Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Soms start mijn pc op, soms niet (scherm blijft zwart, en thats it).

Toen ik mijn moederbord uit de kast haalde zag ik "lekkende" elco's. Ze stonden iets omhoog en er was bruine vloeistof uitgelopen.

Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/3361/p5bq.jpg

Het gaat om het rijtje boven de processor.
Kan ik hier mee doorgaan, of moet ik dit direct vervangen?
Want ik stoor me er niet aan, als hij niet wil opstarten wil hij de 2e keer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou ze zo snel mogelijk vervangen. Die zorgen nl voor een de stabiliteit van je processor.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit mobo zou ik zo spoedig mogelijk vervangen, voordat je schade toebrengt, die je niet meer terug kan draaien. Zoals Dolf al zei over je cpu, kan het ook met overige componenten gebeuren dat ze kapot gaan.
Liever niet meer aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan het daarom zo zijn, dat toen ik in mijn BIOS keek (op dit moederbord), de temperatuur 51C was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 05:39:
Kan het daarom zo zijn, dat toen ik in mijn BIOS keek (op dit moederbord), de temperatuur 51C was?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok, ben van plan nieuwe elco's te bestellen en ze door een vakkundig iemand te laten monteren.

is het misschien verstandiger om ipv. traditionele elco's van die solid caps(weet de nederlandse benaming niet zo) erop te laten monteren?

Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:OL4SFR1bBO4yHM:http://i240.photobucket.com/albums/ff102/jackthenewbie/caps.png&t=1

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=443467 = deze om precies te zijn , wil ik bestellen. Maakt het uit dat mijn oude elco tot 4 V kwam en de nieuwe tot 16 V ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Bekend probleem :)

Wikipedia: Capacitor plague

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Waarom vervang je niet het hele moederbord? Is waarschijnlijk goedkoper aangezien de hoeveelheid werk die het zal zijn, verzendkosten en aankoopsprijs van losse elco's, en een stuk betrouwbaarder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:13
Ja, dan verminder je de ESR (de zogenaamde Equivalent Series Resistance), waardoor de ripple op zijn beurt vermindert en je processor daarmee 'properdere' gelijkstroom krijgt.
Het is mooi meegenomen, maar aangezien er hiervoor al traditionele elco's op zaten is het ook weer niet verplicht.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je zelf een beetje handig bent met een soldeerbout kun je het ook zelf vervangen. Zo heel moeilijk is het op zich niet namelijk.
Verder kun je Asus eens mailen voor elco's. Geen idee of Asus dezelfde service levert als bijvoorbeeld MSI (waar we destijds zonder verdere vragen gewoon 200 elco's van kregen voor 60 borden), maar soms willen fabrikanten nog wel eens coulant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deze om precies te zijn, wil ik bestellen. Maakt het uit dat mijn oude elco tot 4 V kwam en de nieuwe tot 16 V ?

Nieuw moederbord vind ik onnodig als je de oude kan redden met nieuwe elco's van 30/40 eurocent ;)
En ik laat ze vervangen door iemand in de familie die handig is met electronica, dit is te klein en te precies voor mij 8)

Zal Asus eens mailen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:15:
deze om precies te zijn, wil ik bestellen. Maakt het uit dat mijn oude elco tot 4 V kwam en de nieuwe tot 16 V ?

Nieuw moederbord vind ik onnodig als je de oude kan redden met nieuwe elco's van 30/40 eurocent ;)
En ik laat ze vervangen door iemand in de familie die handig is met electronica, dit is te klein en te precies voor mij 8)

Zal Asus eens mailen ;)
Dat is SMD, dat gaat niet werken.
Voltage mag hoger zijn, capaciteit niet :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=421917

Zijn dit de juiste elco's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lijkt er al meer op, maar hier staat niet expliciet bij dat ze low-ESR zijn...
Misschien dat je Asus eens kunt mailen met het verzoek om wat elco's? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Asus is ge-emaild, weet iemand wanneer ik een antwoord terug kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:16

bakvis

Tweakers.Nerd

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:50:
Asus is ge-emaild, weet iemand wanneer ik een antwoord terug kan verwachten?
Binnen nu en Sint juttemis? Ik heb werkelijk geen idee :), maar ik gok zo binnen 2 weken ongeveer...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op de 3 mails die ik ooit naar de Asus techsupport heb gehad werd er 1 beantwoord binnen een dag of 3, de andere 2 mails wacht ik nu nog steeds op (en na 4 jaar verwacht ik niet dat daar ooit nog antwoord op komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Best een snelle reactie terug van Asus:
Dear customer,

We can not deliver this kind of products. Best you contact a locale computerstore for this. Maybe they can help you further with this.

Best regards,

Asus TSD
-

Dus tot zover bedankt A(je)sus...

Kan iemand even bij conrad opzoeken welke elco's ik moet hebben?
Op de oude staat 4 V en 680UF

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:13
Deze lijkt mij een zeer goede kandidaat:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=442212

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1