• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik heb hier twee moederborden in twee verschillende configuraties waarvan het ledje (irritant) knippert als ik computer in standby zet.

Moederborden:

ASRock A785GMH/128M - X2 245 - 2GB
Asus P5KPL-AM SE - Q6600 - 4GB

Beide hebben ook verschillende voedingen.

Led lampjes knipperen alleen als systemen in standby staan.

Is dit probleem bij anderen bekend en hoe zou ik dit simpel kunnen oplossen?

Als ik uitgang van het led lampje andersom (verkeerd) op het moedebord aansluit dan heb ik geen last meer van knipperen maar led lampje gaat dan ook nooit meer aan. Dat is ook niet de bedoeling.

Andere oplossingen wat ik op internet tegenkom is om een weerstandje te installeren of led te verven waardoor die minder fel wordt.
Ik los het toch liever op een simpelere en nettere manier op.

Dus wie o wie heeft nog meer ideeen of heeft dit al eerder meegemaakt?

Dit zijn voor mijn eerste moederborden waarmee ik dit probleem heb.

Verwijderd

Dit is heel normaal? Voor zo ver ik weet doen alle moederborden dit, in ieder geval al flink wat jaar.

Ledje verven of een extra weerstand lijkt me goede oplossingen. Je zou ook het ledje direct aan de stroom kunnen hangen (5 volt van een molex bijvoorbeeld, wel met de juiste weerstand natuurlijk), dan blijft ie ook netjes branden en bij standby zou ie uit moeten gaan.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:59
Ik zou 'm niet omgekeerd aansluiten, dat kan niet goed zijn voor de diode. Wel kan je 't ledje gewoon niet aansluiten, knippert ie ook nooit meer ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• lujo
Alle moederborden die ik tot nu toe had vertoonden dit gedrag niet. XFX (8200 chipset), Gigabyte (740G) enz. dus het lijkt mij dat dit niet helemaal normaal is?
Of is dit iets wat alleen bij Asus moederborden voorkomt en daarmee ook bij AsRock aangezien dat min of meer één bedrijf is?

Aan voeding kan het ook niet liggen aangezien die beQuiet 300W al eerder in gebruik was met die XFX (8200) en toen had ik geen last van de knipperende led lampje in stanby stand.

Dus kan iemand bevestigen dat hij/zijn hetzelfde probleem heeft mij de moederbord en graag ook even type erbij vermelden?

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
mijn Asus board doet dit ook, maar mijn oude Gigabyte deed dit ook al
met m'n nieuwe kast knipperde wel m'n hele kamer blauw 's nachts

mijn oplossing: ik heb het ledje maar losgekoppeld van het moederbord
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 03:14:
[...] Je zou ook het ledje direct aan de stroom kunnen hangen (5 volt van een molex bijvoorbeeld, wel met de juiste weerstand natuurlijk), dan blijft ie ook netjes branden en bij standby zou ie uit moeten gaan.
dat is nog wel eens het proberen waard 8)

[ Voor 47% gewijzigd door frankivo op 01-09-2010 12:32 ]

iRacing Profiel

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Frontpanel eraf, stukje papier over ledje plakken en frontpanel terug? Nu knippert het ledje nog wel, maar niet je hele kamer. Heb ik bij mijn pc en router ook gedaan, en is voor mij het beste van beide werelden (wel te zien als je ernaar kijkt, maar zonder disco)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:37
freakingme schreef op woensdag 01 september 2010 @ 03:19:
Ik zou 'm niet omgekeerd aansluiten, dat kan niet goed zijn voor de diode.
Ze worden er anders wel voor gemaakt ;)

Voor 5V van een molex zou een weerstand van 150 a 180 Ohm voldoende moeten zijn (hangt af van LED, maar ik neem aan dat de datasheet niet rondslingert en we dus wat moeten gokken)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• lujo
Dus conclusie is dat dit zo hoort en dat er in bios of moederbord drivers niks aangepast kan worden?

Oplossingen zijn: verven of niet aansluiten of weerstand tussen plaatsen?

Vind het zeer jammer dat ik dit moet lezen daar andere moederborden die ik eerder had geen last van dit verschijnsel hadden.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
hoe gaven je andere borden dan aan dat ze in stand-by staan?
alle laptop's die ik zo ken doen ook knipperen met een ledje

het is echt geen bug, maar een feature

iRacing Profiel

Verwijderd

Direct aan de voeding aansluiten is ook een optie, dus in plaats van het moederbord op het ledje aan te sluiten een directe verbinding vanuit bijvoorbeeld een molex.

• lujo
frankivo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:06:
hoe gaven je andere borden dan aan dat ze in stand-by staan?
alle laptop's die ik zo ken doen ook knipperen met een ledje

het is echt geen bug, maar een feature
Frank, al mijn andere moederborden gaven dit dus niet aan. Het leek alsof systeem uit stond, dus geen kermis met lichtjes om mij te waarschuwen dat ik systeem in stand-by heb gezet.

