fancontroller advies

Pagina: 1
Acties:

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-01 22:41
Ik heb laatst mijn kast vervangen met een Cooler Master CM690 II Advanced.

hier zitten aanzienlijk meer fans in dan mijn oude kast. Nu draait alles volle toeren en maakt het een redelijke herrie (wel lekker koel :))

Nu zoek ik een fancontroller met volgende opties:
- minimaal 4 fan connectors
- temperatuur based fan control
- lcd scherm (liefst touch)

ik heb me suf lopen zoeken en vond wel het een en ander maar vaak geven de reviews niet antwoord op alle vragen, of er is niet een instelbare trigger voor de temperaturen maar moet je het doen met voorgekauwde waardes.

Ik hoop dat jullie hier wat meer ervaring hebben met fancontrollers en mij een degelijk advies kunnen geven.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Een zalman MFC3? Of je bouwt er zelf eentje. IC'tje, schermpje en wat printplaat. Als je niet schrikt van wat soldeerwerk en programmeerwerk, zou dat wel te doen moeten zijn.

-_-

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
iets met temperatuur triggers is de Scythe kaze server.
Deze heeft alleen geen touch, maar wel 4 fans.

Review van m'n site waar we laatst wat fancontroller getest hebben.

http://www.pc-helpforum.b...-version-available-25742/

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:42
Yeseterror schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:51:
iets met temperatuur triggers is de Scythe kaze server.
Deze heeft alleen geen touch, maar wel 4 fans.

Review van m'n site waar we laatst wat fancontroller getest hebben.

http://www.pc-helpforum.b...-version-available-25742/
Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn dat allemaal geen "temperatuur based fan control" (automatic fancontroller dus)

Ben zelf overigens ook op zoek naar een fancontroller waarbij je een maximum temperatuur op kan geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 01-09-2010 16:20 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
De beste:
http://www.ikbenstil.nl/C...roller:::102_100_274.html
Hier kunnen ook de ventilator automatisch uitgezet worden en bij bepaalde temp weer aan.
De oude versie heb ik gehad, daar kun je snelheid in een grafiek tav de temp instellen, dus bijv eerst 0 toeren, dan bij een bepaalde temp, de fan laten starten, met de minimale snelheid die de fan aan kan(begin snelheid dat de fan beweegt, welke voor iedere fan anders is), dan de pc belasten(heet maken), en de fans aanpassen aan de hitte. In de kast liggen sensors die je zelf kunt plaatsen.
Zoek review.

of
http://www.ikbenstil.nl/C...demon-SST-FP52B::979.html

of
Zelf heb ik een andere(goedkoper), maar ben de naam kwijt. 5 ventilators, minimale snelhied is 50 of 60%, via temp gestuurd. Maar fans kunnen niet uit. Touchscreen maar eenmaal ingesteld niet meer nodig. Kan wel handmatig harder en zachter zetten. NZXT Sentry 2 TouchScreen Fan-Controller.

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 01-09-2010 16:47 ]

• Razwer
M2M schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:45:
Een zalman MFC3? Of je bouwt er zelf eentje. IC'tje, schermpje en wat printplaat. Als je niet schrikt van wat soldeerwerk en programmeerwerk, zou dat wel te doen moeten zijn.
solderen schrik ik niet van, programmeren wel :)
Powershell en vbs kom ik nog een eind mee, maar verder houd het snel op :)
Caelorum schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:06:
[...]

Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn dat allemaal geen "temperatuur based fan control" (automatic fancontroller dus)

Ben zelf overigens ook op zoek naar een fancontroller waarbij je een maximum temperatuur op kan geven.
precies
jan99999 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:44:
De beste:
http://www.ikbenstil.nl/C...roller:::102_100_274.html
Hier kunnen ook de ventilator automatisch uitgezet worden en bij bepaalde temp weer aan.
De oude versie heb ik gehad, daar kun je snelheid in een grafiek tav de temp instellen, dus bijv eerst 0 toeren, dan bij een bepaalde temp, de fan laten starten, met de minimale snelheid die de fan aan kan(begin snelheid dat de fan beweegt, welke voor iedere fan anders is), dan de pc belasten(heet maken), en de fans aanpassen aan de hitte. In de kast liggen sensors die je zelf kunt plaatsen.
Zoek review.

of
http://www.ikbenstil.nl/C...demon-SST-FP52B::979.html

of
Zelf heb ik een andere(goedkoper), maar ben de naam kwijt. 5 ventilators, minimale snelhied is 50 of 60%, via temp gestuurd. Maar fans kunnen niet uit. Touchscreen maar eenmaal ingesteld niet meer nodig. Kan wel handmatig harder en zachter zetten. NZXT Sentry 2 TouchScreen Fan-Controller.
de eerste link is niet wat ik zoek. de 2e link heeft zelfde issue als de NZXT Sentry 2...
productreview: NZXT Sentry 2 review door discy

vaste waardes die je niet kunt aanpassen :(

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 01-09-2010 17:24 ]

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
die sensoren van controllers zijn niet accuraat, ik zou gewoon een scythe kaze server halen als ik jou was, ik ken niemand die blijft priegelen aan de knopjes omdat de temp net 3c omhoog gaat.

de meeste mensen zetten het op rpm die net niet hoorbaar is maar wel gewoon goed genoeg koelt

en heel mischien alles op maax als ze een krachtige game spelen..

waarom touch trouwens, ? omdat het " cool" is?

