Problemen met laptop vanaf HDMI naar televisie.

Pagina: 1
Acties:

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik probeer films met Dolby Digital en DTS sporen via mijn laptop af te spelen op mijn televisie en het geluid via mijn receiver. Vanaf de laptop loopt een HDMI kabel naar de televisie en vanaf de televisie loopt een optische kabel naar de receiver.

Volgens de specificaties kan de televisie Dolby Digital en DTS signalen via de optische uitgang doorsluizen naar de receiver.

Mijn hardware op een rij:
Acer Aspire 5542G laptop
Panasonic TX-42S10 plasma televisie
Marantz SR9200 surround receiver

De configuratie:
De laptop draait Windows 7 en staat ingesteld op 'HDMI audio output'. De luidsprekers van de laptop zijn dus uitgeschakeld, evenals de Realtek onboard kaart in het scherm audioapparaten.

Bij audioapparaten geeft Windows bij de HDMI output aan: ''maximum aantal kanalen: 2''.
Dit is dus gelijk het probleem dat ik hier wil bespreken. Want ik zou gewoon ''out of the box'' het HDMI signaal ongemoeid moeten kunnen aansluiten op een apparaat en van een ongehinderd digitaal audiosignaal kunnen genieten.

Ik krijg echter alleen een stereo PCM signaal binnen volgens mijn receiver. Dolby Digital en DTS kunnen niet meerkanaals worden afgespeeld. Als ik bij een originele DVD in setup aangeef dat ik Dolby Digital of DTS wil horen, dan komt er wel geluid uit de receiver, maar aangegeven als stereo PCM.

Ik heb verschillende players geprobeerd. Namelijk: WMP, WMP Classic, BS Player, VLC Player, PowerDVD.
Bij bijna al deze programma's heb je de mogelijkheid om de audio output als SP/DIF onaangetast te kunnen versturen over de ATI HDMI audio output. Maar geen van deze programma's veranderen dus iets aan mijn geluid (stereo PCM).

Daarnaast heb ik ook verschillende drivers van ATI gedownload. De ATI Catalyst Control Center zegt niks over audio, alleen over video. Ook heb ik de ATI HDMI audio driver geinstalleerd, maar ondanks de succesvolle installatie, krijg ik nergens iets 'nieuws' te zien.

Als iemand mij de verlossende tip geeft om op mijn configuratie van DD en DTS tracks te genieten stuur ik een Blu-Ray film op :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

in mijn geval, heb een dell 1555 met 4550 ATI, moest ik ervoor zorgen dat de juiste audio drivers geinstalleerd werden. Dit waren in mijn geval drivers van realtek. Daarna kon ik gewoon dolby digital/ dts uitzenden.
niet de nieuwste HD formaten echter. Nu kan ik op mijn ATI HDMI audio op 8 kanelen uitzenden.

• Barry|IA
Ben ik nu aan het proberen. Ik laat meer weten zodra ik klaar ben met installeren :)

Edit:

Helaas werkt dat ook niet. De Realtek drivers heb ik zojuist via de Realtek site gedownload.

[ Voor 38% gewijzigd door Barry|IA op 01-09-2010 00:59 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
En je hdmi kabel rechtstreeks op je receiver heeft hetzelfde probleem?
Puur om een software probleem uit te sluiten want het kan zijn dat je tv tegen je laptop zegt dat hij alleen maar stereo accepteerd.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Barry|IA
klaasbram schreef op woensdag 01 september 2010 @ 07:40:
En je hdmi kabel rechtstreeks op je receiver heeft hetzelfde probleem?
Puur om een software probleem uit te sluiten want het kan zijn dat je tv tegen je laptop zegt dat hij alleen maar stereo accepteerd.
Op mijn receiver zit geen HDMI, dus dat is helaas niet mogelijk.
Maar ik denk dat je gelijk hebt. Mijn TV heeft stereo speakers en ik denk dat de laptop er dus vanuit gaat dat ik stereo wil.

In de beschrijving van de Panasonic TV staat echter dat ik via de optische uitgang zowel DD als DTS kan krijgen. Het probleem lijkt dus te zitten in de communicatie tussen laptop en TV. Is dat eventueel uit te schakelen of aan te passen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

in een tv kun je soms ook instellen hoe hij het aan moet bieden aan de optische uitgang, en als die op stereo staat, ja ...

stuurd pc nu wel iets anders uit dan pcm stereo, na de driverupdate ?

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 01-09-2010 10:05 ]

Iperf

• Barry|IA
fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:59:
in een tv kun je soms ook instellen hoe hij het aan moet bieden aan de optische uitgang, en als die op stereo staat, ja ...
Met mijn Panasonic plasma kun je niks wijzigen m.b.t. de audio-output.
stuurd pc nu wel iets anders uit dan pcm stereo, na de driverupdate ?
Nee, nog steeds ''max aantal kanalen 2''.
Wel is DHCP nu ondersteund en eerst niet. Maar of ik daar blij mee moet wezen..