Ik heb op dit moment nog een Gigabyte MA74GM-S2H hier staan die dit probleem niet heeft.

Ik ben ook bang dat dit een feature is van Asus en AsRock (één bedrijf). Dit zou dan in BIOS ingebakken zitten. Ik heb even geprobeerd om een gemodde bios te vinden maar dat is me niet gelukt.

Was ik maar bij Gigabyte gebleven :P

Verwijderd

Via de powerled aansluiting is dit niet op te lossen, het is fabrikanten verplicht de LED te laten knipperen in stand-by.

optie 1: LED loshalen, gaat ie nooit meer aan :)

optie 2: LED met weerstandje aansluiten op een molex (5V) zodat je niet het aan/uit weergeeft maar het power/no-power...

optie 3: LED via USB aansturen, over-the-top ingewikkeld.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

lujo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:43:
Frank, al mijn andere moederborden gaven dit dus niet aan. Het leek alsof systeem uit stond, dus geen kermis met lichtjes om mij te waarschuwen dat ik systeem in stand-by heb gezet.

Ik heb op dit moment nog een Gigabyte MA74GM-S2H hier staan die dit probleem niet heeft.

Ik ben ook bang dat dit een feature is van Asus en AsRock (één bedrijf). Dit zou dan in BIOS ingebakken zitten. Ik heb even geprobeerd om een gemodde bios te vinden maar dat is me niet gelukt.

EVGA en MSI hebben ook deze 'feature', mijn huidig bordje gaat ook netjes knipperen als hij standby staat.

Uitzondering kunnen moederborden zijn met een dual-color led (intel bordjes, maar ook die 'zut' in HP computers). Als je daar een normale led gebruikt (2 pins) heb je wel powerled, maar geen standby led (pin 3).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• lujo
@ RoadRunner84:

Ik denk dat het alleen verplicht is als je computer is S1 zit.
Zie hier handleiding van een Gigabyte bordje (pagine 25 en 26).
Bij S3/S4/S5 is led lampje netjes off.

Het wordt waarschijnlijk led helemaal uitzetten.

Verwijderd

lujo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:23:
@ RoadRunner84:

Ik denk dat het alleen verplicht is als je computer is S1 zit.
Zie hier handleiding van een Gigabyte bordje (pagine 25 en 26).
Bij S3/S4/S5 is led lampje netjes off.

Het wordt waarschijnlijk led helemaal uitzetten.
Het ging toch ook over stand-by, niet over hibernate of "ATX uit"? :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Malantur schreef op woensdag 01 september 2010 @ 12:36:
Ze worden er anders wel voor gemaakt ;)
Een diode wel, maar een lichtgevende diode niet..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:09
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:33:
[...]

Ligt er natuurlijk aan welke standby bedoeld wordt, bij S1 is het inderdaad heel gebruikelijk dat de LED knippert, bij S3 heb ik 't, zoals hierboven ook al werd genoemd, alleen bij laptops gezien.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb dit ook met mijn Asus P5LD2, zodra deze in S3 standby gaat knipperde de powerled. Ik heb hem afgeplakt met een stukje isolatie tape. In de tape heb ik een gaatje gemaakt met een naald zodat je toch een klein beetje licht kan zien.

Zo verlicht hij s`nachts niet de hele kamer en kan ik toch zien oftie aan of uit is . Zelfde gedaan voor alle andere ledjes. De ledjes op mn printer heb ik gewoon afgeplakt, behalve de error ledjes.

Kunnen we s`nachts lekker slapen omdat het donker is :p

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je zou misschien een of andere schakeling kunnen ontwerpen dat je tussen je mobo en de power led monteert, dat dedecteert of de LED aan moet zijn of moet knipperen. Dit moet zeker mogelijk zijn dmv een condensator en transistor, enkel moet je dan wel je schakeling aanpassen aan de snelheid van het knipperen...

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Mavamaarten schreef op woensdag 01 september 2010 @ 18:01:
Je zou misschien een of andere schakeling kunnen ontwerpen dat je tussen je mobo en de power led monteert, dat dedecteert of de LED aan moet zijn of moet knipperen. Dit moet zeker mogelijk zijn dmv een condensator en transistor, enkel moet je dan wel je schakeling aanpassen aan de snelheid van het knipperen...
Goed idee, dat kan ook :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
         resistor         LED
Punt 1 -+-[    ]----+-----|>|---- Punt 2
        |           |
        +----|<|----+
           diode    |
                  -----  capacitor
                  -----
                    |
                   Punt 2

Zo laad de condensator langzaam op via de weerstand, maar zodra Punt 1 knippert dan zal via de diode de condensator heel snel leeglopen. Pas bij lang aan zijn zal de LED aan gaan (langzaam).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 18:18 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zelf heb een Asus P6T board en bij al mijn vorige boarden knipperde ook gewoon het led wanneer de pc op standby ging en dit is naar mijn weten al jaren zo. Mij lijkt de simpelste oplossing gewoon de pc in plaats van standy mode gewoon uit te zetten hetgeen ik dus altijd doe wanneer ik naar bed ga.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

lujo schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:43:
[...]

