• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 03:56
Geachte medetweakers,

Voor een kennis probeer ik een systeem werkend te maken en een van de componenten is een Gigabit GA-K8VM800M moederbordje (mATX).
Nu heb ik de oude 120GB PATA harde schijf vervangen door een 160GB SATA schijf. Op het moederbordje zitten twee SATA aansluitingen en dit is het enige SATA device die ik nu heb aangesloten.
Systeem start normaal, in de bios de SATA op IDE ipv RAID (standaard) gezet, maar de schijf wordt niet herkend. Niet bij het opstarten en niet bij het installeren van het besturingssysteem.

Het is een oud bordje, dus wellicht dat hier iemand is die er ervaring mee heeft. Mijn vraag op internet gaf aan dat het een probleem is dat meer mensen kennen, maar een nuchter antwoord kan ik helaas niet vinden.
Hoop het hier wel te vinden.

• Jingietjai
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06-2025
heb je al bois update gedaan? 160GB SATA schijf op een andere pc of via externe behuizing al geprobeerd?
laat mij maar weten als het nog niet werkt.

Mvg,

Jingietjai

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het een SATA 3Gbps of 1.5Gbps schijf? Als het een 3Gbps schijf is kan het nog wel eens zijn dat die controller er niet lekker mee overweg gaat. Het ding forceren op 1.5Gbps (via jumper) wil dan nog wel eens uitkomst bieden.

• Kesasar
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-02 03:56
@Jingietjai
Zoeken, bios update gedaan.. In de weer met Ubuntu, van alles.. Hdd in mijn eigen PC werkte gewoon goed.

@ Terw_Dan
Bedankt voor de info. Heb gekeken en kwam erachter dat ik zo slim was om de jumpers om te verkeerde pins te zetten. Gespiegeld en werkt nu perfect!
Hoe soms de simpelste dingen zo moeilijk te vinden zijn..

Solved :)