geen actieve koeling op PSU

Pagina: 1
Acties:

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Ik ben mijn eigen minicase aan het bouwen van plexiglas en nu vroeg ik me hoe heet zo'n voeding wordt maar met name of die aktief gekoeld moet worden .. dus met fan?

De bedoeling is namelijk dat alles zo stil mogelijk wordt... maar ik maak me de meeste zorgen om de hd's ..(Tips anyone?? om ze stil te maken)

ALvast bedankt!

Verwijderd

een aktieve koeling in je voeding lijkt me wel nuttig...ten eerste: je voeding heeft goede koeling nodig...ten tweede: die koeling blaast ook de warme lucht uit de kast...

Verwijderd

Doe dan op zn minst die ventilator op 5 volt, hoor je hem niet meer en koelt ie toch nog een beetje.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 12:33
Idd, een 80mm op 5V hoor je toch niet.

Verwijderd

Ik vind het sowieso lijp. Ken iemand die heeft geen fan erin en dat is gewoon lijp/gevaarlijk. Maarja soms kan je mensen zeggen wat je wilt maar of ze luisteren :(

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 16:52 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ik vind het sowieso lijp. Ken iemand die heeft geen fan erin en dat is gewoon lijp/gevaarlijk. Maarja soms kan je mensen zeggen wat je wilt maar of ze luisteren :(
Luisteren:?:? Was dat >:)

Nee, ff serieus. Geen koeling in je voeding is levens gevaarlijk. Of je moet 'm echt willen laten vlammen :o

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Topicstarter
Nou vooruit dan zet ik er toch een fan in :)
maar moet ie zuigen of blazen?

en zorg ik ervoor dat de hd's sdtil zijn en niet heet worden...

Verwijderd

hij moet de kast uit blazen...

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Op maandag 12 maart 2001 18:26 schreef Tweaky het volgende:

Nee, ff serieus. Geen koeling in je voeding is levens gevaarlijk. Of je moet 'm echt willen laten vlammen :o
Je moet inderdaad niet zomaar de fan uit je powersupply rukken. Maar er bestaan fanless PSUs. TK Power (http://www.tkpower.com/) schijnt ze te leveren. Ze zijn alleen niet erg krachtig, dus niet zo geschikt voor 'n systeem met vier HD's, SCSI CDRW en DVD, overgeklokte Athlon, heavy duty graphics kaart, etc. ;-)

Ik heb 't geprobeerd met een 300 Watt voeding: gewoon uit de case halen, kast eraf slopen (oppassen voor de dodelijke spanningen die er nog in zitten) en met een binnen/buitenthermometer op het koellichaam kijken hoe de warmte zich ontwikkelt. Het stabiliseerde zich boven de 60 graden. Iets te warm voor mijn gemoedsrust.

Beter een hele stille voeding kopen. Of een Apple.

Groet,

Art

l'art pour l'art

Verwijderd

als je 2 andere coolers bij voeding zet, ze alle 3 op 5v laat draaien, 1 voor intake.. 2 voor out-take.. dan moet toch wel te doen zijn :? of vergis ik me daarin?

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

5 volt is heerlijk stil jah, je moet alleen nog even iets verzinnen om ze te laten starten, ik denk ze wel draaien maar niet willen starten.
Anders 7 volt?

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Verwijderd

Op maandag 12 maart 2001 16:52 schreef iFc-Freaky het volgende:
Ik vind het sowieso lijp. Ken iemand die heeft geen fan erin en dat is gewoon lijp/gevaarlijk
Onzin! Het hangt gewoon af van hoeveel vermogen je van je voeding vraagt. Op vol vermogen heb je natuurlijk wel een fan nodig maar normaal gesproken valt het wel mee.
We hebben allemaal we 300 watt voedingen maar het werkelijke vemogen ligt veel lager. Bij m'n oude K6-500 was dat ook maar zo'n 50 watt. Je moet toch echt heel wat in je PC hangen wil je vol vermogen trekken.
Het gaat ook niet om het vermogen van de voeding maar om de _kwaliteit_ van de voeding. Meer is niet altijd beter als de kwaliteit niet goed is.

Als je echt safe wil spelen moet je een regelbare fan erin zetten.
In de Elektuur stond een schema (nummer 12 1999) Je hebt allee een regelbare stabilisator (LM317T), een NTC (weerstand waarvan de de weerstandswaarde afneemt als de temperatuur oploopt) en een weerstandje.
Kost nog geen 5 gulden om te bouwen en met een beetje geduld moet iedereen hier wel uit komen.
Bij 25 graden komt er 7 volt uit en bij 40 graden komt er 11 volt uit. Door de waarden van de weerstanden te wijzigen kan je dit bereik nog verder optrekken zodat ie bv bij 30 graden pas bijspringt en bij 50 graden op z'n maximum draait. Dus als de fan niet nodig is draait ie niet.
Je weet nu ook zeker dat je fan zal draaien als hij MOET draaien. Dat heb je niet als je er gewoon alleen 5 volt op zet.

Dus tweakers... aan de slag!

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Op dinsdag 13 maart 2001 11:07 schreef Tony Vroon het volgende:
5 volt is heerlijk stil jah, je moet alleen nog even iets verzinnen om ze te laten starten, ik denk ze wel draaien maar niet willen starten.
Anders 7 volt?
Die 80mm fans van mij willen dus NIET starten op 5 Volt. Als ze eenmaal draaien (zetje gegeven >:)) dan draaien ze wel door. Ze zijn dan idd niet te horen. Ga ze toch maar op 7 Volt gooien... anders heb ik die fingerguards voor niks gekocht ;).

[edit]
Zat er net aan te denken dat je natuurlijk in een baybus een schakelaar kunt zetten voor 7V en 5V. Zet er een timer tussen die na 3 seconden van 7 naar 5 gaat en het probleem is verholpen... Weet niet of het uitvoerbaar is, maar ja tis maar een id'tje.
[edit]

Verwijderd

'k heb een topic gepost met een simpele starthulp. Misschien heb je daar wat aan?
Pagina: 1