remote licht schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Ik heb via ebay een remote lichtschakelaar gekocht, alleen nu vraag ik me af hoe ik deze moet aansluiten.

De remote schakelaar is voor max 4 schakels, ik ga er maar 1 gebruiken dus laten we zeggen we gaan A gebruiken.

Als ik de oude "knop" schakelaar losmaak zie ik dat deze met 2 draden is verbonden, een zwarte en een bruine. Tevens zie ik een blauwe draad die van beneden naar boven gaat en verder niet is afgesplitst naar de schakelaar.

Mijn vraag is dan hoe moet ik de remote schakelaar verbinden, want ik denk dat ik 3 kabels nodig heb.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/rkod9t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/mjq1w9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
Dat apparaat heeft ook stroom nodig om te werken, dus moet er een blauwe en een bruine op aangesloten worden. Ik weet alleen niet welke op N-IN en L-IN moet. Zwart is de schakeldraad die naar de lamp gaat, Die moet dus op een OUT.
Ik ben geen electricien, dus weet niet hoe een goede oplossing zou zijn om de blauwe in dat apparaat te krijgen. Doorknippen, beide afstrippen en beide in de juiste IN stoppen lijkt me goed? Of een lasklem gebruiken met een extra stuk draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Jimster schreef op woensdag 01 september 2010 @ 03:07:
Dat apparaat heeft ook stroom nodig om te werken, dus moet er een blauwe en een bruine op aangesloten worden. Ik weet alleen niet welke op N-IN en L-IN moet. Zwart is de schakeldraad die naar de lamp gaat, Die moet dus op een OUT.
Ik ben geen electricien, dus weet niet hoe een goede oplossing zou zijn om de blauwe in dat apparaat te krijgen. Doorknippen, beide afstrippen en beide in de juiste IN stoppen lijkt me goed? Of een lasklem gebruiken met een extra stuk draad.
Is het dan niet mogelijk om de bruine te splitten en in de N-IN en L-IN te stoppen of hebben we dan een "boem" :)
Waar dient de blauw draad voor die loopt van ergens beneden naar boven toe kan geen uiteinden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
N/nul = min
L =plus 220volt

op de out A/B/C/D doe je de plus van elke lamp.
En de min van elke lamp op de N waar ook de min van het lichtnet op zit.

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/8282/naamlooslk.png

[ Voor 20% gewijzigd door jbkappirossi op 01-09-2010 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
jbkappirossi schreef op woensdag 01 september 2010 @ 04:54:
N/nul = min
L =plus 220volt

op de out A/B/C/D doe je de plus van elke lamp.
En de min van elke lamp op de N waar ook de min van het lichtnet op zit.

[afbeelding]
En in kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39
De kleur maakt toch niet veel uit bij wisselspanning :P. Het heet niet voor niets wisselspanning.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Het plaatje op het apparaat zegt toch al genoeg? :?

In de N prop je de blauwe draad. In de L prop je de bruine. Vervolgens gaat er vanaf de Out een zwarte naar de lamp/belasting en vanaf de belasting gaat er weer een blauwe terug naar de andere blauwe draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kfaessen schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:45:
De kleur maakt toch niet veel uit bij wisselspanning :P. Het heet niet voor niets wisselspanning.
Voor huis tuin en keukengebruik niet zo snel nee
Maar de blauwe durf ik wel aan te raken, de bruine niet zo snel ;) (ik durf het wel maar het is niet zo fijn dus dan moet er wel iets tegenover staan)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:47
N = Nul
L = Fase

Wisselspanning, geen plus en min dus. ;)
Blauw in N-IN, Bruin in L-IN, Zwart in OUT-A.
Je lamp zal alleen niet veel licht geven als je het verkeerdom aansluit...
B0MBACI schreef op woensdag 01 september 2010 @ 04:37:
[...]

Is het dan niet mogelijk om de bruine te splitten en in de N-IN en L-IN te stoppen of hebben we dan een "boem" :)
Waar dient de blauw draad voor die loopt van ergens beneden naar boven toe kan geen uiteinden zien.
Bruine splitsen is niet mogelijk nee, je zult echt blauw moeten hebben. Waarschijnlijk komt die in de centraaldoos bij je lamp ofzo uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 01-09-2010 15:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
[...]

