De vele nieuwsberichten tijdens een Apple persconferentie

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik weet dat Apple hot en booming is, nu helemaal, sinds de marktwaarde meer is dan Microsoft.
Waar ik me echter wel ontzettend aan kan ergeren, is dat als er een persconferentie van Apple is, dat er dan voor elk wissewasje wat 'belangrijk' is en tijdens de persconferentie voorbij komt, er een compleet nieuw bericht over / voor moet verschijnen op de FP.

Het is niet dat ik een Apple-aversie heb, ik zelf genoeg producten van Apple in gebruik gehad en heb momenteel ook nog producten van Apple in gebruik. Ik vind de berichtgeving omtrent Apple (en al haar producten) alleen weer erg veel worden de laatste tijd, zeker tijdens en rond een persconferentie.

Is het wellicht geen idee, om voor een volgende keer alles omtrent een persconferentie van Apple in een review te zetten en die elke keer live bij te werken? Dan komen er niet zoveel nieuwsberichten van Apple in de tracker te staan en is iedereen tevreden.

Ook begrijp ik dat views (en dus advertenties) voor t.net ook belangrijk is, voor niets gaat immers de zon op.
Maar om (zoals vandaag) om het half uur een nieuwe posting te doen op de FP van Tweakers omtrent de presentatie van een nieuwe iPod Nano, een nieuwe versie van Apple TV en een nieuwe versie van iOS is het mijns inziens niet waard om er 3 berichten voor uit te brengen; maak er een mooie meerdere pagina's tellende review van of iets dergelijks, dat brengt tenminste meer discussies samen. En zo verwonderlijk nieuws is het niet: het is gewoon een bestaand product die een upgrade heeft gekregen met extra of verbeterde mogelijkheden.

Nu weet ik dat er custom CSS beschikbaar is om Apple-related nieuws te filteren uit het zichtbare stuk van t.net, maar dat geeft (zeker nu) flinke gaten in de website die dan gewoon leeg zijn en dat is (imo) zonde.

Komt er nog eens bij, dat de échte Apple-fan de informatie toch al weet, voordat deze hier checked word, die bekijken of beluisteren de persconferentie toch wel live mee.

Ik weet zeker dat hier vaker over geklaagd is, maar ik heb sterk de indruk dat er niet echt iets meegedaan word, vandaar dat ik de discussie nieuw leven in wil blazen in een nieuw topic.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Begrijp ik het goed dat we het over die drie berichten op de FP hebben?

Volgens mij krijgen andere fabrikanten net zo veel aandacht met updates/nieuwe producten. Bij Apple komen dat soort berichten altijd in een korte periode achter elkaar ipv verspreid over het jaar. Vandaar dat het misschien wat meer opvalt maar het lijkt me niet dat er onevenredig veel aandacht aan gegeven wordt.

Een paar voorbeelden van eerder vandaag van andere fabrikanten:
nieuws: Nieuwe Xbox 360-controller krijgt verstelbare d-pad
nieuws: NetGear introduceert twee mediaspelers
nieuws: HP introduceert Envy 17 met 3d
nieuws: Sony geeft e-readers upgrade

En zo zijn er nog wel veel meer. Ook allemaal op zich geen enorm schokkende vernieuwingen die toch een eigen artikel krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 01-09-2010 21:25 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mag ik bij deze dan melden dat ik het fijn vind dat Tweakers.net netjes de drie belangrijkste punten uiteengezet heeft vlak na de keynote. Scheelt mij een boel onzin filteren en zo heb ik alsnog binnen een redelijke tijd het nieuws tot mij genomen.

Het had in dit geval ook niet in 1 gekunt, en drie lijkt mij prima.

Dankjewel redactie :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
fsfikke schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:23:
Begrijp ik het goed dat we het over die drie berichten op de FP hebben?

Volgens mij krijgen andere fabrikanten net zo veel aandacht met updates/nieuwe producten. Bij Apple komen dat soort berichten altijd in een korte periode achter elkaar ipv verspreid over het jaar. Vandaar dat het misschien wat meer opvalt maar het lijkt me niet dat er onevenredig veel aandacht aan gegeven wordt.

