• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 15:45
Klopt het dat bij een moederbord met 400MHz FSB (P4 bord met 3 geheugenslots (Chaintech 9BJA)) je net zo goed PC100 als PC133 geheugen kunt installeren? Ik kreeg nl. uitgelegd dat PC133 effectief op 100MHz zal draaien bij deze bussnelheid, en dat het snellere PC133 geheugen pas volledig wordt gebruikt bij een FSB van 533MHz.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt aan je instellingen. Als je het geheugen 1:1 wil laten draaien dan zal het idd op 100MHz lopen (een P4 is quadpumped immers), maar waarschijnlijk kun je het geheugen ook op 133 laten lopen (of dat veel sneller zal zijn is een kwestie van benchen).

• Pieter.txt
Even kijken of ik het begrijp: P4 is quadpumped. Dat betekent dat de FSB effectief 4x100MHz draait toch? En een FSB van 533=4x133,25? Ik dacht dat het van het (ook) met het aantal geheugenslots te maken had een aangezien ik er 3 heb, zou in die redenatie PC133 wel volledig gebruikt kunnen worden.

Als het niet uitmaakt, dan vind ik PC100 ook prima. Ik wist alleen niet wat precies de redenering was waarom PC133 niet volledig aangesproken zou kunnen worden. Het moederbord ondersteund nl. wel PC133, maar daarmee wordt dan dus bedoeld dat je het erin kunt prikken, maar dat het effectief op 100MHz zal draaien?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat hangt dus af van hoe je het instelt, waarschijnlijk kun je het geheugen gewoon op de 133MHz instellen. Het aantal slots maakt daarbij niets uit, dingen als dualchannel kom je hier nog niet tegen namelijk.

• Pieter.txt
Ok, in dat geval is het duidelijk. Ik had nl. PC133 besteld, maar kreeg PC100 geleverd. Aangezien de fout bij hen zit, wil de winkel dit kostenloos corrigeren. Ongeacht of dit nu snelheidswinst oplevert, denk ik maar dat ik hen vraag alsnog de bestelde modules te leveren. Dat lijkt me dan het beste.