Toon posts:

Vraag: upgraden of compleet nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb begin 2009 een gameystseem gebouwd grofweg op basis van één van de Best Buy Guides.
Wat er in mijn systeem zit is:
- ASUS P5Q Pro (mobo)
- Intel Core 2 Duo E8400 (CPU)
- 4GB OCZ2 G8004 DDR2 (RAM)
- 1 Club3D Radeon HD4870 512 MB, niet OC versie (GFX)

Nu zit ik er aan te denken om ietsje meer prestaties uit m'n games te halen (ik red bijvoorbeeld Modern Warfare 2 net aan met dit systeem, op een fatsoenlijke res + AA e.d.), alleen zit ik een beetje met het mobo in m'n maag.

Ik weet dat dit mobo niet meer "high-end" is, maar ik vraag me af het bijvoorbeeld bijplaatsen van een 2e HD4870 genoeg is, of dat ik voor een nieuwere GFX kaart moet gaan.

Bij dat laatste voorstel loop ik volgens mij tegen limitaties van het mobo aan.

Enig idee wat een slimme oplossing zou zijn (even los van budget)?

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2025

M4DMan

Into disorder!

Je kan nog wel ff vooruit met de E8400. Ik heb zelf een E8500 (check mn specs) en ik trek alles op Full HD (1920x1080), vrijwel alle games op de hoogste settings. (Ja, zelfs Crysis :P)

Advies: overklok je processor naar 3,6 Ghz (op eigen risico!) en haal een nVidia GTX serie videokaart (bv een GTX460 of GTX470). Kan je voorlopig nog wel ff mee uit de voeten. Tegen de tijd dat het minder word kan je altijd upgraden naar Core i5 of Core i7 dmv upgrade set :) Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door M4DMan op 01-09-2010 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah thanks, ik zal eens kijken naar die GFX kaarten.
Overclocken heb ik geen ervaring mee, maar ik zal eens kunnen testen of ik bijv. 3,4 GHz kan halen zonder grote problemen.

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:58
Ik denk dat de prestatiewinst van een 460 slechts marginaal zal zijn. Met een tweede 4870 krijg je veel meer extra prestaties voor je geld. Dit op voorwaarde dat je voeding krachtig genoeg is.

Je processor overclocken kan inderdaad ook een fikse boost geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Dnomaid op 01-09-2010 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Corsair TX650W (650 Watt) er in zitten, dat zou voldoende moeten zijn voor een 2e Radeon, maar volgens mij heeft mijn mobo maar 8 lanes over voor de 2e PCI-E slot.

• Dnomaid
Dat is bij nieuwere mobo's ook zo hoor, ruim voldoende voor je 4870's. Qua prestaties zal dat veel meer opleveren dan een enkele 460, en het zal ook goedkoper zijn.

Qua verbruik zal het minder efficiënt zijn, en je mist natuurlijk DX11 (hoewel, gemis?).

[ Voor 57% gewijzigd door Dnomaid op 01-09-2010 13:32 ]

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2025

M4DMan

Into disorder!

Tweede 4870 in Crossfire opstelling is inderdaad ook een optie. Ik noemde overigens niet alleen de GTX460, maar ook de GTX470. Op die manier heb je maar 1 kaart en geen problemen mocht je evt upgraden naar een bordje dat geen Crossfire ondersteund..

Plus dat je dan ook niet de volle mep hoeft te betalen als je je oude 4870 verkoopt.. (Jaja, nVidia fanboy speaking, dus ik kan misschien wat biased zijn :P)

[ Voor 24% gewijzigd door M4DMan op 01-09-2010 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten, dank daarvoor!
DX11 is (nog) niet echt een gemis voor me, ik ben al lang blij dat ik zo'n beetje alles kan spelen met goede kwaliteit, het hoeft ook niet allemaal high-end te zijn ;-)

4870's zijn nog wel relatief duur vind ik, maar ik kijk even rond of er misschien iemand een weg doet die ik kan overnemen.

Kan ik overigens twee HD4870's van verschillende merken met crossfire verbinden? Ik heb namelijk een Club3D, maar die schijnen nogal "zeldzaam" te zijn :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 13:38 ]

• Dnomaid
Verschillende merken zijn geen probleem, gewoon in het achterhoofd houden dat je CF opstelling even traag loopt als de traagste 4870. Een OC versie halen haalt dus niks uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt... Als je dit soort dingen een jaar niet bijhoudt, heb je gewoon 0 kennis over :D

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Een upgrade naar een GTX 460 is onnodig geld over de balk smijten :) Aangezien je voeding het trekt is het veruit het meest aantrekkelijk om nog een 4870 via V&A op te scharrelen.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Pagina: 1