Een paar voorbeelden van eerder vandaag van andere fabrikanten:
nieuws: Nieuwe Xbox 360-controller krijgt verstelbare d-pad
nieuws: NetGear introduceert twee mediaspelers
nieuws: HP introduceert Envy 17 met 3d
nieuws: Sony geeft e-readers upgrade

En zo zijn er nog wel veel meer. Ook allemaal op zich geen enorm schokkende vernieuwingen die toch een eigen artikel krijgen.
Er is ook niks mis om updates op de FP te vermelden (daar gaat dit topic ook niet over), maar berichten 3 binnen een uur van 1 fabrikant (tijdens een persconferentie) kan op zich makkelijk in 1 nieuwsbericht.
Hooglander1 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:26:
Mag ik bij deze dan melden dat ik het fijn vind dat Tweakers.net netjes de drie belangrijkste punten uiteengezet heeft vlak na de keynote. Scheelt mij een boel onzin filteren en zo heb ik alsnog binnen een redelijke tijd het nieuws tot mij genomen.

Het had in dit geval ook niet in 1 gekunt, en drie lijkt mij prima.

Dankjewel redactie :)
Wat is er mis mee om meerdere pagina's te hebben, net zoals dat bijvoorbeeld in de reviews is? :)
Het lijkt mij bovendien ook veel logischer dan alles in 3 nieuwsposts te moeten lezen. De bron is immers steeds dezelfde persconferentie hoor... ;)

Begrijp me niet verkeerd: ik lees ook graag de Apple nieuwsberichten, ik zou het alleen logischer en makkelijker vinden als een nieuwsbericht over een persconferentie dan in 1 nieuwsartikel komt, uitgesplitst in meerdere pagina's. Ook dan hoef je niet te filteren.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2010 21:51 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Lieve Adjes -> Geachte Redactie, al denk ik niet dat je met 3 berichten op dit moment, dus het druk geen ander nieuws weg, op erg veel medelijden kunt rekenen ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
moto-moi schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:48:
Lieve Adjes -> Geachte Redactie, al denk ik niet dat je met 3 berichten op dit moment, dus het druk geen ander nieuws weg, op erg veel medelijden kunt rekenen ;)
Ik reken ook niet op medelijden, het lijkt mij alleen logischer om zoiets in 1 nieuwsbericht te plaatsen.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
CptChaos schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:53:
[...]
Ik reken ook niet op medelijden, het lijkt mij alleen logischer om zoiets in 1 nieuwsbericht te plaatsen.
Ons niet :)

In een review zetten lijkt me eerlijk gezegd niet zo logisch: voor actuele zaken hebben we niet voor niets het begrip 'nieuwsbericht'. Daarnaast is dit zeker niet alleen voor Apple-producten zo: vooral bij games gebeurt dit vaak (check Tweakers.net maar eens tijdens de E3 of Gamescom). Apple kondigt nu eenmaal vaak meerdere dingen tijdens één persconferentie aan en ja, dat vinden wij nieuws. Uitsplitsen in meerdere nieuwtjes is dan logisch, omdat het onderwerp van een nieuwsbericht het interessantst is, en niet het moment waarop het is aangekondigd.

Ik ben het bovendien niet met je eens dat het om 'wissewasjes' gaat: Apple kondigt nieuwe producten aan; Apple kondigt een relevante nieuwe softwareversie aan. Bij andere producenten brengen we dat ook als nieuwsbericht. Dat jij dat niet interessant vindt, tsja. Andere mensen vinden product X van fabrikant Y niet interessant.

Daarnaast zijn het maar drie nieuwsberichten. Ik snap het dat mensen klagen als er 10 Apple-berichten achter elkaar op de FP verschijnen, maar drie.. Sorry, dat vind ik eerlijk gezegd wel wat overdreven :)
CptChaos schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:15:
Ook begrijp ik dat views (en dus advertenties) voor t.net ook belangrijk is, voor niets gaat immers de zon op.
Dit is een redactionele beslissing en heeft absoluut niets met advertentie-inkomsten te maken.