Jij sluit een lampje altijd aan met beide aansluitingen van het lampje aan de plus-pool van de batterij? :?
Welke blauwe draad?
fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:49:
[...]

Voor huis tuin en keukengebruik niet zo snel nee
Maar de blauwe durf ik wel aan te raken, de bruine niet zo snel ;) (ik durf het wel maar het is niet zo fijn dus dan moet er wel iets tegenover staan)
Juist vanwege "De kleur maakt toch niet uit HIHIHIHI"-idioten ga ik ook echt geen blauwe draad aanraken hoor :X

[ Voor 27% gewijzigd door Osiris op 01-09-2010 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wel toch, gloeilampen hebben tog geen + / - ??

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Op 2 draden staat toch 220V alleen wisselen ze elkaar af, er is in sommige gevallen ook nog een aarde, maar die zie ik nergens in het schema staan.

Kortom je hebt 2 draden die je moet aansluiten, hoe om je ze aansluit dat zal niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:50:
[...]

Je lamp zal alleen niet veel licht geven als je het verkeerdom aansluit...
Sinds wanneer hebben gloeilampen polariteit? :P
Xander schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:50:
[...]

Bruine splitsen is niet mogelijk nee, je zult echt blauw moeten hebben. Waarschijnlijk komt die in de centraaldoos bij je lamp ofzo uit.
Hoezo? Waarschijnlijk maalt 't apparaatje intern geen moer over de polariteit en je kunt in principe ook wel de massa-draad schakelen i.p.v. de fase-draad. :)
Mavamaarten schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:53:
offtopic:
"tog"? :X Dude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mavamaarten schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:53:
En je denkt echt dat een gloeilamp gaat branden als je er twee nuldraden aanknoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:36

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tuurlijk gaat dat niet werken.
Ik bedoel als je de nuldraad en de fasedraad verwisselt, dat dit niets uit maakt.
"Toch" is wel degelijk met CH en niet met G.

[ Voor 93% gewijzigd door Mavamaarten op 01-09-2010 16:00 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Osiris schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:56:
[...]
Sinds wanneer hebben gloeilampen polariteit? :P
Sinds nooit. Maar ik neem aan dat de lamp tussen de schakeldraad en de nuldraad zit aangesloten, dan schiet je er weinig mee op om via die schakelaar een nuldraad met de schakeldraad te verbinden. ;)
[...]

Hoezo? Waarschijnlijk maalt 't apparaatje intern geen moer over de polariteit en je kunt in principe ook wel de massa-draad schakelen i.p.v. de fase-draad. :)
Hij wil bruin splitsen en in N-IN én L-IN stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toch schrijf je met 'ch'.

Normaal gesproken heb je een fasedraad (bruin) waar dus de wisselspanning op staat en een nuldraad (blauw).
Blauw kan je dus in theorie aanraken, vanwege beunwerk en die idioten kan je dat ook beter pas doen na de controle met de spanningszoeker.
De schakeldraad (zwart) loopt van de schakelaar naar de lamp.

Zou je de fasedraad als positief (+) zien (is gelul, maargoed) dan loopt de strook dus van bruin via schakelaar door zwart naar de lamp en dan via blauw weer het huis uit. (natuurkundig nog steeds bullcrap maar je snapt het dan tenminste ;) )

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mavamaarten schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:58:
Tuurlijk gaat dat niet werken.
Ik bedoel als je de nuldraad en de fasedraad verwisselt, dat dit niets uit maakt.
Als hij nu bij die schakelaar de nul en de fase verwisselt gaat z'n lamp toch echt niet branden. Ja, tenzij hij ook de lamp anders aansluit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als hij zich houd aan de tekening dan maakt het allemaal geen ruk uit welke kleur het in praktijk is en gaat het werken ongeacht wat fase en nul is

edit,

gewoon de blauwe op de N aansluiten en de bruine op de F. dat vookomt shit
en alles gaat netjes

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 01-09-2010 16:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N-IN = blauw (nulleiding)
L-IN = bruin (liveleiding)
X-OUT = zwart (schakeldraad)

ohja, en dan je lampen tussen een zwarte en een blauwe draad in knopen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kfaessen schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:55:
Op 2 draden staat toch 220V alleen wisselen ze elkaar af, er is in sommige gevallen ook nog een aarde, maar die zie ik nergens in het schema staan.

