Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Ik heb de volgende netwerkconfiguratie:

PC met Windos 7: Realtek Gigabit NIC onboard
Router: TP-LINK TL-WR1043ND
NAS: Synology DS210J
Bekabeling: zelf geknepen Cat5e

De NAS staat op Jumboframes 7000K
De NIC staat op Jumboframes 7000K
De router kan jumboframes aan tot 16000K (volgens review hier en volgens TP-Link techneut)

Grootste MTU grootte die ik kan ping naar de router:
 ping 192.168.1.2 -f -l 1472 

Groter dan 1472 gaat dus niet. Maar ik het volgende werkt wel naar de NAS die achter de router ligt:
 ping 192.168.1.3 -f -l 4025 

Ik gezocht op internet maar gebruik misschien verkeerde zoektermen want ik kom geen antwoorden tegen. Weet iemand hier misschien hoe dit kan, Als de router meer dan 1472 niet aan kan, waarom de NAS dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit de NAS werkelijk achter de router, of zit hij in de switch van de router, net als de machine vanwaar je pingt? Een switch doet niets op IP niveau.

[ Voor 30% gewijzigd door Sendy op 01-09-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Hij zit in de switch van de router net als de PC vanwaar ik ping.

[ Voor 30% gewijzigd door immetjes op 01-09-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Nou, dan doet de router dus helemaal niets met je grote pakketjes, en zal het gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Sendy schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:21:
Nou, dan doet de router dus helemaal niets met je grote pakketjes, en zal het gewoon werken.
Ok, bedankt voor je reactie. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom de router dan niet thuis geeft als hij gepingt wordt met pakketjes groter dan 1472KB. Dat zou je toch niet verwachten als hij paketten tot 16000B aankan?

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 01-09-2010 17:07 . Reden: edit typo 16000KB = 16KB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Niet online
Nee, dat zou je niet verwachten. Aan de screenshot van de link uit de startpost lijkt het te kunnen werken. Misschien even contact opnemen met de schrijver van dat artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je NAS zit achter de router.... maar dat zit je zelf ook (je gebruikt LAN IP's).

Waarom zou je router 16000 byte frames aan moeten kunnen? Via internet moet het dan toch weer gesegmenteerd worden naar <1500 bytes, je kunt dus beter al binnen je netwerk de pakketten op die grootte laten maken, scheelt onnodig fragmenteren en defragmenteren van pakketten naar internet toe.

Als je van je netwerk naar je netwerk jumboframes toestaat hoeft je router dat niet te snappen, zelfs niet als het via de router loopt: je router is namelijk stiekem een apparaat met 2 of 3 netwerkaansluitingen:
- LAN
- WAN (internet)
- WLAN (kan ook via LAN, ligt aan de router)
binnen je LAN wordt er gebruik gemaakt van een in je router geintegreerde switch, deze moet dus de jumboframes snappen, niet je router zelf.

edit:
btw: ik vermoed dat je bedoelt dat je frames zoveel-duizend-bytes zijn, niet zoveel-duizend-kilobytes. Hoe graag je het ook wilt, Ethernet kan fysiek nooit grotere pakketten handlen dan 65535 bytes:

een ethernet pakket bevat in de header een size/type veld van 16 bit, tot ±1500 bytes is het een size veld (de conventionele pakketgrootte dus), daarboven is het een typeveld. Jumboframes "misbruiken" de eigenschap dat het een 16 bit veld is en kunnen gewoon grotere waarden invullen, maar ze zijn nog steeds beperkt tot de 16 bit van dit veld.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
Het heeft sowieso weinig zin om packets groter dan 1500 bytes naar je router te sturen.
Op je LAN gaat het echt wel iets uitmaken, maar niet veel.

De meeste consumenten-routers zijn idd een combinate van switch en router in één, scheelt weer een doosje :)
Je pc en de nas bevinden zich in hetzelfde subnet en hebben dus de router helemaal niet nodig.

[ Voor 47% gewijzigd door enveekaa op 01-09-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
enveekaa schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:49:
Het heeft sowieso weinig zin om packets groter dan 1500 bytes naar je router te sturen.
Op je LAN gaat het echt wel iets uitmaken, maar niet veel.

De meeste consumenten-routers zijn idd een combinate van switch en router in één, scheelt weer een doosje :)
Je pc en de nas bevinden zich in hetzelfde subnet en hebben dus de router helemaal niet nodig.
Ik bedoel met router gewoon het 3-1 kastje (router, switch en AP). De router kant moet je niet met MTU gaan kl**ien. Dus Router - WAN staat op 1500. Dat laat ik natuurlijk zo vanwege de eisen van m'n ISP

Voor het switch gedeelte, (LAN-LAN) wilde ik eens kijken of jumboframes qua snelheid uitmaken. Nou ja niet dus. Ik begreep/begrijp niet zo goed waarom en ben eens met Ping aan de gang gegaan. Ik ping dus de router/switch op de LAN poort (ik ping dus niet op de WAN poort), dan geeft de router/switch aan dat hij pakketjes van meer dan 1472KB niet aan kan. Maar hoe kan dat? Ik wil gewoon begrijpen wat er gebeurt. Misschien eens goed zoeken in DD-WRT firmware van de router of ik iets in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
Op de LAN interface van je router zul je op de één of andere manier jumbo frames moeten accepteren, wellicht is dit helemaal niet mogelijk. In je huidige setup heeft dit ook helemaal geen zin, van NAS naar pc oké, maar naar je router niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruward schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:06:
[...]