Ik ben helemaal geen stagiair

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
GWX schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:26:
In een review zetten lijkt me eerlijk gezegd niet zo logisch: voor actuele zaken hebben we niet voor niets het begrip 'nieuwsbericht'. Daarnaast is dit zeker niet alleen voor Apple-producten zo: vooral bij games gebeurt dit vaak (check Tweakers.net maar eens tijdens de E3 of Gamescom). Apple kondigt nu eenmaal vaak meerdere dingen tijdens één persconferentie aan en ja, dat vinden wij nieuws. Uitsplitsen in meerdere nieuwtjes is dan logisch, omdat het onderwerp van een nieuwsbericht het interessantst is, en niet het moment waarop het is aangekondigd.
Dan snap ik deze alinea niet. In het begin zeg je toch wel degelijk dat het moment (ook) belangrijk is, maar later weer het onderwerp. Dat een nieuwe versie van iOS er aan komt, dat er een update komt voor Apple TV, dat is op zich ook wel interessant te lezen, maar mij lijkt het gewoon niet geschikt genoeg om al die aankondigingen uit 1 persconferentie in meerdere berichten te moeten splitsen. Het hoeft ook niet per se een review te zijn, een nieuwsbericht is inderdaad hier goed voor (ongeacht het onderwerp of het moment), maar gaat mij even om het idee, zie het als een nieuwsbericht met meerdere pagina's, vergelijkbaar zoals de reviews.
Ik ben het bovendien niet met je eens dat het om 'wissewasjes' gaat: Apple kondigt nieuwe producten aan; Apple kondigt een relevante nieuwe softwareversie aan. Bij andere producenten brengen we dat ook als nieuwsbericht. Dat jij dat niet interessant vindt, tsja. Andere mensen vinden product X van fabrikant Y niet interessant.
Wissewasjes is dan misschien inderdaad wat overdreven, maar het gaat mij er om dat ze gemakkelijk ook in 1 enkele bericht hadden gepast, eventueel op elke nieuwe subpagina een nieuwe aankondiging.
Daarnaast zijn het maar drie nieuwsberichten. Ik snap het dat mensen klagen als er 10 Apple-berichten achter elkaar op de FP verschijnen, maar drie.. Sorry, dat vind ik eerlijk gezegd wel wat overdreven :)
Het zijn er nu maar drie inderdaad, dat had dus ook 1 nieuwsartikel kunnen zijn, met drie pagina's totaal...
Dit is een redactionele beslissing en heeft absoluut niets met advertentie-inkomsten te maken.
Dit is vanuit mij niet bedoeld als 'aanval' of wat dan ook... ;) Gewoon opbouwende kritiek. Wellicht een idee om het is een keer te proberen (als pilot)?

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2010 22:40 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind eerlijk gezegd deze manier prettiger dan in een bericht. Sterker nog, ik zag dit bericht als eerste op nu.nl met deze kop:
Apple lanceert nieuwe iPods, Apple TV en streamingservice

Nieuwe versie iTunes en iOS
Ben bewust naar tweakers.net gegaan omdat ik alleen interesse had in die iPods en verrek, daar staat een mooi artikel dat lekker op dat onderwerp inzoomt :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Joost
CptChaos schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:37:
Dit is vanuit mij niet bedoeld als 'aanval' of wat dan ook... ;) Gewoon opbouwende kritiek. Wellicht een idee om het is een keer te proberen (als pilot)?
Snap dat je het niet als aanval bedoelt, maar we zijn een beetje allergisch voor suggesties dat we redactionele beslissingen nemen omwille van de advertenties ;)

Het is technisch en theoretisch prima mogelijk om alles in hetzelfde nieuwsbericht te plaatsen, eventueel met pagina's (al is dat op dit moment bij nieuwsberichten niet mogelijk), maar waarom zou je dat doen? Dan moeten mensen misschien twee keer klikken voordat ze het nieuwsfeit wat ze zoeken hebben gevonden.

