista, SP2) herkend de schijf wel, maar is van mening dat er 2TB beschikbaar is, terwijl de schijf toch echt 640GB groot is.
The_Doman schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:52:
Je moet recovery software gebruiken die echt de hele schijf afzoekt naar partities en files.
Zelf heb ik bij dit soort gevallen met het programma GetdataBack tot nu toe altijd goede resultaten.
Hiermee moet je dan wel de data naar een andere locatie copieeren.
Ook met externe schijven, zoals deze WD My Passport Essential? Met de programma's die ik geprobeerd heb (zie TS) vind alleen PC Inspector File Recovery een partitie, maar de partitie die ik dan te zien krijg, is de (U3?) VCD...

[ Voor 42% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:19
Misschien is de partitietabel b0rked geraakt.

Anders de schijf compleet leegmaken met (c)fdisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
alex3305 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:22:
Misschien is de partitietabel b0rked geraakt.
Interessant, gaan we even onderzoeken.

EDIT: Dat ik hier in trap, ik weet niet of hij stuk is, als dat het geval is, zou je zeggen dat Windows de schijf totaal niet meer zou herkennen, dat gebeurd dan weer wel... (Windows herkend hem als WD MY Passport 070a)
Anders de schijf compleet leegmaken met (c)fdisk.
FDisk is alleen niet meer beschikbaar sinds Windows XP, dus dat word dan cfdisk of zo...

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
CptChaos schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:17:
Ook met externe schijven, zoals deze WD My Passport Essential? Met de programma's die ik geprobeerd heb (zie TS) vind alleen PC Inspector File Recovery een partitie, maar de partitie die ik dan te zien krijg, is de (U3?) VCD...
Ja, ook met externe schijven moet dat gewoon werken, aangenomen natuurlijk dat de schijf verder normaal werkt, dus geen verdere mechanische defecten.
GetdataBack scant de volledige schijf en bouwt aan de hand daarvan de partitie/file structuur weer op.
Dat is wel een langdurig proces!
Helemaal als er ook nog defecte sectoren op de schijf aanwezig zijn.

Ik heb in de loop der jaren regelmatig interne en externe schijven, waarbij de partities corrupt geraakt waren, met GetdataBack kunnen recoveren terwijl de zogenaamde 'snelle' recovery tools zoals partie recovery scanners/ testdisk niets konden aanvangen.
Er zullen nog wel andere recovery tools zijn die misschien ook (net zo) goed kunnen werken, maar ik heb eigenlijk alleen ervaring met GetDataback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
GetDataBack draait nu, hoe lang heb jij steeds moeten wachten?
Krijg wel gelijk een error (error 19) als ik de scan start, maar ik laat hem doorgaan, wellicht dat hij toch nog wat vind.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
CptChaos schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:56:
GetDataBack draait nu, hoe lang heb jij steeds moeten wachten?
Krijg wel gelijk een error (error 19) als ik de scan start, maar ik laat hem doorgaan, wellicht dat hij toch nog wat vind.
De tijdsduur van het recoveryproces met GetDataBack kan zeer varieeren.
Ik heb wel eens 2 dagen moeten wachten voordat alleen het scannen van een HD (welke vol zat met bad sectors) klaar was. :)
Normaal gaat het echter wel heel wat vlotter.

Tijdens het scannen (STEP 1) moet je normaal gesproken ook al wat relevante bestandsgegevens zien voorbijkomen:

GetDataBAck tijdens het scannen van een externe USB drive welke met FAT32 was geformatteerd:
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2dkirs2.gif.

Van belang is wel dat je de juiste executable van GetDataBAck gebruikt!
Er zijn namelijk aparte versies voor NTFS en voor FAT recovery.

Ook is het ten zeerste aan te raden om na het scanproces (STEP 1) de verzamelde gegevens op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Er zitten 3 partities op:
0 -> de (U3?) virtual CD, met het programma SmartWare er op van Western Digital
1 -> NTFS partitie (50% van de schijf geloof ik)
2 -> RAW partitie (Ingedeeld als / voor WBFS, de andere 50%)
Het gaat mij er eigenlijk om, dat de schijf tenminste weer te initialiseren is vanuit Windows.
Heb de gebruikers al het nieuws verteld dat ik wellicht niet zoveel meer kan redden... ;)
Vanwege de NTFS partitie die er op staat heb ik uiteraard de NTFS versie vanmiddag gestart...