Kortom je hebt 2 draden die je moet aansluiten, hoe om je ze aansluit dat zal niets uitmaken.
Niet dus, de blauwe is altijd 0, de bruine wisselt van +220 naar -220. Het resultaat: het spanningsverschil tussen blauw en bruin wisselt telkens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Osiris schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:51:
Juist vanwege "De kleur maakt toch niet uit HIHIHIHI"-idioten ga ik ook echt geen blauwe draad aanraken hoor :X
Osiris schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:56:
Hylarisch _O- _O- _O- _O-

de éérste quote sluit ik me volledig bij aan, de tweede quote klopt in principe wel maar......

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 01-09-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:09:
[...]

Niet dus, de blauwe is altijd 0, de bruine wisselt van +220 naar -220. Het resultaat: het spanningsverschil tussen blauw en bruin wisselt telkens om.
+110 naar -110 mag ik dan hopen voor jouw apparatuur. :D
Neh, dat is daarvoor...

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 01-09-2010 16:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Inderdaad, vergissing van mijn kant. Echter maakt het voor het resultaat niets uit hoe om je de kabels aansluit. Zolang er maar een kring gevormd wordt tussen die 2 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:15:
[...]

de éérste quote sluit ik me volledig bij aan, de tweede quote klopt in principe wel maar......
Mjah, je hebt vast wel apparaten die per see willen schakelen op de nul-momenten ofzo en daarvoor de fase nodig hebben i.p.v. de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

Nee ook niet, de bruin wisselt tussen -325 en +325 volt, 220 volt is dan de effectieve spanning

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kfaessen schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:17:
[...]

Inderdaad, vergissing van mijn kant. Echter maakt het voor het resultaat niets uit hoe om je de kabels aansluit. Zolang er maar een kring gevormd wordt tussen die 2 draden.
Aangenomen dat hij niet ook de lamp anders wil aansluiten maakt het dus wél uit welke van de 2 draden hij op L-IN aansluit.

Verder maakt het qua werking niet uit nee, wel qua richtlijnen. Je behoort gewoon de fase te schakelen, met de lichtschakelaar uitgeschakeld zou een lamp ook spanningsloos moeten zijn.
Gonadan schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:15:
[...]

+110 naar -110 mag ik dan hopen voor jouw apparatuur. :D
Hoezo, woont RoadRunner84 in de VS? :?

Anyway, volgens mij snapt TS het dadelijk helemaal niet meer. :P Maar het juiste antwoord is al een aantal keer gegeven:

N-IN = Blauw
L-IN = Bruin
OUT-A = Zwart

En ja, die nuldraad (blauw) heb je echt nodig, daar ontkom je niet aan... Waarschijnlijk zit er erg weinig speling in die draad nu? Dan kun je niet beter doen dan kijken waar de draad uitkomt (centraaldoos gok ik) en van daaruit een nieuw stuk draad naar de schakelaar trekken.Dan heb je ruimte genoeg om er een steeklasdopje tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Osiris schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:20:
[...]

Mjah, je hebt vast wel apparaten die per see willen schakelen op de nul-momenten ofzo en daarvoor de fase nodig hebben i.p.v. de nul.
Maar in principe schakel je (ook uit veiligheidsoverwegingen) de fase en niet de nul, ook om onverwachte situaties te voorkomen, net als de kleurtjes die je netjes hoort toe te passen volgens voorschriften

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kfaessen: ja, voor de kring maakt het niet uit... voor de rest... stel nou dat de nuldraad aan het metalen chassis zit en je wisselt de draden om, wat dan? Mag je het doosje niet aanraken zonder eerst de stop eruit te trekken!

@gonadan: oh, je hebt gelijk, het is van +330 naar -330.... 230 AC betekent dat de spanning gelijkgericht en afgevlakt 230 DC is, wat betekent dat de piekspanningen 230*sqrt(2) is, en dat ook negatief. Dus nee, niet -110 tot +110!

edit:
zoals fish zegt.

Zie ook wikipedia

@osiris: voor nuldoorgang maakt niet uit, dat is weer het spanningsverschil, niet de feitelijke spanning.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

In het "mooie"/duidelijke plaatje van jbkappirossi zijn alle zwarte lijntjes blauwe draad het eerste rooie lijntje een bruine draad en alle overige rooie lijntjes zwarte (iets dunnere) draad.