Daarnaast: wat heeft het feit dat er een nieuwe iOS-versie is aangekondigd direct te maken met de aankondiging van een nieuw Apple TV-model? Of een nieuwe iPod? Niets; vandaar aparte nieuwsberichten.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
GWX schreef op woensdag 01 september 2010 @ 22:54:
Het is technisch en theoretisch prima mogelijk om alles in hetzelfde nieuwsbericht te plaatsen, eventueel met pagina's (al is dat op dit moment bij nieuwsberichten niet mogelijk), maar waarom zou je dat doen? Dan moeten mensen misschien twee keer klikken voordat ze het nieuwsfeit wat ze zoeken hebben gevonden.
Nu moeten bezoekers ook meerdere keren eventueel klikken, als ze alle berichten die langskwamen bij de persconferentie te lezen... ;)
Daarnaast: wat heeft het feit dat er een nieuwe iOS-versie is aangekondigd direct te maken met de aankondiging van een nieuw Apple TV-model? Of een nieuwe iPod? Niets; vandaar aparte nieuwsberichten.
Zoals je het nu schetst, heeft het inderdaad niets met elkaar te maken, waar het wel mee te maken heeft, is de persconferentie waar dit allemaal op aangekondigd is. De groupering zit hem dan dus in het feit dat het berichten zijn, die aangekondigd zijn op 1 en dezelfde persconferentie. Is uit losse nieuwsberichten ook wel op te maken natuurlijk, maar op een wijze zoals ik die schets word ook die relatie (dat het aangekondigd is op 1 en dezelfde persconferentie duidelijker.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maar als er een of andere beurs is, met allemaal aankondigingen, dan ga je dat toch ook niet in 1 nieuwsbericht proppen? Ook niet als MS drie verschillende dingen aankondigt. Dat zijn gewoon drie nieuws-items en drie artikelen naar mijn smaak.

Het interesseert me eerlijk gezegd niet echt dat die dingen samen aangekondigd worden. Dat hoeft ook echt niet duidelijk te zijn. Het gaat er niet om hoe ze het aankondigen, maar wat (en waarom misschien :P). Dus groeperen in 1 nieuwsbericht voor de 'duidelijkheid' vind ik in elk geval zeer overbodig.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 01-09-2010 23:16 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 01 september 2010 @ 23:14:
Maar als er een of andere beurs is, met allemaal aankondigingen, dan ga je dat toch ook niet in 1 nieuwsbericht proppen? Ook niet als MS drie verschillende dingen aankondigt. Dat zijn gewoon drie nieuws-items en drie artikelen naar mijn smaak.
Maar beurzen krijgen toch wel eens een (hoe noemen jullie die ook weer... :s)... Net als de EA Showcase van een poosje terug... Nu is er bijvoorbeeld zoiets van de Gamescom 2010 en van Back to School... :)
Het interesseert me eerlijk gezegd niet echt dat die dingen samen aangekondigd worden. Dat hoeft ook echt niet duidelijk te zijn. Het gaat er niet om hoe ze het aankondigen, maar wat (en waarom misschien :P). Dus groeperen in 1 nieuwsbericht voor de 'duidelijkheid' vind ik in elk geval zeer overbodig.
Zo had ik er dan weer (nog) niet naar gekeken.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:47

ManiacsHouse

Scheisse!

"Apple kondigt nieuwe producten aan" of gepikt van nu.nl "Apple lanceert nieuwe iPods, Apple TV en streamingservice"
Hupsakee tadaaaa en alles kan onder 1 (één) kop op de FP. Ik vond het ook hoogst irritant/bedenkelijk dat er ineens 3 Apple-items stonden. Huh? dacht ik meteen, dat gaat toch over 1 persconferentie? Een krant doet het ook zo en andere sites ook. Die plaatsen niet de hele pagina vol met tig items afkomstig van 1 persconferentie. Die pakken er een hot iets uit en plaatsen de rest in het artikel zelf.

Nu zijn het er weliswaar 3. Maar wat doet de redactie als het 5 producten zijn? Of zelfs 10...
Iets zegt mij dat de redactie dacht "3 is misschien wel effe genoeg, anders word het te veel"

Ten tijde van een E3 komt het ook regelmatig voor. Echter dan hebben we het over allerlei verschillende games/producten van verschillende fabrikanten. Dat dit dan toevallig op E3 word gepresenteerd...

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-02 00:16
Welke andere sites? Dat nu.nl er minder aandacht aan besteed is logisch, dat is een algemene nieuwssite. Sites als Gizmodo en (vooral) Engadget hebben zeker wel een pagina vol Apple-nieuws.
En waarom zou je het irritant vinden als er meerde nieuwsitems over appel staan? Je hoeft het niet te lezen.

[ Voor 24% gewijzigd door Vihaio op 01-09-2010 23:48 ]

• Joost
Vergelijkingen met andere sites zijn sowieso gevaarlijk, want wij doen zoals wij het goed achten; wat andere sites doen - daar hebben we niet zoveel mee te maken. :) Maar kijk eens rond op internet en je ziet dat het wel meevalt met 'andere sites doen het ook zo'. Vandaag toevallig Engadget bekeken? Die hebben net even wat meer dan drie berichtjes over de Apple-persco gepubliceerd.