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 01-09-2010 21:52 ]

ja, daag.

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:46
Ik heb zelf ook een Kaze server, en hij werkt(e) erg goed, doet alles wat je wilt behalve touchscreen, maar dat is IMO nogal overbodig op een fancontroller, gebruik hem nu echter niet meer.

• Razwer
Remmes_NT schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:50:
waarom touch trouwens, ? omdat het " cool" is?
juist, het gadget gehalte. touch is doch optioneel.

allerliefst heb ik eigenlijk dat de temps van de cpu/gpu/hdd's etc uitgelezen kunnen worden en ik daarvan de fans kan aanpassen. Soort van speedfan maar dan in een stukje hardware. Speedfan werkt niet op mijn mobo (het dynamisch aanpassen van de fans dan) en niet alle fans kunnen ook op het mobo aangesloten worden.

Het leek me toch niet zo lastig maar blijkbaar bestaat zoiets dus niet :(

moederbord uitlezen voor temp waarden, fans (programmeerbaar) variabel vermogen gebaseerd op temp triggers, een leuk touch LCDtje en aansluiting voor een stuk of 4-5 fans.

gat in de markt blijkbaar 8)7

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:42
Ze zijn er overigens wel maar de enige die ik ben tegengekomen zijn voor Windows 95, 98, ME en XP, dankzij de benodigde software. Dat schrikt me nogal af omdat ik ook vaak geen Windows gebruik :)
Het leek mij overigens ook niet zo raar dat een fancontroller dat kan doen zonder dat je extra zooi moet installeren. De meeste fancontrollers kunnen nu al temps en fanspeeds uitlezen, dus een samenhang tussen die twee is toch niet zo moeilijk om er ook op te pleuren?

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Ik ben bijzonder tevreden over de VL systems M-play en de opvolgers. Ik ben zelf in het bezit van de M-play 202 en via Speedfan kun je alles uitlezen en instellen. De 202 was de eerste van VL systems. Deze zou alleen maar onder XP kunnen werken. Na wat googlelen loopt ie prima onder W7. Hij is erg gewild onder HTPC bezitters.

YouTube: #948 - VL System M-Play Blast Indicator and Remote Control

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GNOOM172 schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:14:
Ik ben bijzonder tevreden over de VL systems M-play en de opvolgers. Ik ben zelf in het bezit van de M-play 202 en via Speedfan kun je alles uitlezen en instellen. De 202 was de eerste van VL systems. Deze zou alleen maar onder XP kunnen werken. Na wat googlelen loopt ie prima onder W7. Hij is erg gewild onder HTPC bezitters.

YouTube: #948 - VL System M-Play Blast Indicator and Remote Control
Zijn er nog alternativeven want deze lijkt lastig te koop te zijn. Bovendien wil ik geen HTPC bedienen, maar mijn werkstation fans goed reguleren.

Zouden 4 draads fannen niet beter zijn in zo´n setup?

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 23:06
Is dit niet wat:
http://www.alternate.nl/h...rocool/Touch-2000/356452/?

Met touch, 4 fans, usb aansluitingen, audio in/out... En twee reviews waarbij er eentje meld dat het jammer is dat de fans niet uit kunnen maar max tot 50%, maar daar is misschien wel wat aan te modden/fixen? Heb ik verder geen verstand van.

• max3D
  • Niet online
diabolofan schreef op donderdag 09 september 2010 @ 17:57:
Is dit niet wat:
http://www.alternate.nl/h...rocool/Touch-2000/356452/?

Met touch, 4 fans, usb aansluitingen, audio in/out... En twee reviews waarbij er eentje meld dat het jammer is dat de fans niet uit kunnen maar max tot 50%, maar daar is misschien wel wat aan te modden/fixen? Heb ik verder geen verstand van.
Ik zou hem gelijk kopen als ik hem in een los kastje kwijt kon, maar mijn full tower heeft een deur en dan zijn die handige extra poorten niet toegankelijk.

Waarom maakt toch niemand een externe controller in een slick kastje dat je in de buurt van je monitor kan pllaatsen. Extra usb en sata aansluiten, informatie over temperatuur, controle over fanspeed, bios codes op het lcd bij het booten en een kleine applicatie om het LCD te kunnen gebruiken voor je eigen wensen. Voor de een de naam van de MP3, voor de ander wat procescontrole etc.