Jij hebt er een probleem mee, maar het is geen probleem van het moederbord ;)

Als er verder geen verschil in de bordjes was vraag ik me af waarom je überhaupt overgestapt bent ;)

Anyways, als je gaat slapen en de computer pas weer na een aantal uur aan doet maakt het toch niet zo veel uit of het nou 5 seconden of 30 seconden duurt? Kan je hem dan niet beter hibernaten? Verbruikt ie helemaal geen stroom dus branden er ook geen ledjes.

Of hem inderdaad helemaal niet aansluiten. Als je pc aan staat hoor je dat toch wel, hoe vaak kijk je nou naar dat ledje.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 01-09-2010 20:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• lujo
fsfikke schreef op woensdag 01 september 2010 @ 20:01:

Jij hebt er een probleem mee, maar het is geen probleem van het moederbord ;)
Klopt, maar ik vind dit niet zo'n beste implementatie van Asus. We hadden op z'n minst mogelijkheid kunnen krijgen om dat knipperen uit te schakelen.
fsfikke schreef op woensdag 01 september 2010 @ 20:01:
Als er verder geen verschil in de bordjes was vraag ik me af waarom je überhaupt overgestapt bent ;)

Anyways, als je gaat slapen en de computer pas weer na een aantal uur aan doet maakt het toch niet zo veel uit of het nou 5 seconden of 30 seconden duurt? Kan je hem dan niet beter hibernaten? Verbruikt ie helemaal geen stroom dus branden er ook geen ledjes.

Of hem inderdaad helemaal niet aansluiten. Als je pc aan staat hoor je dat toch wel, hoe vaak kijk je nou naar dat ledje.
Ik ben niet echt overgestapt maar heb voor een ander systeem dus gewoon die AsRock gekocht omdat die goed genoeg was en ik DDR2 kon installeren.
Server - Gigabyte
HTPC - AsRock
Mijn Systeem - ASUS

Die AsRock is een HTPC en die staat altijd in stand-by (S3). Voor die maakt het heel veel uit of die gelijk aan staat of dat je moet wachten voordat je tv kan kijken :P

Ik ga ook gewoon simpelweg die ledjes niet aansluiten maar vind het gewoon jammer dat het zo moet. Ik maak mijn pc's zo dat als ze aanstaan ik ze juist niet hoor ;)

In S3 verbruikt een pc nagenoeg ook geen stroom. We praten over 1 a 2 Watt (in mijn geval).

• lujo
Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:33:

Klopt maar S3 is ook stand-by en andere fabrikanten (Gigabyte, XFX) laten zien dat een ledje niet hoeft te knipperen als een systeem in S3 stand-by stand staat. :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:55:
Via de powerled aansluiting is dit niet op te lossen, het is fabrikanten verplicht de LED te laten knipperen in stand-by.

optie 1: LED loshalen, gaat ie nooit meer aan :)

optie 2: LED met weerstandje aansluiten op een molex (5V) zodat je niet het aan/uit weergeeft maar het power/no-power...

optie 3: LED via USB aansturen, over-the-top ingewikkeld.
Excuus voor de kick, maar dit lijkt niet te kloppen. Ik heb hier een moederbord zonder standby-indicator-functie (bevestigd door Gigabyte dat het er niet in zit). Daarnaast hoorde ik van een paar anderen dat er wel meer moederborden zijn waar deze functie niet bleek te zitten.

Nu zoek ik itt de TS precies het tegenovergestelde: hoe kan ik de PWLED laten knipperen bij standby?
Ik vermoed dat ik dan aan een schakeling moet denken die bij zowel 5vsb als 5v via molex de led constant laat branden maar bij alleen 5vsb laat knipperen. Zit ik in de goede richting te denken? Hierbij wel de voorwaarde dat 5vsb spanningsloos is bij het uitstaan van de pc. Of moet ik ipv 5vsb de 5v van de USB headers gebruiken? Die blijft volgensmij actief in standby en is niet actief wanneer de pc uit staat.

Met Google is hier verdomd weinig (nagenoeg niks op een site in .de na) te vinden, alleen maar mensen die 't geknipper juist uit willen hebben zoals de TS.

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 27-11-2011 19:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

De 5vsb is bij ATX moederborden/voedingen altijd gevoed, zolang de computer op het stroomnet is aangesloten (deze spanning wordt gebruikt om het power-on circuit te voeden bijv.)
Als je knipper gedrag wilt toevoegen zul je toch met een knipper schakeling moeten werken, ofwel een knipperLED (ja die bestaan) gebruiken.
Ik zou iets dergelijks doen met een double NAND ofzo:
LED = !RC(LED) OR 5V
=
LED = !(RC(LED) AND !5V)
code:
1
2
3
4
5
6
7