Toon posts:

Samba-network als USB-drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Graag zou ik vragen of het volgende bestaat / te maken valt en/of hoe het zou heten: ik zou graag de content van een network-drive (samba-server of apple file protocol) via een "iets" behandelen als een USB-drive.

Waarom wil ik dit? --> Ik heb een samsung LE32C650 TV met LAN ingang & USB ingang. Films die via de LAN ingang binnenkomen worden alleen herkent via de DLNA-standaard. Dat werkt, maar DLNA is een rot-protocol, en daarom zitten er allemaal beperkingen aan, zo kan ik bijvoorbeeld een film die via DLNA vanuit mijn NAS naar mijn nieuwe TV wordt gestreamed bijvoorbeeld niet pauzeren ( :/ ; nee, dit is geen grap, je koopt de modernste TV uit 2010 en er is geen mogelijkheid tot het pauzeren van een film...).
Alles wat via USB binnenkomt (externe HD en flash-drives) hebben deze beperkingen vanzelfsprekend niet.

Wat heb ik al geprobeerd? Niet zo veel; want ik denk dat dit niet kan (?). Er bestaan USB naar RJ45 "convertors", maar dit zijn denk ik(?!) gewoon USB-netwerk kaartjes, en die kan ik niet zomaar installeren op m'n TV. Mijn TV wordt niet ondersteund door SamyGo, een hackers-project waarbij de firmware van de TV zo wordt aangepast dat er SMB via de LAN-port kan binnenkomen.

Iemand een idee? :*)

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die hier iets over heeft te zeggen?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vergeet het. Een network drive biedt files aan over een netwerk, terwijl een USB disk rauwe sectoren aanbied. Dus dat valt niet te converteren.

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
Mijzelf schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:10:
Vergeet het. Een network drive biedt files aan over een netwerk, terwijl een USB disk rauwe sectoren aanbied. Dus dat valt niet te converteren.
Waarom niet? Mijn WNDR3700 router heeft een USB ingang. Daar sluit ik een externe USB-disk op aan. De WNDR3700 gedraagt zich als Samba-server zodat ik de schijf via het netwerk kan benaderen.
Hier gebeurt dus een USB ('rauwe sectoren') naar Netwerk conversie.

Waarom zou dat niet andersom te converteren zijn?

(ik moet wel toegeven dat ik geen apparaat of software ken die het andersom doet).

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 22:54
joppybt schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:25:
[...]

Waarom niet? Mijn WNDR3700 router heeft een USB ingang. Daar sluit ik een externe USB-disk op aan. De WNDR3700 gedraagt zich als Samba-server zodat ik de schijf via het netwerk kan benaderen.
Hier gebeurt dus een USB ('rauwe sectoren') naar Netwerk conversie.

(ik moet wel toegeven dat ik geen apparaat of software ken die het andersom doet).
Dit omdat je router een linux os bevat. Hij doet niks anders als wat jij doet als je een schijf shared onder windows.

Om het omgekeerd te doen heb je dus hardware en software nodig die een share opent en hem via de hardware als usb drive herkent.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja ik vind het toch iets wat mist in usb land idd

een share die je als usbdrive kan gebruiken

Iperf

• Brainiacs
fish schreef op donderdag 02 september 2010 @ 23:56:
mja ik vind het toch iets wat mist in usb land idd

een share die je als usbdrive kan gebruiken
Ja inderdaad. Volgens mij zit er gerust business in. Ik zou wel zo een converter willen hebben.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22
Het is niet een simpel connectortje hoor :) Dan moeten 2 verschillende systemen 1 HD gebruiken en dat gaat niet zo makkelijk.

• Brainiacs
418O2 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 00:35:
Het is niet een simpel connectortje hoor :) Dan moeten 2 verschillende systemen 1 HD gebruiken en dat gaat niet zo makkelijk.
Simpel is het vast niet nee. Maar je hebt een ust stekker en RJ45 aansluiting nodig. Daartussen moet een software zitten die een usb drive emuleert en verbinding maakt met een vooraf ingestelde netwerk share.

• Bahmi
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Samsung TV's draaien op een linux kernel (staat ook in je boekje), dus ik zou zeggen, ga naar de site van samsung, download de firmware en hack er een beetje in.
http://opensource.samsung.com/ en dan TV & Video.