In een goed aangesloten huis is
bruin = fase = "plus" = afwisselend +220V/-220V
blauw = nul = "min"
zwart = geschakelde draad = op het moment dat je een schakelaar over haalt afwisselend +220V/-220V (mits geen dimmer o.i.d.)

Aangezien het apparaten die op netspanning worden aangesloten niet uitmaakt of de fase van links of van rechts komt kan je deze gewoon omwisselen. Als je op een lamp twee fase draden aansluit of twee nuldraden werkt hij niet maar gebeurt er niks. Als je de fase met de nul draad verbindt zonder er een lamp tussen te zetten zegt de "stop"/automaat "poef" en heb je op die groep geen elektriciteit meer tot je dit probleem verhelpt.

Om een lang verhaal kort te maken. Het plaatje van jbkappirossi volgen (dit is hetzelfde plaatje als op de achterkant van je schakelaar, maar misschien iets duidelijker) en het werkt. Een gewone schakelaar is geen energieverbruiker, deze schakelaar wel en heeft dus een fase-draad nodig (of een batterij bij sommige modellen).

Edit:
Sorry voor het slordige foutje. Heb de onderstreepte woorden aangepast, nu klopt het wel toch?

[ Voor 6% gewijzigd door ajakkes op 01-09-2010 16:50 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:24:

@gonadan: oh, je hebt gelijk, het is van +330 naar -330.... 230 AC betekent dat de spanning gelijkgericht en afgevlakt 230 DC is, wat betekent dat de piekspanningen 230*sqrt(2) is, en dat ook negatief. Dus nee, niet -110 tot +110!
nee het niet om gelijk richting en afvlakhing
het gaat om vermogens. een sinus spanning X*wortel2 levert hetzelfde vermogen als een gelijkspanning X

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 01-09-2010 16:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:24:

edit:
zoals fish zegt.

Zie ook wikipedia
Mja ik had al geedit. :+
Ik was nogal in de war. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Dus we doen het zo:

N-IN = Blauw
L-IN = Bruin
OUT-A = Zwart

Kan ik van de blauwe gewoon aftappen met zo een ding

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/SPLICE-RED.jpg
iedereen bedankt !

[ Voor 28% gewijzigd door B0MBACI op 01-09-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

B0MBACI schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:36:
Kan ik van de blauwe gewoon aftappen met zo een ding

[afbeelding]
Kan, maar heeft in mijn ogen nogal een beungehalte. :D

Persoonlijk zou ik toch liever met lasklemmen aan de gang gaan en desnoods nieuwe draden trekken als er geen ruimte is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajakkes schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:32:
In het "mooie"/duidelijke plaatje van jbkappirossi zijn alle zwarte lijntjes bruine draad het eerste rooie lijntje een blauwe draad en alle overige rooie lijntjes zwarte (iets dunnere) draad.

In een goed aangesloten huis is
blauw = fase = "plus" = afwisselend +220V/-220V
bruin = nul = "min"
zwart = geschakelde draad = op het moment dat je een schakelaar over haalt afwisselend +220V/-220V (mits geen dimmer o.i.d.)
[...]
Nee, precies anderom:
blauw = nul
bruin = fase

dus in het plaatje zijn de zwart lijntjes blauw draden, de meest linkse rode lijn een bruine draad en de andere rode lijntjes zwarte draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Fuck .... en nou moet de ts er nog wat van maken

dus

Blauw draad op N (Deze zit niet standaard op een gewone schakelaar)
Bruine draad op L

De lamp verbind je aan 1 kant met een zwarte draad op een Out, en aan de andere kant op de nul (blauw)

ow je hebt al gereargeert :P
Je kan btw niet van die snoeraftapdingen van je auto/brommer gebruiken, maar je moet even een fatsoenlijk lasblok/lasdop pakken

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 01-09-2010 16:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:41:
Fuck .... en nou moet de ts er nog wat van maken
_O-

@TS: http://www.werkspot.nl/elektra :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

.

[ Voor 99% gewijzigd door Gonadan op 01-09-2010 16:46 . Reden: Geen dubbelpostbeveiliging meer? ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
:P Voordat ik dat ding kocht, dacht ik 3 kabels aansluiten makkelijk, het blijkt nog een heel klus te zijn.
Heb weinig kaas gegeten van elektriciteit als nu blijkt, maar grappig vind ik wel alle discussies wat nou zwart bruin blauw is :D

Zo leer ik ook wat, zaterdag ga ik ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Gonadan schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:38:
[...]