Ik bedoel met router gewoon het 3-1 kastje (router, switch en AP). De router kant moet je niet met MTU gaan kl**ien. Dus Router - WAN staat op 1500. Dat laat ik natuurlijk zo vanwege de eisen van m'n ISP

Voor het switch gedeelte, (LAN-LAN) wilde ik eens kijken of jumboframes qua snelheid uitmaken. Nou ja niet dus. Ik begreep/begrijp niet zo goed waarom en ben eens met Ping aan de gang gegaan. Ik ping dus de router/switch op de LAN poort (ik ping dus niet op de WAN poort), dan geeft de router/switch aan dat hij pakketjes van meer dan 1472KB niet aan kan. Maar hoe kan dat? Ik wil gewoon begrijpen wat er gebeurt. Misschien eens goed zoeken in DD-WRT firmware van de router of ik iets in kan stellen.
Geen idee waarom je router aan de LAN zijde geen jumoframes accepteert, het lijkt me sowieso apart dat je de grootte los kunt instellen voor de LAN zijde (wat dus geen invloed heeft op verkeer dat via de switch verloopt) en de WAN zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de router zijn switch geen jumbo frames zou ondersteunen dan zou je 4k frame bij je NAS niet zijn aangekomen. De Gigabit switch Realtek RTL8366RB ondersteunt tot 9k frames. Dit artikel bevat veel informatie met betrekking tot jumbo frames paar belangrijke punten:

-For a large frame to be transmitted intact from end to end, every component on the path must support that frame size.
-Switches that don't support jumbo frames will drop jumbo frames.

Bij het pingen van de router zelf kwam ik ook tot 1472, waarschijnlijk heeft dit te maken met de ingestelde MTU van 1500. Waarom dat zo is zou ik niet weten, waarschijnlijk omdat je de gateway pingt. Echter pingen van aangesloten apparaten op LAN poorten van de TP-Link met 9k frames ging zonder problemen.

[ Voor 2% gewijzigd door Nivk op 01-09-2010 17:48 . Reden: MTU ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

in de review staat een screenshot productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk

Afbeeldingslocatie: http://8.imagebam.com/dl.php?ID=77293166&sec=97a77df07ff09fecaef689036aa16732

de screenshot die daar staat hoort dus bijeen alternatieve rom, openwrt. (er werd ook verwezen naar het commeaar bij die review, maar daar ben ik te lui voor.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leuk_he schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:23:
in de review staat een screenshot productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk
de screenshot die daar staat hoort dus bijeen alternatieve rom, openwrt. (er werd ook verwezen naar het commeaar bij die review, maar daar ben ik te lui voor.
Dat was gewoon met stock firmware:
[Door Nivk, dinsdag 20 april 2010 16:16]
Heb daar helemaal niet meer bij stil gestaan om dat zelf even te testen, die informatie had ik van hier.
Net dan toch maar even getest en lijkt mij dat het gewoon werkt met 9kB frames, getest met TP-LINKs eigen firmware (3.9.17 Build 091118) en geen third party firmware.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Nivk schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:18:
Als de router zijn switch geen jumbo frames zou ondersteunen dan zou je 4k frame bij je NAS niet zijn aangekomen.
[...]
Bij het pingen van de router zelf kwam ik ook tot 1472, waarschijnlijk heeft dit te maken met de ingestelde MTU van 1500. Waarom dat zo is zou ik niet weten, waarschijnlijk omdat je de gateway pingt. Echter pingen van aangesloten apparaten op LAN poorten van de TP-Link met 9k frames ging zonder problemen.
Dit is dus precies hetzelfde wat ik mee maak. Ik begreep niet uit je review dat het getoonde DOS-boxje een ping op de aangesloten apparaten liet zien en niet de router/switch zelf. Bedankt voor deze info. Switch v/d Router gaat dus gewoon tot 9K en waarschijnlijk zelfs tot 16K. Dat ik 7K niet haal, maar op 4K blijf hangen heeft waarschijnlijk dus met de kwaliteit van mijn netwerk te maken.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:12:
[...]

Geen idee waarom je router aan de LAN zijde geen jumoframes accepteert, het lijkt me sowieso apart dat je de grootte los kunt instellen voor de LAN zijde (wat dus geen invloed heeft op verkeer dat via de switch verloopt) en de WAN zijde.
Dat lijkt me dus ook apart en heb ik nog nooit gezien. Maar de post van Nivk legt het uit. Hij heeft tijdens de review van deze router ook al geconstateerd dat met een ping naar de router blijkbaar de gateway gepinged wordt. Dat verklaart dus de max. 1472K. De LAN kant van de router/switch kan hoger. Maar die kun je blijkbaar niet rechtstreeks pingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag heb ik ook al een keer bij Tp-link gesteld. Ik kreeg het volgende antwoord:

If it is for you NAS and LAN, It doesn’t matter with MTU.
It can support up to 16k bytes. Need not config.
If you need any further help please feel free to contact me.
Best Regards!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paul Chen
Technical Support Engineer
TP-LINK Technology Co., LTD.
TEL : +86-755-2650-4400
E-mail:paul.chen@tp-link.com

Oftewel je hoeft niks te configureren op de Tp-link. Wel op je NAS bijv 9k jumboframes en op je NIC 9k jumboframes instellen.

Gr Joep.
Pagina: 1