Voor overige Samsung TV bezitters (dus niet met een C-serie display):
http://samygo.sourceforge.net/

Dat is een combinatie van het hacken van de officiele firmware met de code die ze van samsung zelf hebben gekregen. Belangrijke feature: pauzeren en forwarden van DLNA streams.

edit: Slaperigheid + groot scherm met grote text zorgt ervoor dat je snel dingen over het hoofd ziet. Ik had dus niet gezien dat je samygo al genoemd had. Feit blijft dat je met een beetje creatief programmeerwerk een bash scriptje kan schrijven om een netwerkshare te automounten als partitie.

Als goedmakertje: Welke DLNA server gebruik je? Volgens de wiki van Samygo is het mogelijk om met bepaalde bestandstypes en de Samsung PC Share Manager toch pauze/forward/rewind functionaliteit te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bahmi op 03-09-2010 01:01 . Reden: Slaap ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
joppybt schreef op donderdag 02 september 2010 @ 22:25:
Alles kan, maar het is ongelooflijk complex. Als convertor krijg je een netwerk filesysteem als input, en je weet helemaal *niets* over de achterliggende structuur. Je krijgt het aangelevert over Samba, maar (in geval van een NAS) is het achterliggende filesysteem waarschijnlijk ext3 o.i.d., maar het zou net zo goed bij google op de servers kunnen staan, en binnengehaald via gmailfs. Verder kan alles zomaar veranderen terwijl je ermee bezig bent. Tenslotte is het een share.
En dan de andere kant. Aan de USB kant moet je een verzameling sectoren aanbieden, die geformatteerd zijn in een bepaald bestandssysteem, (waarschijnlijk FAT32 of NTFS), wat onveranderlijk is, aangezien de USB host master is, en dus verwacht dat *niets* veranderd tenzij hij het zelf doet. Je moet dus zelf een bestandssysteem rond de aangeboden files 'verzinnen' en die onthouden (je weet niet hoeveel de host zal cachen, dus iedere leesactie naar een bepaalde sector moet altijd hetzelfde opleveren), en op het moment dat de host om sector nummer X vraagt, moet je snel even in je zelfverzonnen filessysteem kijken om te zien welke file daar wordt geacht te staan, en dan daar met de juiste offset 512 bytes van leveren.
En dan hebben we het nog niet eens over schrijfacties vanaf de host. (Dat laatste zou je kunnen voorkomen door een CDRom o.i.d te emuleren).

Wat er het dichtst in de buurt komt is denk ik de truuk die een Lacie Networkspace2 uithaalt. Die heeft een USB- en een netwerkaansluiting. Op de disk staat een megafile (500GB), die in zijn geheel als disk via de USB poort wordt aangeboden. Binnen deze file bevind zich dus een nieuw bestandssysteem (inclusief partitie tabel). Als de schijf niet via USB is aangesloten wordt deze file geloopmount (op de juiste partitieoffset natuurlijk) en als netwerkshare aangeboden. Zodra je de USB weer aansluit wordt hij geunmount (de netwerkshare verdwijnt) en als USB disk aangeboden.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor alle informatie.

@Brainiacs: zoiets had ik dus precies in gedachte. Ik hoopte op een klein kastje dat precies die software bevatte en ik hoopte zoiets ergens online goedkoop te kunnen aanschaffen ;)

@Bahmi: mmha.. inderdaad, het zou moeten kunnen... maar als die mensen van SamyGo het niet even kunnen, dan kan ik het al HELMAAL niet :P

De DLNA server die ik gebruik is de server van de "LaCie d2 Network" zelf, helemaal ontevreden ben ik niet, want inderdaad: sommige bestanden doen het wel. Ik heb bestanden die helemaal perfect werken, andere die alleen niet pauzeren en weer andere die helemaal niet bekeken kunnen worden. Daarnaast is er geen substitles ondersteuning. Via USB werkt alles, en met subtitles!

@Mijzelf: Leuk om te weten dat er dus een broertje is van mijn NAS die eigenlijk wel kan wat ik nodig heb ;) Mijn NAS heeft ook een USB aansluiting, maar uit de beperkte handleiding heb ik tot zo ver begrepen dat ik daar alleen maar extra USB drives kan aansluiten die dan worden gemount als share, dus precies andersom (werkt trouwens ook goed, en is leuk, maar niet wat ik nu wil hebben).
Pagina: 1