Kan, maar heeft in mijn ogen nogal een beungehalte. :D

Persoonlijk zou ik toch liever met lasklemmen aan de gang gaan en desnoods nieuwe draden trekken als er geen ruimte is.
Beetje te hoog beungehalte inderdaad. Zo'n (hoe heet het) kabeldief (ofzo) zou ik liever niet toepassen bij een draad met massieve kern. Maar inderdaad gewoon even lasklemmen toepassen of nieuwe draden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Lasklem gebruiken, werkt ongeveer hetzelfde. Je hebt wel wat ruimte in je draad nodig om de gesplitste en gestripte blauwe draad er 2 keer in te steken.

Edit:
Voor de duidelijkheid: Met werkt ongeveer hetzelfde bedoel ik dat het principe hetzelfde is, de uitvoering van een lasklem is inderdaad superieur aan die van een "kabeldief" welke ik dan ook nooit zou gebruiken in deze situatie (leuk voor 12v misschien).

[ Voor 39% gewijzigd door ajakkes op 01-09-2010 17:04 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

ajakkes schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:54:
Lasklem gebruiken, werkt ongeveer hetzelfde. Je hebt wel wat ruimte in je draad nodig om de gesplitste en gestripte blauwe draad er 2 keer in te steken.
Wel twee wezenlijke verschillen is dat een lasklem een stuk steviger/degelijker is en minder snel zal breken.
Zo'n ander ding heb ik voor een 12V installatie wel eens gebruikt. Werkt gewoon heel mooi maar de groeven in het metalen plaatje waren dermate smal dat ik denk dat installatiedraad wel erg beschadigd zou raken en zéér snel zou afbreken aan het gevolg van metaalmoeheid als je het maar een paar keer iets heen-en-weer zou bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ajakkes schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:54:
Je hebt wel wat ruimte in je draad nodig om de gesplitste en gestripte blauwe draad er 2 keer in te steken.
Die draad loopt achter door de inbouwdoos heen, het zou me verbazen als je hem uberhaupt ver genoeg daaruit krijgt om fatsoenlijk te kunnen strippen. Maar het zou mooi zijn als het wel lukte. :)

Anders wordt het:

1) Stroom eraf
2) Uiteinde van die blauwe draad zoeken, ik gok in de centraaldoos
3) Uiteinde loshalen
4) Nieuw stuk draad pakken. En dan geen speakerdraad ofzo :+, gewoon blauwe 2.5mm² VD-draad.
5) Nieuwe draad in de centraaldoos aan die losgemaakte draad knopen
6) Vanaf je schakelaar de blauwe draden terugtrekken
7) Bij de schakelaar beide uiteindes op maat afknippen, strippen en in een steeklasdopje stoppen
8) Nieuwe draad in de centraaldoos weer aansluiten. Pak hier een nieuw lasdopje voor!
9) Schakelaar aansluiten

10 minuutjes werk, hooguit. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 01-09-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 15:55
Wil je dit soort domme (en levensgevaarlijke) dingen alsjeblieft nooit meer zeggen?
Ook bij wisselspanning is het verstandig om te schakelen in de fase (L) en niet in de nul (N).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Xander schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:08:
[...]

Die draad loopt achter door de inbouwdoos heen, het zou me verbazen als je hem uberhaupt ver genoeg daaruit krijgt om fatsoenlijk te kunnen strippen. Maar het zou mooi zijn als het wel lukte. :)

Anders wordt het:

1) Stroom eraf
2) Uiteinde van die blauwe draad zoeken, ik gok in de centraaldoos
3) Uiteinde loshalen
4) Nieuw stuk draad pakken. En dan geen speakerdraad ofzo :+, gewoon blauwe 2.5mm² VD-draad.
5) Nieuwe draad in de centraaldoos aan die losgemaakte draad knopen
6) Vanaf je schakelaar de blauwe draden terugtrekken
7) Bij de schakelaar beide uiteindes op maat afknippen, strippen en in een steeklasdopje stoppen
8) Nieuwe draad in de centraaldoos weer aansluiten. Pak hier een nieuw lasdopje voor!
9) Schakelaar aansluiten

