[7] Windows klok loopt achter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:50
De oplossing lijkt simpel, CMOS batterij vervangen, maar dat is het niet :P
In het BIOS loopt de klok wel goed, in Windows ook als je hem net hebt opgestart. Maar 10 seconden in windows is 11 seconden in reallife. Dus na een uur loopt de klok 6 minuten achter. Na een reboot is het goed (dus loopt de klok in bios goed).

WTF is hier aan de hand? Ik kreeg het sinds ik mijn bios gereset heb, weet eigenlijk niet meer waarom ik dat deed, maar goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Andere tijdserver instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
nee, als ik synchroniseer staat de tijd wel weer (even) goed. Je ziet zelfs dat de seconden langzamer zijn, als ik m'n stopwatch er naast hou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Niet online
Kan je de BIOS niet opnieuw resetten, mss met de oude versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Maar het gekke is, de bios-klok loopt wel altijd goed. Als ik restart en ik kijk in het bios dan staat de tijd daar goed. het is puur in windows :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Niet online
System Explorer geinstalleerd (kwam dit tegen op een forum waar hetzelfde probleem werd besproken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nee.. heb er geen gekke dingen op staan. Nu loopt hij alweer 7 minuten achter :(

en nu weer... per uur dus 7-8 minuten.

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 01-09-2010 22:08 ]

• maarud
met mijn stopwatch heb ik berekend dat hij er bijna 2 seconden over doet om 1 seconde verder te gaan. Heb het bios batterijtje vervangen, maar nog steeds hetzelfde. Zal even kijken of het in XP (dual-boot) ook zo is..

• Haaglander
  • Niet online
Ik ben benieuwd.

• maarud
In XP loopt de klok perfeect, na 2 minuten nog steeds op de seconde gelijk met m'n horloge. HEt is dus een Windows 7-only probleem. Vind het niet zo'n ramp om die opnieuw te installeren, dan is hij weer lekker snel, maar daarmee heb ik de oorzaak nog niet gevonden :P

Waar moet ik beginnen met troubleshooten? Heb de time-service al een paar keer gerestart, maar dat hielp niet. Misschien is het wel een virus o.i.d.

• Haaglander
  • Niet online
Ik zou na de herinstal ook de geinstalleerde progjes stuk voor stuk bekijken of zij van invloed zijn op de tijd.

• maarud
Hmm, de klok loopt nu opeens wel goed :? Ik heb verder niets veranderd :P Schijnbaar heeft even opstarten in XP wat veranderd dan o.i.d.

• Haaglander
  • Niet online
Lijkt mij bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
WTF, net een verse reinstall, loopt hij weer achter. gisteren was het nog in orde. Ik heb geïnstalleerd:

- Sabnzbd
- Office 2007
- Nokia PC Suite
- gMail Notifier

Dingen die ik al jaren heb maar nog nooit problemen mee gehad. In één minuut gaat de Windows klok 46 seconden vooruit. Ik snap er helemaal niks meer van. :?

Ik ga het BIOS wel even resetten, misschien werkt dat wel inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door maarud op 03-09-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-08 15:17
Ik heb geen idee wat de oplossing is, maar je kunt in ieder geval de tijdserver vaker laten synchroniseren:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\TimeProviders\NtpClient
SpecialPollInterval is de interval in seconde.
En meerdere tijd server:
w32tm /config /manualpeerlist:"0.nl.pool.ntp.org 1.nl.pool.ntp.org 2.nl.pool.ntp.org 3.nl.pool.ntp.org"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik heb het gevonden. Toen ik maanden geleden die reset had uitgevoerd, moest ik het bios opnieuw instellen. Bij CPU Preferences heb ik alles maar aangezet.

Sindsdien zijn de problemen gekomen. Wat blijkt, niet alles moet aan staan in BIOS! C1E moet UIT staan. Die heb ik net uitgezet en nu loopt hij weer exact op de seconde gelijk :)

Schijnbaar gaat XP dus anders met C1E om dan Windows 7. Of ik moet een betere CPU driver vinden :+

Gevonden op: link

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 03-09-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Pas op, je moet C1E wel als een feature zien en niet als het probleem.
C1E dient er namelijk voor om te zorgen dat je computer minder gebruikt en je CPU minder warm wordt.

Het probleem is het hem dat C1E niet goed functioneert, het enigste wat ik hier bij zou kunnen bedenken:

Heb je de chipset drivers wel geinstalleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door TaraWij op 03-09-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Nee, chipset nog niet gedaan, alleen de updates die binnenkwamen via Windows Update. Zal eens drivers installeren en dan C1E weer aanzetten :)

edit: er zijn geen drivers voor windows 7 64 bit. Is niet zo'n ramp, ik kan ook wel zonder C1E :P

[ Voor 26% gewijzigd door maarud op 03-09-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welke processor heb je? Ik meen me te herinneren dat er een aantal AMD's zijn of waren die een probleem hadden hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Exorcist schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:08:
Welke processor heb je? Ik meen me te herinneren dat er een aantal AMD's zijn of waren die een probleem hadden hieromtrent.
Phenom II X4 920

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik las http://forums.amd.com/for...catid=319&threadid=131052 daar dat je HPET uit moet zetten in je BIOS. Wellicht een optie als het aanwezig is bij je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het is inderdaad een Phenom II / Asus combo.. Heb ook playback issues trouwens. Zal dat HPET dan maar rap even uitzetten :P

Eens kijken of C1E dan wél weer aan wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als het wel dat AMD probleem is:
PC uit. Stroom eraf. Aanknop indrukken zodat alle stroom/energie verbruikt wordt. Stroom erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik kan geen HPET optie in mijn BIOS vinden, dus dat zal niet gaan...
Pagina: 1