Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01-2021
Ik heb net mijn systeem in elkaar gezet,

ocz vertex 2 120gb als bootschijf
i7 860
8gb dominators
gtx470
western digital caviar black 1TB sata 3

alles werkt, alleen zie ik de wd schijf niet als ik naar deze computer ga.

als de pc opstart zie ik wel even dat hij hem herkent, maar ik kan hem ook weer niet selecteren als 2e bootschijf ofzo.

de schijf zit op sata 3 poort 1 aangesloten.

kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Heb hem net even in een sata 2 aansluiting gedaan, ook dan kan ik hem zien in de bios maar ook weer niet als bootdivice selecteren enzo.

en ik zie hem dan ook weer niet bij deze computer staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Hang de schijf eens aan één van de normale s-ata poorten.

/edit: Ow, had je al gedaan. Dat je 'm in deze computer niet ziet komt ws omdat de schijf nog geen partities bevat, zie post hieronder.

Hoe probeer je de schijf in de bootvolgorde aan te passen?

[ Voor 78% gewijzigd door Nielson op 01-09-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brianbrug
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-02-2023
Staat deze er wel tussen bij schijfbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
@ Nielson, zie reactie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Als ik bij, divice manager, Disk drives, kijk zie ik hem wel gewoon staan ja.
hij staat daar aangegeven als WDC WD1002FAEX-00Z3A0 ATA Divice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
luukdekloe schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:29:
Als ik bij, divice manager, Disk drives, kijk zie ik hem wel gewoon staan ja.
hij staat daar aangegeven als WDC WD1002FAEX-00Z3A0 ATA Divice.
Dat is apparaatbeheer, brianbrug bedoelt schijfbeheer: Start --> Zoeken --> diskmgmt.msc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
o oke neej saar staat hij niet bij nee, ik heb hem nu nog wel in een sata 2 poort zitten, zal hem nu ook even in een sata 3 poort proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
als ik hem in een sata 3 aansluiting doen ziet hij hem ook niet bij schijfbeheer.

ik gebruik overigens windows 7 ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
ik heb er nu een sata2 hdd op aangesloten en die geeft precies hetzelfde verhaal, waar kan dit toch aan liggen.

moet er misschien iets in de bios veranderd worden omdat ik ook met een ssd werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt naar de bios van de SATA 6Gbps chip, kun je daar wat instellen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
in de bios zie ik alleen sata port 1 t/m 6 en verder niet de twee sata 6gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
het is me nu gelukt de sata 3gbps schijf werkende te krijgen.

ik kon hem nu bij schijfbeheer selecteren en formatteren.

dus ik denk dat ik het zo houd en de 6gbps schijf terug breng of verkoop.

bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Je moet eerst de onboard marvell sata controller aanzetten in je bios, deze vind je in een apart menu. Dan krijg je een nieuwe optie eronder, die moet ook aan, iets met het woordje boot erin. Dit staat allemaal in zo`n boekje wat bij je mobo zit.

Ehhrm dusse, kort gezegd: RTFM!! :P

D3 armory: DeGrand-2382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

luukdekloe schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:27:
in de bios zie ik alleen sata port 1 t/m 6 en verder niet de twee sata 6gbps
Dat klopt, want de 2 6Gbps poorten zitten op een aparte controller. Je moet dus ook in die bios kijken, niet in de bios van je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
o oke probeer ik ook nog wel even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:23:
[...]

Dat klopt, want de 2 6Gbps poorten zitten op een aparte controller. Je moet dus ook in die bios kijken, niet in de bios van je mobo.
Wel dus in het bios van het mobo want bij de Asus boarden zit die Marvell controller geintegreerd op het moederboard en MOET zelfs via het bios enabled of disabled worden.

Overigens kan je die WD Black ook gewoon met s-ata 3 Gb laten werken maar heeft de TS wel de drivers van het moederboard en die Marvel controller geinstalleerd ?

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1966 op 01-09-2010 20:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Roel1966 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 19:59:
[...]

Wel dus in het bios van het mobo want bij de Asus boarden zit die Marvell controller geintegreerd op het moederboard en MOET zelfs via het bios enabled of disabled worden.
Nee. De bios van de Marvell is een externe bios, die zul je niet vanuit de bios van je moederbord terugvinden. Vanuit die bios kun je hooguit de chip aan en uit zetten, maar de rest zul je moeten doen via de bios van de Marvellchip zelf.

• Nielson
Terw_Dan schreef op donderdag 02 september 2010 @ 10:17:
[...]

Nee. De bios van de Marvell is een externe bios, die zul je niet vanuit de bios van je moederbord terugvinden. Vanuit die bios kun je hooguit de chip aan en uit zetten, maar de rest zul je moeten doen via de bios van de Marvellchip zelf.
Naast de optie van in/uitschakelen van de controller zelf zit er vaak nog een optie om de bios van de controller te kunnen in/uitschakelen. Staat deze uit dan kun je 'm alleen voor extra opslag gebruiken, staat 'ie aan wordt de controllers bios bij het opstarten aangeroepen en kun je er dus ook van booten.

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
De marvell heeft geen externe bios in dit geval. De p7p55d-e deluxe heeft namelijk de marvell 9123 controller, de 9128 heeft wel een bios waar je in kan vogelen omdat die raid ondersteund.

`t is gewoon zoals ik al zei, in het normale bios onder tab advanced -> onboard pheripals -> marvell controller 9123 op enabled zetten, daaronder krijg je de optie `boot rom nog wat` deze ook enabelen en dan kun je booten vanaf de marvell controller. Wel nog ff de bootvolgorde aanpassen!

Kan het niet aanraden trouwens, controller is nogal brak in vergelijk met de standaard 3gb controller.

D3 armory: DeGrand-2382

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DeGrand schreef op donderdag 02 september 2010 @ 13:01:
De marvell heeft geen externe bios in dit geval. De p7p55d-e deluxe heeft namelijk de marvell 9123 controller, de 9128 heeft wel een bios waar je in kan vogelen omdat die raid ondersteund.

`t is gewoon zoals ik al zei, in het normale bios onder tab advanced -> onboard pheripals -> marvell controller 9123 op enabled zetten, daaronder krijg je de optie `boot rom nog wat` deze ook enabelen en dan kun je booten vanaf de marvell controller. Wel nog ff de bootvolgorde aanpassen!

Kan het niet aanraden trouwens, controller is nogal brak in vergelijk met de standaard 3gb controller.
Klopt wat je schrijft want zelf heb ik een Asus P6T met eveneens een Marvell controller er op voor e-sata welke je vanuit het normale bios kan enablen of disablen en aangeven of je het bootrom wilt gebruiken. Echter is dit geen losse controller maar geintegreerd in het board zelf en blijft dus ook een deel van het bios van het moederboard zelf waar gewoon een stukje software erbij geschreven is.

Voor het raid gebeuren zit op de Asus P6T een Intel raidcontroller welke je ook weer vanuit het bios kan enablen en disablen waarna je dan via control-i je raidketen kan configureren. Maar uiteindelijk blijft ook dit een gedeelte van het bios van het moederboard zelf. Anders is het natuurlijk wannneer je een losse controllerkaart gebruikt en in dat geval zit er een apart bios op die losse kaart zelf.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een Marvellcontroller is een externe controler, niet een geïntegreerde.
Pagina: 1