10 minuutjes werk, hooguit. :+
Je vergeet de volgende punten:
6.1) nogal wat weerstand voelen bij het trekken
6.2) er vloekend achter komen dat de draden toch niet zo goed aan elkaar zaten
6.3) naar de bouwmarkt rijden om een trekveer te halen
6.4) vloekend klootviolen om die trekveer erdoor te krijgen
6.5) de draad nu nagenoeg vastlassen aan de trekveer
6.6) de draad alsnog naar de beoogde lasdoos trekken

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Niet zo negatief Gonadan. Het is slechts 50% kans dat dat gebeurt: Of wel/Of niet.

offtopic:
Om jou te quoten: There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.

👑

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Sluit het zo aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.killerx.eu/img_host/Schema_switch.png

En het werkt.... (staat overigens op de achterkant....)

/dev/null

• Osiris
  • Niet online
ajakkes schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:23:
Niet zo negatief Gonadan. Het is slechts 50% kans dat dat gebeurt: Of wel/Of niet.

offtopic:
Om jou te quoten: There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.
offtopic:
Kweenie hoeveel hersencellen jij hebt, maar het feit dat er slechts twee mogelijkheden bestaan wil nog niet zeggen dat de kansverdeling ook 50% is :X

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Osiris schreef op donderdag 02 september 2010 @ 15:38:
[...]

offtopic:
Kweenie hoeveel hersencellen jij hebt, maar het feit dat er slechts twee mogelijkheden bestaan wil nog niet zeggen dat de kansverdeling ook 50% is :X
Hoe groot is die dan wel ? :+ (bewijs het tegendeel eens)

Of ga je dan de kans berekenen over een kans waarvan je niet weet hoe groot die is :P

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 02-09-2010 16:01 ]

Iperf

• Osiris
  • Niet online
fish schreef op donderdag 02 september 2010 @ 16:00:
[...]

Of ga je dan de kans berekenen over een kans waarvan je niet weet hoe groot die is :P
Dat deed ajakkes al ;)

• ajakkes

ajakkes

👑

Met het plaatje van Donny007 moet het wel lukken. Het verschil met het plaatje op de achterkant is natuurlijk wel de kleurtjes :)

offtopic:
Als ik met een dobbelsteen gooi heb ik toch ook 50% kans dat ik 1 gooi. Of wel/Of niet. Zie ik iets over het hoofd? 8)7

👑

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ajakkes schreef op donderdag 02 september 2010 @ 19:35:
Met het plaatje van Donny007 moet het wel lukken. Het verschil met het plaatje op de achterkant is natuurlijk wel de kleurtjes :)

offtopic:
Als ik met een dobbelsteen gooi heb ik toch ook 50% kans dat ik 1 gooi. Of wel/Of niet. Zie ik iets over het hoofd? 8)7
offtopic:
Nee, dan heb je 6 zijdes, waarvan 1 de 1 bevat. Dus 100/6=16,nogwat % kans.

Nu weer ontopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Woehoee het was gelukt, koekje voor de gene die nu het probleem ziet.
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/10r2uzs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lol nu even wat bikken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Topicstarter
Daar begin ik dus niet meer aan :D

Iemand een draadloos lichtschakelaar kopen, 18 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
B0MBACI schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 18:22:
Woehoee het was gelukt, koekje voor de gene die nu het probleem ziet.
[afbeelding]
:X :D :X

Mooi dat het gelukt is met je bedrading iig. 8)7 Misschien kun je de schakelaar in een opbouwdoos plaatsen?

Of anders een schakelaar zoeken die wel in een ronde inbouwdoos past. Het moeilijkste deel heb je nu al gedaan. :+

Wat ziet dat lasdopje er vreemd uit trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Xander schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 19:31:
[...]

Wat ziet dat lasdopje er vreemd uit trouwens?
Dat is een nieuw type lasdop, zijn veel betere.
Zo kan je door het plastic zien of je draad er helemaal in zit en ze schijnen ook beter contact te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Wat een blok hangt erachter, dat kan kleiner
Dus nu een remote switch kopen die wel in je wcd past. Of hem bij je lamp plaatsen ipv bij je schakelaar.
Wordt het wel een hotelschakeling denk ik, of een EN EN schakeling.

👑

Pagina: 1