• Barry|IA
Kan iemand deze spammer verwijderen? :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok dan moet je het toch echt in de laptop zoeken

Iperf

Verwijderd

Kan de tv inkomend signaal over hdmi wel decoderen naar DTS/DD?

want als je PCM krijgt wil zeggen dat dit al is gedecodeerd in je laptop.

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 15:58
Barry|IA schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:12:
[...]

Met mijn Panasonic plasma kun je niks wijzigen m.b.t. de audio-output.

[...]

Nee, nog steeds ''max aantal kanalen 2''.
Wel is DHCP nu ondersteund en eerst niet. Maar of ik daar blij mee moet wezen..
In de handleiding van de Panasonic staat op pagina 59 de volgende opmerking over de HDMI ingang:

Beschikbare HDMI-functies
  • Audio-ingangssignaal: 2-kanaals lineaire PCD (samplingsfrequenties - 48kHz, 44.1 kHz, 32kHz)
In de Edid van het scherm wordt dus naar de laptop aangegeven dat er maar 2 kanalen ondersteund worden. Dit zal je nooit meer krijgen, het scherm ondersteund simpelweg niet meer.

• Barry|IA
fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:17:
ok dan moet je het toch echt in de laptop zoeken
Daar twijfel ik aan.

Net heb ik even een Sony DVD speler via HDMI aangesloten op de TV en een film afgespeeld met DD.
De receiver geeft nog steeds PCM stereo aan :S Alleen met een coaxiale kabel rechtstreeks vanaf de DVD speler naar de receiver laat volledig DD/DTS 5.1 horen.

• Barry|IA
Maarce schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:25:
[...]

In de handleiding van de Panasonic staat op pagina 59 de volgende opmerking over de HDMI ingang:

Beschikbare HDMI-functies
  • Audio-ingangssignaal: 2-kanaals lineaire PCD (samplingsfrequenties - 48kHz, 44.1 kHz, 32kHz)
In de Edid van het scherm wordt dus naar de laptop aangegeven dat er maar 2 kanalen ondersteund worden. Dit zal je nooit meer krijgen, het scherm ondersteund simpelweg niet meer.
Maar waarom dan Dolby Digital Plus en DTS ondersteuning?

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 15:58
Barry|IA schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:26:
[...]

Maar waarom dan Dolby Digital Plus en DTS ondersteuning?
Hij kan wel DD-plus en DTS uitsturen over de optische uitgang, maar dan alleen vanuit z'n digitale tuner.
Dus als je DVB-C of DVB-T uitzendingen aan het kijken bent die dat ondersteunen...

Verwijderd

Of Als er een usb ingang opzit waar je een externe schifj aan kan hangen met films.
dan werkt het wel!

• Barry|IA
Dat wordt dus gewoon een receiver met HDMI halen!! ;w

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Barry|IA schreef op woensdag 01 september 2010 @ 11:34:
Dat wordt dus gewoon een receiver met HDMI halen!! ;w
of spdif gebruiken en dan kost het je bijna niets :?
Multimedia Dolby®-optimized surround sound system with two built-in stereo speakers
Optimized 3rd Generation Dolby Home Theater® audio enhancement, featuring Dolby® Digital Live, Dolby® Pro Logic® IIx, Dolby® Headphone, Dolby® Natural Bass, Dolby® Sound Space Expander, Dolby® Inverse Filtering, Dolby® High Frequency Enhancer technologies
True5.1-channel surround sound output
High-definition audio support
S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) support for digital speakers
MS-Sound compatible
Built-in microphone
Audio
Analog In 9
(CD, TAPE, CD-R/MD, LD, DVD,
DSS, TV, VCR1, VCR-2/DVD-R)
Analogue Out 4
(TAPE, CD-R/MD, VCR1, VCR-2/DVD-R)
Digital In 10 (9 assignable)
Digital Optical In 4
Digital Optical Out 1
Digital Coaxial In 5
Digital Coaxial Out 1
50 euro voor je versterker !!

Iperf

• Barry|IA
fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 14:39:
[...]

of spdif gebruiken en dan kost het je bijna niets :?

[...]

[...]

50 euro voor je versterker !!
Ik wilde eigenlijk met 1 kabel klaar zijn gezien ik de laptop ook vaak verplaats. Ik heb slechte ervaringen met 3.5mm jack pluggen in- en uitsteken, 5 keer per week.

• Barry|IA
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden :)

Een netwerk speler aanschaffen met HDMI en SP/DIF uit.
Nu nog eentje vinden die ALLE formaten speelt :P

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Barry|IA schreef op woensdag 01 september 2010 @ 16:40:
[...]

Ik wilde eigenlijk met 1 kabel klaar zijn gezien ik de laptop ook vaak verplaats. Ik heb slechte ervaringen met 3.5mm jack pluggen in- en uitsteken, 5 keer per week.
Sja, en hoe denk je dat dat in verhouding staat tot een (imho veel teerdere) hdmi plug 5 keer per week wisselen

Iperf

• Barry|IA
fish schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:04:
[...]

Sja, en hoe denk je dat dat in verhouding staat tot een (imho veel teerdere) hdmi plug 5 keer per week wisselen
Die blijf ik dan toch alsnog gebruiken ;)

Pagina: 1