Win7 100% cpu na installatie ipv6 verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als XS4All abonnee en Tweaker, wilde ik natuurlijk "native" IPv6 connectiviteit uitproberen. Ik werkte al een aantal jaar succesvol met een tunnel, zonder enig probleem. Voornamelijk met XP, maar had ook goede ervaringen met de test versies van Windows 7. Nu was tijd voor een algehele upgrade en migratie naar W7 en IPv6.

In het kort: nieuwe pc gekocht, met Windows 7. Werkte als een speer met de oude FritzBox 7170 modem die alleen IPv4 doorgaf.

XS4All heeft voor IPv6 een FritzBox 7340 in bruikleen gegeven, die ik heb geflashed met de laatste nieuwe firmware en een "echte" IPv6 verbinding was al snel een feit.

W7 had snel door dat er v6 mogelijkheden waren, en gaf dit netjes aan bij de netwerk-eigenschappen.

Maar helaas, het hele gebeuren is totaal onbruikbaar! De 'lag' bij het maken van verbindingen is zo lang (varierend van 20 seconden tot 20 minuten) dat het onmogelijk is om deze (verse!) W7 installatie nog langer te gebruiken.

Het proces svchost.exe dat gekoppeld is aan de NetworkService eet 100% van één van de cpus op en heeft een Wait Chain vol met andere NetworkService processen.

Als ik dan om het even wat wil doen dat een internet-connectie maakt, moet ik wachten en wachten. Dit duurt zo lang dat Windows meldt dat (bijvoorbeeld) Firefox "not responding" is.

Op het moment dat ik dit svchost proces dan kill, gaat het cpu gebruik naar 0, en wordt opeens alles in Firefox netjes geladen. Maar binnen een paar tellen schiet de cpu weer naar 100 en is het wachten geblazen.

Gek is, dat als ik eenmaal een verbinding heb, dan blijft *die* vlot werken, bijvoorbeeld gmail.com of een Usenet verbinding. Nieuwe verbindingen moeten echter wachten, als het ze al lukt om "er door te komen".
Dit laat bij mij DNS belletjes rinkelen, maar wellicht onterecht.

Een zelfde 100% cpu en traagheids-verschijnsel heb ik ooit bij WinXP op de Eee van m'n vriendin gezien, maar dat was heel tijdelijk, het gebeurde alleen bij het switchen tussen netwerken en na 10 minuten was alles goed voor duur dat je op het netwerk dat. Dit nieuwe probleem met W7 is constant.

Geprobeerd in deze volgorde:
IPv6 uitgezet in het modem.
Oude modem weer teruggezet.
De netwerkkaart een oudere driver gegeven (de standaard W7, er was al een update die was geinstalleerd)
De netwerkkaart gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd

Niks hielp. Het rondzoeken naar dit fenomeen geeft heel veel hits van mensen met hetzelfde probleem, niet altijd in combinatie met IPv6 overigens, maar geen oplossingen.

Iemand enig idee hoe dit verder aan te pakken? De Win7 is nog geen week oud en zonder vervuiling dus herinstalleren lijkt me overdreven, maar als er geen andere opties zijn, zal ik dat proberen.