Mocht deze scan niet lukken, dan ga ik er vanuit dat de schijf gewoon defect is en ga ik hem ruilen (ze hebben hem sinds dit jaar).

Momenteel, na een aantal uur al gescanned te hebben zien we dit:Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/04/1283633323-330.jpg
Die error 19 zie je dan van begin, tot nu... De aangegeven grootte van 2TB klopt overigens ook niet, de schijf is 640GB groot... Alleen als ik er op ga [google=error 19 GetDataBack] krijg ik niet echt nuttige resultaten terug...

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 05-09-2010 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
CptChaos schreef op zondag 05 september 2010 @ 01:52:
Momenteel, na een aantal uur al gescanned te hebben zien we dit:[afbeelding]
Die error 19 zie je dan van begin, tot nu... De aangegeven grootte van 2TB klopt overigens ook niet, de schijf is 640GB groot... Alleen als ik er op ga [google=error 19 GetDataBack] krijg ik niet echt nuttige resultaten terug...
Dat schiet niet op inderdaad.
Ik heb dit type foutmeldingen ook wel eens gehad, er wordt dan gewoon geen data gelezen.
Er is dan een probleem met de communicatie van de USB interface of de schijf zelf.

Het enige wat dan nog kan proberen is om de schijf uit de behuizing te halen en direct aan te sluiten op een PC.
Misschien dat dat wel betere resultaten geeft.

Maar het hangt er natuurlijk maar vanaf maar hoe belangrijk de data is die op de schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 05 september 2010 @ 11:08:
Dat schiet niet op inderdaad.
Ik heb dit type foutmeldingen ook wel eens gehad, er wordt dan gewoon geen data gelezen.
Er is dan een probleem met de communicatie van de USB interface of de schijf zelf.
De schijven draaien ook niet, normaal kan je dat voelen, nu niet (meer).
Het enige wat dan nog kan proberen is om de schijf uit de behuizing te halen en direct aan te sluiten op een PC.
Misschien dat dat wel betere resultaten geeft.
Maar dan ben ik de garantie kwijt, het is een schijf die dit jaar gekocht is, dus dan ruil ik hem liever.
Maar het hangt er natuurlijk maar vanaf maar hoe belangrijk de data is die op de schijf staat.
Op zich niet veel spannends, voornamelijk films, muziek en zo op de NTFS partitie. De andere partitie heeft backups voor de Wii voor zover ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Scan is voor 100% doorlopen, heeft alleen maar error 19 meldingen gegeven en bij stap 2 zijn er ook geen bestanden te vinden. Ik ga er daarom vanuit dat The_Doman gelijk heeft en de schijf dus defect is. Gelukkig zit er nog garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Vriend van me had zelfde probleem met zelfde schijf (alleen dan 320GB) probeer dit:

http://www.computeridee.n...ubriek=1620616&id=1942050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
zero_cool89 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 08:04:
Vriend van me had zelfde probleem met zelfde schijf (alleen dan 320GB) probeer dit:

http://www.computeridee.n...ubriek=1620616&id=1942050
Dat pakket is voor zover ik weet alleen om data terug te halen van eerder verwijder- of formateeracties. Daar heb ik nu helaas niet mee van doen, omdat de schijf totaal niet meer gelezen word (zoals aangegeven door The_Doman. Partities herstellen gaat dus totaal niet lukken en verklaard ook wel waarom de schijf niet werkt op meerdere machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CptChaos schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:24:
Op zich niet veel spannends, voornamelijk films, muziek en zo op de NTFS partitie. De andere partitie heeft backups voor de Wii voor zover ik begrepen heb.
Hmm ik lees hier backups voor de Wii dus neem ik aan dat wel eens aan de Wii gehangen zal hebben, maar voor zover ik weet heeft die Wii een heel ander OS. Dus ik zit zo te beredeneren of daar misschien niet de oorzaak te zoeken is en de bootsector helemaal door mekaar gegooid is door het Wi OS.

Misschien is het onzin wat ik schrijf omdat ik niet zo heel goed thuis ben in het Wii gebeuren maar mocht het zo zijn dat er backups direct via de Wii gemaakt zijn zou ik bijna zeggen van hang die schijf eens aan de Wii en dan kijken wat er gebeurd.
Pagina: 1