En sla morgen een krant eens open. Wedden dat ie minstens drie losse berichten over de formatie hebben, maar waarschijnlijk meer? Allemaal losse analyses, reportages, reconstructies, etc.

Daarnaast, kom op: 'plaatsen de hele pagina vol met tig items afkomstig van 1 persconferentie'. Het gaat om drie nieuwsberichten, dat is net even wat minder dan 'tig'.

Kort gezegd: we doen het zoals we nu doen al jaren en daar komt waarschijnlijk geen verandering in :) Met de disclaimer dat ik niet degene ben die dat uiteindelijk bepaalt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gezien het aantal reacties op die drie artikelen is de splitsing in drie artikelen zeker gerechtvaardigd. Het leest en discussieert een stuk gerichter en bovendien is het op deze manier mogelijk het nieuws sneller te brengen. Er zijn wel eens bezoekers die klagen dat de redactie niet snel genoeg zou zijn. Nou, daar kun je hier moeilijk klachten over hebben aangezien twee van de drie berichten tijdens de persconferentie werden gebracht.

Verwijderd

Ik moet zeggen dat de Apple-barrages mij ook wel eens opvallen. Nu is dat misschien logisch als je kijkt hoe Apple z'n nieuws naar buiten brengt, maar het is in een korte tijd plotseling wel een boel tegelijk.

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Ik vind het juist wel overzichtelijk, anders heb je 1 groot artikel met allemaal oninteressante dingen (vind ik) die je moet doorlezen om te komen bij iets wat wel interessant is (vind ik); de nieuwe Apple TV.

Wat ik bedoel: Het artikel over de iPod nano zal me echt een zorg zijn, niet interessant (voor mij) dus ik heb het ff aangeklikt en het plaatje bekeken en weer weg geklikt.
Het stuk over de Apple TV daarentegen vind ik veel boeiender om te lezen, nu hoef ik dus niet een artikel over dingen die me niet interesseren door te spitten op iets dat ik wel leuk vind.

Nu kan ook bij nieuwe berichten over dezelfde producten gerelateerd worden naar de oude artikelen, dat houd het overzichtelijk en kun je de oude artikelen nog is nalezen.

[ Voor 3% gewijzigd door hellbringer op 02-09-2010 07:04 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:47

ManiacsHouse

Scheisse!

GWX schreef op woensdag 01 september 2010 @ 23:47:
Vergelijkingen met andere sites zijn sowieso gevaarlijk, want wij doen zoals wij het goed achten; wat andere sites doen - daar hebben we niet zoveel mee te maken. :) Maar kijk eens rond op internet en je ziet dat het wel meevalt met 'andere sites doen het ook zo'. Vandaag toevallig Engadget bekeken? Die hebben net even wat meer dan drie berichtjes over de Apple-persco gepubliceerd.

En sla morgen een krant eens open. Wedden dat ie minstens drie losse berichten over de formatie hebben, maar waarschijnlijk meer? Allemaal losse analyses, reportages, reconstructies, etc.

Daarnaast, kom op: 'plaatsen de hele pagina vol met tig items afkomstig van 1 persconferentie'. Het gaat om drie nieuwsberichten, dat is net even wat minder dan 'tig'.

Kort gezegd: we doen het zoals we nu doen al jaren en daar komt waarschijnlijk geen verandering in :) Met de disclaimer dat ik niet degene ben die dat uiteindelijk bepaalt.
Blijf ik toch erg nieuwsgierig als Apple niet 3 maar 10 producten had gepresenteerd. ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ManiacsHouse schreef op donderdag 02 september 2010 @ 09:14:
[...]

Blijf ik toch erg nieuwsgierig als Apple niet 3 maar 10 producten had gepresenteerd. ;)
Tja, dan zullen er mogelijk wel een tot drie hele belangrijke zijn die een los nieuwbericht rechtvaardigen en een hoop kleine dingetjes die in een verzameling hadden gekund.

Misschien had alles dan in een artikel gedaan of was er een hele sectie op de site gereserveerd. Je weet het niet. En het is toch ook niet echt nodig om er harde regels voor vast te gaan stellen zoals "bij 5 producten in één presentatie, gaan we het verzamelen". Toch? :)

Pagina: 1