Gat in de markt want als ik toch onder mijn bureau moet duiken en een deur moet gaan openen om een lcd af te lezen of mijn flash diskje er in te stoppen kan ik net zo goed de aansluitingen op de achterkant van de kast gebruiken en de LCD vervangen door een mini-app op mijn deskop.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
max3D schreef op zondag 12 september 2010 @ 03:43:
[...]

Ik zou hem gelijk kopen als ik hem in een los kastje kwijt kon, maar mijn full tower heeft een deur en dan zijn die handige extra poorten niet toegankelijk.

Waarom maakt toch niemand een externe controller in een slick kastje dat je in de buurt van je monitor kan pllaatsen. Extra usb en sata aansluiten, informatie over temperatuur, controle over fanspeed, bios codes op het lcd bij het booten en een kleine applicatie om het LCD te kunnen gebruiken voor je eigen wensen. Voor de een de naam van de MP3, voor de ander wat procescontrole etc.

Gat in de markt want als ik toch onder mijn bureau moet duiken en een deur moet gaan openen om een lcd af te lezen of mijn flash diskje er in te stoppen kan ik net zo goed de aansluitingen op de achterkant van de kast gebruiken en de LCD vervangen door een mini-app op mijn deskop.
NZXT heeft zo'n nieuw kastje http://nzxt.com/new/products/fan_control/sentry_lxe
is alleen wel puur fancontrol.. maar goed jij hebt ervoor gekozen je pc op de grond te hebben.. XD

[ Voor 4% gewijzigd door [Remmes] op 12-09-2010 11:04 ]

ja, daag.

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Dus in ieder geval genoeg mogelijkheden en genoeg tips die je ter harte kunt nemen. Je kunt ook even kijken of je moederbord PWM ondersteund. Oftewel 4 pins fan aansturing. Dan hoef je je nergens meer zorgen om te maken. Je zet er een paar PWM fans op en je regelt alles via het bios. Maar geen bling bling uitstraling. :9~

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:24
De mogelijkheid voor een fancontroller die de waardes uit speedfan haalt is er wel. Ik heb zelf een alphacool heatmaster als fancontroller. Deze heeft geen lcd maar werkt via een usb aansluiting. Normaal gesproken stel je 'm in via de software en kan je de usb stekker eruit halen als je wil. Ik heb zelf een c# programmatje geschreven die temps uit speedfan uitleest en via de usb dan de fans aanstuurt. hierde code

• max3D
  • Niet online
GNOOM172 schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:58:
Dus in ieder geval genoeg mogelijkheden en genoeg tips die je ter harte kunt nemen. Je kunt ook even kijken of je moederbord PWM ondersteund. Oftewel 4 pins fan aansturing. Dan hoef je je nergens meer zorgen om te maken. Je zet er een paar PWM fans op en je regelt alles via het bios. Maar geen bling bling uitstraling. :9~
Ja, die 4 pins fans had ik zelf al als suggestie gepost, maar ze zijn lastig te verkrijgen in de maten die ik wil. Ledjes zijn leuk in de kerstboom.

Ik heb nog geen mogelijkheden gezien die aan mijn eisen voldoen. Temperatuur afhankelijke automatisch geregelde fancontrollers met liefst een curve die je zelf mag beschrijven, hoewel de post hieronder....

• max3D
  • Niet online
hberntsen schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:27:
De mogelijkheid voor een fancontroller die de waardes uit speedfan haalt is er wel. Ik heb zelf een alphacool heatmaster als fancontroller. Deze heeft geen lcd maar werkt via een usb aansluiting. Normaal gesproken stel je 'm in via de software en kan je de usb stekker eruit halen als je wil. Ik heb zelf een c# programmatje geschreven die temps uit speedfan uitleest en via de usb dan de fans aanstuurt. hierde code
Perfect. Enorm bedankt voor de tip én vooral voor het delen van je code!

• max3D
  • Niet online
Remmes_NT schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:03:
[...]

NZXT heeft zo'n nieuw kastje http://nzxt.com/new/products/fan_control/sentry_lxe
is alleen wel puur fancontrol.. maar goed jij hebt ervoor gekozen je pc op de grond te hebben.. XD
Slick :) Dank voor de tip, maar de bezwaren hier zijn ook de mijne. Bovendien wil ik liever geen PCI voedingskabel over mijn buro hebben. Dat had toch wel met een simpel dun kabeltje gekund lijkt me.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:24
max3D schreef op maandag 13 september 2010 @ 04:06:
[...]

Perfect. Enorm bedankt voor de tip én vooral voor het delen van je code!
Mocht je nog vragen hebben of iets met de code gaan doen stuur mij gerust een dm!
Pagina: 1